Private lease vestigt nieuw record in 2017

Auteur: , 38 Reacties
Private lease vestigt nieuw record in 2017

Hoeveel nullen noteren ze dit jaar?

Private lease valt wederom enorm in de smaak, zo blijkt uit een rapport van de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen (VNA). De VNA noteert een stijging van maar liefst 64.000 nieuwe contracten, ten opzichte van de cijfers van 2015. Op zakelijk gebied loopt het al jaren gestaag, maar met de introductie van private lease schijnen er genoeg particulieren te zijn die eenzelfde richting in slaan.

Inmiddels zijn er 100.000 private lease contracten in Nederland. Volgens de VNA heeft dit te maken met het feit dat de manier van autorijden voor velen een aantrekkelijke manier is om over een auto te beschikken. De vereniging spreekt van weinig risico’s en zorgen in combinatie met lage kosten en flexibiliteit. Met name de nieuwe, schone auto verteert goed.

Renate Hemerik, directeur van de VNA, ziet de toekomst van private leasen bijzonder rooskleurig in en noemt het nu al een belangrijke speler voor mensen die in de markt zijn voor grotere, duurdere auto’s.

Mobiliteit en autobezit gaan veranderen. Private lease is daar een mooi voorbeeld van, want steeds meer automobilisten zien de voordelen van het gebruik van een nieuwe, zuinige auto met alle diensten inbegrepen zoals onderhoud, verzekering en pechhulp. Private lease heeft een unieke positie in de leasemarkt veroverd, we verwachten dat over enkele jaren een kwart van het wagenpark dat privé wordt gereden geleaset zal zijn. Private lease heeft een gezonde toekomst.

Volgens Renate is de groei mede te danken aan het keurmerk dat de VNA samen met de VFN heeft geïntroduceerd. Door transparante voorwaarden te hanteren is er weinig tot geen ruimte voor verwarring en geniet de consument van rijden zonder onverwachte verrassingen. Overigens heeft private lease een behoorlijk diverse doelgroep, van 50-plussers met geld, tot mensen die simpelweg geen spaargeld hebben om uit te geven aan een nieuwe auto.

Als private lease weet te profiteren van de huidige trend, zal het de komende jaren naar verwachting stevig door blijven groeien.



38 reacties

Ik neig te zeggen dat ik zelf wel m’n occasion rijdende houdt met wat spaarcenten.
Aan de andere kant: kopen, premies, bonusmalus, reparaties, er valt wat voor te zeggen. De rente die dergelijke partijen betalen zal nagenoeg nul zijn neem ik aan.
@defl8: reken leenlasten uit, tel daarbij MRB en verzekering bij op en je zult zien dat je voor het verschil met private lease makkelijk een nieuwe auto kan onderhouden. Private lease is vooral een oplossing voor mensen die lenen voor een auto niet sjiek vinden klinken. Voor de rest is de rekenmachine de beste graadmeter. Dat hele private lease is een leuk verhaal, maar zeker niet voordeliger dan zelf je auto met geleend geld kopen.
@coffeecup: kom maar met een rekensom bewijs ik tegendeel :) polo / Corsa segment
@divided: Lease polo 343,- /48mnd. Koop polo 18.500. Restwaarde 9.000. Afschrijving is tevens aflossing lening, dus 200 per maand. 50,- MRB. 30eu verzekering. Rentelast /- 15,-. Dan heb je nog 50 euro oftewel 600,- per jaar over voor onderhoud (waar je niet aan zult komen). Voordelen: eigen keus van onderhoud, geen eigen risico bij schade, flexibiliteit gedurende die 48 maanden. Nadelen: 3 lekke banden per jaar en een kapotte versnellingsbak net buiten de garantieperiode gooien de vergelijking om zeep. Maar goed. Eerlijk is eerlijk. De prijzen zijn erg aantrekkelijk (realistischer) geworden van private lease ten opzichte van een jaar of 1.5 geleden.
@defl8: bij te veel schade moet je gewoon extra betalen… desondanks zou ik ook een private lease contract pakken. Ideaal, al denk ik dat we over een aantal jaar heel goedkoop een auto kunnen kopen. Mijn private lease auto zou dan overigens een fiat 124 spider worden, gave auto!
Joh .. een heus keurmerk !!
Waar kan ik tekenen ??
64.000 per jaar !!
Is dat niet 15% van de nieuwe auto’s op jaar basis ..
@lincoln: Als ik het goed lees, stijgt het aantal contracten met 64.000 stuks, en zijn er nu 100.000 contracten.

Ik begrijp dat cijfertjes soms moeilijk zijn, maar van 36.000 stuks naar 100.000 stuks noem ik eerder een explosie aan contracten,..

Maar aan de andere kant: Er staat ‘sinds 2015,.’ en we leven inmiddels bijna in 2018. Dus het zou ook kunnen dat we het over een periode van 3 jaar hebben inmiddels, en dan is een jaarlijkse verdubbeling óók nog steeds harstikke riant, maar al minder spectaculair, omdat de private-lease de afgelopen jaren enorm gepushed is.

En dat pushen, dat maakt juist dat ik er jeuk van krijg. Waarom wil ‘de industrie’ zo graag dat wij geloven in een dienst als Private-Lease? Verdienen ze er meer op dan bij gewone verkoop? Of krijgen ze zo, op de korte termijn, meer auto’s de weg opgeduwd? ( Lange termijn visie’s zijn niet zo besteed aan het bedrijfsleven ).

Anyhoe: Niet aan mijn lijf.
’t is appels met peren vergelijken natuurlijk, maar heb je geen geld voor een nieuwe auto, dan is private lease misschien een uitkomst, maar ik doe ’t wel met een 2ehandsje… dat is nog veel goedkoper dan 200 euro per maand.
Mooie PR praat; maar ik denk gewoon dat het uiteindelijk neerkomt op het feit dat weinig mensen 10K+ op de plank hebben liggen, maar wel een paar honderd euro ruimte in hun budget hebben. Een gloednieuwe – maar zaaddodend saaie – auto met op papier gunstige verbruikcijfers is dan erg verleidelijk voor het plebs …
@dawwg: Zaaddodend. Altijd goed, kill it before it breeds!
@dawwg:

Jammer dat je als plebs weggezet wordt als je geen zin hebt in het bezit van een auto maar er wel eentje nodig hebt.
Klinkt als een beetje uit de hoogte van een wannabee studentje.
het zou weleens groter kunnen zijn, dan kopen en ineens aftikken. Op de private lease toer, kunnen we weer een nieuwe zuinige, mooie auto rijden zonder een zak spaarcenten te moeten overhandigen. In de USA is deze vorm van kopen heel normaal. Toen ik onlangs in Miami verbleef, bleek tijdens mijn bezoek aan de lokale BMW dealer, dat er op mijn vraag wat de auto moet kosten het antwoord “324 $ per maand” te zijn. Op mijn reply dat ik de auto ineens wilde afrekenen kreeg ik als tegenvraag:”waarom?”
@barry355gtb: En, spijt van?
@lekkaah: neej, het was voor de handel….
Wat vrijwel nooit verteld wordt rond Private Lease, is dat het technisch een lening met vaste lasten is. Het is dan ook niet bepaald makkelijk of goedkoop om zo’n lease op te zeggen voor het eind van de looptijd.
Hetzelfde verhaal als met de telefoon-met-abbo, zeg maar.
Dat betekent o.a. dat het zwaar doorweegt op hypotheekruimte. In een rekenvoorbeeld (48 maanden, €340 / maand) zie je dat je zomaar €60.000 minder hypotheek kunt krijgen. Iets zegt me dat je voor de €340 geen auto van €60K meekrijgt. Net zo’n verhaal natuurlijk als je andere kredieten wilt afsluiten, als je inkomstenbron opdroogt, enz…
@mout: O ja – bron van dat rekenvoorbeeld (eerste hit bij mij op google): https://www.hypotheker.nl/actueel/nieuwsberichten/2016/private-lease/
@mout:

Daarom is een keurmerk heel belangrijk ..
Dan krijg je tenminste nog meer transparantie (kleine lettertjes) ..

Nu nog effe wachten op @postzegel ..
Die kan u haarfijn uitleggen waarom je een auto beter met geld kan kopen i.p.v. met een handtekening ..
@lincoln: Handtekening? Dat noem je toch krabbel tegenwoordig? (Nog altijd jammer dat Krabbel niet samen met Hyves ten onder is gegaan).
gh via Android app
@mout: van de totale lease som van x-aantal jaar wordt 65% in aftrek genomen van bijvoorbeeld je hypotheek mogelijkheden. Maar goed, dan nog is het een flinke aderlating.
weinig risico’s totdat in de komende economische crisis er vele mensen in de problemen komen en de sleutels willen inleveren, de auto’s harder afgeschreven hebben als vooraf berekend en er een groot zwart gat van schuld achterblijft.
@dakarbemo: helemaal mee eens. Wij vinden het allemaal belachelijk dat die slechte hypotheken destijds verstrekt zijn en met Private Lease doen we weer, tot op zekere hoogte, hetzelfde. Ja, nu is er geen vuiltje aan de lucht maar over 2 tot 6 jaar duikelen we weer de volgende crisis in en dan denk ik dat heel veel mensen spijt gaan krijgen van hun leenauto waar ze nog maanden/jaren mee door moeten. Ik houd het liever bij een occasion die ik wel helemaal zelf kan betalen en ook echt ‘mijn’ auto mag noemen.
gh via Android app
Wat natuurlijk het vervelendste is, is dat veel bedragen met verrekening van de inruilauto is. Dan blijft het maandbedrag lekker laag. Nadeel is wel dat je na je leaseperiode geen auto in te ruilen hebt, waardoor je ineens meer gaat betalen. Toen ik bij de dealer werkte en men wilde toch een financieringsvorm, bood ik dan ook een lening aan. Met inruil ook een goedkoop maandtarief en na afloop altijd een restwaarde.

Leverde mij als verkoper nog meer aan provisie op ook dan een private lease. Afijn, dat was iets wat ik maar voor mij hield.
@gh: precies dit. Ik begrijp niet dat mensen kunnen kiezen voor private lease terwijl een lening goedkoper is.
@coffeecup: Tja. Is het wel goedkoper? De bedragen bij private lease zijn incl. de afschrijving, houderschapsbelasting, onderhoud en verzekering (all-risk). Reken dat eens door. Dan denk ik dat je beter je spaargeld beschikbaar kunt houden en voor een private lease kunt gaan.
Je moet wel nieuw willen rijden. Dan loont het. Wanneer je dit niet boeit, gewoon een goede gebruikte kopen en af en toe op de koop toe nemen dat er iets vervangen moet gaan worden.
@pa045: als je spaargeld hebt zullen er weinig rekensommen in het voordeel van de private lease zijn.
@ultimora: hen je het geprobeerd of roep je maar wat? Voorbeeld Volvo V40 a 369 per maand is totaal over 48 maanden 17712.
Aanschaf is 27000. Te verwachten restwaarde over 4 jaar: 15000? Laten we het daar eens op houden. Afschrijving is 12000. Belasting 165 x 4 x 4 = 2640. Verzekering, vol casco. Laten we het gunstig houden, €80 x 48 = 3840. Zit je totaal al op €18480. Heb je nog geen onderhoud gedaan en is er nog niks stuk.
Nu jij rekenen!
@pa045: 17712 over 48 maanden. Daar zit alles in. Onderhoud. Verzekering. En ook de winst voor de leasemaatschappij. Nu jij weer.
@postzegel: Ik lees nu pas je antwoord. Maar deze is natuurlijk echt een beetje dom. Waarom zou de leasemij geen winst maken? Dat is een afspraak tussen hen en Volvo. Het gaat erom dat het Private leasen voor iemand die persé nieuw wil rijden, het overwegen waard is. Bekijk mijn berekening maar en reageer daar op. Ieder bedrijf wil winst maken. Ook jouw bedrijf. Anders zaten we stil.. Nu jij weer
@pa045: Precies. Ieder bedrijf wil winst maken. En private lease is gewoon een andere manier van geld verdienen. Nieuwe auto’s ‘ verkopen ‘ aan mensen die het zich eigenlijk niet kunnen veroorloven om een nieuwe auto aan te schaffen. Het is een soort all inclusive huren. Doe niet alsof je door private lease goedkoper uit zou zijn dan kopen. En als het ongeveer even veel geld kost, heb je met kopen altijd nog veel meer vrijheid: om meer kilometers te maken en daarmee niet ineens schandalig veel meer per kilometer te betalen. Of een jaartje langer door te rijdenrijde omdat de afschrijving het 4e jaar zoveel lager is dan het eerste. Of om een paar maanden veel minder te rijden zonder hoge vaste lasten… heus. Private lease. Het heeft nu al een eigen label. Volgend jaar subsidie, een deug-certificaat en oorkonde van majoor Goedhart. Omdat het de mensen eindelijk mobiel maakt. Met een nieuwe auto!
@coffeecup: Leasen mag je de auto kosteloos inleveren mocht je zonder baan komen te zitten, in dat geval zit je wel aan je lening vast mocht je voor die optie gaan.
@atrak: dan moet je die optie wel hebben aangevinkt… een eigen auto kun je ook weer verkopen. Mensen die zoiets 100% financieren én onrealistisch lang over de aflossing doen, hebben wel een probleem.
Rij nu twee jaar met een private lease auto (golf station). Bevalt prima: kosten zijn goed te overzien, gemak is groot. Ik wilde graag een nieuwe auto en had inderdaad geen spaargeld, dit leaseplan was voordeliger dan financieren (en ook voordeliger dan van eigen geld kopen als je meerekent wat je met dat ged had kunnen verdienen).

Er zitten (uiteraard) ook nadelen aan: ik ben (iets) meer gaan rijden, wat betekent dat mijn maandbedrag nu iets te laag is, dat gaat een naheffing opleveren (is gewoon uit te rekenen). Ik was destijds ook bezig met de koop van een nieuw huis, dus heb even gewacht met het leasecontract tot de hypotheek rond was (was uiteindelijk niet nodig, maar je weet het nooit bij geldschieters). Ik ben (en misschien nog meer: andere parkeerders zijn) niet heel zuinig op “mijn” auto, dus mogelijk komen er bij het inleveren nog wat kosten voor krasjes her en der bij. Verder zit je er inderdaad aan vast (kan wel afkopen, maar is duur), voor mij geen bezwaar maar kan als je situatie veranderd onhandig zijn. Over 2 jaar loopt deze af en ik weet nog niet of ik het dan weer doe… wil dan een maatje groter (de kinderen groeien gestaag door), en daar lijkt het private lease aanbod minder/minder
scherp in te zijn. Ook zou ik een auto van 1 a 2 jaar oud prima vinden, scheelt toch weer… en hoewel niet problematisch, vind ik 4 jaar dezelfde auto toch best lang ook… (maar steeds meer private lease contracten zijn inmiddels makkelijker eerder te stoppen).

Al met al vind ik het een prima constructie die misschien niet voor iedereen, maar zeker wel voor veel mensen een goede optie is.
@ar156sw:

Yep ..
Maar ik zou het toch als last resort zien ..
Als gateway naar vooruitgang ..

Dus als je geen vervoer hebt ..
en leasen goedkoper is dan een treinkaartje ..
En dan heb je het over een Panda of Aygo ofzo ..

Begrijp het gemak van leasen but i am not ready for commitment ..
Zou het echt met tegenzin doen ..
@lincoln: Kan ik ook helemaal inkomen… ’t is ook hoe je naar een auto kijkt. Voor mij is dat, nu iig, simpel: ik wil practisch, betrouwbaar,
comfortabel vervoer wat doet wat ik wil. En ik wil weten wat ik daar aan kwijt ben. Oh ja, en ik heb een aangeboren afwijking die sparen tegengaat. Dan is het een prima oplossing. Komt voor de lol nog wel eens een cabrio’tje bij, dat moet dan gewoon een leuk barrel zijn wat van mij is, zou ik lease niet voor overwegen. Als je echt “eigenaar” zijn belangrijk vindt of écht zeker wil weten dat je geen cent teveel betaad is het ook niet de oplossing.
@ar156sw:

Een domme hebbert zoals ik (sparen dus) is meer kwijt .. ben gestopt met rekenen iig ..
Jij wil een fatsoenlijk voertuig .. ik schroot ..
Zit ook in de uitermate luxe positie van genoeg ruimte en gereedschap ..
en teveel auto’s .. staat me soms serieus tegen ..
Jij de rust en reinheid met een stabiel uitgave patroon ..

Fijn .. zitten we beide in een benijdenswaardige situatie die we ons kunnen permitteren ..
@lincoln: alles heeft zn voor- en nadelen… uiteindelijk moet iederen doen wat voor hen werkt. Ik zou er graag schroot bij hebben, voor de lol en de heb, maar dat alleen met geld wat echt over is (en dan staan er nog wel wat dingen op de lijst). Verder is het gras bij de buren natuurlijk altijd groener, maar weten we het zelf altijd beter…
Kun je nagaan wat een armoede wij hebben.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).