• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Red Bull: “De Formule E loopt op diesel”

Auteur: jaapiyo, gepost 29 december 2019 om 21:52 – 34 Reacties

diesel


De Oostenrijkers zien in de FE geen bedreiging voor de F1.

De Formule E is een raceklasse die in opkomst lijkt te zijn. Met haar volledig elektrische concept past de ‘FE’ natuurlijk helemaal in het tijdsbeeld. Autofabrikanten vinden dit leuk, want zij kunnen zich op die manier een groen imago aanmeten door mee te doen in het elektrische racefeest. Hoewel de toeschouwersaantallen momenteel nog een ’tikje’ achterblijven, denken velen dan ook dat de FE in de toekomst de F1 gaat verdringen als ’s werelds meest populaire en hoogstaande raceserie.

De FIA heeft de klasse kortgeleden officieel de status van ‘wereldkampioenschap’ gegeven en onlangs opperde voormalig F1 coureur en huidig FE-held Jean-Éric Vergne zelfs dat de sporten binnenkort maar moeten fuseren. Voor F1 liefhebbers van het eerste uur is dit nu misschien nog moeilijk voor te stellen. Maar goed, stel je eens voor dat de resterende fabrieksteams de F1 ook de rug toedraaien, wat blijft er daarna dan nog over? Dingen kunnen soms in een oogwenk heel anders liggen. Voor de fans die houden van racewagens die broem-broem geluidjes maken zou dat een hard gelag zijn.

Gelukkig spreekt F1 grootmacht Red Bull uit dat de F1 voorlopig niks te vrezen heeft van de FE in hun ogen. Uiteraard is het Helmut Marko die het woord doet voor de Oostenrijkers. Bij de kleine kwaliteitspublicatie Die kleine Zeitung sneert hij jegens de zogenaamd milieuvriendelijke Formule E dat de klasse stiekem rijdt op dieselaggregaten:

De Formule E vormt geen concurrentie voor de Formule 1. We hebben niks te vrezen zolang ze daar gigantische dieselaggregaten gebruiken om de stroom voor de auto’s op te wekken.

Je hoort het, deze Oostenrijkse dino heeft geen tijd voor hypocrisie. Jij wel?

Ook interessant!

  • Red Bull kaapt nog meer kopstukken weg bij Mercedes
  • Red Bull pakt gridstraf
    Red Bull pakt gridstraf GP Zandvoort vanwege nieuwe motor
  • Humor: Latifi krijgt levenslang gratis Red Bull
  • Red Bull te snel
    Red Bull is veel te snel voor Mercedes

Nieuwste artikelen

  • Video: Automobilist doet Dukes of Hazzard op rotonde
  • Jonge automobilisten zijn een stel angsthazen op de weg
  • Lotus Eletre PHEV krijgt een teleurstellende motor
  • Je betaalt wegenbelasting, maar waarvoor eigenlijk
FacebookTweetPinLinkedIn

fia, Formule 1, Formule E, Helmut Marko, Jean Eric Vergne, Racing, Red Bull Racing

Vorig bericht: « Youtuber verliest oude Audi RS4 aan brand, krijgt ton
Volgend bericht: Kabinet trekt miljoenen uit voor vergroening van transport »

Lees Interacties

Reacties

  1. donotfeed zegt

    29 december 2019 om 21:58

    Formule D

    Login om te reageren
    • dunhozzie zegt

      30 december 2019 om 17:58

      @donotfeed: helaas zijn er geen gridgirls meer….

      Tenminste, niet bij de F1

      Login om te reageren
      • Gulli zegt

        30 december 2019 om 19:27

        @dunhozzie: formule dubbel D?

        Login om te reageren
  2. frank2b zegt

    29 december 2019 om 22:09

    Maar we hadden toch nét afgesproken dat er niets schoners was dan diesel hier?

    Login om te reageren
  3. fanboy zegt

    29 december 2019 om 22:12

    De generatoren lopen trouwens op glycerine, niet op diesel.

    Formule G

    Login om te reageren
    • phdg zegt

      30 december 2019 om 10:41

      @fanboy: lopen binnenkort misschién op glycerine, ik was het artikel van ABB ook net aan het lezen…

      Login om te reageren
  4. rob5nismo zegt

    29 december 2019 om 22:16

    Tot Honda de stekker uit hun F1 plan trekt en dan staat Red bull daar met een geweldig chassis zonder motor

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      29 december 2019 om 22:50

      @rob5nismo: Nee hoor, dan verplicht de FIA een van de andere drie fabrikanten om te leveren.

      Login om te reageren
      • koeckenbacker zegt

        30 december 2019 om 17:15

        @Edge:dat zal dan waarschijnlijk renault worden. ?

        Login om te reageren
  5. moveyourmind zegt

    29 december 2019 om 22:17

    Nou ja zeg, worden we gewoon keihard voor het lapje gehouden…

    Sta je dan op het podium met je beker in de lucht die je alleen maar gewonnen hebt omdat jouw team de beste dieselaggregraat heeft.

    Login om te reageren
    • mikje90 zegt

      30 december 2019 om 06:29

      @moveyourmind: Dan wint Honda die titel de komende 100 jaar, omdat ze al jaren geweldige aggregaten maken.

      Login om te reageren
  6. Rick-dos zegt

    29 december 2019 om 22:20

    Ik zie het ook niet gebeuren dat FE ooit populairder gaat worden dan F1. Het heeft drama en intrige nodig om populair te worden. Het heeft spraakmakende helden nodig. Kortom FE heeft (op dit moment) niet de ingrediënten om echt door te breken. UFC had McGregor nodig om echt door te breken, F1 had de strijd tussen Lauda en Hunt nodig, de NBA had Bird en Magic nodig en ga zo maar door. Ik zie op dit moment niet ontwikkelingen of personen in FE die daar voor gaan zorgen. Het is ook niet een klasse waar jonge rijders voor in de rij staan om in te stappen. Het is eerder een klasse waar rijders naartoe gaan als ze niet of niet meer in F1 mee kunnen komen.

    Men probeert het wel spannend te maken door futuristisch ogende auto’s in te zetten en door fans er bij te betrekken met een fanboost, maar dat is allemaal artificieel.

    Ik denk overigens dat de autosport al een tijdje over z’n hoogtepunt heen is. Het hoogtepunt waren de late jaren ’80 en jaren ’90. Toen zelfs toerwagenraces razend populair waren denk maar aan het DTM en BTCC of Group C prototype racen, maar ook rally racen denk aan Group B racen. Het waren mooie tijden die de romantiek van racen nog heel erg in zich hadden. Het is tegenwoordig allemaal te klinisch en commercieel. F1 heeft weer een beetje een opleving door Verstappen maar dat is ook maar beperkt. Als Lewis stopt dan zal er ook steeds minder interesse zijn uit Engeland zoals dat ook in Duitsland is gebeurd na het stoppen van Schumacher. Nieuwe generaties zijn ook niet meer zo geïnteresseerd in autosport. Het is wat het is maar ik denk dat mijn generatie nog wel het einde van de autosport of in ieder geval F1 mee zullen maken.

    Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      29 december 2019 om 22:22

      @rick-dos: helaas volledig eensch.

      Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      29 december 2019 om 22:27

      @rick-dos: Ik ben bang dat je voor een groot deel gelijk hebt. Ook F1 is al deels artificieel geworden en als ik niet al tig jaar zou kijken, denk ik niet dat het me nu als ‘nieuwe kijker’ zou grijpen. Er mist drama, echte rivaliteit, de sensatie van het gevaar dat meerijdt en dat het mannetje in de auto zijn stinkende best moet doen om niet achterstevoren in de grindbak te eindigen, iets ongrijpbaars. De autosport zal vast blijven bestaan, maar F1 lijkt in een flinke identiteitscrisis te zitten – en FE draagt daar aan bij. Anders zou Marko er ook niet over beginnen.

      Login om te reageren
      • jajeroenja zegt

        30 december 2019 om 08:02

        @vaakbenjetebang: Ben je vaak bang?

        Login om te reageren
        • hotze zegt

          30 december 2019 om 13:06

          @jajeroenja: te bang zelfs.

          Login om te reageren
    • jack_abarth zegt

      29 december 2019 om 22:27

      @Rick-dos:

      Je bent je # vergeten ?

      Login om te reageren
      • chills zegt

        29 december 2019 om 22:59

        @jack_abarth: Hekkie!? https://youtu.be/JHKZgzNXkq4

        Login om te reageren
    • tjorque zegt

      29 december 2019 om 22:28

      @rick-dos: elke sport waar de miljoenen omzet de belangrijkste drijfveer geworden is, heeft zijn ziel verloren…
      De fans worden dan gewoon de zoveelste melkkoe van de rijke elite.
      Erg jammer allemaal.

      Login om te reageren
      • lithiumion zegt

        30 december 2019 om 09:00

        @tjorque: niks meer en minder dan dat

        Login om te reageren
      • mashell zegt

        30 december 2019 om 09:24

        @tjorque: zoiets zal met volkssport nummer 1, voetbal, nooit gebeuren…
        Ik ben bang dat voetbal juist het bewijs is dat het de fans niets kan schelen dat ze slechts sponsors van het grote geld zijn.

        Login om te reageren
      • momo zegt

        30 december 2019 om 09:53

        @tjorque: Zeker waar! Er was een tijd dat teams elkaar beconcurreerden en het als vanzelfsprekendheid zagen om flink verlies te draaien. Waar draait het nu om?

        Login om te reageren
        • Stefje zegt

          30 december 2019 om 12:03

          @momo: en wie betaalde die verliezen dan?

          Login om te reageren
          • momo zegt

            30 december 2019 om 14:11

            @stefje: in ieder geval niet de kijkers…

            Login om te reageren
    • tttijn zegt

      30 december 2019 om 13:24

      @Rick-dos: nou als er iets samengaat met drama is het die zgn energie-transitie.

      Login om te reageren
  7. harrie zegt

    29 december 2019 om 22:29

    Misschien moet de Formule 1 eens aan deelauto’s gaan denken om ook te vergroenen.
    Met een app kunnen de coureurs er dan 1 reserveren, dan mag Lewis bijvoorbeeld van 10.00 tot 11.00 racen, Max van 11.00 tot 12.00, etc.

    Login om te reageren
  8. bernoulli zegt

    29 december 2019 om 22:58

    Helmut is er maar druk mee in de vakantie.

    Login om te reageren
  9. pablo1971 zegt

    29 december 2019 om 23:31

    De helft van de F1 races zijn al niet aan te zien zo saai. Wat kijkers willen zijn helden, ploffende motoren, crashes en ander drama. Zodat we het maandag bij de koffieautomaat kunnen lullen van ‘zag je dat gisteren’.
    FE is saai x4, nog los van het afschuwelijke Carrera racebaan gezoem en de kunstmatige boost achtige zaken en fan favoriete beïnvloeding van vermogens.

    Login om te reageren
    • skinny058 zegt

      30 december 2019 om 01:46

      @pablo1971: Hoe lang kijkt u al F1? Ik zie dat u in 1971 geboren bent? Dan weet u ook, net als ik, dat saaie races in de F1 er ook gewoon bij horen. Net als saaie voetbalwedstrijden etc. Toch zijn de spannende ontknopingen, races, acties etc. debet aan de grootheid v.d. sport. Al decennia lang.

      Login om te reageren
      • pablo1971 zegt

        30 december 2019 om 13:38

        @skinny058: ik ben inderdaad van 1971, dus de tijd van Niki Lauda etc ken ik nog wel. Ook in de jaren van Jos Verstappen ben ik er een aantal keren geweest. Maar wat mij van toen bjjbleef was het geweld van de V10 motoren die je op kilometers afstand al kippenvel bezorgden. Een haast buitenaardse ervaring. En natuurlijk, zeker niet alle races waren spannend, zeker niet toen Schumacher oppermachtig was. Wat mij toen trok, was het feit dat fabrikanten het uiterste uit de motoren peurden, met minimale levensduur. Nu moet alles een aantal races meegaan, is er een maximum aan de brandstof, is banden keuze niet meer vrij. Allemaal kunstmatige zaken die geweld aandoen aan het rechttoe rechtaan racen. En met FE is de beleving helemaal weg

        Login om te reageren
        • skinny058 zegt

          30 december 2019 om 15:34

          @pablo1971: Daar ben ik op al de punten die u op noemt volkomen met u eens. Eigenlijk is deze trend ingezet na de dood van Senna. Voor Imola 1994 was alles nog frank en vrij, rookten de coureurs sjekkies en zopen bier en hadden borsthaar en snorren. Na het tijdperk Senna (dus ook Schumachers tijd) werden er al kunstmatige ingrepen gedaan. Groeven in de banden, traction en launch control etc. etc.). Maar saaie races is van alle tijden.

          Login om te reageren
        • boriske zegt

          31 december 2019 om 12:24

          @pablo1971: Ik kijk al F1 sinds 1989 en ik begrijp wat hij zegt. Ontploffende motoren zien we bijna niet meer. Vroeger waren de motoren gemaakt voor 1 race te rijden, volledig op de limiet en dan kan er al eens iets misgaan. Vroeger maakte een piloot een foutje en eindigde die in de grindbak, nu rijdt die wat zigzaggend over een stuk asfalt en kan lekker weer meedoen. Vroeger was er bij een herstart de mogelijkheid om in je reservewagen te springen.

          Login om te reageren
  10. nissanfairladyz zegt

    30 december 2019 om 10:59

    Dan maar Formule H (Hydrogen), met het gegeven dat 98% van alle waterstof op aarde gemaakt is uit Olie doormiddel van stoomreforming. (Hier komt Koolstofmonoxide bij vrij)
    Voordeel is echter wel dat je bij de productie ervan de stoffen goed kunt afvangen!! Dus als SHELL dat dan correct doet zou je opzich wel heel schone manier van OLIE gebruik krijgen. Alleen zal het duurder zijn als Diesel en Benzine ben ik bang. Groene waterstof is verschrikkelijk duur, zonder accijns al duurder als diesel en benzine MET accijns.

    Login om te reageren
  11. kempenaer zegt

    30 december 2019 om 13:09

    Er is nog voldoende olie op de wereld om nog voor heel veel jaren lekker F1 te blijven rijden.
    Ik hou van die broembroem. lol

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North