• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Premiumbak met slimme sleutel? Geen verzekering in 2019!

Auteur: jaapiyo, gepost 2 september 2018 om 18:02 – 63 Reacties

3-serie


Dat wordt hopen en bidden dat het dievengilde niet langskomt.

Overigens is dat natuurlijk altijd het geval, want zelfs als je goed verzekerd bent is het nooit leuk als de grijpgrage klauwen van boefjes aan je spullen zitten. Maar het is natuurlijk extra zuur als je niet goed verzekerd bent. Toch zou precies die situatie zich volgend jaar weleens vaker voor kunnen doen, tenminste volgens de keuringsinstantie voor autobeveiliging, Kiwa SCM.

Het heeft allemaal te maken met moderne luxe in de vorm van Keyless Entry. Jaren geleden besloten enkele techneuten van luxe merken dat er meer dure opties op de optielijst moesten staan hun klanten echt niet belast konden worden met de zware taak om hun autosleutel in de hand te nemen om hun auto’s te ontgrendelen. Dankzij ‘slimme autosleutels’ kan je de sleutel (die niet meer de vorm van een sleutel hoeft te hebben) gewoon in je portemonnee laten zitten alvorens je auto te betreden en op een startknopje te duwen. Gemak dient de mens.

Helaas bleken en blijken de nieuwe slimme sleutels het dievengilde enorm in de kaart te spelen. Vroeger moesten dieven nog een theedoek om hun ellebogen wikkelen om een raampje in te tikken en wat met draden frotten onder het stuur om je auto te jatten, nu staan ze verdekt opgesteld met een apparaatje om het signaal van je sleutel te kloneren. Zoals alle luxe snufjes komen slimme sleutels ook naar steeds meer producten voor Jan Modaal en dat betekent dat de jatgevoeligheid een steeds groter probleem wordt. En ondanks dat merken als BMW, Audi en Mercedes extra beveiligingen invoeren, zijn ook de nieuwste auto’s nog steeds kwetsbaar, aldus Kiwa SCM:

Ook 90 procent van de auto’s die dit jaar van de band rolt en zo’n systeem heeft, is kwetsbaar.

De keuringsinstantie ziet het als haar taak om wat te doen aan deze ernstige misstanden en overweegt volgend jaar bepaalde systemen af te keuren. En daarmee komen we bij de crux van dit bericht: de meeste autoverzekeraars eisen bij auto’s van 50.000 Euro en meer goedkeuring van het beveiligingssysteem. Zonder grondige analyse van data durven we wel te stellen dat juist deze auto’s bovengemiddeld populair zijn bij boeven. Mocht de soep zo heet gegeten worden als ‘ie is opgediend, moet je dus even opletten als je die nieuwe BMW 318 od Mercedes C160 gaat speccen: doe heel voorzichtig met de optielijst. (via NOS.nl)

Ook interessant!

  • Video: auto wordt aangereden door onverzekerde auto
  • Is de autosleutel binnenkort verleden tijd?
  • Met deze automerken wordt het vaakst schade gereden
  • Zo kan Wouter niet meer jouw auto jatten [video]

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
  • Autosalon van Brussel 2026: dit zijn de primeurs
  • Kia viert 80-jarig bestaan met dit bijzondere apparaat
  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
FacebookTweetPinLinkedIn

autoverzekering, diefstal, sleutel, verzekering

Vorig bericht: « Uitslag Formule 1: Grand Prix van Italië 2018
Volgend bericht: Eindelijk afwerking waar wij blij van worden »

Lees Interacties

Reacties

  1. Robert zegt

    2 september 2018 om 18:07

    Het is misschien wel drastisch, maar ergens vind ik het goed. Er wordt al járen gewaarschuwd voor slecht beveiligde draadloze netwerken en verbindingen (internet of things, etc.) Misschien dat de fabrikanten nu eens wakker worden.

    Login om te reageren
    • apriliarsv zegt

      2 september 2018 om 18:24

      @RRRobert: exact, 100% mee eens. Gênant hoe makkelijk diefstal is, evenals het jatten en opnieuw inbouwen van RNS-units

      Login om te reageren
    • edward330d zegt

      2 september 2018 om 18:29

      @RRRobert: hoezo wel goed? Alsof het normaal is dat we elkaars spullen zomaar afspraken! De omgekeerde wereld lijkt mij. Laat ze beter dat tuig proberen aan te pakken ipv de automobilist weer met extra risico en kosten opschepen.

      Login om te reageren
      • edward330d zegt

        2 september 2018 om 18:31

        @edward330d: afpakken ipv afspraken….

        Login om te reageren
      • Robert zegt

        2 september 2018 om 18:35

        @edward330d: jij mist mijn punt volledig, denk ik. Ik moedig geen diefstal aan, ik moedig juist de dwang aan die verzekeraars toepassen om fabrikanten te dwingen nou eens goed na te denken over hoe hun producten nou eens serieus beveiligd kunnen worden. Het is te gek voor woorden dat je > € 50k aan een auto spendeert waarbij elke gauwdief met de intelligentie die de gemiddelde junk overstijgt, zo’n auto zonder al te veel moeite en schade kan meenemen.

        Login om te reageren
        • edward330d zegt

          2 september 2018 om 19:52

          @RRRobert: je hebt gelijk mijn interpretatie was anders dan die van jou. Op dit punt heb je gelijk en is de fabrikant te laks. De verzekeraars helaas ook want uiteindelijk betaald de consument/automobilist de rekening weer. De EU zou op dit punt net als met de uitstoot normen bepaalde eisen moeten stellen qua beveiliging. Zolang de fabrikanten niet worden teruggefloten gebeurd er niks. Overigens blijf ik bij mijn standpunt dat we van elkaars spullen af moeten blijven ; )

          Login om te reageren
      • pomoek zegt

        2 september 2018 om 19:19

        @edward330d: beetje naïef, als je er nu zo over nadenkt of niet?

        Login om te reageren
      • pa045 zegt

        2 september 2018 om 19:46

        @edward330d: het is niet de taak van de verzekering om de boeven te pakken. Hun taak is het financieel compenseren van een incident waar je niks aan kan doen.
        Het is momenteel geen incident meer, maar een zekerheidje dat sommige auto’s gestolen worden. Mede geholpen door een gadget welke het zeer eenvoudig maakt dit te doen.
        Het zou wel mooi zijn wanneer de pakkans en de straffen voor dieven hoger worden. Dat wel. Maar daar heeft een verzekering niks mee te maken.

        Login om te reageren
        • edward330d zegt

          2 september 2018 om 20:48

          @pa045: dat klopt wat je zegt alleen is het wel zo dat de consument met zulke dingen telkens de dupe is.

          Login om te reageren
      • slickrick zegt

        2 september 2018 om 21:37

        @edward330d: SCM is niet verantwoordelijk voor het oppakken van boeven….

        Anyway ik vind het terecht dat ze die auto alarmsysteem afkeuren. Iedere boeren lul kan z’n setje bestellen en met je auto wegrijden. Wordt eens tijd dat de auto producenten hier toch eens wat meer engineers op zetten, ipv alleen meer schermen in je auto proppen

        Login om te reageren
    • dees zegt

      2 september 2018 om 18:40

      @rrrobert: Inderdaad. Vrij oude hack waar men het over heeft en nog steeds worden er vrij dure autos gemaakt en verkocht die er vatbaar voor zijn.
      De fabrikanten boeit het blijkbaar niet dus moet de overheid maar ingrijpen.

      Zou de hele EU mogen doen.

      Login om te reageren
      • Erik zegt

        2 september 2018 om 19:12

        @dees: de fabrikanten boeit het zeker, slechte beveiliging is meer jatwerk is meer omzet, er wordt immers weer een nieuwe besteld/geleverd. Het is maar net welke kant je van het muntje bekijkt.

        Login om te reageren
    • elemento zegt

      2 september 2018 om 18:55

      @RRRobert: heb klasse 5 en defa geplaatst

      Login om te reageren
    • mout zegt

      2 september 2018 om 19:22

      @rrrobert: Hoezo drastisch? Dit lijkt me de kern van verzekeren en certificeren. Sterker: Hoe komen systemen die in de praktijk zo lek zijn als een mandje überhaupt aan een certificaat?
      Ik vind het niet kunnen dat fabrikanten klanten laten bijbetalen voor extra makkelijk te kraken systemen.
      Ik juich het toe dat de diefstal van dure bakken niet langer wordt betaald uit de premie van de rest van het wagenpark.

      Login om te reageren
      • 560pk zegt

        2 september 2018 om 22:02

        @mout: golf en polo (niet direct “dure bakken”) worden het vaakst gestolen. Toevallig heb ik wél drie “dure bakken” voor de deur, (verplicht) voorzien van klasse 5 alarmsysteem, met bijbehorende hoge premie en daar bovenop jaarlijks 3x 500 euro voor de alarmcentrale. Imo behoorlijk lastig te stelen en ook niet te verzekeren bij alle van de radio bekende “Inshared, “unitedconsumers” of andere ramsj verzekeraars. Valt dus wel mee hoe “Jan Met De Pet” de verzekeringen van dure auto’s subsidieert.

        Login om te reageren
    • erwine60 zegt

      2 september 2018 om 22:29

      @RRRobert: het is niet altijd de schuld van de fabrikant.
      Er zijn diverse standaarden waar een fabrikant zich aanhoud.
      Ik ga er vanuit dat jij nu surft via een WPA V2 protocol.
      Hierin zitten beveiligingslekken, dit zorgt er voor dat jij nu degene bent die een onveilig protocol gebruikt.
      Maar WPA V2 is een standaard dus daar verander jezelf niks aan.
      Echter zijn er wel wat dingen die je kan ondernemen om het iets veiliger te krijgen.

      Login om te reageren
  2. ablogjunk zegt

    2 september 2018 om 18:17

    “Hun klanten echt niet belast konden worden met de zware taak om hun autosleutel in de hand te nemen om hun auto’s te ontgrendelen.”

    Je hebt geen kids begrijp ik @jaapiyo ?

    Login om te reageren
    • potver7 zegt

      2 september 2018 om 18:27

      @ablogjunk: Jawel, maar hij heeft ze afgericht. Koters doen niets liever dan op knopjes drukken, je hoeft ze alleen maar even te leren welke.

      Login om te reageren
      • ablogjunk zegt

        2 september 2018 om 19:21

        @potver7: Haha juist….dat geeft de betekenis keyless een nieuwe invalshoek. Helemaal keyless als ze vervolgens niet meer weten waar ze hem gelaten hebben…

        Login om te reageren
    • Edge zegt

      2 september 2018 om 19:17

      @ablogjunk: hoe deed men dat een jaar of 20 geleden dan? Of 30 of 40 jaar geleden?

      Login om te reageren
      • ablogjunk zegt

        2 september 2018 om 19:24

        @edge: Vroegah….ik leef graag in het nu met wat technische snufjes die het leven makkelijker maken (ook helaas voor de boefjes).

        Login om te reageren
      • flutterby zegt

        2 september 2018 om 19:44

        @edge: Ga is even snel je reactie in een brief naar Autoblog sturen. Dat nieuwewetse spul is niets voor jou.

        Login om te reageren
      • tge1 zegt

        2 september 2018 om 20:23

        @edge: Toen waren de mensen nog niet obees, aan de “mindfulness” bullshit en gebruikten ze nog gewoon een sleutel voor de auto.

        Login om te reageren
    • sjeppie156 zegt

      3 september 2018 om 08:55

      @ablogjunk: Dan zet je ze maar ff neer ik heb nog een e36 en ik moet ook gewoon ff alle zooi op de grond zetten om mn sleutel uit mn zak te halen. Die 1e minuut langer dat je kind weg rent en je er achter aan moet moet je dan maar incalculeren.

      Login om te reageren
      • ablogjunk zegt

        3 september 2018 om 09:57

        @sjeppie156: ….had ik ook maar een e36. Dan moest ik ze ook neerzetten….

        Login om te reageren
  3. monsieurleloure zegt

    2 september 2018 om 18:22

    Terecht, ik als oncourante autokoper draai op voor extra premie waar ik niets van doen heb.

    Login om te reageren
  4. alex1589 zegt

    2 september 2018 om 18:22

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
    • alex1589 zegt

      2 september 2018 om 18:23

      -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

      Login om te reageren
      • PunicaOase zegt

        2 september 2018 om 19:54

        -edit: nutteloze bijdrage-

        Login om te reageren
  5. lecomte zegt

    2 september 2018 om 18:26

    Dat wordt een gratis loden kistje met logo van de dealer bij je nieuwe auto, waar je slimme sleutel thuis in kan, en hopen dat de verzekering dat goed keurt.

    Zo hebben verzekeraars weer een smoes om de premie omhoog te gooien dan wel nog meer eisen te stellen aan zo’n systeem, want anders geen verzekering.

    Login om te reageren
    • dees zegt

      2 september 2018 om 18:41

      @lecomte: OF, de auto fabrikanten gaan eens een systeem ontwerpen wat wel werkt? En wat niet al jaren zo extreem zwak is?

      Login om te reageren
      • lecomte zegt

        2 september 2018 om 18:48

        @dees: Was het maar zo simpel. Tot zo ver wordt elk systeem weer omzeild, want het dievengilde evolueert gewoon mee.

        Login om te reageren
        • Edge zegt

          2 september 2018 om 19:48

          @lecomte: en juist daarom moeten de autofabrikanten met de tijd meegaan en mee innoveren. Als het toch niet uitmaakte omdat het boevengilde wel mee evolueert, waarom monteren we überhaupt dan nog sloten op onze bezittingen? Linksom of rechtsom jatten ze je spullen toch wel.

          Login om te reageren
          • lecomte zegt

            2 september 2018 om 20:54

            @edge: Natuurlijk moeten autofabrikanten innoveren en hulde voor de fabrikant(en) die een niet te kraken systeem weet te verzinnen die betaalbaar is. Tot nu toe niet gelukt helaas.

            Login om te reageren
        • vingers zegt

          3 september 2018 om 08:10

          @lecomte: Hier is alleen de evolutie van de fabrikant stil komen te staan en dit was vanaf het begin al erg twijfelachtig systeem qua veiligheid.

          Login om te reageren
      • 560pk zegt

        2 september 2018 om 22:05

        @dees: zelfs het Pentagon is te hacken. En jouw Renault Captur dan niet?

        Login om te reageren
  6. moveyourmind zegt

    2 september 2018 om 18:34

    Met de huidige stand van techniek moet het toch niet zo moeilijk en duur zijn om aan de huidige beveiliging een vingerafdrukscanner in de portiergreep en de startknop in te bouwen. Of nog beter gezichtsherkenning.

    Kan de auto zich gelijk jouw persoonlijke instellingen aanpassen… Enige nadeel dat ik kan bedenken is dat ze je van het bed komen lichten als ze ’s nachts voor de deur de auto proberen te stelen. Maar als je zorgt dat de auto je vrouw ook herkent schuif je haar als vrijwilliger naar voren en kan je jezelf nog een keer lekker omdraaien.

    Login om te reageren
    • kniesoor zegt

      2 september 2018 om 18:38

      @moveyourmind: geen enkele behoefte (noch noodzaak) om m’n biometrische gegevens te delen met m’n auto. En/of de dealer, die dat allemaal probleemloos kan uitlezen. Net als IoT grotendeels volstrekt overbodige prullaria wat mij betreft.

      Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      2 september 2018 om 18:48

      @moveyourmind: biometrisch is niet de oplossing, dan wachten ze je wel op en zetten ze een pistool tegen je hoofd.
      Ik heb ook geen idee wat wel een oplossing is, als ze de auto willen hebben krijgen ze dat ding toch wel in handen.

      Login om te reageren
      • Edge zegt

        2 september 2018 om 19:22

        @rufctr01: Allemaal terug naar de fiets en het OV. Als je geen auto hebt, kunnen ze hem ook niet stelen

        Login om te reageren
      • pomoek zegt

        2 september 2018 om 19:26

        @rufctr01: onzin, dat kan toch nu ook al? Stelen is iets anders dan beroven. Er zijn, gelukkig, nog relatief minder mensen die beroven dan stelen. Inbrekers breken ook in het minst goed beveiligde huis in de wijk, ze gaan niet het huis beroven waar ze de meeste opbrengst verwachten.

        Login om te reageren
      • 560pk zegt

        2 september 2018 om 22:07

        @rufctr01: eindelijk iemand die het snapt ;)

        Login om te reageren
    • lecomte zegt

      2 september 2018 om 18:55

      @moveyourmind: Die vingerafdrukscanner is helaas ook geen geweldig idee. Hakken ze je vinger af.

      De optie van je vrouw als vrijwilliger naar voren schuiven kan wellicht beter werken ? “Nee ik kan u niet helpen, het is de auto van mijn vrouw” hahaha

      Login om te reageren
  7. trustmeiamanengineer zegt

    2 september 2018 om 18:47

    Mercedes heeft het probleem al ‘opgelost’ door een bewegingssensor in de sleutel te monteren. Als ‘ie 5 minuten stilligt zend hij niet meer uit en is het signaal dus ook niet meer door te lussen.

    Login om te reageren
    • haroldv zegt

      2 september 2018 om 20:22

      @trustmeiamanengineer: BMW ook (G30 / huidige 5 serie). Dus lijkt me dit bericht achterhaald.

      Login om te reageren
    • loserboi932 zegt

      3 september 2018 om 00:09

      Als ze echt je auto willen gaan ze wel met een vuurwapen naar binnen. Maar keyless is idd gratis meenemen. Ben blij dat ik nog een oud hok heb. Van het nieuwere model staan honderden filmpjes op YouTube hoe ze er keyless mee weg rijden.

      Login om te reageren
  8. bartsmit zegt

    2 september 2018 om 18:48

    Mijn sleutel ligt in een metalen blik.

    Login om te reageren
  9. pomoek zegt

    2 september 2018 om 19:29

    Het punt is natuurlijk dat de beveiliging van deze sleutels niet op orde is. Dat is een serieuze klacht naar de industrie denk ik. Kortom: aan de slag!

    Login om te reageren
  10. daihatsucuore zegt

    2 september 2018 om 19:41

    Mijn Daihatsu is al future-proof. Als je de linkerdeur openmaakt dan blijft de rechterdeur gewoon op slot. Zo kunnen de dieven zelfs niet je auto in als ze vlakbij je staan. Slimme jongens die Japanners.

    Login om te reageren
    • mout zegt

      2 september 2018 om 19:46

      @daihatsucuore: Nou je het zegt! Mijn ’80 Volvo heeft ook een briljante oplossing: Een sleutel met een baard. Die geeft een fysiek signaal dat je zelfs in de auto niet kunt kopiëren. De keuze welke deuren je open laat gaan, maar je gewoon helemaal zelluf, met van die zwarte knopjes!

      Login om te reageren
    • FieRo zegt

      2 september 2018 om 19:54

      @daihatsucuore: mijn oude vw variant heeft 8 jaar niet op slot gestaan.
      Kans is groter dat er een ruitje wordt ingetikt dan dat er gechecked wordt of een deur open kan.
      Daarnaast was het toch al een lelijk vw hok. Beste verzekering.

      Login om te reageren
      • BrutaalAapje zegt

        2 september 2018 om 21:40

        @fiero: Ideaal voor een ramkraak…

        Login om te reageren
    • bartsmit zegt

      2 september 2018 om 19:56

      @daihatsucuore: met geld toe zullen ze die van jou ook niet jatten denk ik ?.

      Login om te reageren
  11. focusrs1 zegt

    2 september 2018 om 19:53

    Aluminium zakje.. problem solved!
    Gebruik dat al jaren (meerdere auto’s) maak me nergens druk om.

    Login om te reageren
  12. tge1 zegt

    2 september 2018 om 20:21

    Tsja, luiheid wordt zo subtiel afgestraft.

    Login om te reageren
  13. haroldv zegt

    2 september 2018 om 20:24

    Volgens mij is het al opgelost bij de huidige modellen, zoals eerder beschreven. Dus praat iedereen obv oude technologieën. Interessant ja, maar de verzekermaatschappijen zijn dus ‘te laat’.

    Login om te reageren
  14. mashell zegt

    2 september 2018 om 20:29

    Je vindt een nieuwe term “slimme sleutel” uit om aan te geven dat de techniek achter key less entry niet erg slim in elkaar zit…

    Login om te reageren
  15. elmerblues zegt

    2 september 2018 om 20:30

    Iedereen heeft het maar over blikken of loden doosjes..op aliexpress zijn keyless entry bags te koop voor anderhalve euro en daar komt geen signaal doorheen (heb er zelf ook eentje).

    Login om te reageren
  16. maxidyne zegt

    2 september 2018 om 21:11

    Gewoon een BearLock nemen!

    Login om te reageren
    • Stijnson zegt

      2 september 2018 om 21:34

      @maxidyne: Zeg ik ook al jaren. Sommige verzekeraars vergoeden het monteren of je krijgt korting op montage. In Tsjechie is bijna elke auto er mee uitgevoerd.

      Login om te reageren
      • maxidyne zegt

        2 september 2018 om 21:43

        @stijnson: al mijn vrachtwagens zijn er mee uitgerust, zelfde geldt voor mijn privé auto’s.

        Login om te reageren
  17. robert110 zegt

    2 september 2018 om 21:36

    Is er eigenlijk wel een tijd geweest waarin auto’s wel moeilijk te jatten waren? Volgens mij is de diefstalgevoeligheid van auto’s altijd wel een dingetje geweest.

    Login om te reageren
  18. erwine60 zegt

    2 september 2018 om 22:15

    Tijd voor hoppende frequenties en wisselende beveiligingssleutels.
    Toevallig van de week met iemand ideeën over uitgewisseld om eens in te gaan kijken.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North