• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

RB26-motor van Skyline GT-R opnieuw in productie

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 29 maart 2019 om 19:03 – 25 Reacties

RB26-motor van Skyline GT-R opnieuw in productie


Goedenavond!

Door de grote interesse naar oude meuk die tegenwoordig heerst, komt het niet geheel als een verrassing dat automerken de archieven induiken om hun geschiedenis nieuw leven in te blazen. Nissan is een van de voorlopers op dit gebied, en in zijn zoektocht de fans te geven waarnaar ze verlangen, is het inmiddels enigszins doorgeslagen. De Japanse autofabrikant heeft de RB26-motor namelijk opnieuw in productie genomen.

De RB26 zal bij menig liefhebber ongetwijfeld een belletje of twee doen rinkelen, want het is de krachtbron die meerdere generaties van de Nissan Skyline heeft aangedreven. Het meest bekend is de 2,6-liter zes-in-lijnmotor van zijn tijd in de GT-R, waar hij ondanks beweringen in de officiële cijfers ruim 300 pk wist te produceren.

In zijn latere leven was de RB26-motor voor velen een favoriet om onder handen te nemen. In de basis mag het dan niet het krachtigste blok zijn, met de juiste aanpassingen ontstaat er al gauw een veelvoud van het oorspronkelijke vermogen.

Zodoende is het logisch dat een aanzienlijk deel van de motoren op een of andere manier zijn opgewaardeerd, dan wel door de jaren heen zijn versleten. Als oplossing voor zijn klanten heeft Nissan de motor hierom opnieuw in productie genomen. Zij die hun RB26-blok willen verversen, kunnen hiervoor nu terecht bij Nismo Heritage.

Hoewel het in wezen een fantastisch initiatief is van het bedrijf, is het niet zo dat men nu ineens een volledig RB26-blok op de kop kan tikken. Nee, Nissan verkoopt de onderdelen van de zescilinder apart en daarbij is ook niet ieder stuk op de officiële website verkrijgbaar. Het onderblok, de kop en de brandstofpomp kun je er bijvoorbeeld voor een schappelijke prijs vinden (bij elkaar opgeteld ongeveer 3.000 euro), de zuigers en andere noodzakelijke onderdelen biedt het merk vooralsnog niet aan. Mogelijk verandert dit in een later stadium.

Met de uitbreiding van het gamma komt Nismo Heritage de liefhebbers steeds meer tegemoet. De afdeling begon aan het einde van de 2017 en sindsdien heeft Nissan stapsgewijs nieuwe stukken geïntroduceerd. Buitengewoon handig, zo denken wij.

Ook interessant!

  • Nissan GT-R Nismo Special Edition, inbegrepen bij de NFT
    Nieuwe Nissan GT-R Nismo voegt echt wat toe
  • WTF: bedrijf wil 1,9 miljoen euro vangen voor Nissan Skyline
  • Helaas, de leukste Nissan kun je niet meer kopen
  • Video: Nissan GT-R rijdt pionnen omver

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

gt-r, Klassiekers, motor, nismo, Nissan, r32, r33, r34

Vorig bericht: « Dit zijn de nieuwe hoofdontwerpers van de BMW Group
Volgend bericht: Pik een 730 pk sterke Audi RS6 op in Apeldoorn »

Lees Interacties

Reacties

  1. estoque zegt

    29 maart 2019 om 19:11

    Betere zuigers en drijfstangen staan toch al vaak op het to-do-lijstje van de tuners. Niet zo erg dat je die niet oem kunt kopen.

    Login om te reageren
    • mopar70 zegt

      29 maart 2019 om 19:28

      @estoque: Precies, voor deze onderdelen waren altijd al supermooie aftermarket oplossingen beschikbaar. Wel gaaf dat ze dit legendarische torretje in leven houden. En Nismo Heritage klinkt gewoon goed voor de JDM fan.

      Login om te reageren
    • davelepeef zegt

      29 maart 2019 om 20:32

      @estoque: het valt me eigenlijk tegen dat de onderblokken en koppen niet aftermarket beschikbaar zijn. Ik weet dat oude Ford blokken al jaren nieuw te koop zijn – aftermarket weliswaar, tot zelfs aluminium uitvoeringen van oorspronkelijk gietijzeren blokken. Voor zo’n schijnbaar legendarisch blok moet dat toch ook al lang het geval zijn?!

      Login om te reageren
  2. jupke zegt

    29 maart 2019 om 19:15

    Goeie service van Nissan!??

    Login om te reageren
  3. boomhauwer zegt

    29 maart 2019 om 19:38

    Kom Volkswagen! Breng die 1.9tdi (met allemaal rode letters) terug in productie!

    Login om te reageren
    • Dickie zegt

      29 maart 2019 om 20:05

      @boomhauwer: als we dan toch bezig zijn: Mercedes OM606 (3 liter 6 inlijn) diesel laat die ook maar lekker terug komen.

      Login om te reageren
      • 406_v6 zegt

        29 maart 2019 om 20:36

        @Dickie: de OM617.952 ?

        Login om te reageren
        • Dickie zegt

          30 maart 2019 om 09:28

          @406_v6: ja qua betrouwbaarheid gaat het niet beter worden heb jaren in een 300GD gereden OM617.912 zonder turbo wel traag maar onverwoestbaar.
          Daarom vind ik de OM606 wat mooier blok met 177 pk.

          Login om te reageren
      • maxidyne zegt

        29 maart 2019 om 20:52

        @dickie: en de Audi AAN & RR motor. Geht nichts über 5 zylinder!

        Login om te reageren
      • kennone zegt

        29 maart 2019 om 21:13

        @Dickie: of de V8 diesel uit de E420cdi. Daar is best makkelijk 1000nm uit te halen??

        Login om te reageren
        • Dickie zegt

          30 maart 2019 om 09:36

          @kennone: lekker blok,me pa heeft een ML420cdi gaat best van zijn plek voor zo’n zware auto.
          Is alleen niet meer te vergelijken met de oude degelijke MB diesels al doet de ML motorisch gezien zonder problemen.

          Login om te reageren
        • sr20det zegt

          30 maart 2019 om 17:26

          @kennone: neem n Powerstroke.

          Login om te reageren
    • 1lunatic zegt

      30 maart 2019 om 00:56

      @boomhauwer: ARL

      Login om te reageren
    • sudsprint zegt

      30 maart 2019 om 07:31

      @boomhauwer: De boxerblokjes en busso motoren van alfa.

      Login om te reageren
  4. ghost zegt

    29 maart 2019 om 20:05

    Alleen maar lekker!

    Login om te reageren
  5. volvo-s60-adept zegt

    29 maart 2019 om 20:12

    Volvo, stop die goeie ouwe 2.3 vijfcilinder turbo in de auto’s waar je nu de T5-badges opplakt… zo’n XC40 wordt daar echt leuker van!

    Login om te reageren
    • johnhert zegt

      29 maart 2019 om 20:31

      @volvo-s60-adept: Een XC40 wordt pas leuk in de pers, zowel de volledige 60 als 90-serie van Volvo is prachtig gelijnd. De 40-serie is bijzonder treurig met als dieptepunt de XC40, wat een draak van een auto…

      Login om te reageren
  6. elemento zegt

    29 maart 2019 om 20:18

    Whaha c70 convertible t5 met 239 pk en chip 310 pk. Ben 2 keer naar Griekenland en Turkije geweest. Wat was dat een zalige auto

    Login om te reageren
    • kennone zegt

      29 maart 2019 om 21:12

      @elemento: je verwacht het niet maar heb soort gelijke verhalen over een 850R?

      Login om te reageren
  7. davelepeef zegt

    29 maart 2019 om 20:33

    Slim. Niet overdreven duur zo. Voor een fabrikant lijkt het me makkelijk (maar marginaal) geld verdienen. 0 engineering, puur productie.

    Login om te reageren
  8. bakboord1 zegt

    29 maart 2019 om 21:22

    Dit is toch gewoon de tweede dubbele post van vandaag.
    Ook dit nieuws is al eerder voorbij gekomen meen ik mij te herinneren.

    Login om te reageren
    • speedygonzalez zegt

      30 maart 2019 om 12:49

      @bakboord1: dit nieuws is pas zeer recent bekend gemaakt, wel heeft de heritage afdeling meer van de skyline in productie genomen eerder.

      Login om te reageren
  9. ffw88 zegt

    29 maart 2019 om 22:11

    B18C

    Login om te reageren
  10. tge1 zegt

    29 maart 2019 om 23:11

    Graag ook de 13B terug in productie Mazda!

    Login om te reageren
  11. cossiekiller zegt

    30 maart 2019 om 11:03

    Wat blijft die R33 toch de mooiste van alle Skyline’s / GT-R’s

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North