Red Bull gooit koud water op Kvyat en Albon

Auteur: , 30 Reacties

Na de regenrace van gisteren nog een frisse verkoeling voor de twee Toro Rosso coureurs in deze hete zomer.

KVY

De F1 race van gisteren in Duitsland was extreem in alle opzichten. Met minder dan twintig rondjes te gaan reed Stroll aan de leiding. Uiteindelijke winnaar Max Verstappen maakte vijf pitstops en spinde op weg naar de victorie. Dat zegt eigenlijk wel voldoende, maar mocht je het allemaal gemist hebben kan je altijd nog even ons verslag of de recap lezen.

Extreme races zoals deze kennen grote winnaars, maar ook ontzettende losers. De grootste loser van allen was, zo is onze inschatting, Pierre Gasly. Op een dag dat het podium eigenlijk voor het oprapen lag en zijn teamgenoot won, had Pierre de snelheid niet en crashte hij uiteindelijk uit de race. Tot overmaat van ramp werden de coureurs van zusterteam Toro Rosso, die geacht worden op pole position te staan om Pierre te vervangen, derde respectievelijk zesde. Ouch.

En dus zijn de ogen nu gericht op Helmut Marko. De Oostenrijker kon met trots naar het podium kijken, want alle coureurs die daar stonden werden door hem naar de F1 begeleid. Ze waren ook alledrie betrokken bij de saga die Verstappen uiteindelijk ten koste van Kvyat naar Red Bull Racing bracht. En dus werd er na de race gegrapt en gegrolt over Marko. Daniil liet bijvoorbeeld blijken dat Helmut en hij ook voor zijn F1 tijd al een ‘gecompliceerde relatie’ hadden. Na een regentest in de Formule BMW waar Kvyat niet al te rap was, belde Helmut hem volgens de overlevering de volgende ochtend om zeven uur op. Der Helmut zei volgens Kvyat alleen maar ‘je bent nutteloos in de regen’ en hing na die peptalk meteen de telefoon op. Hilarisch.

Het is precies deze historie in combinatie met de hardheid en grilligheid waar Marko om bekend staat, die maakt dat het na de race bijna een inkoppertje leek dat Gasly zijn stoeltje binnenkort verliest. Maar de grilligheid kan natuurlijk ook de andere richting inschieten en dat lijkt nu te gebeuren. Toen alles gezegd en gedaan was liet Marko namelijk optekenen:

We have the teams that we have and we will finish the season that way.

Waarv…euhm…Geloof jij Helmut, of denk je dat hij net zo makkelijk weer van gedachten kan veranderen? Laat het weten in de comments.



30 reacties

Wat had je dan verwacht, ‘Inderdaad, we schoppen Gasly eruit na de volgende race’ ?
Dat zegt ie pas in de zomerstop natuurlijk.
@harrie: ja had ik wel verwacht van hem ja. Aankomend weekend ff wennen in de auto, en na de zomerstop knallen op Spa. Alles voor de constructeurspunten.
Maargoed, ik zit thuis achter mn TV’tje en waarschijnlijk schat ik dat verkeerd in… 😅
Mjaaa… Marko… Nuff said. 🤔
Der Helmut zal zingen I did it my way met een vet Oostenrijks accent en wij hebben ‘t nakijken.
@utregcity: Und jetzt naht das Ende,
Und vor mir liegt der letzte Vorhang.
Mein Freund, ich stelle klar,
Und lege meinen Fall, dessen ich mir sicher bin, dar:

Ich habe ein erfülltes Leben gelebt.
Ich habe so ziemlich jede Erfahrung gemacht,
Und mehr, viel mehr als das:
Ich hab’s auf meine Art getan.

Bereut habe ich einiges –
Aber dann auch wieder zu wenig, um es zu erwähnen.
Ich tat, was ich tun musste,
Und habe alles, – ohne Ausnahme – , zu Ende gebracht.
Ich plante jedes Vorhaben
sorgfältig, bis ins Detail.
Und mehr, viel mehr als das:
Ich hab’s auf meine Art getan.
Ook Gasly zal hier uiteindelijk sterker uitkomen, hij heeft zijn stoeltje niet gekregen omdat hij een pannekoek met een zak geld was.
Maar ja in formule 1 hoef je ook nergens van op te kijken, morgen kan alles anders zijn.
Ik zou graag de verdedigende actie van Albon op gasly willen zien vanuit de cockpit van gasly. Is daar beeld van?
@brammetjedeb: https://youtu.be/U5JYq3WkZZU
@piquet1986:
Tjezus, dacht eerst dat ze beide schuldig waren maar dit is gewoon een hele domme actie van Gasly.
@harrie: Het vervelende voor Gasly was, dat hij sneller was, maar een te korte afstand had, die te korte afstand werd ook nog eens geholpen door de wervelingen van de lucht van de auto van Albon, hoewel Gasly dit kon weten, hij al achter Kvyat aangereden en die ingehaald, toen de motor van Ricciardo plofte. Dus moet hij hebben geweten, hoeveel ruimte hij nodig had. Maar ja, door gebrek aan vertrouwen in de auto en in zichzelf kon het bijna niet anders, dan mis gaan. Vier Honda’s in de top tien, dan was Honda’s feestje wel compleet geweest. Helaas het is het niet geworden.
@piquet1986: niet beschikbaar… 😕
@piquet1986: video weg …
Waarvan akte. Kom op, hou m erin.
Horner heeft ook al aangegeven dat Gasly het seizoen zal uitreiden. Red Bull is lekker data aan het vergaren met Honda en zit helemaal niet te wachten op een wisseling van rijders en ook niet op de (negatieve) aandacht die het met zich meebrengt. Het is leuk speculeren in de media, maar Gasly blijft. Dit seizoen dan…
@zwepp:
Data vergaren is wel lastig als je je auto steeds aan puin rijdt, of een een traag tempo rijdt die niet representatief is.
Denk dat Kvyat een veel betere ontwikkelingscoureur is met oa zijn ervaring bij Ferrari. Albon doet het ook lekker maar is nog te onervaren, ik gok dat Kvyat in de RB zit in Spa.
@zwepp: Red Bull kan ook uitstekend Honda data vergaren met Gasly in de Torro Rosso. Punten vergaren, veel belangrijker dan data vergaren, gaat met een ander in Red Bull waarschijnlijk beter.
@mashell: ze hadden gewoon 2e kunnen staan met een betere 2e rijder. Had echt verwacht dat Gasly het beter zou doen. Ik gun Kvyat wel het tweede stoeltje. Lijkt mij nu een prima 2e rijder achter Max. Misschien volgend jaar?
Als hij zo makkelijk z’n coureur dumpt en een ontslagen man op de beste plek terug zet verliest hij alle geloofwaardigheid. Geen enkel toekomstig talent durft dan nog te tekenen bij Redbull….
@dutchdriftking: uhm, dat gebeurde toch ook toen Max bij RB kwam? Uit het niets (en snel) was ie plots onderdeel van RB.
@dutchdriftking: Wrong… No offence, maar zo lang Red Bull F1 zitjes heeft zullen coureurs in de rij staan.

Maar het zou idd niet meteen netjes zijn. 🙂
De meest waarschijnlijke rede dat Kvyat niet naar Red Bull Racing mag, of eigenlijk kan is, waarschijnlijk de verbintenis die Kvyat vorig jaar had met Ferrari. Die zullen wel een clausule opgenomen hebben in het overname contract, dat Kvyat dit jaar niet in een Red Bull mag rijden, anders komt de Red Bull op dure centjes te staan.
Daarnaast heeft Red Bull met het volle verstand, maar overhaast, Gasly dat tweede stoeltje gegeven, hoewel ook hij net pas één jaar echte Formule 1 ervaring had. Dus dat er nog klappers door Gasly gemaakt zouden worden, was heel erg waarschijnlijk, dan kan je als team niet zeggen, doe maar even wisselen. Dat kan wel en Red Bull kennende doet men dat ook rustig maar dan is wel veel meer aan de hand.
Daarbij heeft Gasly het eerste kwart van het huidige seizoen zelf moeten doen, met veel minder ondersteuning van binnen uit. Want ook Gasly had gedoe met zijn helm, aan het begin van het jaar, men zij vrolijk, niet zeuren en gewoon dit merk help op je hoofd, terwijl die niet perfect zat en dat geeft je als coureur niet echt vertrouwen, aan het begin van de samenwerking en dat werkt door, in het koppie van een jonge rijder, als Gasly.
Uiteraard zal alles ontkend worden.
@loutervanplezier: “Die zullen wel een clausule opgenomen hebben in het overname contract”. Dat is natuurlijk speculatie van het niveau speculoos. Waarom zou Ferrari zoiets op willen nemen, wat hebben zij er aan? En waarom zou Red Bull zo’n rare clausule accepteren? Red Bull kan coureurs wisselen tussen STR en RBR hoe het hen uitkomt, dat staat in de contracten van al hun coureurs.
@mashell: Antwoord: Kvyat was testrijder in de simulator, dus kan informatie doorvertellen aan Red Bull. Dat kan misschien nu evenwel wel, maar hij kan het minder makkelijk zelf gebruiken in de races die hij rijdt, omdat hij vaak niet direct in de strijd komt met een Ferrari.
@mashell: Waarom men het geaccepteerd heeft, omdat men een tweede rijder naast Albon nodig had en eentje die beschikbaar was een voor Red Bull wilde rijden, met al haar nukken.
Daarnaast kan het best zijn, dat in dit specifieke geval niet is en pas vanaf volgend jaar, als er andere ontwikkelingen zijn, pas kan worden toegepast. Het ook een kwestie van vraag en aanbod en Red Bull had de rijders op dat moment niet voor het uitkiezen, zal ik maar zeggen. Want als je twee rijders onder hun contract vandaan moet halen, dan heb je echt wel moeten shoppen en afkopen.
@mashell: Heb jij overigens alle contracten gezien? Ik denk niet, dat het in het contract van Max Verstappen staat, dus zo stellig is het allemaal niet. Dat het bij echte beginnelingen er in staat, dat kan, maar als er prestaties geleverd zijn en er nieuwe contracten getekend zijn, dankzij die prestaties, dan gaat die vlieger niet meer op. Ook Ricciardo had dat niet geaccepteerd.
@loutervanplezier: helaas gaan alle contracten over mijn bureau, iemand moet ze nou eenmaal op spelfouten controleren… In de tijd dat Verstappen de overstap midden in het seizoen van STR naar RBR maakte werd bekend dat alle Red Bull coureurs een contract met Red Bull maar niet met een specifiek team hebben. Dat maakt ze flexibel.
@loutervanplezier: Daar had ik nog niet over nagedacht maar het zou me zeker niet verbazen.
Hoewel, het verder weinig zegt, dingen kunnen zo weer veranderen, denk ik dat RB hier gelijk heeft. Een beetje met de stoeltjes schuiven voor een paar meer punten in het kampioenschap, waardoor ze nog steeds niet verder komen dan derde, is ook niet direct handig. Laten ze maar gewoon in de komende tijd proberen een weloverwogen beslissing te maken voor de langere termijn..
RedBull zal weten of Kvyat en Alvin beter of nog slechter uit de voeten zullen kunnen met de auto die naar de smaak van Max is opgebouwd. Dat icm het risico dat Kvyat punten weg zou kunnen halen bij Max maar niet zozeer bij de snelste rijders van Ferrari of Mercedes zal niet helpen. Bovendien heeft Gasly altijd last gehad van te traag op gang komen in de nieuwe klasse maar liet hij uiteindelijk wel zien dat het een erg snelle rijder is. Hij heeft alleen meer tijd nodig. Na de zomerstop zal hij niet veel fouten meer mogen maken maar hij heeft nog wel een race of 5 te gaan denk ik.
Tja, die vermeende medogenloosheid van Marko heb ik altijd wat overdreven gevonden. Kvyat wordt altijd neergezet als zijn grootste “slachtoffer” maar had zijn demotie natuurlijk volledig aan zichzelf wijten. Kvyat heeft daarna alle kansen gekregen om zich terug te vechten in het team. Ik denk dat Marko een heleboel onzin uitkraamt, daarnaast harde uitspraken doet, maar hij is wel iemand die goed voor zijn rijders zorgt.

Zijn reactie vorig jaar na shunt van Verstappen in Monaco vond ik daar een goed voorbeeld van. Eerst duidelijk maken dat dit niet goed te praten is, en Verstappen vervolgens wel begeleiden en goed voorbereiden op de GP in Canada. Sindsdien rijdt Verstappen nagenoeg foutloos rond.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).