
De nieuwe elektrische Dodge Charger verkoopt zo slecht dat dealers tot ruim 20.000 Dollar van de prijs afhalen in Amerika om klanten over de streep te trekken.
Het lijkt een beetje een terugkerend thema te worden, maar er is nóg een EV die klanten niet willen hebben. Tot voor kort konden de echte dino’s onder de autoliefhebbers, in Amerika nog terecht bij de Dodge Charger en Challenger. Musclecars volgens ouderwets recept. Simpele agressieve styling, dikke V8, geen ingewikkelde techniek, maar gewoon veel power en een mooi geluid. Een brullende middelvinger naar de maatschappelijke dwangbuis die dit soort machtig mooie machinerie hekelt. Veel mensen vonden dat wel wat, ook toen de auto al dik twee normale productiecycli achter de rug had (en stiekem al stokoud was bij introductie).
Doch we wisten natuurlijk dat zelfs voor deze Mohikanen, het doek ooit moest gaan vallen. Onder bezielende leiding van Stellantis, werd de nieuwe Charger voorgesteld als opvolger van de Challenger. Dat klinkt onhandig qua naamgeving, maar was eigenlijk logisch. De originele Charger was natuurlijk ook een coupé, niet een vierdeurs sedan. Wel onhandig was dat de auto nu een EV moest worden. Misschien omdat ‘ie ook naar Europa komt. Hoewel…de benzineversie komt ook.
Enfin, de meest warmbloedige, rood vlees verorberende, rubberverslindende steroïdenbom op wielen, werd nu een laffe EV. Natuurlijk probeerden Stellantis en Dodge te schermen met enorme pk cijfertjes en burnouts. Maar het koperspubliek blijft op verwachte wijze achter. Ook al omdat de EV’s behoorlijk aan de prijs zijn. En de aantrekkingskracht van de musclecar was altijd mede de vriendelijke prijs. De vleesgeworden Amerikaanse droom; een gave V8 voor Jan Modaal.
De elektrische EV’s zijn nu niet uit de showroom te branden. En dus geven dealers forse kortingen. Carscoops zocht eventjes op de webz en komt talloze modellen tegen met vijfcijferige korting. Op een splinternieuwe elektrische Charger krijg je nu zelfs 21.000 Dollar korting op de ‘MSRP’ (de aanbevolen verkoopprijs van de fabrikant) van de dealer.

Dit is nogal een turn up for the books, zoals engelstaligen dan zeggen. Amper twee, drie jaar geleden kon je in Amerika namelijk nauwelijks een auto kopen voor de MSRP. Dealers verlangden extra bedragen bovenop die prijs. Voor nieuwe hete waar als een Ford Bronco, Chevrolet Corvette of de dikste versies van de vorige Charger en Challenger, liep dat op tot tienduizenden of zelfs honderdduizend Dollar in enkele gevallen. Vraag en aanbod.
Zo weinig mensen lusten de nieuwe Charger op stroom dat Stellantis naar verluidt bezig is de benzineversies eerder dan gepland te introduceren. Net als de RAM 1500 waar we het gisteren over hadden, krijgen die echter in eerste instantie de Hurricane zes-in-lijn onder de kap en geen Vee Eight Motor. Voor zo lang als het duurt. Gaat de markt Dodge dwingen om toch weer een V8 in de Charger te lepelen? Dan mogen wij benzinehoofden dat wel een internationale feestdag maken…toch?
https://youtu.be/hQ0x8uXrf84
Deze EV brickt zichzelf na enkele kilometers gebruik. De auto’s staan allemaal bij de dealer die niet weet hoe dit probleem op te lossen. Het lijkt een software probleem. Deze auto is onverkoopbaar.
Ik snap em wel. Je koopt een Charger niet voor de hoge zit, het goede uitzicht rondom, de 2e zitrij voor je samengestelde gezin of het woordje praktisch.
Je koopt dat apparaat voor wat het is, en welke emotie het bij je losmaakt. En 90+ procent van die emotie wordt gefabriceerd door de V8 onder de kap. Liefst met supercharger. Laat je als Dodge dat stuk emotie eruit dan willen de kopers hem ook niet meer.
If this is the substitute for cubic inches, we don’t want it. Klaar.
Derde zitrij….. Zelfs de edit is al defect hier.
Inderdaad. Ik weet niet welke paarse broek dit bedacht heeft maar iedereen met gezond verstand kan bedenken dat de doelgroep van de Charger NIET op een EV zit te wachten.
Niemand was enthousiast bij de lancering. Duur en matige specificaties. Lijkt ontworpen als strafwerk van de ICE engineers. Ze hebben het gemaakt, maar niet van harte.
Als je al een muscle car koper over wil halen moet je een ding op de markt brengen met echt goede specificaties en dan nog zal het lastig blijken.
De EV is als veroer prima, maar als fun mobiel is het lastig.
Soort Musklecar.
Haal dat ding snel naar nederland. Ik wil hem :)
Eigenlijk wel prachtig dat men een auto met de naam Charger niet elektrisch wil maar met een dikke V8
In de middeleeuwen hadden adel mannen voor elke gelegenheid een paard. De charger was het paard die je gebruikte in oorlog en voor steekspelen. Heeft eigenlijk niets met opladen te maken.
@O plaat: maar wel mooi dat je nu kan zeggen: I want to charge my Charger with a charger
Volstrekt debiel deze auto. Waarom voel ik mij slimmer dan de mensen die daar de leiding hebben?
Een EV is een stadsauto. De beste stadsauto. Perfect voor west europa en de drukkere delen van de VS. Een EV is geen raceauto, muscle car, pick-up, off roader. Doe normaal en maak goede sedans, stations, familiebakken. Laat de rest zitten.
@Johanneke: stadsauto, wat een onzin. Al jaren hebben we Tesla’s waarmee je door Europa kan. En inmiddels zijn er ook echt sportieve EVs.
Muscle car publiek daarentegen wil dit niet, zo ouderwets, geen geluid.
Overigens voor offroaden is elektrisch natuurlijk ook superieur qua techniek, zelfs al zou dat een hybride zijn waarbij een motor voor de energie zorgt.
Ja, dat bedoel ik ook. Van stad naar stad rijden, vervoer, in de ontwikkelde wereld. Er is geen betere dan een EV.
Onzin; ik rij wekelijks tussen grote steden in Europa. Met een diesel doe ik dat in gemiddeld 3-4 uur. Met een EV gemiddeld 4.5 tot 5.5 uur. Probeer eens van Utrecht naar Berlijn te rijden, met ICE 6-7uur, met EV ben je dan echt 8 uur onderweg minstens.
EV’s zijn prima binnen een Provincie in Nederland of binnen een grote stad in een groot Europees land. Daarbuiten is een ICE altijd de betere oplossing.
Ik denk dat een elektrische muscle car (die inferieur is aan elke andere EV) zowat even gemakkelijk te verkopen is als een frigo aan een Eskimo.
Het is een hele slechte EV, en ook is een musclecar koper nauwelijks op zoek naar een EV… Met die 2 factoren samen is het dus wel begrijpelijk dat niemand dit koopt.
Én on top of all that issie nog lelijk ook. Had ‘m dan wat meer op de oude Charger laten lijken (langer, lager) maar denk dat dan nog niemand ‘m wil.
Maar misschien bedoelen ze het andersom? Dat de EV koper misschien wel op zoek is naar een muscle car. Immers de nare trend van alleen maar praktische auto’s is bij EV’s op z’n ergst, het aantal EV’s met minder dan vier deuren is op één hand te tellen.
@mashell Ja zou kunnen. Zeker in markten waar de EV al wat meer volwassen is (bijvoorbeeld Noorwegen, Nederland of Californië) zie je dat er ook wel een markt ontstaat voor leukere EV’s. Ik zag in LA bijvoorbeeld de Rivian echt veel vaak langsrijden, terwijl op voorhand veel mensen dachten dat er geen vraag zou zijn naar EV pick-ups.
Ik hoop dat BMW bijvoorbeeld bij de Neue Klasse ook gewoon een coupe en/of cabrio uit gaat brengen.
Het tij keert. De doelgroep van deze auto wil dit natuurlijk helmaal niet. Die willen een ronkende V8, die als je hem start het alarm van het busje van de buurman laat afgaan. De energietransitie verpakt als klimaathoax wordt volledig ontmanteld. Heeft niets met het redden van het klimaat te maken maar is een verdienmodel van 1500 miljard dollar per jaar, betaalt uit de belastinginkomsten van u en mij. De grootste scam ooit. In 2030 rijdt niemand meer elektrisch.
In 2030 rijden er veel meer mensen elektrisch dan nu. Goedkoper en minder afhankelijk van het midden oosten.
@koen0373: Jemig wat een onzin. Elektrische auto verkoop gaat gewoon door hoor. Tesla model Y weer bestverkochte auto in veel markten.
Die transitie gaat gewoon door en ik weet niet waar je die 1500 miljard vandaan hebt. Maar we maken als Europa jaarlijks al meer dan 400 miljard over voor benzine / diesel, ieder jaar weer, naar twijfelachtige regimes.
Jij denkt de wijsheid in pacht te hebben omdat er wat Amerikanen een slechte EV aan muscle car fans proberen te verkopen?
Bij ons in de familie rijdt iedereen bijna al elektrisch, een switch binnen de afgelopen twee jaar. Zo snel kan het gaan.
Prima concept voor een hybride aandrijving: prehistorische V8 voor de brul en doorontwikkelde kleine electrotorretjes voor de files, stadsverkeer en korte ritjes. Hoef je verder niks van te zien (plek zat onder het koetswerk van amerikaanse ontwerpen met dikke stiften) of te horen (hallo bmw luidsprekerPK’s) maar scheelt wel in uitstoot en slijtage (ICE moet gewoon kunnen werken, niet stationair een tandwielbak warm houden) met als bonus een lekker soepel rijdende auto met koppel vanaf stilstand.
Maar ja, dan moet je wel een beetje veel verstand gaan krijgen van verfijnd afstemmen van EV en ICE componenten, hele goede balans vinden tussen verbruik, gebruik en misbruik van het soort rijgedrag waar deze auto voor kan uitnodigen. Iets wat ik meer van Alpina of Porsche verwacht dan van amerikaanse autofabrikanten.
Harley Davidson probeerde dit trucje ook met de LiveWire en faalde enorm. Waarom? Want 99,9% van de mensen die een Harley kopen, kopen hem voor het geluid. Dus wat verwacht je als je dat eruit gaat halen en de prijs bizar omhoog krikt, want dure techniek…
En het gekke is, Stellantis maakte zelf deze fout al een keertje. Ze blijken echt hardleers of doen gewoon geen marktonderzoek. Voorbeeld: de Maserati GranTurismo. Die vorige (4.7 V8) kocht men ook niet voor de geweldige techniek of interieur. Die verkocht door looks en vooral het geluid. Maar wat doen met de nieuwe: ze tweaken de looks en interieur (prima, je moet met de tijd mee, want bij de vorige was het interieur al bij de introductie al verouderd), maar met de EV Folgore is het geluid ook weg en de reguliere krijg een V6 die nergens naar klinkt. En guess what, beide verkopen niet. Komt ook omdat ze veel te duur zijn in een markt waar Bentley en Aston nog wel dikke V8’s leveren. Bizar dat bedrijven dit soort fouten steeds weer maken, terwijl er al voorbeelden zijn geweest dat bepaalde dingen gewoon niet werken.
Of ze hebben nooit verwacht er veel te verkopen, maar doen het puur voor de verlaging van de gemiddelde CO2 van de collectie.. Er zijn of komen ook ICE varianten van de door jouw genoemde modellen..
Ik wist niet eens dat deze bestond.. Meerdere met mij?
Volgens Dodge is er maar 4000 dollar verschil tussen deze 2 prijzen :-)
Nee, hij was eerst 17K afgeprijsd maar nu 21K om ‘m de vloer af te krijgen.
Zonde dat deze auto niet verkoopt. Het is een elektrische auto waarbij Stellantis echt haar best heeft gedaan het idee van de oorspronkelijke Dodge Charger te vertalen naar een elektrische auto. Door de vorm, door een ingenieus systeem om geluid te genereren (wat best een goed resultaat geeft) en door prestaties. Maar in het Amerika van vandaag gaat dit geen succes worden helaas. Echt jammer. En nee, ik ben geen fan van elektrische auto’s. Maar ik kan het wel waarderen als een fabrikant zijn nek uitsteekt en probeert iets bijzonders neer te zetten.
@mc96: wat interessant is aan dit soort auto’s die volledig worden weggehoond in de media en in de slechte verkopen, is dat daar best vaak wat pareltjes tussen kunnen zitten. Dat wil zeggen dat het soms eigenlijk best goede auto’s zijn, maar ze alleen met een te hoge prijs en/of aan verkeerd publiek verkocht proberen te worden. Kan ook zijn dat concurrentie gewoon zinniger aanbod heeft.
Dat wil zeggen dat je er straks al gewoon een leuke of goede auto aan kan hebben voor een goede prijs.