Deze 5 dingen vielen ons op tijdens de GP van Duitsland 2019

Auteur: , 84 Reacties

Daarbij ook een overzicht met alle standen die relevant zijn. Weet je precies wat je moet zeggen bij de koffieautomaat op kantoor deze morgen.

Max Verstappen

De Grand Prix van Duitsland zit erop. Twee uur lang werden we getrakteerd op enorm veel spektakel. Er gebeurde veel, heel veel. Zowel voor, tijdens als na de de race. Daarom hebben we speciaal voor Autoblog-lezers een compleet overzicht met alle resultaten na de Grand Prix van Duitsland.

Uiteraard vielen ons ook een paar dingen op tijdens de race. Dit zijn er vijf, van de vele dingen waaruit wij konden kiezen:

1. Formule 1 is definitief leuk
Voor de derde race op rij werden we getrakteerd op visueel spektakel van de bovenste plank. Toevallig zijn het drie relatief oudere circuits met een hoop historie. Het zijn geen enorme Tilke paradijzen met toevallig een racebaantje ergens, alhoewel de ‘facelift’ van Hockenheim wel degelijk door het bureau van Tilke is gedaan. Nu was het deze race wel heel erg extreem, maar een beetje weer of een leuke baan doet dus wonderen voor het vermaak. Voortaan maar racen in het winterseizoen op enkel en alleen oude Europese banen?

Max Verstappen

2. Wat kon Jos Verstappen toch goed starten (Deel II)
Max Verstappen wint races als Daniil Kvyat een demotie aan zijn broek heeft. Of als de jonge Nederlander een slechte start maakt. Wederom had Verstappen een erg slechte start. Beide coureurs van de Red Bull-ploeg kwamen overigens slecht van hun plek. De geringe hoeveelheid grip en lastige condities golden voor alle coureurs, niet alleen voor die van Red Bull. Wat dat betreft wist vader Jos bij de start vaker positief te verassen. Klein smetje, we doen het zelf onmogelijk beter, maar het valt wel op.

3. Ook bij Mercedes klunzen ze wel eens aan
“Kan die muziek van Laurel & Hardy er niet onder?” Vroeg @CasperH zich af. Laten we eerlijk zijn: Mercedes heeft de afgelopen 4,5 jaar buitengewoon gepresteerd. Dat ze een keer de plank mis slaan is zeker mogelijk. Dat het dan precies moest gebeuren bij hun 125e verjaardag was iets minder. Murphy’s Law was van kracht gisteren: werkelijk alles ging fout. Hamilton reed als een natte krant, de pits gingen verkeerd en Bottas reed zijn auto ook nog eens in de muur.

Max Verstappen

Maar ondanks alle pech: reken maar dat Mercedes er volgende race gewoon weer zal staan. Sinds Spanje 2019 zijn de Mercedes F1 auto’s ook heel erg goed in de langzame bochten. Ook hebben ze hittemanagement beter voor elkaar. Dus kijk er niet gek van op als Hamilton na het winnen van de GP van Hongarije de buurman-van-de-tante-van-zijn-assistent bandenwisselaar gaat bedanken in vier talen. Toch had Gasly het erg lastig met de auto. Natuurlijk was het weer niet ideaal, maar ingehaald worden door Toro Rosso coureurs kan echt niet.

4. Gasly is klaar bij Red Bull
Het kan niet anders dat Pierre Gasly wordt terug gezet naar Toro Rosso. De Fransman heeft ongetwijfeld kwaliteiten, maar ze komen vooralsnog niet uit de verf. Deze race was een uitgelezen kans om P2 te pakken. De Mercedessen lagen eruit en Vettel startte op P20.

Max Verstappen

5. Wie volgt Gasly op?
Dan toch een lastige vraag: wie moet het in hemelsnaam Gasly gaan opvolgen? Kvyat of Albon? Beide waren gisteren werkelijk in bloedvorm. Ze bleven keurig op de baan en maakten weinig fouten. Maar dat deed Stroll ook. Beide coureurs lieten beiden zien uit het juiste racehout gesneden te zijn. Kvyat kan bogen op een hoeveelheid ervaring, Albon beleeft een sterk debuutjaar. Kortom, beide coureurs lijken beter geschikt dan Gasly. Een redelijke goede race op Silverstone is niet genoeg om zo’n dramatische seizoenshelft te beleven.

Hebben wij de race goed voorspeld?
Eh, nee en ja. We beginnen met @Wouter. Die dacht dat Mercedes de race zou afsluiten met een 1-2’tje en dat ‘Hamilton de bal maar bitter weinig laat vallen.’ Right. Eerlijk is eerlijk, het geklunsd van gisteren was vertederend en absoluut niet iets wat gewend zijn van Mercedes. @CasperH zat er dichterbij. Hij voorspelde een natte race met Verstappen als winnaar. Met die goede voorspelling heeft Casper het internet gewonnen.

Coureurs kampioenschap
Logischerwijs doen Vettel en Verstappen goede zaken. Zij verstevigen beide hun positie, respectievelijk positie 3 en 4. Daniil Kvyat had tot vooralsnog niet een heel gelukkig seizoen, maar alles viel in Duitsland op zijn plaats. De kersverse vader (zijn vriendin was nét bevallen) pakte een flink aantal punten met zijn derde plaats en maakte dus een sprongetje naar de top 10! Eenzelfde beeld zien we bij Stroll, die ineens zijn teammaatje voorbij steekt: opmerkelijk, daar Perez hem telkens de baas was in de kwalificaties.

Hamilton

De complete stand in het rijderskampioenschap tot en met de GP van Duitsland is als volgt:

wergvqowjrngqw;rbeq

Constructeurskampioenschap
Zowel Albon als Kvyat reden erg sterk. Ze stegen allebei in het rijderskampioenschap, maar de de sprong van Toro Rosso geeft aan hoe dicht alles bij elkaar zit in het middenveld. Ze stegen van plaats 8 naar plaats 5. Ongekend. Dat komt mede door het slechte c.q. ongelukkige presteren van de Renault-coureurs. Ook de plotselinge diskwalificatie van Alfa Romeo hielp mee. Door dat laatste is heeft Williams zijn allereerste WK-punt binnen dit seizoen.

Hamilton

De complete stand in het constructeurskampioenschap tot en met de GP van Duitsland is als volgt:

Constructeurskampioenschap na GP Duitsland 2019

Kwalificatieduel
Het begint nu vrij duidelijk te worden wie de overhand heeft bij het team. Veelal zijn de coureurs die beter kwalificeren ook de coureurs die meer punten halen. Maar de race op Hockenheim kende een tweetal verrassingen. Zowel Stroll als Kubica hebben geen enkele keer gewonen in de kwalificatie van hun teammaat (respectievelijk Perez en Russell), maar staan nu aanzienlijk hoger in de pikorde door een fantastisch resultaat tijdens de race.

Het onderlinge kwalificatieduel is sinds de GP van Duitsland als volgt:

Kwalificatieduel 2019

Snelste raceronde
Het was een lekker einde van een zwaar weekend voor Max Verstappen. De baan droogde op waardoor diverse coureurs ineens de snelste raceronde op hun naam wisten te schrijven. Het was uiteindelijk Max Verstappen die in een tijd van 1:16.645 tijdens de 61e ronde. Dat was voldoende om ook het bonuspunt binnen te harken. Daarmee haalde Verstappen de maximale score van 26 punten.

Max Verstappen

De tussenstand qua snelste rondes tot en met de GP van Duitsland ziet er als volgt uit:

Snelste raceronde

Driver of the day
Het is eigenlijk best opmerkelijk dat de coureur die hoogstwaarschijnlijk wereldkampioen gaat worden, niet een keer de Driver of the Day titel gewonnen heeft. Het is heel erg vreemd omdat het juist Lewis Hamilton is, die iedereen en zijn kaassouflé bedankt voor zijn komst en support. Gisteren waren er meerdere gegadigden, iets wat ook wel bleek uit de verdeling van de stemmen, maar met iets meer dan 20% won Max Verstappen. Het is de vierde keer dit seizoen dat deze titel hem ten deel valt. Verstappen is de enige met vier DOTD-titels.

De tussenstand qua Drivers of the Day tot en met de GP van Duitsland ziet er als volgt uit:

Driver Of The Day

Deze races zijn al verreden:
1. GP van Australië 2019 (Bottas)
2. GP van Bahrein 2019 (Hamilton)
3. GP van China 2019 (Hamilton)
4. GP van Azerbeidzjan 2019 (Bottas)
5. GP van Spanje 2019 (Hamilton)
6. GP van Monaco 2019 (Hamilton)
7. GP van Canada (Hamilton)
8. GP van Frankrijk (Hamilton)
9. GP van Oostenrijk (Verstappen)
10. GP van Engeland (Hamilton)
11. GP van Duitsland (Verstappen)

Deze races staan nog op de agenda:
4 augustus: GP van Hongarije
1 september: GP van België
8 september: GP van Italië
22 september: GP van Singapore
29 september: GP van Rusland
13 oktober: GP van Japan
27 oktober: GP van Mexico
3 november: GP van Verenigde Staten
17 november: GP van Brazilië
29 november: GP Abu Dhabi

De eerste meters van de Grand Prix van Hongarije worden vrijdag 2 augustus verreden om 11:00 (FP2).



84 reacties

Heeft ‘ie mooi gedaan. Gat met Hamilton is nieteens echt mega groot.
@pielemuis: Yup. Opvaller Nr. 6… Verstappen himself. Die onverstoorbaarheid en professionaliteit, en dat op die leeftijd, valt enorm op. Klasse.
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Wat mij opvalt is dat als Max wint, iedereen spontaan weer enthousiast is over F1. En als Max niet wint dan is F1 saai. En dat snap ik niet zo goed, want ondanks dat onze “oude landgenoot” heeft gewonnen blijft de F1 nog steeds kampen met kinderachtige regelementen, die de sport verneuken.
@mikje90: Dat is uiteraard aan ieder voor zich om dat te bepalen. Naar mijn beleving was Oostenrijk spannend, ook al zou Verstappen in de grindbak terecht komen. Silverstone had veel close racing. Ook best geslaagd En gisteren zorgde het weer voor veel opschudding. Het zou ook een spannende race zijn geweest als ook Verstappen er in de laatste bocht afreed.
@mikje90: heeft niets te maken met of Max wint of niet. Dat is bijzaak, het heeft te maken met gevechten vooraan die er zijn als de Mercedessen de boel niet controleren.
@str8six: Het heeft niet met alleen de mercedesen te maken, het heeft ook met de regels en politiek van de sport te maken.
@mikje90: In Engeland niet gewonnen, ook geen podium, maar als nog rete-spannend. Kortom, deze klopt niet.
@mikje90: misschien snap je meer van het sentiment als je de races zelf ook kijkt. De races waarom Hamilton en Bottas wegreden bij het veld waren saaie optochten. De races waar Max won barsten uit hun voegen van de actie.
@mikje90: ah joh, over Silverstone was bijna ook iedereen enthousiast en daar won Mercedes gewoon met Hamilton en had Max een dikke pech….dus ja er zijn mensen die alleen Max aanhangen…maar er zijn ook nog genoeg normale enthousiaste fans…
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Wat ik nog wel in de chaos gemist heb, is de 5 sec straf van Hammilton. Die moest hij inlossen tijdens de bandenwissel toch? Betekende dat ook dat Bottas 5sec moest wachten, aangezien ze tegelijk naar binnen gingen??
@oldebronx: Hamilton heeft idd de 5 seconde straf gehad tijdens zijn laatste wissel. Bottas heeft daar geen last van gehad.
@duderuud: Bottas kwam toen een ronde later binnen dan Hamilton, wat hem zijn plek ten opzichte van max kosten. Dus hij werd opgeofferd door mercedes
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Zoals gisteren ook al in de comments stond, wat met bottas? Die heeft het nog meer verkwanseld dan Gasly wat mij betreft. Tijdens de zomerstop ging een beslissing genomen worden over zijn toekomst en hij maakt geen beste beurt. Zat rondenlang vast achter Stroll. Max en Kvyat hadden beduidend minder moeite om hem in te halen…
@chrisvis: Bottas had ook een beetje pech denk ik dat ie meteen an auto kapot reed terwijl Hamilton 2x spint en verder kan rijden
Dots moet natuurlijk Vettel zijn. Die reed, foutloos, van P20 naar P2. Zijn beste race van het jaar. Ik durf de stelling wel aan dat als hij op P10 was gestart hij de race gewonnen had. Ik weet het. Als.
@pomoek: Dots: dotd
Dat gezever over Gasly , kap daar toch eens mee, waarom is Daniel weggegaan bij RB.. juist omdat hij ook zag dat hij geen kans meer maakte in 1 en het zelfde team als Max.. Er zijn op dit moment binnen de F1 geen rijderis die zich op het zelfde niveau bevinden als Max, Zelfs hamilton zal als hij 1 team zou vormen met max het onderspit delven maar dat maakt hem niet direct een waardeloze coureur.
@soulmaster:

Dat ben ik deels met je eens. In principe is Gasly geen koekenbakker. Hij heeft vorig jaar een prima debuutjaar gereden met een paar sterke en opvallende momenten. Geen buitencategorie, maar duidelijk beter dan Hartley. Het feit dat Gasly nu Red Bull coureur is, heeft Red Bull aan zichzelf te danken. Soms selecteren ze te snel door.

Dat veel coureurs het naast Verstappen lastig hebben, begrijp ik ook nog eens. Maar de slechte prestaties van Gasly zijn ten verdienste van Verstappen. Gasly heeft op Silverstone na, eigenlijk elke niet voldoende gepresteerd. Het is zijn eerste jaar, dus je moet ‘m iets krediet gunnen natuurlijk. Echt een opgaande lijn is er ook niet in te herkennen.

Misschien komt de opgaande lijn later nog, evenals de resultaten. Gasly is in voorgaande klasses altijd snel geweest na het eerste seizoen. Maar voor een topteam als Red Bull is het tijd voor een serieuzere kandidaat waar ze ook net even wat meer van op aan kunnen.
@willeme: noem jij dan eens een serieuze kandidaat die zich kan meten met Max. Ocon?? die gaat niet weg bij Mercedes, die kijkt wel liever uit die is zijn helm al aan het oppoetsen om straks 2e rijder te worden
@Soulmaster: het gaat niet zo zeer om het meten met Verstappen. Het gaat er meer om dat je iemand hebt die alles uit de auto haalt en dat heeft Gasly nog niet echt gedaan.
@savali35: en dat doet Gasly niet ? Max is beter dan de auto, veel beter. en misschien is Gasly wel gelijk aan de auto en zullen anderen ook niet veel beter gaan presteren. Kijk naar Daniel in 2018.. reed toen ook vaak op achterstand van Max.. terwijl ook hij een racewinnaar is geweest.
@soulmaster: Niemand is beter dan zijn auto, Max kan er gewoon elk greintje performance uitpersen. Nee Gasly doet dat niet. Je teamgenoot moet ten alle tijden in staat zijn om het maximale uit de wagen te halen. Ja, hij evenaart Max niet, maar het gaat erom dat ALS Max zou uitvallen door pech of derden, dat Gasly dan het schip moet redden en dat doet hij verre van. Gasly heeft verdorie 33% van de punten van Max, zwaar ondermaats in mijn ogen.
@FB_100001036415374: te allen tijde
@scorpion80: ja want ineens wist je niet meer waarover hij het had hè?
@rhellema: Ik neem het wel een stuk minder serieus. Vervelend dat dit jou stoort.
@scorpion80: dus omdat hij een schrijffout maakt neem je zijn verhaal minder serieus? Dit kan je niet serieus menen?


https://www.metronieuws.nl/niet-gebruiken/extra/2016/04/bewezen-taalverbeteraars-zijn-onprettige-mensen
@rhellema: Geen schrijffout. Een taalfout. Dat is een verschil, hoop dat je dat begrijpt. Je vindt het schokkend begrijp ik? Ik ook. Wil je serieus genomen worden, schrijf dan om te beginnen een fatsoenlijk stukje tekst. Zo werkt de grote boze mensenwereld. En nu terug naar school!
@scorpion80: ah, daar is de oorzaak dus. Je vindt het een grote boze wereld. Ja dan snap ik je calimerogedrag wel een beetje. Maar waarom zou JIJ je eigen geroepen voelen om mensen met taalfouten te moeten verbeteren? Ben jij zelf zonder fouten dan?
@rhellema: Vermoeiend mannetje ben jij zeg. Zal het hierbij laten voordat je de boel kort en klein slaat thuis. Zo ver wil ik niet gaan in mijn missie om Autoblog fans zoals jij een beetje op te voeden, taalkundig dan. Het ga je goed, meneer Hellema.
@willeme: misschien Kubica.. die hebt ik ondanks dat hij bij Williams geen deuk in een pakje boter rijdt nog steeds hoog zitten. dat hij niet presteert is 90% williams en maar 10% kubica
@Soulmaster: Ik mag aannemen dat dit sarcasme is?
@Soulmaster: kubica heeft het niet meer.
@Soulmaster: ik hebt, jij hebt, zij hebt, wij hebten er op los.
@Soulmaster: dat Lewis het onderspit zou delven tov een Max hoor ik op deze blog regelmatig voorbij komen. Dit zijn aannames die echter op niets gebaseerd zijn. In zijn beginjaren reed hij ook niet altijd met een dominante wagen. Het beste kan je een coureur vergelijken door naar zijn teamgenoot te kijken. In al die jaren is hij slechts 1 keer (met enig geluk) geklopt geweest door Rosberg die daar wel 4 pogingen voor nodig had. Alonso, Kovalainen, Button, Rosberg zoals gezegd beet 3 maal de tanden stuk en ook Bottas krijgt het niet voor elkaar. Als je dan ziet naar Verstappen die had een Ricciardo naast zich die op cruciale momenten wel een overwinning wist te scoren waar Max faalde(bv Monaco) en nu een Gasly(das echt geen topper he). Mede door zijn ouderdom en ervaring denk ik zelf dat je ze in dezelfde wagen moest zetten het dicht bij elkaar zal zitten maar dat Lewis de consistentste van de 2 zal zijn. Hamilton is niet vies van een mentaal spelletje en het temperament bij de Verstappens is iets dat je er nooit gaat uitkrijgen, kijk maar naar Jos…
@chrisvis: in 2011 heeft hij het toch stevig afgelegd tegen Button
Als de rest van de races nu eens net zo spannend zijn dit seizoen….
Wat mij ook opviel is dat Verstappen niet echt opviel tijdens een regenrace. We wilden altijd een regenrace omdat hij de koning van de regenraces zou zijn maar ik kon niet echt iets vinden tijdens de race dat hij het verschil maakte.
@Rick-dos: ach ja, dat had ik ook maar volgens mij had iedereen er gewoon onwijze moeite mee dit keer. Juist dat maakte het zo’n leuke race om te zien.
@ghost: Het was zeer zeker een vermakelijke race maar het viel op. Ik was ook van mening dat hij top was tijdens regenraces maar hij had sinds Brazilië nog wat races waar ik m niet vond uitblinken. Wil toch wat meer bewijs zien.
@Rick-dos: ja en nee, ik bedoel; Misschien willen we wel met z’n allen te graag kunnen zeggen dat het wondermannetje uit Nederland komt. Misschien is het wel niet zo, maar talent heeft hij wel (en uiteraard ook de juiste achternaam). Hij wint in ieder geval races en dat is voor de meeste van ons meer dan prima. Dat hij dan niet de koning van de regen is, vind ik dan verder meer dan prima.
@ghost: Maar dat is niet mijn punt. Het punt is: wat viel op? Dat viel mij op. Dat doet verder niets af aan zijn kwaliteiten, maar we mogen toch ook wel kritisch zijn als we misschien iets te ver doorschieten in de euforie?
@Rick-dos: Was het niet Hongarije 2017 of 2018 waar het toen regende en dat hij daar niet echt lekker ging? Lag toen ineens aan de auto ofzo.

Ik heb het gevoel dat we allemaal denken dat Verstappen dé regenman van het veld is maar volgens mij valt dat best mee. Hamilton moet ook een goede coureur in de regen zijn maar dat hebben we gisteren niet gezien. Dus ik snap je punt wel.
@viezefreddyw: Ja, kon even niet op de race komen maar dat zou ’t heel goed geweest kunnen zijn. Maar inderdaad, ik denk dat hij heus wel goed is in de regen maar tegelijk denk ik ook dat we hem iets te veel eer geven als regenrijder.
@Rick-dos: Dat denk ik ook. De enige race die ik kan bedenken is Brazilië 2016 die natuurlijk werelds was.
@viezefreddyw: Wat hij daar heel slim deed was achter de safety car de plekken opzoeken waar er grip was. Die wetenschap heeft hij tijdens de race helemaal uitgebuit. Dat moet gezegd worden in dat opzicht is hij geniaal. Ik zal ook nooit vergeten de inhaalactie in Monaco waarbij hij achter iemand vastzat en hij blauwe vlaggen kreeg om vervolgens gelijk achter de leider aan te gaan en zo auto’s voorbij ging. Je kan zeggen wat je wil maar hij heeft het spelletje echt goed door.
@Rick-dos: Dat wel, maar in Monaco wist hij hem ook in de muur te parkeren net als Hamilton gisteren. Beide staan er om bekend een goede regenrijder te zijn.
@Rick-dos: was inderdaad vorig jaar Hongarije. Het zou aan de vloer van de auto gelegen hebben staat mij ergens hij.
@Rick-dos: nu was dit ook geen race waarin het bleef regenen itt Brazilië. Er ontstond nu heel snel een drogere lijn waardoor het veel moeilijker is het verschil te maken. Hij kon daardoor lastig Bottas voorbij en ook niet zijn ware pace laten zien. Dus ik denk dat er op basis van deze race niet echt een conclusie te trekken is
@Rick-dos: Zijn pace was sneller dan Ferrari en Mercedes.
Daar maakte hij het verschil mee.
@tfsi: Niet echt. LeClerc begon hem in te halen toen hij achter hem lag en Bottas kon hem vrij makkelijk achter zich houden.
@Rick-dos: intermediates houden geen warmte in dit weer. Soft duidelijk meer
@Rick-dos: Leclerc kon naar Verstappen rijden op nieuwe intermediates welke veel eerder over hun hoogtepunt heen waren en daardoor het “naar Verstappen rijden” stagneerde. Bottas had wel al zijn systemen nodig om Verstappen “makkelijk” van zich af te houden. Kijk maar hoe Verstappen bij Bottas wegreed toen hij hem voorbij was. Kijk maar hoe Verstappen bij het gehele veld wegreed toen hij op P1 lag moet het eigenlijk zijn.
@rick-dos:
Hij bleef op de baan, dat was het verschil.
@harrie: ook niet echt hij had een spin en de inhaalactie op Bottas was ook discutabel.
@rick-dos: hij was samen met Hamilton de snelste man op de baan.. de hele race zo’n beetje, onder alle omstandigheden. Verder maakte hij een spin waar het geen pijn deed maar ging er nergens echt af. ITT tot Hamilton die de auto tot twee keer toe niet uit de omheining wist te houden. Misschien niet zo spectaculair als Oostenrijk of Silverstone maar wel extreem snel in een moeilijke race waar een boel reputaties schade opliepen. En aan het eind wint hij.. lijkt me een top-resultaat maar ook een overwinning waar hij trots op mag zijn.
@w0o0dy: Ik trek ook niet het resultaat of de overwinning in twijfel. Ik twijfel alleen of we hem niet iets te veel krediet geven voor zijn stuurmanskunst in de regen. Als hij bijvoorbeeld de inhaalactie op Bottas goed had uitgevoerd dan was ik al minder kritisch. We wensen altijd dat er regen is want dan kan Verstappen voor de overwinning gaan. Ik zag hem gister echter niet echt het verschil maken.
@rick-dos: hij was net zo snel als de snelste man (met een mindere auto) en maakte minder fouten dan vrijwel iedereen.
@w0o0dy: Ik waag het te betwijfelen. Leclerc was op een gegeven moment ook sneller dan Verstappen.
@Rick-dos: Hij was sneller omdat hij voor de tweede keer naar nieuwe intermediates ging. Daar had hij wel veel profijt van.
@rick-dos: ik heb de rondetijden via Racefans.net bekeken en daaruit blijkt dat Leclerc soms iets sneller was maar gemiddeld verloor. https://www.racefans.net/2019/07/28/2019-german-grand-prix-interactive-data-lap-charts-times-and-tyres/
@w0o0dy: Begrijp mij goed. Ik zal hier echt niet verkondigen dat Max helemaal niet goed is in de regen, maar ik denk ook niet dat we de aanname moeten hebben dat als het regent Max wel even naar de overwinning zal rijden. Dat beeld is wel ontstaan over hem.
@Rick-dos: jij bent wel een volhouder hè? Goeiendag
@w0o0dy: @w0o0dy: Leclerc was de laatste 10 ronden, die hij op de baan was, sneller dan Verstappen. Geweldige site overigens!
@pomoek: zoals ik al zei was Max net zo snel als de snelste rijder op de baan. Oké, met WEER nieuwe banden kon LeClerc even een paar ronden hard gaan. Maar je banden slopen om snel te zijn heeft Max allang afgeleerd. Over de hele stint gerekens was Max steeds de snelste op de baan. Daarnaast reed hij voorop en was de taak de winst binnen te rijden. Dus brandstof en banden sparen en stroom opladen voor de momenten dat het nodig zou kunnen zijn later in de race. Dat Max harder kon bewees hij door ook nog even 3 rondes voor het einde de snelste ronde te rijden.
Nou heb ik de mooiste race gemis. Weet iemand waar ik nog een herhaling kan kijken? Misschien een internetlink of zo. ps ik heb geen ziggo o.i.d. en mijk normaal op Duitsland
@rotasaxal: gewoon de torrent downloaden, van sky sport. klaar.
@Soulmaster: bedankt
Ik was oprecht blij dat de pitstop van Hamilton verkeerd ging en dat Bottas zijn auto in de vangrails parkeerde gewoon om het feit dat Mercedes geen 1-2tje zou scoren
Renault achter een klantenteam en Toro Rosso-Honda in het constructeurs kampioenschap…
Die moet pijn doen bij Abiteboul.
Wat mij opviel was dat er op een gegeven ogenblik een bijzonder moment voordeed:

1. Verstappen
2. Kvyat
3. Stroll
14. Hamilton

En de snelste ronde was op dat moment even in handen van Giovinazzi. Ik dacht wtf is dit voor race!? Geweldig 😊
Ik heb nog wel een puntje wat opviel:

Van matchfixing is in de F1 geen sprake.

@sportevo: ik denk dat ze diendragsterstrip expres niet schoongemaakt hebben zodat in de regen iedereen er overheen zou glijden… Maar dat is mijn alu hoedje.
De soap tussen Grosjean en Magnussen blijft ook maar doorgaan. Onbegrijpelijk dat Magnussen na de GP in GB probeert te racen tegen zijn teamgenoot terwijl hij weet dat Haas data nodig heeft. Dan past het wel om je gedrag op de baan aan te passen. Ik kan me niet voorstellen dat Haas beide coureurs wil houden voor volgend jaar.
Wat ik opvallend vond is dat Hamilton welgeteld 5 seconden straf kreeg.

Jammer voor hem dat hij de controle kwijt raakte over de auto, maar gewoon dwars oversteken om de pits in te kunnen gaat wel een beetje ver. Eigenlijk had hij een ronde moeten doorrijden, wat misschien wel twee minuten had gekost. Zelfs zijn eigen team leek er niet op voorbereid, dus dat bevestigt het maar eens. Dus 5 seconden is een grap. Zoals je Facebook een boete geeft van 50k vanwege het overtreden van regels, maar er ondertussen 10 miljoen aan verdient.

Wat nog meer opviel is dat Olav Mol wel erg vaak het overzicht kwijt is, werkt soms verwarrend (ohh daar gaat Max, ohnee is zijn teamgenoot). Je hebt de neiging om aan jezelf te twijfelen of je het zelf wel goed hebt gezien. Deze race vergeef ik het hem, maar heb het dit jaar al vaker meegemaakt. Bloedirritant.

Daarnaast heeft HAM voor mij wel laten zien dat die niet helemaal compleet is als coureur. Je kan zeggen dat Max mazzel had met zijn spin, je kan ook zeggen dat hij weet wanneer hij een risico kan nemen met gevolgen die voor hem beheersbaar zijn. Als je weet waar en wanneer je extra risico kan nemen en dus fouten maken, zonder verregaande gevolgen dan ben je lekker bezig.

Wel een van de meest intensieve races qua gebeurtenissen van de afgelopen seizoenen. En als NL’er is het een kers op de taart dat Max hem wint. En wat de andere coureurs hebben gepresteerd zoals een Albon, Kvyat, Stroll en in wat mindere mate Vettel is echt helemaal top!

Hittamanagement beter voor elkaar bij Mercedes? Volgt deze schrijver wel de f1? Is juist dit jaar de achilleshiel van de Mercedes…
Mij viel hulkenberg op,maar ook alleen maar omdat hij nu laat zien dat hij gewoon geen podiummateriaal is.hij is soms redelijk snel maar rijd veel te wisselvallig,hij doet me meer denken aan een jos verstappen.ook een snelle jongen maar veel te wild voor f1

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).