Tot zover de demonstratie die zou komen.
Vorige week werd bekendgemaakt door het kabinet dat de maximumsnelheid overdag van 130 km/u verlaagd gaat worden naar 100 km/u. Een beslissing die nogal wat heeft losgemaakt. Al gauw werden er plannen gesmeed om te gaan protesteren tegen de snelheidsverlaging. Via Facebook werd een event gemaakt met duizenden mensen die aangaven te komen. Nog eens dik 18.000 mensen gaven aan geïnteresseerd te zijn in het event.
Aanstaande zaterdag zou de demonstratie op het Malieveld moeten plaatsvinden. Het terrein in Den Haag is de laatste maanden drukbezocht door tal van grote demonstraties van onder meer boze boeren, de bouwsector en mensen uit het onderwijs. Nu blijkt echter dat de demonstratie deze zaterdag niet doorgaat. Dat zegt een woordvoerder van de gemeente Den Haag. De protestactie is van de lijst geschrapt.
Het is afwachten of er inderdaad geen protestactie gaat plaatsvinden. Het Facebook-event bestaat immers nog steeds, inclusief duizenden mensen die laten weten te komen naar het Malieveld. Bovendien is er nog voldoende activiteit op de pagina met mensen die zeggen wel degelijk te gaan. Het is afwachten hoe vol (of hoe leeg) het Malieveld aankomende zaterdag gaat zijn.
Beeld: Kever via @wouter070
80 reacties
Als je je plezier uit die extra 30 km per uur moet halen zit je probleem denk ik niet per se in de verlaging van de max snelheid overdag maar in andere zaken.
De regels worden voor niks opgelegd. Er is een rechter geweest die zomaar wat geroepen heeft zonder gedegen onderzoeken vooraf.
Dat is toch onmogelijk? Dan word je als rechter zijnde gewoon keihard afgebrand en aan de kant gezet natuurlijk.
Ik rijd 35 à 40k kms per jaar voornamelijk tussen 6.30-10 en 15-18.
als je iets minder op je teller kijkt en iets meer om je heen zie je dat bijna alle files beginnen op punten waar wegen samenvoegen of splitsen of waar de snelheid zakt of daalt. Reden is dat de helft 130 rijd en de andere helft 100. Hierdoor gaan mensen met te grote snelheidsverschillen langs elkaar heen, moeten ze in de ankers, stroopt het verkeer op, staan we in de file.
Nu kan je wel roepen “ja maar dan moet gewoon iedereen 130 rijden”. Maar de praktijk is gewoon dat de helft van NL het niet zo boeit of ze 130 of 100 rijden dus de 100 mensen krijg je niet naar 130 maar andersom krijg je de 130 mensen wel naar 100. Hiermee krijg je dus een soepelere doorstroming want minder snelheidsverschillen.
Kijk maar een goed om je heen. Het is niet heel lastig te zien. Je gevoel is vaak niet echt een goede representatie van de werkelijkheid.
Ik vind mijzelf vrij ‘normaal’ maar ben helemaal niets zat. Sterker nog, ik ben er wel content mee dat ik straks op mijn normale stukje forensen (63 km heen en 63 km terug) straks wat minder in de file sta.
Ik rijd 35 à 40k kms per jaar en zie dat bijna alle files beginnen op punten waar wegen samenvoegen of splitsen of waar de snelheid zakt of daalt. Een combinatie van die twee is sowieso een killer.
De reden is dat de helft 130 rijd en de andere helft 100. Hierdoor gaan mensen met te grote snelheidsverschillen langs elkaar heen, moeten ze in de ankers, stroopt het verkeer op, staan we in de file.
Nu kan je wel roepen “ja maar dan moet gewoon iedereen 130 rijden”. Maar de praktijk is gewoon dat de helft van NL het niet zo boeit of ze 130 of 100 rijden en dus lekker 100 kachelen omdat je dan ook nog eens een stuk zuiniger rijd en dus meer bier kan drinken in de kroeg. De 100 mensen krijg je niet naar 130, maar andersom krijg je de 130 mensen wel naar 100. Hiermee krijg je dus een soepelere doorstroming want minder snelheidsverschillen.
Zetten we er dan ook nog een trajectcontrole boven is het helemaal top. Hebben we ook niet meer van die eikels (vaak in kleine autotjes) die het verpesten voor de rest en toch op iemand klappen.
als je om je heen kijkt zie je dat bijna alle files beginnen op punten waar wegen samenvoegen of splitsen of waar de snelheid zakt of daalt. Reden is dat de helft 130 rijd en de andere helft 100. Hierdoor gaan mensen met te grote snelheidsverschillen langs elkaar heen, moeten ze in de ankers, stroopt het verkeer op, staan we in de file. Tel daarbij op wat je zelf al aangeeft, dat we lekker dicht op elkaar rijden, is de kans op ongelukken (en dus files) met 100 ook weer een stukje kleiner.
De papieren werkelijkheid waar jij aan refereert is gewoon het resultaat van meerdere vergelijkend onderzoeken. Dat 130 beter voor ons zou zijn is slechts een schreeuwend onderbuikje van iemand die zijn drang om 130 te rijden probeert goed te praten.
Let wel, ik gebruik het woord ‘we’ even wat vrij als in ‘wij Nederlanders’. Nee, niet de individuele klaagburger, want die weet altijd alles beter, vooral achteraf. Daarmee los je echter het (al dan niet fictieve) probleem niet op. Wel kun je lekker zwelgen in je eigen gelijk, dat wel.
Leuk gedachtenexperiment misschien: stel nou dat onze regering, kabinet, wie dan ook met iets voor het zeggen, het risico van de gevolgen van een onwelgevallige uitspraak van de rechter in de PAS-kwestie van tevoren goed had ingeschat. Stel nu dat die persoon of partij een goed plan had gehad om de rechtsgang te voorkomen of om de zaak te winnen, maar dat er in dat plan minder ingrijpende, maar evengoed onaangename maatregelen hadden gezeten dan nu met zijn allen terug naar 100km/h. Kun je dan eerlijk zeggen dat deze persoon of partij de algemene steun zou hebben gekregen…? Nogmaals, achteraf is het mooi wonen. En klagen.
Jammer dat we zo doof en blind gemaakt zijn dat er maar weinigen zijn die de symptomen herkennen en het durven uitspreken
U las het hier eerst dankzij @techniekmeneer
Daarnaast, de ‘bouwvakker’ is langer onderweg naar zijn bouw, de bouw duurt langer in verband met langere reistijden, dat schept weer werkgelegenheid om toch alle projecten optijd af te hebben. Daarnaast, als de ‘bouwvakker’ langer onderweg is wordt het bouwproject ook duurder. Oók bij overheidsprojecten. De overheid schiet zichzelf in de voet met daarnaast ook nog minder accijnzen omdat bij een lagere snelheid minder verbruik optreedt.
En al die leaserijders, die hebben minder klanten per week, dus zal de baas meer personeel moeten aannemen (goed voor de werkgelegenheid) om toch tijdig zijn klanten te kunnen bedienen.
Mensen zijn klaar met het huidige kabinet en daarom willen ze protesteren.
Stemp de tegenpartij!
Sterker nog, vanmorgen was de A12 richting Den Haag al vergeven met automobilisten.
Het gaat te goed met Nederlanders.
Of misschien willen we graag iets roepen, maar interesseert het ons eigenlijk ook weer niet zoveel dat we er een uurtje Netflix en chips voor opgeven.
Wat Pomoek zegt, het gaat goed met ons.
Maar je kan toch nog steeds naar Duitsland? je bent er alleen 5 minuten later.
Zal me niet populair maken maar ik vind dat Den Haag het wel prima doet. Rutte maakt niet altijd alle beloften waar maar het is een stabiele leider. En nee, ik heb geen VVD gestemd.
En voor wat betreft die 100kmh demonstratie, die is net zo kansloos als de zwarte piet discussie. Geeft alleen maar aan hoe goed we het hebben in Nederland. (Mede dankzij Den Haag ;) )
En ik moet bekennen, ik vond het wel prettig.
Nadat ik totaal zo’n 300km rustig gereden had even getankt (diesel was maar €1,259 in Winschoten) en zo zuinig had ik nog nooit gereden. Bijna 1:15. Niet gek voor die ouwe S-Type!
Het mooie is toch dat mijn auto niet lekker in ze 6 rijdt met 100 dus rij dan toch in ze 5 en dan hebben ze niks gewonnen 🤣😂🤣
Nee, écht niet.