Prijs Honda e nu officieel bekend

Auteur: , 56 Reacties

Wat gaat dat kosten, zo'n klein elektrisch autootje?

Honda e

De Honda e is één van de keuzes voor een elektrische auto in het B-segment. De kleine Japanner lijkt op papier helemaal niet zo potent. Een actieradius van 220 km is verre van het hoogste in zijn segment. Honda zegt dit te compenseren met kwaliteit en technologie. Dat moet blijken, maar het gaat er in ieder geval niet spartaans aan toe in de kleine elektromobiel. Alles leuk en aardig, maar wat kost het?

Na schattingen en buitenlandse prijzen is dan nu de kogel door de kerk: 34.500 euro. Met de configurator kun je de auto nog een beetje aankleden, waardoor een bedrag van meer dan 40.000 euro ook niet buiten bereik valt. Aankleding heeft Honda op zich wel begrepen: je kunt de auto krijgen in een paar leuke kleurtjes en zelfs heuse optiekpakketten. Standaard komt de auto met luxe opties zoals LED-verlichting, stoelverwarming en cameraspiegels. De Advance-versie voegt daar nog Honda Park Pilot, stuurwielverwarming en een centraal cameraspiegelsysteem aan toe.

Aan de ene kant zou je zeggen dat de prijs/actieradiusverhouding van de Honda daarmee laag is vergeleken met bijvoorbeeld de Opel Corsa-e en Peugeot e-208. Aan de andere kant is de Honda e een wezenlijk andere auto en zit hij vol(ler) met luxe opties vergeleken met die twee. De auto waarmee je de Honda e écht kunt vergelijken is de MINI Cooper SE, die overigens met zijn 235 km rijbereik voor 34.900 euro verdacht dicht in de buurt komt van de kleine Honda. Vanaf vandaag kun je afreizen naar de Honda-website of dealer om een Honda e aan te schaffen.



56 reacties

Dan zou ik toch gaan voor een ID3. Krijg je wat meer waar voor je geld, ondanks dat dit een super leuk autotje leek te worden.
@ihrte: ik zou voor een Fiat 500 Abarth Competizione gaan!
@kennone: iets met wortels en komkommers…
@kennone: Fiat. Huiswerk nog niet af?
@kennone: Ik niet, zit als een tractor.
@ihrte:
Beetje aangekleede ID3 zal wel een pak meer kosten…
@ihrte: geen ID, we gaan het zien.
Die prijs mag. De Honda-e is een modestatement voor de betere middenklasse. Een boodschappenwagen voor erbij. Het is niet de bedoeling dat Jan Modaal deze auto als gezinsauto gaat rijden. Dat zou funest zijn voor het imago.
@koeberg: dat geldt wat mij betreft voor alle Honda’s.
@hondafiel: Inclusief die van Max?…..
@koeberg: ik was het volledig met je eens geweest als ze de conceptversie in productie hadden genomen. Nu vind ik het een stuk minder een modestatement…. Helaas.
@koeberg: Maar waarom zouden mensen die dat zogenaamde modestatement willen rijden kiezen voor een Honda en niet voor een Mini? Ik moet nog maar eens zien of dit aanslaat in NL.
@berlinetta: Omdat een Mini er alleen maar lelijker op geworden is. Ik vond de orginele Mini erg leuk. En toen is die verkracht door BMW.
@fordnut: De verkoopcijfers laten toch iets heel anders zien.
Een leasetopper voor elke directiesecretaresse en andere ondersteunde functie bij willekeurig welke hipster company op de Zuidas.

E.e.a. staat of valt denk ik wel met de afgegeven levertijden; da’s bij de 4% bijtellers misschien nog wel het vaakst de doorslaggevende factor.
@rrrobert: Hipster Company op de Zuidas? Sure thing mate.
@RRRobert: nou die verplaatsen zich denk ik liever in de elektrische Mini dan een Honda.
@flutterby: precies
@rrrobert: Waar kan ik tekenen?
Helaas, alles is uitgekomen zoals verwacht. Dus in de lagere segmenten is dit waarschijnlijk de beste EV met te weinig range en te hoge prijs.
Hoewel ik geen van al deze nieuwe auto’s in B en C segment heb gereden (ze zijn er nog niet eens) denk ik nu al dat de Honda de best rijdende is (achterwielaandrijving en sportief ingesteld). Zou me ook niet zoveel verbazen als hij kwalitatief het best is en het efficientst.

Maar de prijs kun je niet verantwoorden, als je straks ook zo’n E-up of Citigo voor 12.5K minder kan kopen.
Ook al zullen die minder leuk zijn en rijden.
Je moet hem als alternatief zijn van de eveneens relatief dure Mini, maar daar zullen wel meer mensen voor kiezen.
@fanboy: en ik vermoed dat wanneer de hype na 1 jaar gaat liggen de restwaarde flink kan tegenvallen
@el-loco: Ja dat zou kunnen, maar vooralsnog valt het me iedere keer tegen met elektrische auto’s, hoe lang ze erover doen om wat te dalen in waarde. Ook vanwege de sterke export daalt de prijs niet snel.
Ik heb er op de IAA in kunnen zitten. Ik vond het een leuke autotje in de basis, maar al die schermen in het dashboard en de camera’s als spiegels waren gewoon verschrikkelijk slecht.
@towi1989: beter dan dat de IAA in jou heeft kunnen zitten.
@towi1989: leg eens uit wat er zo verschrikkelijk slecht aan was?
Te duur, next
En nu maar wachten op de tuners die deze weer laten lijken op de concept van weleer. Dat is zinvoller dan AMG’s nog dikker maken.
@dutchdriftking: precies, die staan al te trappelen.
@emping: Dat wordt lastig. Andere voor- en achterlichten, andere maat banden en grotere spoorbreedte, van 5 naar 3 deuren…
@bara: van 5 naar 3 deueren zal lastig worden, de rest is best te doen. Valt best wel iets leuks van te maken.
Het had zo mooi kunnen zijn…
Er had 10k minder op moeten staan. Helaas weer.
80.000gulden😂
@jwst: ik zat er net aan te denken en te lachen, een b-segmenter voor 80K, wel humor
@jwst: 2002 belde net, ze willen je florijnen terug 😊
@jwst: ja zo lust ik er nog wel een paar, ooit gedacht een miljoen gulden te betalen voor een jaren ‘50 doorzonwoning in een middelgrote stad?
@bischero: terugrekenaars snappen er niks van.
@rolov: Wat terugrekenaars meestal niet doen is hun salaris terugrekenen. In 2001 was een modaal inkomen €27.000 (fl 59.500), nu is dat €35.500 (fl 78.000)
@jwst: als je zo gaat doen kunnen we met zijn allen krom gaan liggen als we alles gaan terug rekenen. In Utrecht 1.3 miljoen gulden voor een rijtjes woning van 60 vierkante meter. Dat is pas lachen, enz enz
Te duur en te weinig bereik. Zal dus wel een succes worden
Opvallend dat zowat alles elektrisch momenteel tussen de 35K en 40K kost. Ongeacht segment. SUV, B-segment, C-segment, allemaal rond die prijs. Ik snap wel dat 99,9% lease is, maar dan nog.
Hoe lang moeten jullie ongeveer sparen om 35-40k neer te kunnen leggen voor een autootje?
@maferick74: ik heb een vrouw die het sneller uitgeeft dan ik het verdien dus praktisch nooit.
@maferick74: Ik ga zo’n auto echt niet privé kopen hoor!
Configurator zegt vanaf 35.335, AB zegt 34.500 euro. Wat is het nu?
@birdnerd84: 35.330 bedoel ik
@birdnerd84: eens, ook ik kom alleen 35.330 tegen….
@birdnerd84: Beide prijzen zijn geheel correct.
@birdnerd84: 35.330 euro lijkt de prijs incl. rijklaarmaakkosten te zijn. De prijs die wij via Honda kregen was exclusief die kosten.
Mennnnn hij is zo lelijk geworden uiteindelijk. Terwijl het concept zó tof was. Actieradius ook te laag.
Sommige opties maken de auto wel een beetje lelijk.. zoals deze optionele 17″ wielen en U.R.B.A.N Pack zwart-blauw: https://i.imgur.com/Do0JyL2.png
Helaas te duur geworden…zonde
Deze en de e-208 vind ik echt allebei erg leuke gebakkies. Zou nog lastig kiezen worden..
Of toch liever een oude diesel?
Verwarrend stuk. Het is toch simpel: Opel Corsa-e, Prijs: 30.999 euro, actieradius 330km óf Honda-e, Prijs: 34.500 euro, actieradius 220km… Ongeacht de luxe binnenin een makkelijke keuze: meer actieradius voor minder geld met de Opel.
@jdpetrolhead: en dat gaat er dus fout in vele redenaties. Niks ten nadele van de Corsa maar het is een basale auto. 34.000 euro voor wat je terug krijgt qua luxe en beleving in die Corsa is echt enorm veel. Je doet het dan puur voor de actieradius.

De Honda e komt standaard met luxe opties en goede afwerking/materialen. En ja, om dat ‘betaalbaar’ te houden moet je inleveren op actieradius.
Ja het is een hoop geld.
Maar de omrekening die een aantal mensen hiervoor doen van euro naar Guldens klopt niet helemaal meer.
De euro zou nu op een koers zitten van 1,80 i.p.v. de 2,20371 van destijds.

On topic; Jammer dat het uiteindelijk resultaat (of de ontwikkeling van concept naar productieversie) de auto naar mijn idee een stuk minder leuk heeft gemaakt. Hoe de auto er in het echt uit ziet weet ik nog niet. Ik moet afgaan op de foto’s.
In de Urban EV concept kon je de eerste generatie Civic vrij makkelijk terug zien. Bij de productieversie heb ik dat niet.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).