
Volkswagen gaat rap de bietenbrug op, zo lijkt het. Een lichtpuntje is het partnerschap met RIVIAN. Gaat dit bedrijf Volkswagen uiteindelijk redden?
Volkswagen lijkt al enige tijd in een negatieve spiraal te zitten. Eigenlijk sinds dieselgate, maar vooral tijdens de EV-wende. Het was allemaal net even te veel om op te vangen, zo lijkt. De 30 miljard boete die Volkswagen moest betalen voor dieselgate, hadden ze goed kunnen gebruiken om competitieve EV’s te maken. In plaats daarvan is men aan de slag gegaan met kosten beknibbelen en daar wordt het product nooit beter van. Ongeacht wat managers en LEAN-goeroe’s daarover te zeggen hebben.
Met de ontwikkeling van de EV’s heeft het vervolgens ook niet zo gevlot. Veel softwareproblemen, weinig inspirerende producten. De ID.3 had de spirituele opvolger van de Kever en Golf moeten worden. Maar we kunnen wel stellen dat dat niet is gebeurd. Het grote VAG krijgt het gewoon maar niet voor elkaar om kosteneffectief concurrentie-verpletterende elektrowaggies te maken.
Tesla bedreigen zit er zodoende voorlopig niet in. Maar onder het mom ‘if you can’t beat them, join them’ heeft Volkswagen een mogelijke uitweg gezien door te investeren in RIVIAN, dat andere Amerikaanse EV bedrijf. Ook bij RIVIAN is het niet altijd alleen maar smooth sailing. Maar software en dergelijke heeft men toch beter voor elkaar.
Momenteel is RIVIAN bezig om architectuur te maken voor Software Defined Vehicles (SDV, bwuh) met 7 controlunits. Elektrische Volkswagens hebben tot wel 100 controlunits. Veel te veel dus. De eerste VAG modellen die gebruik gaan maken hiervan zijn naar verluidt Porsche’s nieuwe luxe SUV en de nieuwe Volkswagen Golf. In de toekomst volgen onder adere ook modellen onder merknaam Scout die Volkswagen in Amerika wil herintroduceren.
Volkswagen had al toegezegd 5.8 miljard Dollar in RIVIAN de investeren, doch honcho Oliver Blume heeft afgelopen week bekend gemaakt dat men plannen heeft de samenwerking uit te breiden. Het aandeel van RIVIAN schoot daarop weer een aantal procentjes omhoog.
Lada Niva achterkant
Ja heerlijk
Rivian had beter met Aston Martin kunnen werken. Vind het qua benaming beter. Volkswagen zou de handen in een kunnen slaan met Opel. Maar die valt onder Stellantis. Volkswagen onder Stellantis dan maar? Een europese macht.
Volkswagen onder Stellantis? Ik denk dan dat zoiets eerder andersom zou gebeuren.
Een snelle google search leert dat:
Volkswagen AG bouwt de helft meer auto’s (9,2 om 6,1 miljoen), ze boekte bijna dubbel zo veel omzet (323 om 189 miljoen), boekte wel minder winst (16 om 18,1 miljard netto) maar is als bedrijf ruim drie keer meer waard (630 om 202 miljard). Cijfers @2023.
Bronnen:
https://en.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_Group
https://en.wikipedia.org/wiki/Stellantis
Laatste keer dat ik naar het Volkswagen concern keek was de helft van de winst niet uit verkopen van auto’s maar uit de financiële tak. Van auto’s was een kwart Porsche, nog een kwart voor Audi en de andere talloze merken mochten het restje winst wat overbleef verdelen.
Geen idee wat de cijfers zijn van Stellantis maar die bestaan ook maar sindskort in de huidige vorm.
Stellantis heeft zijn zaken weinig beter voor elkaar. Bovendien vult het het elkaar totaal niet aan. Aston Martin heeft zelf ook problemen om voldoende auto’s te verkopen en maakt een handje vol zeer exclusieve auto’s. Totaal geen sinergie. Rivian heeft heel veel geld nodig om te kunnen blijven bestaan, te groeien en uiteindelijk profitable te worden. Geld lenen is niet meer goedkoop. Dus Volkswagen is voor Rivian een goede reddingsboei. Niet andersom. Rivian is voor Volkswagen interessant vanwege de amerikaanse markt (Scout en het merk Rivian zelf) en misschien een beetje mbt elektrische technologie (maar overschat dat niet).
Ik heb meer aan naamvolle betekenissen. Rivian = Vantage = Vanquish = Victor = Valhalla = Valkyri = EV.
Is niet best als Volkswagen op de beetlebrug gaat…
Wordt dit een NOKIA’tje?
Dit artikel is te negatief. Rij sinds kort in een ID7 pro S en ben verbluft door de combinatie van comfort, actieradius en prima infotainment, echt een feest om in te rijden! Klasse beter dan Tesla!
Mag ook wel voor het geld wat ze ervoor willen.
Goede wijn behoeft geen krans ?
Aan de verkoopcijfers te zien zijn er niet zo veel die ook verbluft zijn.
Je kunt niets uit de grond stampen zonder samenwerking. Maar ach, ze werken nu samen met volkswagen. Moeten we daar de header op nemen ?
De terugkerende bietenbrug-grap, VAG maakt 15 miljard winst in 2022, 16 miljard in 2023. Ik neem aan geen verlies in 2024, dus de kans dat Autoblog eerder failliet gaat is groter.
Best indrukwekkend wat er onder de VAG groep hangt overigens aan merken. Ik heb het aandeel niet, maar je ergens in verdiepen is best vermakelijk alsnog.
Als je een groot bedrijf hebt kan het snel gaan. Klinkt leuk 15 miljard hier en daar. Maar als de marge omdraait, heb je opeens zomaar even grote bedragen verlies. En kan je geen nieuw product meer financieren…en voor je het weet ben je Stellantis.
Eens. Het heeft ook ongeveer 4 jaar geduurd voor het achervoegsel ‘esque’ niet te pas en te onpas overal achter geplakt werd, nu is het al 2 jaar lachen gieren brullen om het woordje bietenbrug.
Ik denk dat het tijd wordt voor een LL Cool Jesque comeback van esque
Natuurlijk wordt Rivian niet de reddingsboei van VW eerder de volgende molensteen. Een gaat startup waar de mentaliteit en kwaliteitsperceptie Amerikaans kan geen miljarden concern redden. Andersom wel natuurlijk.
Dat Rivian nu wat ECU’s moet ontwerpen komt uit de “we moeten als Tesla” gedachte diezelfde gedachte die al die problemen en vertraging bij de ID.3 en Q6 veroorzaakt heeft. De echte oplossing is terug naar de kwaliteit, wel QLAH maar geen agile, scrum, PI planning, daily, kanban en Cariad meer.
Die R3 lijkt ook gewoon op een retro Golf Country
Tesla is vanaf scratch begonnen en heeft meteen een voor zijn tijd superieur product neergezet wat interface / digitale infrastructuur in de auto betreft. Klassieke autobouwers zijn een product aan het doorontwikkelen (met vaak ook veel onderaannemers), tesla is gewoon op een blanco vel papier begonnen met de techniek van vandaag als uitgangspunt. Nu lopen alle traditionele autobouwers daar wéér achteraan. Met de techniek van 2 generaties terug proberen de auto van vandaag na te bouwen, waar tesla (en de chinezen) met de techniek van vandaag proberen om de auto van morgen te ontwikkelen.
VW heeft nog wel wat vet op hun botten en een naam, goodwill en wereldwijde bekendheid om op te teren, maar ze zullen toch wel strategisch goede keuzes moeten gaan maken om de grootste te kunnen blijven.
Eens. Tenzij het Trump lukt om olie- en gasboringen wereldwijd weer salonfähig te maken, waardoor de prijs ervan flink onder druk komt (fat chance) moeten traditionals als VW flink vaart maken met het (verder) ontwikkelen van hun EV’s om te voorkomen, dat ze op enig moment irrelevant worden als otoproducent.
De energie-kosten voor consumenten (direct en steeds meer ook indirect voor consumenten door bedrijven te “belasten”) zijn voor >95% belastingen in Europa. Dus voor die markt is het wel of niet veranderen van de olieprijs irrelevant.
Dat is toch wel een beetje romantiseren. Tesla heeft een groot scherm, geen instrumenten paneel en ook geen head-up display, ergonomisch niet top. Tesla heeft achter het scherm effectief een PC zitten, ja dat is snel maar ook energie verkwistend. Ook heeft Tesla wat vreemde dingen gedaan zoals bijvoorbeeld een gebruiker toevoegen doe je bij Tesla in de App maar dat maakt gebruik van de App verplicht. Bij VW is het gebruik van de App optioneel, je koopt immers een auto en geen App. Eigenlijk is hetzelfde als bij de eerste iPhone, ding kon bijna niks zag tov de Nokia en zag er vooral gelikt uit en veegde Nokia van de markt omdat het gezien werd als modern. Dat zie nu bij Tesla, er rammelt nogal wat aan de ergonomie en het gebruiksgemak maar omdat het snel is wordt het gezien als modern.
Gelukkig maar dat die app optioneel is, het gebrek aan programmeurs bij VW wordt direct duidelijk. Bij Tesla kan je tenminste er gewoon vanuitgaan dat die doet wat je vraagt, bij VW is dat wel anders. Volvo heeft wat dat trouwens ook een prima app met gratis ritregistratie.
Wat loopt er precies achter bij VW? Welke techniek is 20 jaar oud? Welke Chinese auto’s zijn technisch zo hoogstaand? Ik zie het niet. De software problemen zijn allang opgelost.
Zo moeilijk is het allemaal niet: de Chinezen kopen graag Chinese auto’s, en de elektrische Chinese auto’s zijn inmiddels prima, dus ze hoeven geen Europese auto’s meer te kopen. Dus stort de Chinese markt voor VW in. Veel meer zit er niet achter. Renault maakt wel winst, omdat die toch al niks deed in China, dus dan kunnen ze er ook niet verliezen. Verder wil VW nog niet de marges drukken zoals Tesla heeft gedaan. Dat is een keuze: minder verdienen met minder auto’s. Maar ook Tesla is in 2024 teruggelopen in de US en Europa.