• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Proton steekt 900 miljoen euro in revival Lotus

Auteur: robbie, gepost 4 oktober 2010 om 15:08 – 29 Reacties

Dit is de toekomst van Lotus


Of dacht je soms dat het ontwikkelen van vijf nieuwe modellen gratis was? Dat is het natuurlijk niet. En daarom heeft Proton (de eigenaar van Lotus) zo’n 18 maanden geleden besloten om £770 miljoen in het Britse merk te investeren.

En dus werd er in Parijs een (zeer) uitgebreid voorproefje gegeven van de toekomst van Lotus. Het verhaal schijnt allemaal zo’n 1,5 jaar geleden begonnen te zijn toen Proton twijfelfde over wat ze met Lotus moesten toen. Verkopen of toch houden? En dus begonnen ze in het geheim onderhandelingen met Dany Bahar, die op dat moment verantwoordelijk was voor marketing bij Ferrari.

Hij had er wel oren naar om Lotus nieuw leven in te blazen. En dus werd hij een jaar geleden aangesteld als nieuwe CEO van Lotus. Maar hij kwam niet alleen, hij nam oa Donato Coco (designer) mee van Ferrari. En daarnaast nog een hele stoet managers van andere grote merken zoals Porsche en Aston Martin.

En het resultaat van een jaar plannen maken was dus vorige week te zien in Parijs. Lotus moet opstoten in de vaart de volkeren en zich gaan meten met merken als Ferrari, Porsche en Aston Martin. De komende jaren zal Lotus vooral achter de schermen bezig zijn met ontwikkelen van de nieuwe modellen, opbouwen van het dealernetwerk en ongetwijfeld een groot marketingoffensief. Ook zal er meer aandacht komen voor motorsport (Le Mans, Indycars, GP2 etc).

En in Parijs was al duidelijk te merken dat Lotus graag schermt met bekende namen. Voor de onthulling van de Elise, Esprit, Elan, Eterne en Elite werden namelijk onder andere Brian May, Naomi Campbell, Mickey Rourke en Steve Baldwin uit hoge hoed getoverd. Ook heeft Lotus nog een zogenaamde Advisory Council opgericht met daarin oa Tom Purves (ex-BMW & Rolls-Royce) en Bob Lutz.

Ik ben zeer benieuwd wat we hier de komende jaren allemaal nog van zien. Als je een kijkje neemt op de volledig nieuwe Lotus website krijg je zeker eens goed idee van de grootsheid van alle nieuw plannen. (via: es.autoblog.com)

PS En die 6e concept dan? De City Car Concept? Dat is geen concept van Lotus Cars, maar van Lotus Engineering. Die auto is dan ook voornamelijk bedoeld om de techniek die erin zit tentoon te stellen in de hoop dat andere fabrikanten de techniek willen kopen.

Ook interessant!

  • Lotus Elise, Exige en Evora
    Drie keer afscheid bij Lotus
  • Marktplaats Lotus
    Deze oude Lotus op Marktplaats heeft bijna geen kilometers
  • Deze Lotus Elise occasion heeft een doorsnee topmotor
  • Lotus Emira
    Nederland loopt warm voor Lotus Emira

Nieuwste artikelen

  • Koop deze puike Aston Martin voordat het te laat is
  • Superschattig Kevertje heeft een geweldenaar onder de kap
  • Kijk, deze moderne auto heeft geen verblindende koplampen
  • Meest ongepaste auto voor vleugje F1 krijgt een vleugje F1
FacebookTweetPinLinkedIn

bob-lutz, Dany-Bahar, donato-coco, elan, elise, elite, esprit, eterne, Lotus, proton, tom-purves

Vorig bericht: « Stoere looks: Hyundai i20 Sport Edition
Volgend bericht: Elk Porsche model komt er als hybride… »

Lees Interacties

Reacties

  1. DRIVR zegt

    4 oktober 2010 om 15:16

    De rest (volgens sommigen nog eens zoveel) komt van het Maleisische Petronas.

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      4 oktober 2010 om 15:34

      @DRIVR: heb je een bron daarvoor?

      Login om te reageren
      • DRIVR zegt

        4 oktober 2010 om 15:55

        @robbie: Tuurlijk – Gavin Green van CAR Magazine:

        Vast Malaysian investment, some from Lotus owner Proton, the rest from the Petronas oil company, is funding the largesse.

        Login om te reageren
  2. Eric zegt

    4 oktober 2010 om 15:18

    Ik wens ze veel succes. Maar , ik blijf hopen op een instapmodel dat betaalbaar is.

    Login om te reageren
    • Merry zegt

      4 oktober 2010 om 16:00

      @Eric: wat is betaalbaar?

      Login om te reageren
      • NLBUURMAN zegt

        4 oktober 2010 om 17:28

        @Merry: idd, want zo belachelijk duur was een elise nou ook weer niet… zoals JC ooit zei over een boxster: als je bespaart op nutteloze zaken als kinderen, is ie financieel haalbaar.

        Login om te reageren
  3. Bols zegt

    4 oktober 2010 om 15:22

    Dat die designers van Ferrari e.a. er in zitten is net iets te duidelijk vind ik :p Deze trekken op bestaande supercars, de lotus(sen) die je nu ziet zijn apart.

    Maaar dat neemt men nieuwsgierigheid niet weg, laat maar komen die handel :D

    Login om te reageren
    • BaySideBlueBoy zegt

      4 oktober 2010 om 15:32

      @Bols: Vooral de Ferrari Enzo herken ik aan de nieuwe Lotus neuzen. Ze zijn minder spits en breder uitgevoerd dan de Enzo.
      WTF, ik praat als een vergelijkingsmongool. :D

      Login om te reageren
  4. Hupke zegt

    4 oktober 2010 om 15:36

    Ik vind dat met zoveel geld erin geïnvesteerd te zijn de nieuwe Esprit toch wel iets anders had mogen zijn. Maar moesten de prestaties goed zijn zwijg ik alsnog.

    Login om te reageren
  5. Danny zegt

    4 oktober 2010 om 15:55

    900 miljoen voor de ontwikkeling van 5 modellen? Da’s 180 miljoen per model. Vind dat niet eens zo heel duur…
    Ter vergelijking, Audi gooit er 5,9 miljard tegenaan voor 8 modellen. Zie http://www.autoblog.nl/archive/2009/12/29/audi-bevestigt-komst-hybride-q5-in-2011

    Login om te reageren
    • MRStephan zegt

      4 oktober 2010 om 17:44

      @Danny: Dat is niet helemaal correct, ze ontwikkelen 1 model en produceren die in verschillende groottes ;)

      Login om te reageren
    • MarkieS zegt

      4 oktober 2010 om 17:59

      @Danny: Je vergeet dat een dito bedrag geïnvesteerd wordt door Petronas (zie 1e comment), en dat Audi jaarlijks ongeveer evenveel auto’s verkoopt als Lotus in een eeuw.
      Als de nieuwe Lotussen even goed gaan verkopen als Ferrari-modellen, bedragen alleen de ontwikkelingskosten van je nieuwe Lotus al ongeveer evenveel als de totaalprijs van een huidig model.

      Login om te reageren
  6. integralechubasco zegt

    4 oktober 2010 om 16:07

    Laat ze ook nog en passent nog een paar miljoen steken in een eigen gezicht of huisstijl… iets met het verleden, Colin Chapman, geel en groen, of misschien met de john player special kleuren… doe iets want anders wordt het een kitcar-fiasco…

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      4 oktober 2010 om 16:35

      @integralechubasco: anders neem je ff een kijkje op de vernieuwde website ;) Volgens mij is de huisstijl redelijk opgefrist en hebben ze ook gelijk iets van 3 verschillende accessoirelijnen gepresenteerd. Volgens mij zit er dus wel een redelijk plan achter.

      Daarnaast moet je niet vergeten dat de nieuwe baas van Lotus (Dany Bahar) voorheen verantwoordelijk was voor de marketing bij Red Bull en daarna bij Ferrari. De beste man weet dus echt wel wat hij moet doen om aandacht te trekken en iets op te bouwen.

      Login om te reageren
  7. Citrofiel zegt

    4 oktober 2010 om 16:36

    Ik ben razend benieuwd hoe het Lotus zal vergaan. Het nieuwe Lotus, accepteert men dat als concurrent voor de ‘grote’ Italianen?

    Login om te reageren
  8. lincoln zegt

    4 oktober 2010 om 16:46

    tja .. dat bedrag begrijp ik toch niet ..

    als je zou schrijven 9 miljard zou ik het ook geloven ..
    en 90 miljoen ook ..

    anyway .. als er geen Ford GT zou bestaan zou ik ZEKER voor lotus gaan ..

    wat een smerig goed/knap/mooi spul hebben die effe neer gezet ..

    Login om te reageren
  9. MRStephan zegt

    4 oktober 2010 om 17:46

    Hoop alleen niet dat het een massaproduct moet gaan worden om al die centen terug te verdienen. Het is nu toch redelijk uniek (zeker in NL) om een Lotus te hebben waarschijnlijk.

    Login om te reageren
  10. integralechubasco zegt

    4 oktober 2010 om 18:10

    @robbie
    De site lijkt inderdaad een beetje op ferrariworld.com

    een eigen gezicht zoals de Elise, Europa en Evora hebben met de niet al te grote bek, afgeronde koplampjes en vormgeving alsof het een auto is die niet meer dan 650 kg weegt…
    Een beetje nostalgie (of respect voor de historie) is wat ik mis met deze studiemodellen. Ze hadden net zo goed van Peugeot, Jaguar of Toyota kunnen zijn. Het is alsof ze in alle ambitie het kind (authenticiteit) met het badwater weggooien…
    Aan de andere kant denk ik dat ik wel begrijp wat de strategie is voor de komende tijd. Als ze meer modellen willen verkopen dan moeten de auto’s aangepast worden aan (ergonomisch, smaakafhankelijk, platformstrategie, veiligheid, etc.) de hedendaagse eisen. Hoe groter de verkoopaantallen hoe meer de auto’s op elkaar gaan lijken… Dat is wat lotus voorstaat…
    Maar hoeveel willen ze dan gaan verkopen? 50000 stuks per jaar?

    Login om te reageren
    • robbie zegt

      4 oktober 2010 om 21:13

      @integralechubasco: Volgens mij willen ze groeien van 2.000 auto’s per jaar naar 6.000/8.000 ofzo.

      Login om te reageren
  11. Khadeem zegt

    4 oktober 2010 om 18:17

    Wat een fantastische en gedurfde plannen! Je kunt je natuurlijk afvragen of een range van vijf sportieve wagens voldoende winst gaat opleveren voor een return on investment binnen enkele jaren. Ze zullen direct een goede prijs/kwaliteit verhouding moeten bieden. Ik kan me voorstellen dat een klant in deze sector op zoek is naar iets unieks en graag het Lotus motto ‘Performance through Lightweight’ wil ervaren. Niet ‘Performance by stuffing a massive engine in a small car. Please avoid taking corners at all times.’

    Login om te reageren
  12. The360box zegt

    4 oktober 2010 om 18:40

    Best grappig want als je er 900 Miljoen inzit wil je lijkt mij minstens qiet spelen. Dan zullen ze wel weet heel lang met 1 model doen.

    Login om te reageren
  13. bonzo zegt

    4 oktober 2010 om 18:51

    ondanks dat alle modellen een beetje dezelfde trekjes hebben ziet het er super uit, hopelijk is de handling van de auto’s zoals we van Lotus gewend zijn!

    Login om te reageren
  14. Kees zegt

    4 oktober 2010 om 19:33

    De betekenis van Lotus is letterlijk “balans” en stond ook voor de kernwaarden van Lotus, balans is gewicht/prestaties & prijs…
    De balans is nu ver te zoeken, best aardige designs maar niet de lotus “look-and-feel”, te zwaar gewicht en qua prijs zal het ook wel niet des Lotus zijn…

    Erg jammer want Lotus was een prachtig merk…zonde…

    Login om te reageren
  15. Mellie zegt

    5 oktober 2010 om 12:34

    het zijn zeer mooie ontwerpen(al lijken ze wel op elkaar) maar ik vraag me af of deze nog wel betaalbaar zijn voor de mensen in de iets hogere midden klasen.
    Lotus stond er toch om bekend dat ze een sportwagen voor een goeie prijs aan de man konden brengen.
    ik ben tevreden met het nieuwe gezicht van lotus al hadden er nog wel een paar kenmerken van het roemrijke verleden in mogen zitten.
    verder hoop ik dat dit een mooie comeback gaat worden voor lotus en wel zijn status behoud als een uniek iets om mee te mogen rijden(want geef toe je ziet ze niet veel en vooral in NL niet)ik hoop dus ook dat het geen massa product word maar er zal toch iets moeten gebeuren om die gedurfde invenstering er uit te moeten halen.

    Login om te reageren
  16. PeugeotGTI zegt

    5 oktober 2010 om 20:12

    Jammer dat ze de goeie ouwe less = more filosofie niet wat meer inzetten voor de marketing. Volgens mij heb je daarmee een unique selling point, waarmee je auto’s kunt verkopen. Je hebt wel een goed lopend model nodig om dit allemaal in gang te zetten. De Evora wordt vast het niet succes waar lotus op hoopt en een aantal van de prototypes leunt op dezelfde on-lotus dingen als GT motoren, comfort en luxe.
    Ik waag het dan ook te betwijfelen dat dit een succes gaat worden.
    Al hoop ik ’t wel want Lotus is cool.

    Login om te reageren
  17. PeugeotGTI zegt

    5 oktober 2010 om 20:20

    @PeugeotGTI
    *niet het succes ipv het niet succes :shock:

    Login om te reageren
  18. Cantago zegt

    5 oktober 2010 om 21:03

    Geniaal dit, zolang de auto’s er goed uit ziet en snel zijn lijkt het me een geweldige zet!

    Login om te reageren
  19. Robert zegt

    7 oktober 2010 om 14:05

    Hmmm, mijn oorspronkelijke doel was een NSX voor m’n 34ste. Nu daar toch geen opvolger meer voorkomt heb (en ik dankzij mijn pasgeboren dochter) pas ik mijn plan aan: Een mooie nieuwe Esprit. (toch denk ik dat die Elite eigenlijk de NSX had moeten worden of zo, of werkt Lotus engineering niet voor Honda, tja, ik weet het niet, maar het lijkt er toch op of nie dan).

    Login om te reageren
  20. werner zegt

    25 oktober 2010 om 12:59

    Ik vind het fantastisch wat Lotus hier doet ! Eindelijk weer bolides die hun naam waardig zijn en geen speelgoedautootejs…
    De presentatie in Parijs was ook top. Ze hebben er echt goed aan gedaan om Bahar aan te trekken.
    Nu moeten ze nog die Ferndandes aanpakken die hun naam als niemand ooit tevoren heeft geprostitueerd ! Hun 500ste grand prix vieren was echt toppunt van slechte smaak en totaal respectloos ! Zèlf een formule 1 team op punt zetten zou veel beter zijn dan Gascoyne en Fernandes te laten doen….

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North