Toen Audi de nieuwe SQ5 (rijtest) introduceerde, ontdekten we dat de auto pardoes was ontdaan van zijn krachtige dieselmotor. Sindsdien heeft de Duitse autofabrikant die “fout” rechtgetrokken, maar het prijskaartje wilde het nog niet met het publiek delen. Vandaag komt ook daar verandering in, want op de website van het merk is deze sinds vandaag te vinden.
Audi heeft de nieuwe SQ5 TDI in de prijslijsten gezet tegen een behoorlijk bedrag, zo blijkt. Anno 2019 is het niet goedkoop een ronkende zelfontbrander aan te schaffen. Audi bewijst dit nogmaals met de SQ5 TDI, want in Nederland kost de bolide liefst 101.320 euro.
Nu krijg je voor dit geld natuurlijk wel de snelste en krachtigste Q5 die Audi in de aanbieding heeft, een smak poen kost het wel degelijk. Wie bereid is de aanslag op de bankrekening te accepteren, krijgt daarvoor terug een fatsoenlijk uitziende SUV met een 347 pk en 700 Nm sterke drieliter V6. De SQ5 TDI spurt in 5,1 seconden naar de 100 km/u en heeft een topsnelheid van 250 km/u. Schakelen gebeurt met een achttraps S Tronic-automaat.
70 reacties
Maar een beetje leuk aankleden en je zit zo op 130K. Ik vermoed dat je hem zelfs prima of 150K kan krijgen als je gek doet…
Nu even verzinnen waar ik die ton ook niet aan ga uitgeven.
Net zo’n idiote prijs als de Golf waar ze 90k voor durven te vragen die ik vanochtend voorbij zag komen. Dan geef ik liever mijn geld uit aan de 510pk Alfa Giulia. Ziet er veeeeeeeeeeel mooier uit, het is een Alfa en is sneller.
Dat is benzine… En die prijsverhogingen zijn voornamelijk CO2 aanpassingen de laatste jaren.
Die Alfa die je noemt kost gewoon 120.000 euro VOOR opties. Daarmee is het geen alternatief voor een SQ5 diesel, maar voor een RS4. Die kost 124.000. Ikzelf heb liever de Alfa Romeo, maar we weten alletwee dat de Audi RS4 een betere auto is. Alfa heeft 50 pk meer, Audi heeft AWD én is een station. Alfa is zelfs een tikkeltje aan de dure kant.
De Alfa die je het beste kan vergelijken met de SQ5, eh, bestaat niet. De Alfa Stelvio kost 71 mille met de 210 pk sterke viercilinder diesel. Die staat een paar trapjes lager (2.0 TDI niveau, iets daarboven).
Er valt zeker wat te zeggen voor Alfa’s, ik houd van Alfa’s, maar we moeten niet gaan doen alsof ze ZO goed zijn. Ondanks alle tekortkomingen houden we ervan ;-).
Zal dadelijk de d blauwe Juul met tabac veloce interieur weer een thuis brengen. Mooi ritje met glimlach op gezicht 😁
Gave kleurencombinatie trouwens, blauw met tabacco! Welke velgen heb je gekozen?
Mijn spec: blu Monte Carlo, Veloce spec binnen (zwart leer) en buiten, flippers, 2.0t gechipt, Veloce remsysteem met rode klauwen. Kortom een zaligheid op wielen.
Onzekere mannen voelen zich daar het lekkerst bij.
Alleen wel een betere rijmachine dan een Audi SUV
En bedenk je dan dat je voor dat geld niet eens fatsoenlijk zichtbare uitlaten krijgt.
Het ergste is dat je na een jaartje of 2-3 er aan gewend bent en misschien er zelfs al wat op uitgekeken.
Belachelijk wat een geld voor een “ik wil een Q7 maar die kan ik niet betalen” hok.