MAX VERSTAPPEN WINT DE GRAND PRIX VAN DUITSLAND!!1!

Auteur: , 131 Reacties

Start nou maar snel die race. Dadelijk wordt het weer droog...

even-diep-nadenken

Terwijl er in Nederland een enorme F1 gekte is ontstaan, bloedt de sport in Duitsland onder de fans een beetje dood. Vettel is viervoudig kampioen, Mercedes domineert al jaren, maar Duitsland verliest haar Grand Prix. Na jarenlang sappelen en een wisseltruc tussen de Hockenheimring en Nürburgring om het organiseren van een Grand Prix rendabel te houden, is dit F1 seizoen voorlopig het laatste met een Duitse race op de kalender.

De organisatie van de race in Hockenheim heeft al aangegeven dat ze hopen in de toekomst de sport weer terug te halen. De beste manier om dat te doen is het publiek een mooie race voorschotelen. Liefst eentje waarbij Mercedes niet weer gewoon vooraan wegrijdt en alleen de livery van de auto’s toevallig wat anders is.

Op vrijdag en de vroege zaterdag leek het erop dat het weleens spannend zou kunnen worden. Ferrari en Red Bull waren snel. Toen het er gisteren echt om ging zakten de Ferrari’s echter door het ijs (verslag). De rode brigade begint de race ergens in Polen. Red Bull kon ook geen echte vuist maken tegen Mercedes, maar staat er door het falende Ferrari desalniettemin redelijk voor en start vanaf P2 en P4. Daarbij hoeven we niet meer uit te leggen waar Max dan staat en waar Pierre. Zal Max gekke dingen doen?

De laatste joker die Duitsland uit te spelen heeft is regen. Net als vorig jaar lijken de weergoden dan toch eindelijk weer eens een rol te gaan spelen tijdens een F1 race. Terwijl @willeme in een oranje shirt staat te hossen op de tribunes, druppelt het vocht gestaag uit de hemel. Mafketels speculeren al rap over starten achter de safetycar, maar we hebben @willeme geïnstrueerd Jean Todt neer te slaan als hij daar serieus over na begint te denken. Laat het maar gewoon ouderwets los gehen!

Start
Op het tijdstip dat de race van start zou moeten gaan, zien we de hatelijke safetycar het veld aanvoeren. We hadden toch afgesproken dat we deze onzin niet meer zouden ondernemen? Gewoon starten en wel met een staande start, bitte. Helaas toont nieuwe FIA man Michael Masi een compleet gebrek aan lef en laat hij Bernd Maylander een paar rondjes het veld aanvoeren in de Mercedes AMG GT.

Gelukkig komt het verlossende en enig juiste bericht uiteindelijk dan toch: we krijgen een staande start. Verstappen kan dus gekke dingen gaan doen. Kom maar door met die kamikaze. Of nou ja, misschien ook maar niet. Helaas is de hoop al snel vervlogen. Max laat zijn achterwielen malen en komt voor geen meter van zijn plek. Bottas profiteert direct, evenals Raikkonen die plek drie inneemt. Dat kan de Fin doen omdat ook Max’ teamgenoot Gasly een horrorstart beleeft.

Hulkenberg ontpopt zich als een Duitse Regenmeister en schuift in de hairpin door naar plek vijf. Verstappen herpakt zich snel en gaat voorbij aan Raikkonen voor plek drie. Maar dan laat het vocht op de baan tanden zien. Perez gaat in de rondte en klapt de muur in. Het zorgt voor een safetycar. Vettel is scherp en duikt meteen de pits in voor intermediates. De Ferrari’s waren sowieso al lekker bezig met hun opmars.

Een rondje na Vettel komen de meeste andere coureurs ook binnen om te wisselen naar inters, inclusief de leiders in de race. Mercedes benut net als in Monaco weer het trucje om Bottas eerst af te laten zakken en de rijders vervolgens te double stacken. Zo kan de Fin zijn positie behouden ten opzichte van VER. Ferrari lijkt Leclerc voorbij Hulkenberg te loodsen, maar in de herhaling zien we dat het team daarvoor een unsafe release gebruikt. Tenminste, dat zal nog onderzocht worden, maar dit was op het oog wel een zogeheten slam dunk.

Magnussen en Stroll hebben de gok genomen om de ‘gratis’ stop voor inters te laten voor wat het is. Ze schuiven daardoor op naar de top van het veld. Het is een leuke move van deze mannen, maar helaas blijkt al snel dat het snode plannetje niet werkt. Op de full wets vallen beiden als een baksteen door het veld. Daarna moeten ze alsnog stoppen voor inters, dus dat is even balen.

Mid Race
Doch nog niet alles is verloren. De baan droogt op en het moment dat er geswitcht moet worden naar slicks komt nog. Door dat moment goed te kiezen is er nog veel te winnen. Behalve dan voor Daniel Ricciardo, want bij hem ploft de Renault turbo-tor achterin de staart van zijn auto. Het zorgt voor een Virtual Safetycar, waarvan Leclerc en Hulkenberg gebruik maken om de pits op te zoeken. Beiden durven echter nog niet voor slicks te gaan, maar laten een nieuwe set inters monteren. Gevoelsmatig een gemiste kans.

Verstappen mist ook zijn eerste kans om Bottas voorbij te gaan. De Fin kan (of wil) het tempo van Hamilton niet volgen en Verstappen zit in zijn staart. In de hairpin lijkt BOT zich te vergalloperen en komt Max langszij. Maar dan snapt de RB15 ook een beetje. Max glibbert aan de buitenkant van de bocht de baan af en verliest zo tijd op leider Hamilton. Dat een klein foutje zo gemaakt kan zijn laat Sainz zien. De Spanjaard raakt Vettel 2018-stijl heel minimaal van de droge lijn af en is vervolgens volstrekt kansloos op het nog natte asfalt naast de baan. De McLaren komt net voor de boarding tot stilstand, maar Carlos valt ver terug tot achter teamgenoot Norris.

Leclerc vliegt op zijn nieuwe inters ondertussen richting de staart van Verstappen. Die beslissing om een paar warme nieuwe inters te halen was dus toch niet zo verkeerd. Maar Leclerc kan ook dichterbij Verstappen komen omdat Bottas de Nederlander nu duidelijk ophoudt. Valtteri ontpopt zich wederom tot de perfecte adjudant van Lewis en Max heeft er moeite mee de tweede Merc te verschalken.

Nadat Magnussen als eerste de gok gewaagd heeft voor de slicks te gaan, komt ook Vettel binnen voor softs vanaf plek zeven. Onderin beeld zien we dat Magnussen nu een seconde sneller is dan Leclerc, dus het lijkt de enige juiste beslissing. Bovendien is de opmars van Vettel in de beginfase van de race al een tijdje gestuit. Mogelijk heeft dat te maken met technische malheur, want over de radio wordt er bij de Duitser weer gesproken over de juiste engine modes die geen problemen zouden moeten geven…

Bij de andere teams is de boodschap ook aangekomen; er moet geruild worden naar slicks. Bij Red Bull maken ze echter de beslissing om met Verstappen niet naar de softs, maar naar de mediums te gaan. Het team hoopt zo ongetwijfeld het einde van de race te kunnen halen als het nog droog wordt, maar het lijkt een gekke beslissing. De RB15 gaat als Bambi over het ijs en Max gaat ook in de rondte. Hij vervloekt het team vanwege deze optimistische move.

Biem

Maar het kan nog veel erger. Ferrari lijkt voor Leclerc eindelijk een keer alles goed te hebben gedaan strategisch (behalve de unsafe release) en als Hamilton eindelijk stopt om zijn inters weg te doen lijkt hij de enige die de Brit van de overwinning af kan houden. Misschien weet Leclerc dat ook en wil hij iets teveel. Hoe dan ook doet ook de Monegask een ‘Vettel 2018’ en glijdt hij uiterst lullig de boarding in.

Buim

En zo lijken Mercedes en Hamilton het weer compleet in de schoot geworpen te krijgen…Meh…wacht…WAT IS DEZE??! We zien het niet gebeuren op beeld, maar we zien wel een onboard van een traag rijdende Mercedes. Het is Hamilton. Dan zien we de auto vanuit een ander perspectief en zien we dat de vleugel kapot is. Jazeker, HAM is een uitstekende coureur, maar hier blijkt dat ook LH44 fouten kan maken als het niet in het droge vooraan wegrijden is met de beste auto. De race staat op zijn kop en de leider heet Bottas. Maar die moet nu weer wisselen naar inters, dus dan is de leider…VERSTAPPEN!

boem

Voor Hamilton is de pijn nog niet gedaan. Na zijn moves van vorig jaar in de entry van de pitstraat, heeft de wedstrijdleiding de regels aangescherpt. Je moet voor een pylon afbuigen en daarna mag je niet meer terug. Na de klapper heeft uitgerekend Hamilton weer dat stukje afgesneden en daarvoor krijgt hij een straf van vijf seconden. Daarna blijkt dat HAM misschien in anticipatie op deze straf ook wellicht te langzaam gereden heeft achter de safetycar. De FIA gaat onderzoeken of hij daar óók nog een straf voor verdient.

Als de safetycar naar binnenkomt is Max een man op een missie. De Nederlander wordt gescheiden van de Mercs door Hulkenberg, die op de tweede plaats rijdt. Dat is dus even makkelijk tijd winnen. Binnen no-time heeft MV33 bijna tien seconden op zijn achtervolgers, ook omdat Bottas in eerste instantie blijft haken achter de Hulk.

De omstandigheden zijn overminderd tricky, zo blijkt. Vooral de strook asfalt in de laatste bochten voor start-finish blijkt de scherprechter. Zelfs opper-veteraan Raikkonen laat zich bijna verrassen en moet een paar mannen voorbij laten. Maar misschien moeten we zeggen dat RAI enorme skills toont door überhaupt de weg terug naar het circuit te vinden. Even later gaat onze Regenmeister van eerder in de race namelijk in de fout. Vanaf plek vier en met een klein beetje uitzicht op wat zijn eerste podium zou zijn, parkeert Hulkenberg zijn auto in de boarding. Ook voor hem is de race voorbij. Het lijkt wel alsof iedereen even wil laten zien dat Vettel vorig jaar misschien toch niet zo’n koekenbakker was als het leek.

Gek genoeg besluit de wedstrijdleiding nu opeens weer een echte safetycar de baan in te sturen, in plaats van een virtual safetycar. Daarmee is Max zijn mooie voorsprong op de Silberpfeile kwijt. Hij maakt er nog wel even gebruik van door nieuwe warme inters te halen. Maar daar heeft hij niet heel lang profijt van. Kort nadat de safetycar naar binnen komt is het namelijk weer tijd om naar slicks te gaan. Wat gebeurt hier allemaal…

Stroll-leidt

Een aantal coureurs besloten al eerder naar banden voor droog weer te gaan en zijn nu spekkoper. Stroll was de allereerste van het stel en hij vecht nu met Verstappen om de leiding in de race. Of nou ja, Verstappen rekent natuurlijk vrij snel af met de Canadees, maar toch. Daniil Kvyat of all people rijdt de snelste ronde en komt als derde door. En Vettel is nu gewoon Hamilton voorbij, omdat LH44 gedwongen is ook slicks te laten monteren en daardoor zijn straf van vijf seconden in de pits moet incasseren.

Is dit dan die dag dat er echt iemand anders op het podium komt dan iemand van Mercedes, Ferrari en Red Bull? Het lijkt er wel op. Leclerc ligt er al uit. Vettel is soms snel maar komt om een of andere reden niet lekker door het veld. Hamilton zakt compleet door de ondergrens en gaat nog een keer op hoge snelheid in de rondte. Bottas heeft de grootste moeite om Stroll te kraken. Gasly wordt om de oren gereden door beide Toro Rosso’s. Eigenlijk presteert alleen Max zoals het heurt.

En dan gaat Bottas ook nog maar even hard de baan af, in exact dezelfde bocht waar Hamilton eerder spinde. Mercedes viert 125 jaar motorsport met de slechtste race sinds…qua resultaat waarschijnlijk Spanje 2016, maar qua wanprestatie waarschijnlijk ooit. Voor de goede orde komt er nog maar weer een safetycar de baan op.

Baim

Finish
Wat resteert is een sprintje van een paar ronden naar de finish. Kan Kvyat op een of andere manier een vuist maken tegen de man die hem ooit onceremonieel zijn Red Bull zitje afpakte? Wat zou dat een verhaal zijn. Maar ja, we willen natuurlijk ook dat Verstappen wint. De man on the move lijkt Vettel te zijn. Hij ruikt in zijn Ferrari het podium. En dat terwijl Hamilton achter de Williamsen en de twee Haas F1’s aanhobbelt. Het is net vorig jaar voor de Duitser, maar dan andersom. Nu we trouwens toch even de Hazen noemen; die raken elkaar na al het gedoe van vorige race gewoon wéér. Kan er ook nog wel bij in deze race.

Aanvankelijk lijkt Kvyat goed te kunnen volgen, maar dan breekt Verstappen toch de tow door de snelste ronde te rijden. Vettel verschalkt Stroll voor plek drie en kan misschien nog op pad naar de tweede plaats van Kvyat. Gasly doet een uiterste poging om niet de slechtst geklaseerde Red Bull rijder te worden, maar Albon verdedigt hard en de twee raken elkaar.

Pierre-Alexander

Kvyat heeft uiteindelijk geen kans tegen Vettel. Maar Verstappen is al uit zicht voor de Duitser. Max wint dus zijn tweede race van het jaar. Laat die man altijd van plek twee van start gaan en zijn start verknallen!

En zo komt de beste race van het seizoen tot een einde. Wat een race, wat een afscheid van Duitsland. Toppers gingen door het ijs, Kvyat pakt een podium, carbon vloog in de rondte. We hebben nog maar een ding te zeggen: vanaf nu verplicht regen tijdens alle races.

UPDATE: een aantal coureurs presteerden vandaag onder de maat. Een bloemlezing.

De volledige uitslag:
1. VERSTAPPEN – Red Bull
2. Vettel – Ferrari
3. Kvyat – Toro Rosso
4. Stroll – Racing Point
5. Sainz – McLaren
6. Albon – Toro Rosso
7. Grosjean – Haas F1
8. Magnussen – Haas F1
9. Hamilton – Mercedes
10. Kubica – Williams
11. Russell – Williams
12. Raikkonen – Alfa Romeo
13. Giovinazzi – Alfa Romeo

DNF
Gasly – Red Bull
Bottas – Mercedes
Hulkenberg – Renault
Leclerc – Ferrari
Norris – McLaren
Ricciardo – Renault
Perez – Racing Point

UPDATE: De Alfa Romeo’s hebben een straf ontvangen vanwege koppeling-perikelen bij de start. Daarmee schuift het hele rijtje twee plaatsen naar boven, waardoor Kubica zijn eerste WK-punten sinds Abu Dhabi 2010 binnenheeft.



131 reacties

Ondernemers hebben nooit autopech toch. of wel!?.
#1 Verstappen
#2 Vettel
#3 Kvyat
#11 Hamilton

Dat noem ik nou een spectaculaire uitslag en wat een geweldige race vol met onverwachte gebeurtenissen. Heerlijk!

Kvyat, petje af hoor. Geweldig resultaat.
@appeltaartislekker:

Zo alles maar eens in perspectief zetten na deze geweldige race:

Gasly 3x geen punten in Australië, Baku en Duitsland
Leclerq 2x geen punten in Canada en Duitsland
Vettel 1x geen punten in Groot Brittanië
Hamilton 1x geen punten in Duitsland
Bottas 1x geen punten in Duitsland
Verstappen: alle wedstrijden wel punten en toch een flinke achterstand van 61 punten op Hamilton

Snelste raceronden:
Hamilton, Bottas, Leclerq, Verstappen, Gasly allen 2 maal;
Vettel 1 maal

Aantal overwinningen:
Hamilton 7x
Bottas 2x
Verstappen 2x (evenaring van vorig jaar)

Behalve bij de overwinningen is er qua uitval en snelste raceronden een mooie balans bij de top 6.

Ook de beste coureurs hebben wel eens een off-day door het jaar heen.
@erik2907: misschien ook nog driver of the day en snelste pitstop erbij en dan is het fraaie overzicht compleet.
Mooi overzicht!!
@appeltaartislekker: in essentie Red Bull academy 1-2-3
Wat een race! Die had van mij nog wel anderhalf uur langer mogen duren. De mooiste races blijven die waar het de leider(s) in het kampioenschap het moeilijk hebben. Mooi dat de arrogantie van Mercedes even goed werd afgestraft. Deze staat in de top 10 van de beste races ever!
@gertjan2012: welke arrogantie heb je het over. Volgens mij kun je een hoop van Mercedes zeggen maar dat ze arrogant zijn volgens mij niet echt.
@airc: niet? Valtteri, just overtake verstappen at the re-start and we will win this race. Dat is arrogantie ten top. Alsof ze dat zomaar wven kunnen. Na 8 ronden lag Bottas 10
Sec achter!
@gertjan2012: Ach Maxi had ook een keer geluk vandaag.
@gertjan2012: Arrogantie? Het is maar hoe je er zelf naar kijkt. Dat zij alles winnen omdat ze nou eenmaal hun zaakjes goed voor elkaar hebben maakt ze niet arrogant.

Dat je het mooi vindt dat Mercedes een day-off heeft kan ik begrijpen, maar om ze nou weer arrogant te noemen vind ik echt onzin.

Toto en Lewis feliciteerden Max gewoon persoonlijk met zijn overwinning.

Ik vind het altijd zo jammer dat misgunnen. Ik heb een prachtige race gezien met een fantastische uitslag. Ik ben blij dat Max gewonnen heeft, maar om nou blij te zijn dat beide Mercedessen crashen gaat mij te ver. Dat gun ik eigenlijk geen enkele coureur. Mooiste blijft nog altijd elke coureur verslaan op de baan, zoals Max in Oostenrijk deed. Dat vond ik ook een mooiere race vanuit dat oogpunt. Deze race was wel spectaculairder natuurlijk.
Wat een race!!

Ik kan zoveel dingen gaan belichten, maar graag de aandacht naar 1 man..

KUBICA 12de!!
@roberto: Met nog 13 op de baan… Enige knappe is dus eigenlijk dat hij hem niet in de muur heeft gezet
@quincy: sarcasme vriend, sarcasme…

Jammer dat hij toch de strijd verloor van Hamilton..
@roberto: Aha… Dat verklaart een hoop ;-)
@roberto: Ja, die er maar lacherig om. Feit is dat je in zulke races eerst en vooral op de baan en uit de problemen moet zien te blijven, wat volgens mij een heel stuk makkelijker klinkt dan het is. 7 man is dat alvast niet gelukt (alhoewel een ‘plof’ natuurlijk de coureur niet valt aan te rekenen), dus in die zin is het een prima prestatie. Dat je dan met dat hok nog altijd geen potten kunt breken is een tweede, maar meer dan dit kun je als coureur niet doen.
@vaakbenjetebang: volgensmij was dit DE kans voor Williams om punten te pakken. Ze hebben niets te verliezen. Maximale vleugel op die hokken en trappen. Juist in een race als deze (zoals ook blijkt) is de snelle setup van de auto niet het allerbelangrijkste.
@pielemuis: Dat is ook weer waar. Je zou bijvoorbeeld 1 conservatieve en 1 agressieve auto de baan op kunnen sturen om je kansen te maximaliseren. Rijd je er 1 plat, jammer dan.
@roberto: Ho wacht even. Beide Alfa Romeo’s zijn under investigation wegens vermeende gekkigheden in de data van de start van de race. Als daar wat serieus gevonden wordt, krijgen we misschien zelfs nog een P10 voor Kubica!
@roberto: ik ben erg benieuwd wat er bij Haas wordt besproken. 🤔
Verstappen, sexy geilerd. Goed gereden.
Groeten uit Marokko.
Echt genieten !
Gasly kan wel inpakken….cambio en Kvyat terug naar Red Bull
@maarten020: Of Albon, reed ook geweldig vandaag!
@svenska_aeroplan_ab: Albon zou een kans moeten krijgen. Laat mooie dingen zien (al enige tijd)
Genieten! Absoluut genieten! Geweldige race, wat een absolute geweldige race! Wat een podium. Kvyat op P3 en Vettel P2. Ook echt absoluut top gereden. Er gebeurde zo veel. Crashes, inhaalacties, verkeerde pitstops, toppers die de baan afvlogen! Maar het mooiste vind ik Kvyat en Toro Rosso in het algemeen. Albon heeft ook super gereden. Maar Kvyat gun ik het van harte. Toprace!
Deze race is nog mooier dan Brazilië 2016. Wat een verrassingen vandaag. Deze mogen ze van mij op dvd uitbrengen, ik bestel hem!
Geweldige race punt
@katoenboer: komma, uitroepteken…
Jammer dat Williams niet een puntje weet te pakken, dat had het voor mij helemaal afgemaakt. Buiten dat: alles helemaal fantastisch voor de neutrale kijker.
Wat. Een. HEERLIJKE. Race!!!! was dit zeg! Genoten met een hoofdletter G
@toyotafortuner: da’s logisch als genoten het eerste woord is van een nieuwe zin …
Ik wil jullie graag even refereren naar mijn post bij het artikel over van der Mark, waarbij ik voor de F1 race begon schreef ‘dat dit de race van het jaar zou worden’ , had ik deze helderziende blik ook maar bij de wekelijkse lotto
@panam1: het jaar is nog niet voorbij? Nog 10 races te gaan…
Ik hoopte dat Stroll een podium zou hebben aangezien hij de gene is die als eerste naar Red’s ging. Maar goed wat een heerlijke puinhoop, echt gaaf weer eens.
@reistje: dat was een dappere move! Hij had er veel vertrouwen in vandaag en reed erg sterk! Verdedigde trouwens ook goed ten opzichte van Bottas. Deze race kan ie trots op zijn!
Geweldige race. Voor mij was Vettel de rijder van de dag na al de gezeur hij heeft gehad de afgelopen tijd, maar kan natuurlijk ook zeer zeker leven met Max. :)

Nu al 3 races achter elkaar genoten van het racen. Hopelijk wordt Hongarije ook weer een geweldige race zo voor de zomerstop.
Ik blijf het vreemd vinden dat Leclerc geen straf kreeg voor die unsafe release maar het team. De FIA die zich weer eens niet aan zijn eigen regels houd ten top!!
@rhellema: ja heel raar. Vanaf nu geen gezeik met unsafe releases meer dan. Nu kunnen ze niet meer terug.
@rhellema: het team heeft een boete gehad
Eigenlijk zou dat voor inzage release altijd moeten zijn want de rijder kan er niets aan doen op zo een moment
@bloodseaker: ben ik helemaal met je eens, maar denk nog eens aan de unsafe release in Monaco. Daar werd wel een penalty van 5 seconden gegeven. Als je dit tijdens een lopend seizoen wijzigt benadeel je als FIA alle coureurs die deze straf wel hebben gekregen. Vandaar dat het me verbaast terwijl het absoluut een eerlijke straf is.
@rhellema: ja een lijn in straffen is er nooit te trekken in de F1 lijkt het. Pure randomness. Maar een straf voor team lijkt de gepaste wel. Maar het moet idd consequent gebeuren (hier had het nu geen impact maar maakt het niet juister)
Komt ervan met wijzigende jury’s, die door teams beïnvloed worden
@bloodseaker: nu veranderen ze de regels tijdens het spel, in mijn ogen competitievervalsing, dit soort maatregelen moet bij de start van het seizoen inlaten gaan.
Wat waren de Fransen goed bezig, zeg!
Renault….. zero points
Charles Leclerc…. zero points
Pierre Gasly….. zero points
Maar Mercedes had ook een “off-day”
Hulde Max!!!!!!
Weldone Vettel!
@bennyweisz: ook duitsland was heel goed bezig, het mag ook gezegd worden!
Alleen Vettel deed nog mee als Duitser..
@bennyweisz: wat heeft LEC met Frankrijk te maken?
@revstars-net: Daar is hij 2 jaar geleden op vakantie geweest. ik ook in 2011, komt wel dichtbij zo.
@bennyweisz: Allaphilip uit het Geel. Eigenlijk doet alleen Bardet nog maar mee voor de prijzen….
@crosscabouter: tot zover de spandex brigade ;)
@crosscabouter: je weet het wel..
@pa045: tja, naast liefhebber van auto(sport) zelf ook fietser en liefhebber van grote rondes.
En ik durf hem wel te noemen… Gasly kan zijn spullen pakken bij RBR.
@gertjan2012: Bottas begint er zo ook steeds slechter uit te zien. Die had de punten moeten pakken. Stoeltje is al niet veilig voor hem.

Prachtige race voor Max en vooral ook voor Vettel. Doet hij toch wel eventjes!
@visje66: inderdaad. Hij komt ronden niet voorbij Stroll, terwijl Hamilton en Vettel laten zien dat ze het binnen 1 ronde kunnen.
@reactief: net wat ik ook dacht! Zelfs kvyat had het binnen een ronde geklaard…
@reactief: nu was het op dat moment van de race nog wel lastig om in te halen. Ze hadden met weer slicks en de stukken buiten de ideale lijnen waren nog echt nat. Inhalen was daardoor heel gevaarlijk. Je zag daarna ook iedereen eraf vliegen die net wat natte delen raakte op de baan.
@hiostu: He bah wat een nuance. Daar hebben de meeste van de keyboard ridders hier geen boodschap aan. Je hebt helemaal gelijk natuurlijk maar ook zonder dit was het gewoon een zeer matige race van hem. Al was het alleen al omdat Hamilton, ziek als een hond Bottas de pole afsnoepte en Bottas Verstappen nog voor zich moest dulden.
@sketcher: keyboard ridder… Dat valt wel mee hoor. Misschien klopt die nuance. Maar voor mijn gevoel mist hij in elke race dat hij moet ervoor moet vechten gewoon echte vechtlust om in te halen, gaatjes pakken die er niet zijn.. Hij is op zn best in een stabiele race.
@sketcher: verder wel helemaal met je eens. Bottas neemt altijd vrij weinig risico en zal daardoor nooit een topper zijn. Ik dacht een paar races geleden een andere bottas te zien toen hij echt in gevecht ging met Lewis om p1. Dat viel me echt op. Ik had liever gezien dat hij eraf ging omdat hij een aanval deed, dan hoe hij er nu afging.
@gertjan2012: Dat zou me niet verbazen. Maar wie dan in dat ding te zetten? Kvyat…?
@vaakbenjetebang: waarom niet Albon? Die heeft nog de helft van het seizoen om te rijpen!
@schoen85: Daar zeg je wat, Albon laat eigenlijk behoorlijk wat goede dingen zien zo links en rechts. Het valt vaak alleen wat minder op. De vraag of hij al klaar is voor het ‘echte werk’ staat open, maar dr. Marko is niet zo benauwd. Waarom ook niet?
Hier ga je F1 voor kijken! Een superrace en 2 Honda’s op het podium! Dit geeft ook een enorme boost ik Japan!
Max laat nu echt zien dat hij volwassen is geworden!
Wat een zootje bij Mercedes bij de pitstop van Hamilton…
Ook beetje sneu van de supporters om zo te juichen als Bottas out lag…
Altijd beetje zielig om te juichen wanneer iemand uitvalt…
@dimglor: eens..sneue hazen die dan gaan klappen
@maarten020: over sneue hazen gesproken, die Magnussen en Grojean kunnen ook hun koffers pakken, wat een pukkels,keer op keer elkaar van de baan rossen.
@dimglor: dat zijn de nieuwe Nederlandse F1 supporters. Een er maar aan.
@airc: Bullshit. Ik zat op de tribune tussen de Duitsers die vooral Vettel fan waren, en die juichte continue knetter hard bij alles wat fout ging bij Mercedes.

Dus niet alleen Nederlandse nieuwe fans.

Maar kon me er niet aan storen. Had alle aandacht nodig voor de fantastische race!
@reactief: Waarom moet dit goedgekeurd worden?
@reactief: als er ooit een reactie van je ge-edit ivm met grof taalgebruik etc sta je voor eeuwig op de ban lijst en wordt elke comment eventjes gecheckt. Ik sta er al sinds dag 1 op, is af en toe wel irritant als je als je snel reageert maar je comment toch onderaan staat.
@gwnbmw: Bij mij is het soms wel, soms niet. Geen touw aan vast te knopen.
@sketcher: De bovenstaande reactie bijvoorbeeld ook. Eerdere vandaag niet.
@airc: Ik was er zelf bij en zat niet tussen de oranje fans, maar ook bij mij op de tribune waren ze flink aan het juigen, dus het ligt niet alleen aan de Nederlandse f1 supporters.
@dimglor: Eens! Vorig jaar ook met Vettel. Dat zijn de fans die de tribune verlaten/tv uitzetten als Verstappen uitvalt. Kansloos.
In het hol van de Duitse leeuw, gaat er nu een Nederlandse leeuw overheen! 🦁
Tjonge jonge, als Mercedes niet vooraan rijdt dan stort dat hele team in als een kaartenhuisje.
Max weer eens de koning!! En man o man die Kvyat gaat nu alle kaarten in huis hebben. Wordt buiten gegooid bij Toro Rosso, komt terug en parkeert hem zi op het podium! Helmut begin maar te zweten haha.
@brent_decat: ohja Olav Mol napraten is makkelijk. Des te knapper dus dat ze altijd vooraan rijden. Verstappen was op het moment van zijn spin nou ook niet bepaald in controle wel?
@airc: Olav Mol napraten? Vriend, ik kijk F1 hier in België op La Deux met commentaar van Gaetan Vigneron. Oordelen als je de feiten niet kent is makkelijk. Zal wel toevallig zijn ofzo. Ja, Verstappen heeft ook een foutje gemaakt, maar hij kwam er als beste uit. Mercedes was het slechtste team vandaag. Andere weekends zijn ze beter, maar het gaat nu over deze race.
@FB_100001036415374: Dat is een beetje onzin. Het stortte als een kaartenhuis in elkaar door de crashes van de rijders, niets meer en niets minder.
Ik hoop ECHT dat dit de wake-up call is voor de organisatie, dat het reglement van de F1 op de schop moet!
Ik wil vanaf nu alleen nog maar regen races.

Who the fcuk is die amateur in die rode auto die halverwege in de muur parkeerde?
@pomoek: Dezelfde gozer waarvan jij en ik vorige keer zeiden dat die beter was dan Max op Silverstone. Iedereen maakt foutjes :/
@brent_decat: haha, klopt!
@pomoek: Mercedes heeft grote magneetborden aldaar opgehangen om de concurrentie aan te trekken….
@erik2907: Werkte bij HAM ook goed anders 😉
@revstars-net: tja, het blijft techniek die wel eens mis gaat, ook bij Mercedes :-)
@pomoek: En wat dacht je dan van die amateur die er vervolgens maar achter aan ging in zijn zilveren auto.
Vreemd… de wedstrijdleiding zou eerst 3 uur moeten vergaderen of deze overwinning wel kan toch?
Overigens hoop ik ook dat dit de ommekeer voor Vettel inluidt, het was toch wel erg sneu om hem zo te zien afglijden.
Ik gun het Kviat, maar om nu direct te zeggen dat hij de beste is voor RB….er kleven toch best veel historische twijfels aan hem. Ee is verder weinig te winnen aan het vervangen van Gasly, dat kan ook na het seizoen met meer bedenktijd. Er zijn meer opties, zoals Albon, Hulkenberg en Norris.

Er is duidelijk wel iemand nodig die snel is, ballen heeft EN Verstappen niet in de wielen rijdt!
@dracae: Ik vond Albon deze race ook super. Paar mooie acties gezien, geen grote fouten. 1 1= Albon?
Tof, het enige Mercedes op het podium was de sponsoruitingen op de achterwand 😁😂
@RRRobert: De safety car was de best geklasseerde Merc :’)
Zie je wel! Als de Mercedessen de rest van de races ook crashen wordt Max gewoon wereldkampioen!
Geweldige wedstrijd!

Hulk op p2 ‘ineens’, wat had ik het hem gegund. En Albon was weer verrassend sterk.

Mooi podium!
125 jaar Autosport, 200 Grand Prix, Mercedes testbaan, hoofdsponsor van het evenement. Resultaat: Nul punten. Mooiste overwinning van Max tot nu toe. Wat een wedstrijd. Prachtig.
Gefeliciteerd aan Max. Maar wat een misselijkmakende reacties hier zeg. Ja Mercedes heeft een dag niet gepresteerd. Er zijn genoeg teams waarbij dat gebeurt. Maar de fanatieke afgunst onder de reacties is is echt stuitend. Vroeger was racen een sport voor gentlemen. Tegenwoordig is het niveau lager dan bij een gemiddelde voetbalwedstrijd. Sneu want zonder Mercedes en Ferrari blijft er weinig te races over voor Red Bull. Kijk maar eens wat er met LeMans gebeurd is als de dominante teams zich terug gaan trekken…
maar lekker afgunst blijven roepen.
Ik snap niet dat iedereen de race geweldig vond. Er is nauwelijks een echt duel geweest tussen rijders. Ik zie liever races zoals in de UK waar gevechten op de baan zijn i.p.v. iedere keer weer door pitstops en safetycars.

Maar dat zal wel een impopulaire mening zijn hier.
@airc: Eens. Echte superieure inhaalacties waren het ook niet, maar was desondanks een geweldige glijpartij (kon het nauwelijks nog echt een race te noemen) en kan er nog uren van genieten hoe gaaf het was.
@airc: Soms wordt de race strategisch uitgevochten in plaats van direct op de baan. En dat in combinatie met alle drama met de uitvallers maakte dit een zeer spectaculaire en onvoorspelbare race. Maar ja, als je daar niets aan vindt ben je zelf waarschijnlijk ook een fan van bedenkelijk niveau.
@airc: Impopulair of niet, ik sluit me er volledig bij aan.

Wel is het mooi om te zien dat ook bij Mercedes gewoon mensen werken die in het heetst van de strijd het overzicht kunnen verliezen. Zo zie je als tegenstander dat ze daar ook niet onfeilbaar zijn en dat geeft hoop dat je ze kunt verslaan.

Maar omdaar dan als supporter als een bronstige makaak om te gaan staan juichen, nee, dat is beneden alle peil. Bedenk eerst en vooral dat de dominantie van Mercedes op dit moment een enorme prestatie is. Dat hoef je niet leuk te vinden, maar je kuntj er als liefhebber niet anders dan respect voor heben, toch?
@airc: deels met je eens. Die gevechten waren zeker fraai, maar nu vind ik het ook wel interessant te zien welke strategie men hanteert.

Banden etc. Maakt het best fraai. Weinig vechten, dat welk
@fastforward: Das beste, oder nichts.
Tis allemaal de schuld van Jack Plooij ..
Wat een race, dit was echt puntje-van-je-stoel materiaal. Geweldig!
Nou dan zal ik als criticaster ook eens mijn ongebloemde mening gaan geven…..

IK HEB GENOTEN

punt.
wat een race!!!! ik ben er gewoon uitgeput van! wat een spektakel!
2 uur lang op het puntje van de bank gezeten, dit is misschien wel de mooiste race die ik persoonlijk ooit heb gezien :D
Super spannende race. Gasly exit. Kvyat terug bij red bull.
Waarom werd er bij de start niet afgetelt met de lampen?
@bottestudent: was wel hoor…
@brammetjedeb: zat ff terug t kijken en idd klopt.
Max, klasbak! Gewoon nog een 360 gedaan… Redbull, briljante bandenwissels. Pakt geweldig goed uit. Gasly, wat moet je daarvan zeggen. Dacht dat ie wel ok reed, zonde dit. Verder, hoe max wegrijdt op p1 tov Hamilton op p1… Ik durf te zeggen dat max op dit moment beter is! En Mercedes… Loopt het niet naar wens dan is het ook gelijk he-le-maal niets.
laat ik ook even Vettel een mega pluim geven. vanaf plek 20 naar 2… ge wel dig
@soulmaster: en de strateeg van Ferrari verdiend ook een pluim
@bmwpowerm5: hahaha! Een keer banden kwijt, maar vooruit…
Netjes netjes de afgelopen 3 races zijn we op onze wenken bediend wat spektakel betreft nu hopen dat we met hetzelfde gevoel de zomerstop in gaan volgende week
Meest hilarische moment was voor mij toch wel de laatste safety car, met Hamilton ervoor als hekkensluiter en Max erachter als wedstrijdleider. Met z’n drieën zo in beeld. Daar lag werkelijk alles in besloten. Heerlijk.
@Scarface:

Hamilton eindigt 19.667 seconden achter Verstappen. Rondje Hockenheim duurt 1.26,500 min in racetrim op een droge baan. Dan heeft Hamilton in de laatste 8 ronden gemiddeld 8 seconden per ronde sneller gereden dan Verstappen om de achterstand weg te werken van 1 minuut en 26 seconden.

#justajoke
#wachtmaaraf incoming!
Wat een race zeg!! En wat een bizarre wending. Van start tot finish met tussenpozen steeds op het puntje van m’n bank gezeten en m’n handen in het haar! Het ging echt alle kanten op.

Mercedes alles verkloot, van crashende rijders tot falende pitstop.

Gasly die nu echt maar eens zn spullen moet gaan pakken. Toont geen ballen en haalt rare acties uit.

Stroll gewoon op P4, Kvyat op P3, bizar!!

Doe mij de rest van het seizoen maar dit soort races en onvoorspelbare uitslagen!
Dit was voor mij de eerste f1 race waar ik live bij was. En wat een race dat het was, ik zat tussen de op een na laatste bocht en de laatste bocht en zag de een na de andere de baan afvliegen. Erg jammer dat hulkenberg daar ook bij hoorde, want tot dat moment reed hij echt een fantastische race.
Ik heb echt genoten! Maak voortaan de banen gewoon nat, dit zorgt voor het type F1-races waar ik van geniet. Waarin iedereen gewoon keihard moet werken ongeacht of je nou de beste spellen hebt. Onwijs genoten van deze race!!😁💪🏼
Wat een baasje hey… comfortabel aan kop even een 360 doen om de omgeving goed te kunnen bekijken en weer door
Iedereen zeurt op het team van mercedes over die pitstop, maar als ik het zo zag is het hele probleem dat lewis de baan afvloog en daarna gelijk de pits in ging waardoor het team 0 voorbereiding had, en aangezien ze door het hele spectrum aan banden zijn gegaan dat het nog moeilijk was om de juiste compound te kiezen
24 uur van Spa was nog spectaculeerder ….
Van een vieze man in een versleten regenjas hoorde ik na de race op de Red Bull Ring in Oostenrijk, dat Mercedes met opzet de winst naar Verstappen had laten gaan om zo de F1 weer spannend te maken. Na deze race op Hockenheim zag ik hem weer. Ook nu beweerde hij hetzelfde. Iedereen bij Mercedes had zijn rol goed ingestudeerd, vertelde hij. Jammer was alleen dat Toto Wolff uit zijn rol viel, toen hij met beide vuisten op de tafel bonkte en zijn teamgenoten bijna met een bijl te lijf was gegaan.
Super race.
Je kan zien dat Max ver boven Hamilton en eigen materiaal uitstijgt. Continu zoeken waar de grip zit 1 keer iets te ver gegaan en bijzonder goed opgepakt zonder enige 2e fout te maken, en de race op goede strategie winnen. Hulde aan Redbull en Max!


Leuke race, regen is het enige waar de huidige F1 nog leuk is.

Maar ondanks dat Verstappen wint moet hij of wat ballen krijgen of niet zo als een klein kind zeuren tijdens de race.
Als hij de keuze qua band overlaat aan het team dan moet hij niet zo zeuren hierover, of hij moet zelf die keuze maken, maar dat doet hij dus niet.
Want het laatste woord qua keuze ligt bij de coureur maar als je niet de ballen hebt om deze keuze zelf te nemen zeur dan niet zo.
Pakt deze keer ook nog goed voor hem uit dat hij de zachte band over had aan het einde.
@dees: de afgelopen twee droge races gemist?
Retespannend!
Godsamme had mezelf een avondje F1 beloofd maar door omstandigheden het verplaats wat een race!
@jaapiyo: de Alfa jongens zijn teruggezet, daardoor een update qua top 10 en Zelfs kubica in de punten!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).