
Slecht nieuws voor liefhebbers van BPM vriendelijke fullsize SUV’s. De elektrische RAM pickup wordt uitgesteld en in ieder geval gedeeltelijk afgesteld.
Stellantis wordt momenteel niet heel blij van de EV’s die ze (niet) verkopen. Zodoende is het wellicht geen verrassend nieuws dat de RAM REV uitgesteld en gedeeltelijk afgesteld wordt. Vorige week meldden we nog dat de nieuwe Dodge Charger op stroom niet de showroom uit te branden is. Niet onlogisch om te denken dat het bij de RAM net zo zou zijn.
Gepland waren een RAM REV met 168 kWh accu en een überblepper met 229 kWh accu. Die laatste gaat echter sowieso niet door. De eerste misschien nog wel, maar niet in 2025 doch potentieel in 2026. In plaats van op de EV’s, zet RAM in op de “Ramcharger”. Dit is een coole naam voor een plug-in hybride RAM. Zoals het een Amerikaan betaamt wel met behoorlijk wat power, namelijk 663 pk. De gecombineerde range zou 1.110 kilometer moeten zijn.
In allerlei opzichten maakt de beslissing sense. Qua gebruiksvriendelijkheid en praktische bruikbaarheid is een PHEV handiger. De extra batterijen kunnen wel ergens naast de verbrandingsmotor opgeruimd worden onder het uitgebreide blikwerk. En niet onbelangrijk; er heerst een iets ander politiek klimaat in ‘Murica waardoor de urgentie voor EV’s ietwat minder groot is geworden.
Bij RAM zal men dat laatste echter niet noemen. Als verklaring komt het bedrijf met de mededeling dat de beslissingen gedreven worden door ‘veranderingen in de wensen van klanten’. Juist ja. Koop dan?
Schijnt dat de Chrysler Airflow ook gecanceled is.
Welke Stellantis merken bestaan nog na 2040 denken jullie?
Iets met een Chinese klank ? Of klinkt er helemaal niks meer ?
Vraag en aanbod. Als er geen markt voor is heeft produceren ook geen zin. Concrete modellen ontwikkelen is ook iets anders dan EV techniek helemaal bij het grofvuil zetten. Gewoon rustig lekker doorontwikkelen, beetje leentjebuur spelen en als de markt het wil plemp je binnen een jaar een EV op de markt.
Enkel Leap motors vermoedelijk.
Stellantis is een investeringsgroep die geen zak om auto’s of auto merken geeft.
Ik las laatst dat stellantis bij het schrappen van de charger/300/challenger en de hemi V8 men ook de productie van de (reserve) onderdelen geschrapt heeft ongeacht dat dit netto een winst gevend onderdeel van de Chrysler groep was. Momenteel kan je niets meer krijgen voor de hellcats/track Hawks,.. Zelfs geen dichtingen voor de motor. Ook al zijn die 2 jaar geleden nog gewoon nieuw verkocht. Voor de gewone hemi’s wel, maar er wordt al een jaar niets meer gemaakt. Zolang de voorraad strekt dus. Binnen 5 jaar zijn 90% van de Rams duur oud ijzer.
Een Marokkaan die het weer moet fixen he.
Wel ander kaliber dan het Rif gespuis…
Door die mafketels in Brussel is de complete Europese auto industrie op sterven na dood
Ja! Gewoon terug naar de jaren 50; geen gelul over emissies en iedereen zonder veiligheidssystemen op pad…..
Tijden veranderen en er moet iets aan de uitstoot gebeuren. Voor een work truck lijkt me een range extender een heel goed plan.
Voor de BEV moet Stellantis wellicht even in het oosten gaan kijken.
Regelgeving qua emissies sta ik achter, evenals basic veiligheidsvoorzieningen als 3puntsgordels en airbags. Maar ze slaan door. Ik hoef niet een bong als je iets te hard rijdt, en eindeloze rijhulpassistenten.
@Wolflow oh natuurlijk, dat de Chinezen onze auto’s niet meer kopen maar hun eigen superieure EV’s is allemaal de schuld van Brussel!!1!
Een EREV zou logischer zijn voor een pick up
Verassend hoe snel een grote onderneming een andere koers kan gaan varen bij na de wisseling van democratisch naar republikeins beleid.
Blijkt toch maar weer dat money talks & bullshit walks.