Protest tegen snelheidsverlaging gaat niet door?

Auteur: , 80 Reacties

Tot zover de demonstratie die zou komen.

Protest tegen snelheidsverlaging gaat niet door?

Vorige week werd bekendgemaakt door het kabinet dat de maximumsnelheid overdag van 130 km/u verlaagd gaat worden naar 100 km/u. Een beslissing die nogal wat heeft losgemaakt. Al gauw werden er plannen gesmeed om te gaan protesteren tegen de snelheidsverlaging. Via Facebook werd een event gemaakt met duizenden mensen die aangaven te komen. Nog eens dik 18.000 mensen gaven aan geïnteresseerd te zijn in het event.

Aanstaande zaterdag zou de demonstratie op het Malieveld moeten plaatsvinden. Het terrein in Den Haag is de laatste maanden drukbezocht door tal van grote demonstraties van onder meer boze boeren, de bouwsector en mensen uit het onderwijs. Nu blijkt echter dat de demonstratie deze zaterdag niet doorgaat. Dat zegt een woordvoerder van de gemeente Den Haag. De protestactie is van de lijst geschrapt.

Het is afwachten of er inderdaad geen protestactie gaat plaatsvinden. Het Facebook-event bestaat immers nog steeds, inclusief duizenden mensen die laten weten te komen naar het Malieveld. Bovendien is er nog voldoende activiteit op de pagina met mensen die zeggen wel degelijk te gaan. Het is afwachten hoe vol (of hoe leeg) het Malieveld aankomende zaterdag gaat zijn.

Beeld: Kever via @wouter070



80 reacties

Als je tijd hebt om hier tegen te protesteren, dan heb je ook tijd om iets langer over je reis te doen.
@leefvrij: Het gaat niet om de tijdswinst maar om het rijplezier. Naar Italië knallen zal met een dieseltje sneller gaan dan met een dikke V8, maar het gevoel met de V8 is wel een stuk fijner!
@dutchdriftking:

Als je je plezier uit die extra 30 km per uur moet halen zit je probleem denk ik niet per se in de verlaging van de max snelheid overdag maar in andere zaken.
@koen23: Ach, met 130 naar huis rijden is geen ultiem moment, maar het voelt een stuk fijner dan 100.
@koen23: jij zit waarschijnlijk niet de gehele dag op de weg.. als je kilometers maakt is 100km/h echt kansloos. Dus niet 1x per jaar op vakantie of boodschapjes doen
@kevin82: inderdaad en een boete voor 150 word ineens wel erg kritisch…..
@kevin82: jij zit waarschijnlijk niet in de bouw? Anders had je blij geweest dat je voorlopig je baan kon behouden.
@maotje: had je blij geweest? Ik geloof er overigens totaal niet dat we een probleem hebben vanwege stikstof, en al helemaal geen crisis.
@bartteeuwen: -er. Facepalm
@bartteeuwen: nee tuurlijk
De regels worden voor niks opgelegd. Er is een rechter geweest die zomaar wat geroepen heeft zonder gedegen onderzoeken vooraf.
Dat is toch onmogelijk? Dan word je als rechter zijnde gewoon keihard afgebrand en aan de kant gezet natuurlijk.
@maotje: uhm, nee, en misschien is dat wel juist het probleem. Dat gebeurt niet.
@kevin82:
Ik rijd 35 à 40k kms per jaar voornamelijk tussen 6.30-10 en 15-18.
als je iets minder op je teller kijkt en iets meer om je heen zie je dat bijna alle files beginnen op punten waar wegen samenvoegen of splitsen of waar de snelheid zakt of daalt. Reden is dat de helft 130 rijd en de andere helft 100. Hierdoor gaan mensen met te grote snelheidsverschillen langs elkaar heen, moeten ze in de ankers, stroopt het verkeer op, staan we in de file.

Nu kan je wel roepen “ja maar dan moet gewoon iedereen 130 rijden”. Maar de praktijk is gewoon dat de helft van NL het niet zo boeit of ze 130 of 100 rijden dus de 100 mensen krijg je niet naar 130 maar andersom krijg je de 130 mensen wel naar 100. Hiermee krijg je dus een soepelere doorstroming want minder snelheidsverschillen.

Kijk maar een goed om je heen. Het is niet heel lastig te zien. Je gevoel is vaak niet echt een goede representatie van de werkelijkheid.
@leefvrij: Het is vooral een principekwestie geworden. We worden een crisis ingesleurd die niet bestaat. Alles word uit de kast gehaald om een niet-bestaand probleem “op te lossen” De normale man is het zat.
@techniekmeneer:

Ik vind mijzelf vrij ‘normaal’ maar ben helemaal niets zat. Sterker nog, ik ben er wel content mee dat ik straks op mijn normale stukje forensen (63 km heen en 63 km terug) straks wat minder in de file sta.
@koen23: waarom zou je met 100km/h minder in de file staan? Lagere snelheid zorgt juist voor een slechtere doorstroming
@sanderb: het is dus precies andersom.
@sanderb: verkeerstechnisch gezien geeft 100 een betere doorstroming dan 120. Dat is echt zo.
@sanderb:

Ik rijd 35 à 40k kms per jaar en zie dat bijna alle files beginnen op punten waar wegen samenvoegen of splitsen of waar de snelheid zakt of daalt. Een combinatie van die twee is sowieso een killer.
De reden is dat de helft 130 rijd en de andere helft 100. Hierdoor gaan mensen met te grote snelheidsverschillen langs elkaar heen, moeten ze in de ankers, stroopt het verkeer op, staan we in de file.

Nu kan je wel roepen “ja maar dan moet gewoon iedereen 130 rijden”. Maar de praktijk is gewoon dat de helft van NL het niet zo boeit of ze 130 of 100 rijden en dus lekker 100 kachelen omdat je dan ook nog eens een stuk zuiniger rijd en dus meer bier kan drinken in de kroeg. De 100 mensen krijg je niet naar 130, maar andersom krijg je de 130 mensen wel naar 100. Hiermee krijg je dus een soepelere doorstroming want minder snelheidsverschillen.
Zetten we er dan ook nog een trajectcontrole boven is het helemaal top. Hebben we ook niet meer van die eikels (vaak in kleine autotjes) die het verpesten voor de rest en toch op iemand klappen.
@koen23: kommop man, geloof jij in die papieren werkelijkheid??? wij rijden in NL al super dicht op elkaar, dat hebben meeredere onderzoeken al uitgewezen en gij gelooft dat bij 100 het ineens nog beter word?
@dutchneon: Dat blijkt iedere ochtend weer, dat we dicht op elkaar rijden. 6 auto’s op elkaar bij Lexmond of zo, op een kaarsrechte weg bij klaarlichte dag… ik zie zoiets echt in vrijwel geen enkel ander land zo structureel.
@dutchneon:

als je om je heen kijkt zie je dat bijna alle files beginnen op punten waar wegen samenvoegen of splitsen of waar de snelheid zakt of daalt. Reden is dat de helft 130 rijd en de andere helft 100. Hierdoor gaan mensen met te grote snelheidsverschillen langs elkaar heen, moeten ze in de ankers, stroopt het verkeer op, staan we in de file. Tel daarbij op wat je zelf al aangeeft, dat we lekker dicht op elkaar rijden, is de kans op ongelukken (en dus files) met 100 ook weer een stukje kleiner.

De papieren werkelijkheid waar jij aan refereert is gewoon het resultaat van meerdere vergelijkend onderzoeken. Dat 130 beter voor ons zou zijn is slechts een schreeuwend onderbuikje van iemand die zijn drang om 130 te rijden probeert goed te praten.
@techniekmeneer: niet bestaand? Jij hebt onderzoek laten doen naar de stikstofcrisis? Moet wel anders kun je zulke uitspraken niet doen natuurlijk. Ben wel benieuwd waar ik het omderzoeksrapport kan lezen. Zet hem even online dan.
@maotje: jij wel dan dat het wel zo is?
@kevin82: euh laten we even logisch alles weer op goede volgorde terug zetten. De overheid word door een rechter terug gefloten dat ze te weig doet mbt terugdringen stikstof omdat we over de limiet van uitstoot zitten. Dit is aangeslingerd door natuurorganisaties aan de hand van europese regels waar we wan moeten voldoen. De overheid legt hierom projecten stil die voor de overheid zelf van belang zijn om juist door te laten gaan. Nee tuurlijk klinkt heel logisch dat de overheid als compensatie voor het weer op gang krijgen van belangrijke projecten dan een maatregel invoerd om van 130 terug naar 100 te gaan om enkel de burger te pesten? Geloof je toch zelf niet zeker?
@maotje: je zegt het precies goed. Ze hebben een onderzoek gedaan NAAR een stikstofcrisis. Ze hebben een manier gezocht om mensen bang te maken en iedereen die het er niet mee eens is wordt als dom weggezet. De media speelt het hele spelletje lekker mee en geeft nooit tegengas. Klimaat”crisis” idem. Boeren worden weggezet als agressieve mensen die deuren kapot slopen en extreemlinkse activisten als extinction rebelion worden de hemel ingeprezen om hun nobele doelen.
@techniekmeneer: We hebben onszelf een crisis ingesleurd omdat we ons niet aan onze afspraken hebben gehouden en het probleem voor ons hebben uitgeschoven. Of die afspraken a priori verstandig of zinvol waren is een geheel andere kwestie, maar ook die hebben we onszelf aangedaan. Vervolgens hebben we gegokt en verloren, vanuit een bepaalde arrogantie misschien wel, dat de rechter die beroepszeurder niet in het gelijk zou stellen.

Let wel, ik gebruik het woord ‘we’ even wat vrij als in ‘wij Nederlanders’. Nee, niet de individuele klaagburger, want die weet altijd alles beter, vooral achteraf. Daarmee los je echter het (al dan niet fictieve) probleem niet op. Wel kun je lekker zwelgen in je eigen gelijk, dat wel.

Leuk gedachtenexperiment misschien: stel nou dat onze regering, kabinet, wie dan ook met iets voor het zeggen, het risico van de gevolgen van een onwelgevallige uitspraak van de rechter in de PAS-kwestie van tevoren goed had ingeschat. Stel nu dat die persoon of partij een goed plan had gehad om de rechtsgang te voorkomen of om de zaak te winnen, maar dat er in dat plan minder ingrijpende, maar evengoed onaangename maatregelen hadden gezeten dan nu met zijn allen terug naar 100km/h. Kun je dan eerlijk zeggen dat deze persoon of partij de algemene steun zou hebben gekregen…? Nogmaals, achteraf is het mooi wonen. En klagen.
@techniekmeneer: eindelijk iemand die verder kijkt dan het rookgordijn. We worden inderdaad een nieuwe crisis ingemoffeld. Iedereen die een beetje heeft opgelet bij de vorige crisis kan de paralellen zien. Met als start de bouwfrau.. ehh stikstof crisis…

Jammer dat we zo doof en blind gemaakt zijn dat er maar weinigen zijn die de symptomen herkennen en het durven uitspreken

U las het hier eerst dankzij @techniekmeneer
@leefvrij: Goed moraal voor je nick name.
@leefvrij: op m’n vrije zaterdag bedoel je? Héérlijke drogredenatie ;)
@leefvrij:

Daarnaast, de ‘bouwvakker’ is langer onderweg naar zijn bouw, de bouw duurt langer in verband met langere reistijden, dat schept weer werkgelegenheid om toch alle projecten optijd af te hebben. Daarnaast, als de ‘bouwvakker’ langer onderweg is wordt het bouwproject ook duurder. Oók bij overheidsprojecten. De overheid schiet zichzelf in de voet met daarnaast ook nog minder accijnzen omdat bij een lagere snelheid minder verbruik optreedt.

En al die leaserijders, die hebben minder klanten per week, dus zal de baas meer personeel moeten aannemen (goed voor de werkgelegenheid) om toch tijdig zijn klanten te kunnen bedienen.
@leefvrij: ik denk dat dit protest niet zozeer gaat om 100 km/u. Dit was alleen de druppel die de emmer voor veel mensen laat overlopen.

Mensen zijn klaar met het huidige kabinet en daarom willen ze protesteren.
https://youtu.be/N1-4R0tUWEY

Stemp de tegenpartij!
@RRRobert: Nergens geen maximumsnelheden! Honderdtwintig? Dat rijden wij al in z’n achteruit!
@jasbelle: Nergens geen…. Dat is dus overal…
@techniekmeneer: u bent millennial? Welkom in de wondere wereld van taalverrijking van Van Kooten en de Bie.
1000km/u op de snelweg?! Waar is dat?
Typisch zo’n aangekondigde ‘demonstratie’ waar helemaal niks van terecht zal komen. Ze zijn namelijk veel te druk met uit protest 100 in zijn 3 te rijden.
Niet uit protest: mijn Figaro heeft slechts 3 versnellingen…
@michaelknight: mijn Daf heeft er maar 1, of 1.000.000, net wat je wil.
@tenaci: klinkt als materiaal voor de Mijn Auto rubriek…
@viezefreddyw: dat was ook het enige protest waar ik van had gehoord, niet deze op 23/11.
Ik heb toch ergens het vermoedden dat je op de A12 richting Den Haag zaterdag een hoop automobilisten zal zien.

Sterker nog, vanmorgen was de A12 richting Den Haag al vergeven met automobilisten.
@tenaci: Reden ze ook langzaam uit protest? :P
@fanboy: ja inderdaad! Ik denk dat ze zelfs hackers hadden ingeschakeld die de max snelheid op de matrixborden aangepast hebben.
Waarom ook op zaterdag? Dan zijn er geen politici aanwezig om toezeggingen te doen. En waarom via Facebook? Daar zijn behalve de bitcoin adviezen van John de Mol nauwelijks nog serieuze zaken te vinden.
@mashell: Facebook is een generatie ding… van verstokte ouwe mannetjes en hun kittige provinciale vrouwtjes.
Hahahahaha, ik dacht echt even dat dit een grap was, een stukje satire van de speld of zoiets. Maar er zijn dus werkelijk mensen die dit het grootste probleem van hun leven vinden?

Het gaat te goed met Nederlanders.
@pomoek: mwah misschien is dit niet echt schokkend maar feit is wel dat te veel Nederlanders te veel over zich heen laten komen, en te veel accepteren. Politiek is al jarenlang volledig de weg kwijt. Als je denkt dat het niet gekker of absurder kan, heeft Rutte altijd nog een hattrick voor ons klaar liggen.
@ghost:
Of misschien willen we graag iets roepen, maar interesseert het ons eigenlijk ook weer niet zoveel dat we er een uurtje Netflix en chips voor opgeven.
Wat Pomoek zegt, het gaat goed met ons.
@ghost: dingen zijn gewoon eigenlijk best goed geregeld in Nederland zodat we de politiek eigenlijk nauwelijks nodig hebben om bij te sturen (de maanden tijdens de vorming van een kabinet gaat het altijd het beste in NL) Doordat er niet zo veel meer bij te sturen is is het ook lastig om politiek gezien een echt standpunt te maken en daardoor verzinnen ze soms wat niet bestaande of er toe doende problemen.
@imaginenl: nee het inbreekt het stelletje amateurs al jaren aan visie en lef.
Het is natuurlijk de vraag of de organisatie van het protest het schrappen heeft gedaan, of dat de gemeente het heeft gedaan. Als de gemeente het zonder overleg heeft geschrapt, dan is dat natuurlijk een beetje dom.
@dare2think: hoezo dom? Gewoon geen vergunning verlenen “in verband met openbare/verkeersveiligheid” of iets dergelijks…
ik GA. nog ff een keertje naar Den Haag ‘jakkeren’ met 130. Als je pro100 bent, als autoliefhebber, ben je innerlijk dood.
@Shaw: inderdaad. Want het ware autohart gaat pas kloppen bij 130. Wat moet jij afzien binnen de bebouwde kom…
@forza: daar houd ik me inderdaad meer aan de snelheid dan Jan&alleman. Ik rij precies 50-56 (=gps50). Boven de 130 begint het voor mij idd. Gisteravond met de AMG nog even in Duitsland de 270 aangetikt. Lekker. Succes met 100 verdedigen allemaal.
@shaw:
Maar je kan toch nog steeds naar Duitsland? je bent er alleen 5 minuten later.
@shaw: aan de begrafenisstemming op de weg met die sombere kleuren die de mensen kiezen heb ik al jaren geleden al geconcludeerd dan de meeste mensen innerlijk al dood zijn. We leven in een zombie apocalyps.
@Shaw: ga lekker een keer een dagje scheuren op de Nurburgring: ben je daarna weer helemaal zen..
@punicaoase: het 1 sluit het ander niet uit, dat beloof ik je 😘 Liever ’n dagje investeren en DENHAGISTAN laten zien dat Wij Geen 100 Willen maar Pro130 zijn.
Persoonlijk doet hard rijden mij niet zoveel. Ik vind stoplichtsprintjes veel leuker :-)
@venividivici: Ik ben meer van groen licht en zo snel mogelijk thuis komen. Maar ieder z’n ding ;-)
@karhengst: Haha ja ik ook, maar helaas zijn groene golf stoplichten een zeldzaamheid.
Het zal wel te langzaam om gang zijn gekomen…
Snelheidsbeperkingen gelden toch niet voor BMW’s?
Stelletje watjes, zich zo laten afmaken door de linkse klimaatfascisten met hun fictieve crisissen. En het is nog niet voorbij, door was nog maar een start. De volgende stap is 80km/u, een taks van 100€ per vliegtuigticket en het verbieden van vluchten binnen Europa. Pas als alles kapot is zal extreem links tevreden zijn. Alles moet kapot en iedereen moet arm zijn, met slechts één handjevol supperrijken die de lakens uitdelen. Volledig volgens aloude communistische principes. Het ergste moet nog komen!
@johnwaters: laten we eerlijk zijn, het kapitalisme heeft toevallig al eerder een handjevol superrijken voortgebracht die flink macht uitoefenen in plaats van alleen in hun geldpakhuis door hun eigen centjes zwemmen. Zo kun je vast wennen aan de communisten.
Hoeveel mensen zullen er echt “slachtoffer” zijn als ze overdag geen 130 meer kunnen rijden? Niemand uiteraard. Er zijn er velen die het niet leuk vinden ja. Of het aangrijpen om over betuttelen te beginnen en op de regering afgeven. Als je er zo overstuur van raakt kan ik er niets aan doen dat ik toch moet denken “get a life”. De ze de groeten in den Haag Zaterdag. Mijn dag is reeds volgepland met andere zaken.
Altijd dat domme “Rutte zit er alleen om mij te naaien” gelul.
Zal me niet populair maken maar ik vind dat Den Haag het wel prima doet. Rutte maakt niet altijd alle beloften waar maar het is een stabiele leider. En nee, ik heb geen VVD gestemd.

En voor wat betreft die 100kmh demonstratie, die is net zo kansloos als de zwarte piet discussie. Geeft alleen maar aan hoe goed we het hebben in Nederland. (Mede dankzij Den Haag ;) )
Sinds vorige week ben ik als experiment al vast een beetje begonnen met 100 te rijden, ook gisteravond toen ik zo’n 150km moest rijden over rustige snelwegen. Zat stukken waar 140 ook makkelijk mogelijk was, maar me ingehouden.

En ik moet bekennen, ik vond het wel prettig.
Nadat ik totaal zo’n 300km rustig gereden had even getankt (diesel was maar €1,259 in Winschoten) en zo zuinig had ik nog nooit gereden. Bijna 1:15. Niet gek voor die ouwe S-Type!
Gewoon met ze alleen niet gaan werken zolang ze het niet aanpassen. Of allemaal kenteken eraf en gas erop 😁

Het mooie is toch dat mijn auto niet lekker in ze 6 rijdt met 100 dus rij dan toch in ze 5 en dan hebben ze niks gewonnen 🤣😂🤣
@3246cm252kw: dan heb je toch alleen jezelf en je eigen portemonnee te pakken? 🙄
Het boeit me werkelijk niet. En jou ook niet.

Nee, écht niet.
Als we zo langzaam gaan rijden gaat half NL meer appen achter het stuur!
@3246cm252kw: dat vrees ik ook inderdaad, dat eerder worden afgeleid. Maar of jij / ik dat doe(t) blijft een eigen keuze.
@bluster: dat klinkt lullig, ik bedoel: dit is geen excuus om (meer) te gaan appen, maar ik denk wel dat ik bij 100 eerder afgeleid ben.
@forza: welk land met een communistisch regime heeft dezelfde levensstandaard als Nederland?
Dit verbaast me echt. Wat een dom gelul in sommige reacties. Kansloos geroeptoeter op basis van aannames, vermoedens van samenzwering, nepnieuws, of wat dan ook. Of je nou voor- of tegenstander bent in deze discussie, waarom wordt er zo weinig geroepen op basis van onderzoeken en feiten. We leven toch in een modern land, met onderwijs, onafhankelijke partijen, mogelijkheden om te reageren en anders de boel aan een rechter voor te leggen? Of nemen we te weinig tijd om ergens echt in te verdiepen en laten we ons leiden door geroeptoeter op sociale media? En dat is best moeilijk, want waar zijn de feiten gebleven en de bereidheid om dat voor waar aan te nemen? Pas dan kunnen we bakkeleien over oplossingen.
Wezens die 100kmpu rijden zijn. Walgelijk. Tenzij je autist of downie of bejaard bent mag het

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).