• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche’s testbaan is het beste circuit op aarde

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 8 september 2018 om 09:08 – 28 Reacties

Afbeelding Porsche’s testbaan is het beste circuit op aardeAfbeelding Porsche’s testbaan is het beste circuit op aardeAfbeelding Porsche’s testbaan is het beste circuit op aardeAfbeelding Porsche’s testbaan is het beste circuit op aardeAfbeelding Porsche’s testbaan is het beste circuit op aardeAfbeelding Porsche’s testbaan is het beste circuit op aardeAfbeelding Porsche’s testbaan is het beste circuit op aardeAfbeelding Porsche’s testbaan is het beste circuit op aarde

Porsche's nieuwe testbaan is het beste circuit op aarde
Althans, op papier.

Het is begrijpelijk dat autofabrikanten hun auto’s uitvoerig willen testen op de beste circuits, zodat ze een goed product neer kunnen zetten. Tegenwoordig zijn het om redenen die ons ontgaan echter niet alleen de sportauto’s die naar parcours als de Nürburgring Nordschleife gaan, maar ook SUV’s, MPV’s en andere bolides die daar weinig te zoeken hebben. Reken daarbij de Touristenfahrten en is het simpelweg een overvolle boel.

Een eigen circuit om zo nu en dan een test uit te voeren is dan ook een handig alternatief. Bij de fabriek in Leipzig heeft Porsche een eigen circuit waarop haar auto’s grondig getest kunnen worden. Echter, in tegenstelling tot een groot aantal andere circuits op aarde is het niet zomaar een willekeurige combinatie van opgedroomde bochten. Nee, Porsche heeft een aantal iconische banen van deze wereld naast elkaar gelegd en de meest uitdagende, aansprekende bochten aan elkaar gebreid.

Of nu ja, dit heeft Porsche natuurlijk niet zelf gedaan. De Duitse sportwagenfabrikant heeft de opdracht namelijk gegeven aan gerenommeerd ontwerper Herman Tilke. Omdat de Duitse architect in zijn jarenlange carrière al talloze Formule 1-banen heeft getekend, is het vanzelfsprekend dat ook Porsche hem op de schouder heeft getikt. Hoewel Tilke’s banen niet allemaal evenveel lof worden toegedicht, heeft hij Porsche’s testcircuit toch bijzonder fijn aan elkaar weten te knopen.

Dit is vooral te danken aan de hierboven genoemde bochten die erin voorkomen. Tilke heeft het vlakke stuk grond omgetoverd tot een geasfalteerd paradijs waarin o.a. de Corkscrew van Laguna Seca, de Karussell van de Nordschleife en de Bus Stop van Spa-Francorchamps terugkomen. Afgezien van de normale versie van de baan, zijn er in totaal twintig varianten hoe het circuit kan worden aangepakt.

Ook interessant!

  • Video - Porsche en haar vijf beste bijnamen
  • Dit zijn de beste Porsche kleuren (volgens liefhebbers)
  • Je staat niet voor aap met een Panamera, Cayenne of Taycan op het circuit
    Je staat niet voor aap met een Panamera, Cayenne of Taycan op het circuit
  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

circuit, hermann-tilke, Porsche

Vorig bericht: « Deze bekende Peugeot 406 kun jij betalen
Volgend bericht: Dit is de Velar SVR die Range Rover nog niet maakte »

Lees Interacties

Reacties

  1. Foramen zegt

    8 september 2018 om 09:27

    Beetje zoals het Ascari Resort is opgemaakt uit een combinatie van goede bochten van andere circuits.
    Goed plan.

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      8 september 2018 om 09:38

      @foramen: Goed voorbeeld! Heerlijk baan om op te rijden in Gran Turismo.

      Login om te reageren
  2. Edge zegt

    8 september 2018 om 09:35

    Voor de geïnteresseerden, we zien (op volgorde van de gallery) kopieën van de volgende bochten terug:
    Sunset Bend van Sebring
    Karussel van de Nürburgring Nordschleife
    Parabolica van Monza
    Lesmo 1 en 2 van Monza
    Victoria Turn van een voormalige racebaan in Rio de Janeiro
    Suntory Corner van de Fuji Speedway
    Corkscrew van Laguna Seca
    Mobil 1 S van de Nürburgring
    Een S van Suzuka
    Bus Stop Chicane van Spa-Francorchamps
    Loews Hairpin van Monaco

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      8 september 2018 om 09:39

      @edge: Sebring is zo’n ondergewaardeerde baan. Mocht ik om wat voor reden dan ook eens de kans krijgen daar te rijden, dan grijp ik deze met beide handen aan.

      Login om te reageren
      • bmwfreak038 zegt

        8 september 2018 om 15:37

        @ikschrijfookoverautos: ondergewaardeerd? Dan speel je geen forza, na 81 rondjes gedurende a – 3 uur zeg je dat ook niet meer??

        Login om te reageren
        • peug206 zegt

          9 september 2018 om 02:04

          @bmwfreak038: 12h in iRacing?

          Login om te reageren
          • bmwfreak038 zegt

            15 september 2018 om 10:10

            @peug206: Nee circa 3 uur mee bezig.

            Login om te reageren
            • peug206 zegt

              15 september 2018 om 17:03

              @bmwfreak038: duidelijk console peasant ;) voor de hardcore simulatoren als AC en iRacing zijn 6, 12 en 24uurs races beschikbaar. En dan ben je pas echt flauw van sebring.

              Login om te reageren
              • bmwfreak038 zegt

                17 september 2018 om 18:14

                @peug206: geloof ik best, na 3 uur ook wel aardig denk ik.

    • lekkerlinksrijden zegt

      8 september 2018 om 10:09

      @Edge: ze hadden van Spa beter een andere bocht kunnen gebruiken

      Login om te reageren
      • ioosterbaan zegt

        8 september 2018 om 11:22

        @lekkerlinksrijden: moet je wel heel erg veel hoogte verschil voor creëren…dus denk dat die niet praktisch was….echt hoe je bij busstop komt is ook niet echt goed vergelijkbaar met het origineel en dat is voor het origineel wel een belangrijk onderdeel van de bocht.

        Login om te reageren
  3. Estate_of_mind zegt

    8 september 2018 om 09:42

    Corkscrew van Laguna Seca is toch een kopie van Aue Rouge, maar dan andersom gereden? Of heb ik dat een keer verkeerd begrepen?

    Login om te reageren
    • lekkaah zegt

      8 september 2018 om 09:46

      @italdesign: verkeerd begrepen denk ik, toch heel anders

      Login om te reageren
    • Edge zegt

      8 september 2018 om 09:47

      @italdesign: Eau Rouge is een veel flauwere bocht dan de Corkscrew. Voor de Corkscrew moet je (ook achterstevoren) echt aanremmen, terwijl je Eau Rouge afhankelijk van je auto volgas of met een beetje lift kunt nemen.

      Login om te reageren
      • kazaluna zegt

        8 september 2018 om 11:00

        @Edge: Waarom zegt iedereen Eau Rouge en bedoelen ze Raidillion? Eau Rouge is het kleine knikje voor het steile stuk van Raidillion

        Login om te reageren
        • kazaluna zegt

          8 september 2018 om 11:02

          @kazaluna: Het ‘enge’ van vol gas Eau Rouge is eigenlijk Raidillion bedoel ik

          Login om te reageren
          • kazaluna zegt

            8 september 2018 om 11:04

            @kazaluna: https://static.carthrottle.com/workspace/uploads/posts/2015/08/5591482f-fb80-4404-a88f-987d07181a37.png

            Dit bedoel ik. Ok, genoeg in mezelf geluld nu

            Login om te reageren
        • Edge zegt

          8 september 2018 om 11:27

          @kazaluna: Terechte, goede vraag waar ik het antwoord niet op zou weten. Ik vind het altijd zo lullig om aan te komen met “ja maar je bedoelt eigenlijk Raidillion” omdat ik persoonlijk dan al snel als een betweter overkom. Meestal houd ik het dus bij Eau Rouge als iemand de bochtencombinatie al zo genoemd heeft.

          Login om te reageren
  4. Nerekop zegt

    8 september 2018 om 09:47

    Ik snap er geen zak van dat men altijd naar die Tilke toe rent om een baan te tekenen. Okay, dit is geen racecircuit dus hier is het minder relevant, maar buiten Turkije en Sepang heeft de man een partij rotzooi opgeleverd. Perfecte faciliteiten, schitterende omgevingen maar banen die simpelweg ontzettend saaie races opleveren.

    Overigens hebben veel mensen ook niet in de gaten dat een bocht op zich niets zegt. Het gaat om wat eraan vooraf gaat en er na komt. Een 130R is geen zak aan als je net uit een hairpin komt en er simpelweg plankgas uit weg accelereert. Kom je met 300+ aan en twijfel je tussen liften of niet, dan is het ineens iets anders. Dus die ‘knoop alle vette bochten aan elkaar banen’ zijn niet altijd een garantie voor een gigageweldig circuit.

    Login om te reageren
    • gitaarknul zegt

      8 september 2018 om 09:53

      @nerekop: even een lijstje van circuits die ik erg tof vind van tilke:
      A1 ring spielberg, sepang, china,
      Fuji speedway, singapore, baku, zelfs paul ricard ziet er misschien niet uit, maar is een erg mooi vloeiende baan. Ik snap heel erg goed dat ze naar tilke gaan

      Login om te reageren
  5. gwnbmw zegt

    8 september 2018 om 10:19

    voor de geintereseerde, deze volledige baan (in veel verschillende lay-outs) is te racen in Real Racing 3. je moet wel een hoop uren in de game steken voordat je op deze baan kan rijden.

    Login om te reageren
  6. galverink zegt

    8 september 2018 om 10:28

    Die 991 lijkt niet erg op een racewagen. Normale buitenspiegels, te weinig gaten in dat perfecte plaatwerk. Zitten we hier toevallig misschien naar een limited edition te kijken?

    Login om te reageren
  7. Edge zegt

    8 september 2018 om 10:35

    @nerekop: Ik wel. Tilke is misschien wel de enige die gespecialiseerd is in dit vak en heeft een indrukwekkend portfolio met stratencircuits, permanente circuits en renovaties van oude circuits. Daarnaast regelt Tilke alles voor de klant, van planning tot ontwerp tot uitvoering, inclusief de aanvraag van vergunningen en alle bijkomende bureaucratie. Veel fijner kan het haast niet voor een partij die een circuit wil laten aanleggen.

    Overigens vind ik naast Turkije en Sepang ook Spielberg, Circuit of the America’s en de vernieuwde Autodromo Hermanos Rodriguez uit zijn portfolio ook erg tof.

    Login om te reageren
    • Nerekop zegt

      8 september 2018 om 12:27

      @Edge: ik snap het voordeel van het totaalpakket. En idd, Spielberg en COTA zijn zeker geslaagd. Mexico is een upgrade van een bestaand circuit. En voor de rest vind ik De races op Sochi, Singapore, Valencia, India, Zuid Korea, Bahrein, Yas Marina maar bar weinig aan. En daar gaat het in mijn ogen toch echt om.

      Login om te reageren
  8. tjongejongejonge zegt

    8 september 2018 om 10:47

    Op de foto ziet hef er een beetje smal uit…. maar wellicht breed genoeg om rickdos met al zijn vrienden te laten racen

    Login om te reageren
  9. SvenB zegt

    8 september 2018 om 11:00

    En dan hebben ze ernaast nog een groot test terrein voor hun tractoren.

    Login om te reageren
  10. ikleesookoverautos zegt

    8 september 2018 om 12:43

    Foto 5 in het midden een leuk stukje voor Ken Block.

    Login om te reageren
  11. right zegt

    8 september 2018 om 18:50

    Pfff weet een artikel over Porsche…. echt overgewaardeerd merk

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North