• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Formule E krijgt pitstops met snellaadfunctie

Auteur: willeme, gepost 20 december 2019 om 12:04 – 34 Reacties

DS Techeetah

Zelfs in de Formule 1 is het niet mogelijk.

Het Formule E seizoen is nog maar één race oud, of er is al weer nieuws voor de komende jaren. De Formule E is een relatief jonge klasse. De eerste seizoenen was het nog een raceklasse in de kinderschoenen met bijbehorende kinderziektes.

Tegenwoordig rijdt het veld met zogenaamde Gen2 raceauto’s. Deze hebben een paar voordelen ten opzichte van de oude Gen1 Formule E auto’s. Zo hoef je niet bij elke pitstop te veranderen van auto! Dat is natuurlijk niet duurzaam. Mede doordat grote fabrikanten erin stappen, neemt het niveau enorm toe. Hoe hoger het niveau in de sport, hoe spannender en hoe leuker om te kijken. Zeker als het onderling verschil niet groot is.

Porsche 99X Electric '19

De Gen2 auto’s moeten dit seizoen en de komende twee seizoenen nog mee. Maar dan gaan de reglementen behoorlijk op de schot, aldus Electrive. Zij hebben van. de FIA wat data weten te ontfutselen en die willen wij jullie zeker niet onthouden. Net als de huidige auto’s zit er een elektromotor op de achteras, maar krijgen ze ook een motor op de vooras. Voordat je denkt het rallyauto’s worden, de motoren op de vooras zijn er alleen om de energie te absorberen, niet om op de wielen af te geven. De auto’s behouden dus hun achterwielaandrijving.

Audi Sport ABT Schaeffler '19

Ook worden de Formule E auto’s een stuk kleiner. Vanaf 2022 zijn ze ‘slechts’ 5 meter lang en 1,7 meter breed. Dankzij een lichter accupakket gaat het gewicht omlaag van 900 kg naar 780 kg. Nog een verandering is dat de pitstops weer terugkomen! In plaats van een complete auto wisselen, gebeurt het middels een extreme vorm van snelladen. Qua motoren en met name vermogen is de FIA er nog niet uit. De eerste is 300 kW (408 pk) tijdens de race en 350 kW (476 pk) in kwalificatiemodus of ‘boost-modus’. Mocht dat qua verbruik niet helemaal lekker gaan, dan kan die FIA nog kiezen voor 250 kW (340 pk) in de race en 300 kW (408 pk) in kwalifcatiemodus. In de zomer van 2020 worden de nieuwe regels definitief bekend gemaakt.

Ook interessant!

  • 'Lewis Hamilton moet GP Saoedi-Arabië boycotten'
  • Raketaanval verlevendigt Formule E in Saoedie Arabië
  • wel/niet gridstraf Verstappen
    Verstappen start WEL/NIET met gridstraf vanavond *UPDATE*
  • Formule 1 krijgt mogelijk een dikke turboboost

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, Formule E, Racing

Vorig bericht: « 5 tips om met je auto de winter door te komen
Volgend bericht: Dit zijn de 4 belangrijkste Volkswagens van 2020 »

Lees Interacties

Reacties

  1. berlinetta zegt

    20 december 2019 om 12:10

    Toch goeie ontwikkelingen. Zou mooi zijn als dit op korte termijn ook in een of andere vorm kan worden toegepast in personenauto’s.

    Login om te reageren
    • dawwg zegt

      20 december 2019 om 13:21

      @berlinetta: Nee, (extreem) snelladen is niet goed voor de levensduur van je accu, en het budget van Formule E is te klein om voor principiële technologische doorbraken te zorgen op dit moment. Ook de invloed van F1 – wat altijd genoemd wordt – is erg marginaal, andere autorace categorieën zoals het WEC of WRC zijn veel relevanter voor innovaties die we op reguliere straatauto’s terugvinden …

      Login om te reageren
      • berlinetta zegt

        20 december 2019 om 13:44

        @dawwg: Maat, met die instelling liepen we nog in berenvellen rond. Ik begrijp dat het allemaal nog in de kinderschoenen staat, maar alle kennis die de fabrikanten hier mee op doen, is nuttig voor personenauto’s.

        Login om te reageren
        • flutterby zegt

          20 december 2019 om 14:35

          @berlinetta: ik denk dat er genoeg ontwikkeling plaats vind om brandstofauto’s te vervangen voor elektrische. Uiteindelijk wil je als consument een stop van 5 tot 15 minuten maar in dit pit is dit onacceptabel.

          Login om te reageren
          • galverink zegt

            20 december 2019 om 16:41

            @flutterby: ik zie een kans. Langere pitstops, strandstoel erbij. Fernando Alonso erin.

            Login om te reageren
        • dawwg zegt

          20 december 2019 om 19:34

          @berlinetta: Wat een stemmingmakerij met je ‘met die instelling’. Het is gewoon marketingpraat dat dit innovatie van straatauto’s versnelt die je klakkeloos napraat …

          Login om te reageren
          • 87sandyd zegt

            21 december 2019 om 13:48

            @dawwg: Kijk, je hebt dus nog steeds ‘die instelling’

            Je snapt er geen fluit van of je wilt het niet snappen.

            Login om te reageren
  2. tvklarenbosch zegt

    20 december 2019 om 12:23

    Ben benieuwd hoe ze dit voor zich zien? Pitstops van meer dan 10 seconden wordt niemand gelukkig van

    Login om te reageren
    • autogeak zegt

      20 december 2019 om 12:46

      @tvklarenbosch: niemand die überhaupt gelukkig wordt van Formule E

      Login om te reageren
      • niekie1999 zegt

        20 december 2019 om 12:54

        @autogeak: geef ze wat betere banen en we hebben een geweldigde serie denk ik. Maar zo als het nu is gaat t lastig.

        Login om te reageren
        • mpgc zegt

          21 december 2019 om 06:36

          @niekie1999: die banen zijn juist gekozen in verband met de beperkingen van de auto’s. Doordat men op stratencircuits rijdt met veel haakse bochten lopen de snelheden niet te hoog op. Hoge snelheden en snelle bochten kost veel energie en lever weinig mogelijkheden tot regeneratie op. Dat dan heb je te weinig accu capaciteit. We zullen helaas dus nog wel een tijdje vast zitten aan dit soort banen ?

          Login om te reageren
      • grasvreter zegt

        20 december 2019 om 14:20

        @autogeak: laatst een race gekeken. Die lui halen niet eens een gemiddelde van 100km/u… Vond het erg saai om te kijken.

        Login om te reageren
      • 87sandyd zegt

        21 december 2019 om 13:49

        @autogeak: Oh jawel hoor. Vaak spannender om naar te kijken dan de Formule 1. Er gebeurd tenminste wat. Maar goed, het is elektrisch dus mensen haten meteen

        Login om te reageren
  3. thomassnelweg zegt

    20 december 2019 om 12:31

    Als mijn tv formule e uitzendt betekent dat dat ik in slaap ben gevallen op de bank. Fijn dat de rijders dan regelmatig van de rust kunnen meegenieten. Powernaps van een minuutje of 20 zijn dacht ik het gezondst.

    Login om te reageren
  4. toniominestrone zegt

    20 december 2019 om 12:38

    Het wil maar niet wennen, op zich zien de bolides er niet verkeerd uit, er rijden goede coureurs in meen, attractieve banen, leuke gevechten maar ik mis toch echt de beleving door het ontbreken van een brullend torretje.

    Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      20 december 2019 om 12:59

      @toniominestrone: zet je er eem bandje met motorgeluid onder. We worden toch overal genept. Motorgeluid in de auto over de speakers, supportersgejuich in het stadion over de speakers, vers broodaroma in de airco bij de Appie. Dan kan dit ook wel.

      Login om te reageren
      • toniominestrone zegt

        20 december 2019 om 14:24

        @bernoulli: Zeker nooit bij races in Amerika geweest zeker, ik vorig jaar enkele Nascar wedstrijden mogen meemaken,ik kan je vertellen daar heb je geen bandje voor nodig.

        Login om te reageren
        • bernoulli zegt

          20 december 2019 om 15:02

          @toniominestrone: Nascar is weer nep op een andere manier. Een buizenframe met een boel plastic dat net doet alsof het de sedan van je buurman is.

          Maar het geluid is dan wel weer echt.

          Login om te reageren
          • toniominestrone zegt

            20 december 2019 om 19:11

            @bernoulli: je weet totaal niet waar je het over hebt, de beleving bij zo’n weekend kan je met nog geen 10 GP weekenden evenaren.

            Login om te reageren
            • bernoulli zegt

              20 december 2019 om 20:23

              @toniominestrone: ja, dat doet geluid he.

              Login om te reageren
  5. niekie1999 zegt

    20 december 2019 om 12:56

    De snellaad functie is leuk, maar het zijn toch de kleinere auto’s waarnaar ik uitkijk. Als je nu kijkt naar de enorme bakbeesten van de F1, maakt het formaat van de auto’s het inhalen ook lastiger. Zeker op stratencircuits.

    Login om te reageren
  6. bernoulli zegt

    20 december 2019 om 12:56

    Gaaf. Bij de pitstop een soort blikseminslag en gaan!

    Login om te reageren
  7. realhustler zegt

    20 december 2019 om 13:03

    Gewoon inductiestrips in de baan, en gaan!

    Login om te reageren
  8. Dutchdriftking zegt

    20 december 2019 om 13:21

    Je kan zeggen wat je wilt, maar als dit er voor zorgt dat op termijn je binnen 10 minuten je auto vol kan laden onderweg dan is het natuurlijk goud!

    Login om te reageren
  9. w0o0dy zegt

    20 december 2019 om 13:24

    Langere pitstops maken natuurlijk dat de strategie heel belangrijk wordt. Lager gewicht en meer vermogen maakt de boel een stuk sneller. Zouden ze in 20/30 seconden genoeg energie erin kunnen rammen om nog langer voluit te gaan? De banen zouden wel leuker kunnen. Heel krap en veel binnen stilstaan in erg langzame bochten. De auto’s smaller maken zou goed helpen bij het racen.

    Login om te reageren
  10. flutterby zegt

    20 december 2019 om 13:26

    Dit kan alleen met Solid State Accu’s..

    Login om te reageren
    • jmeverts zegt

      20 december 2019 om 13:40

      @flutterby: of condensatoren

      Login om te reageren
      • flutterby zegt

        20 december 2019 om 16:14

        @jmeverts: met aanhanger en elke ronde laden zeker?

        Login om te reageren
  11. alino zegt

    20 december 2019 om 14:07

    Ik kijk/volg de FE niet meer na een aantal races geprobeerd te hebben. Dit heeft op zich niets met het (gebrek) aan geluid te maken. Op tv hoor je de formule 1 ook amper sinds de v6 hybride.
    Ik vind de circuits doodsaai. Als ze eens op echte circuits zouden rijden ipv saaie smalle stratencircuits zou ik het nog wel een kans willen geven. Ik heb ergens gelezen dat dit vooral te maken heeft met de te kleine actieradius. Dus misschien met het invoeren van pit stops en verdere ontwikkeling van de batterijen dat dit in de toekomst wel mogelijk is.
    Op zich heeft het het wel potentieel om een leuke klasse te worden. Veel fabrieksteams, goede coureurs met F1 ervaring. Budgetten zullen ook wel de moeite zijn.

    Login om te reageren
    • stradale888 zegt

      21 december 2019 om 14:48

      @alino: Een andere reden is dat als ze op normale, brede circuits zouden racen het op zou vallen dat het eigenlijk helemaal niet zo rap gaat. De gemiddelde F3-auto is op een gewoon circuit sneller.

      Login om te reageren
  12. jippie zegt

    20 december 2019 om 14:15

    Met Formule E gaat langzaam aan het licht uit voor de autosport.

    Login om te reageren
  13. luckyluck zegt

    20 december 2019 om 20:22

    Het seizoen is twee races oud…

    Login om te reageren
  14. elemento zegt

    21 december 2019 om 00:07

    Accu switch is toch beter

    Login om te reageren
  15. vinz667 zegt

    21 december 2019 om 08:18

    Goeie ontwikkeling. Vind races wel leuk maar 2 punten bederven alles. Fanboost is eerste – het is racen, geen wedstrijd voor de leukste tweets. Andere is de powerboost – Mario kart iemand?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North