Red Bull gooit koud water op Max’ titelaspiraties in 2019

Auteur: , 86 Reacties

Max Verstappen moet zich langzaam zorgen gaan maken of hij Vettel uit de boeken rijdt als de jongste wereldkampioen ooit.

VER

Gisteren was er leuk nieuws te melden over Max Verstappen. De Nederlander is nu officieel de populairste sportman van Nederland! Mits je het onderzoek dat tot deze conclusie kwam serieus neemt tenminste, maar daar de conclusie strookt met onze eigen subjectieve gevoelens over de zaak doen wij dat van harte. Max zelf zal echter niet zo bezig zijn met dit hele gebeuren. Immers heeft hij zo’n populariteitswedstrijd niet geheel zelf in de hand. Het enige wat hij kan doen is proberen zo goed mogelijk te presteren. Met het succes komt vervolgens de adoratie min of meer vanzelf (net als een beetje haat overigens).

Het lastige daarbij is dat ook MV33 ondanks zijn flinke dosis talent afhankelijk is van de snelheid en betrouwbaarheid van zijn auto. Dit seizoen en de afgelopen seizoenen heeft Max een auto gehad die vaak goed genoeg was om hele mooie resultaten neer te zetten, zoals zijn vier overwinningen. Dat is al een hele mijlpaal voor een Nederlandse F1 coureur, maar Max wil meer. Toen hij gevraagd werd of hij een mooi feestje gebouwd had na de zege in de Grand Prix van Oostenrijk, antwoordde Max ontkennend. Max Emilian voelt naar eigen zeggen niet de behoefte om van iedere overwinning een groot feest te maken. Immers zit hij niet in de F1 om vier races te winnen, maar om 50 à 60 races te winnen. Als je dan van elke winst een Great Gatsbyesque bacchanaal zou maken is het kaarsje waarschijnlijk snel opgebrand.

Probleem voor Max is alleen: zijn Red Bull RB14 is wederom niet goed genoeg om dat laatste stapje te zetten naar meedoen om de titel en echt een fors aantal zeges pakken in een jaar. Hier komt dan weer een beetje dat verwachtingspatroon van Max zelf en het grote publiek om de hoek kijken. ‘Wij’ verwachten met zijn allen dat Max (meer dan eens) wereldkampioen wordt, vanwege dezelfde reden dat we ook weten dat aliens bestaan. Er bestaan zo veel ruimtelichamen dat er wel ergens anders leven móet zijn. En Max heeft nog zo veel jaar te gaan in de sport, dat hij in een van die jaren wel in een hele goede auto terecht móet komen waarmee hij de titel kan pakken.

Maar met elk jaar dat verstrijkt zal de twijfel en ‘de druk’ wel groter worden. Noem het het Barrichello-syndroom. In de documentaire Senna Beyond the Speed of Sound worden Rubinho en Ayrton in een dubbelinterview aangekondigd als ‘de kampioen en de toekomstige kampioen’. Toen was dat een logische gedachte. Barri maakte zijn debuut als 20-jarige (destijds behoorlijk piep voor een F1-debutant) voor Jordan en deed meteen aardige dingen in de Jordan 193. Maar ja, je moet daarna nog maar even in de juiste situatie terechtkomen. Voor Rubens gebeurde dat uiteindelijk niet.

En wat dat betreft is er slecht nieuws voor Verstappen. Niet alleen dit jaar kan hij afschrijven als kans om de titel binnen te halen, maar waarschijnlijk ook volgend jaar. Teambaas Christian Horner, normaal niet vies van het uitspreken van een beetje ambitie, heeft de Gazetta dello Sport namelijk verteld dat volgend jaar in zijn ogen een ‘overbruggingsjaar’ wordt voor Red Bull Racing met Honda power. Horner verwacht dat Honda van te ver moet komen en dat het team pas in 2020 klaar zal zijn om voor de titel te strijden met Japanse power. Zeker gezien het feit dat hij de nodige data tot zijn beschikking heeft geen berichten om blij van te worden.

En zo tikt er dus mogelijk weer een jaar van de ‘window’ af die Max heeft om zijn droom waar te maken. Max wordt dit jaar 21 en volgend jaar 22. Dat betekent dat het in 2020 moet gebeuren om het record van Vettel uit de boeken te schrijven. Dat MV33 daarna kan profiteren van een periode zoals Hamilton die nu meemaakt bij Mercedes, Vettel had bij Red Bull Racing of Schumacher bij Ferrari, hopen we natuurlijk wel. Maar of het ook echt gebeurt, zal de tijd moeten leren.



86 reacties

Realistisch gezien mag dit toch geen verrassing zijn met een nieuwe motorleverancier? Waar ik vooral op hoop is dat de Mercedes hegemonie nu eens tot z’n eind komt.
@str8six: Dat laatste zal toch echt van Ferrari moeten komen. Die hebben dit jaar een auto die goed genoeg is daarvoor en zijn op motorengebied Mercedes zelfs voorbijgestreefd. Mja, foutje hier, foutje daar, en voor je het weet gaat Lewis er weer met het kampioenschap vandoor.
@Edge: zeker weten. Alleen zie je nu dan de Benzen wel weer op t oude niveau zijn als je ziet hoe makkelijk Lewis wegreed afgelopen zondag. Ze hebben het zwaarder dan vorige seizoenen maar toch.
@str8six: Lewis reed weg omdat Bottas de Ferrari’s op afstand aan het houden was door wat langzamer te rijden
@lekkerlinksrijden: Dit klopt niet. De strategie was dat Bottas op 4 seconden zou blijven van Hamilton. Hij kon Hamiltons tempo echter niet volgen. Het had ze juist veel meer geholpen als Bottas dichter bij Hamilton was gebleven omdat anders het risico er was om ingehaald te worden en er dus minder afstand genomen zou worden in het kampioenschap. Bottas’ banden waren er gewoon aan.
@str8six: De hegemonie is op zich al op zijn eind. De Ferrari is gewoon beter. Je kan zelfs een case maken dat ze dit vorig jaar op een hoop fronten ook al waren. Probleem is dat Hamilton voor Mercedes rijdt en ook Bottas is geen pannenkoekenbakker.
@kenju: precies. Laat Max Emilian een dagje auto ruilen met Hamilton en die ingevlochten, doorpiercte worm wordt afgedroogd tot hij zelf de uitgewrongen handdoek in de ring gooit
@bespottelijk: hoezo precies. Hij bedoelt dat Hamilton gewoon heel goed is terwijl jij beweert dat bij Max het alleen maar aan z’n auto ligt. Onzin dus.
En in 2021 krijgen we nieuwe motoren, dus Honda, doe je best ;)
@adinsx: Dat is nog allerminst zeker, steeds meer fabrikanten beginnen terug te krabbelen met betrekking tot dat nieuwe reglement en willen liever de bestaande motoren behouden.
Maar goed, dan heeft ie 15 jaar daarna de tijd om een keer F1 kampioen te worden. Kan hij claimen dat hij de eerste en laatste F1 kampioen in de geschiedenis is.

Denk trouwens niet dat de situatie van Max te vergelijken is met Barrichello. Ja, hij liet wat leuke dingen zien in z’n beginjaren maar hij heeft het nooit echt getoond zoals Max dat nu wel doet.

Max z’n situatie is meer te vergelijken met Hamilton, Alonso en Vettel. Hij zal zo in trek zijn dat de juiste situatie naar hem toekomt. Over een paar jaar kan hij van alles eisen bij z’n nieuw contract en kan hij het team om zich heen vormen. Welk team tegen die tijd het team is om te verslaan zal dan wel blijken. dat hij een contract heeft tot 2021 is ideaal gezien de grote veranderingen die dan op stapel staan.
@rick-dos: Kan hij claimen dat hij de eerste en laatste NEDERLANDSE F1 kampioen in de geschiedenis is.
@rick-dos:
Denk trouwens niet dat de situatie van Max te vergelijken is met Barrichello. Ja, hij liet wat leuke dingen zien in z’n beginjaren maar hij heeft het nooit echt getoond zoals Max dat nu wel doet.


Het ding daarmee is dat de indruk die we hebben van Rubens van toen ingekleurd wordt door onze kennis van nu. Mocht het horror-scenario plaatsvinden dat Max geen titel wint zou men over 20 jaar hetzelfde over Max kunnen zeggen ‘ja hij was soms wel heel snel, maar ook inconsistent. Robin Raikkonen is toch echt een andere categorie’.
@jaapiyo: Ik begrijp echt wat je stelt maar toch vind ik het anders. Barrichello schaal ik in met Irvine en Massa en misschien zelfs een Ricciardo of een Webber. Met veel tam-tam in de F1 gekomen op sommige momenten leuke dingen laten zien maar net niet de absolute top.

Alonso, Vettel en Hamilton kwamen ook met veel tam-tam binnen maar hebben zich daarna ook bewezen. Verstappen is toen hij in de F1 kwam als 16 jarige alleen maar gegroeid en heeft ook echt laten zien dat hij bij de absolute top thuishoort. Ik zie werkelijk waar maar weinig zwakke punten in Max’s kunnen als F1 rijder.
Hij is snel in kwali, hij kan constante snelle tijden neerzetten, zuinig op z’n banden, mentaal ijzersterk, en kan een race heel goed plannen.
Dit wordt ook door alles en iedereen gezien. Zo’n rijder zal je een kampioenschap brengen. Daarom zal de juiste situatie naar hem toekomen.

Natuurlijk zit daar een risico in dat het nooit zal gebeuren dat de juiste situatie zijn kant opkomt (case in point Alonso), maar ik acht de kans groter dat het een keer allemaal op z’n plek valt dan niet.
@rick-dos: er was ooit eerder een andere nederlandse Formule 1 coureur, toevallig ook met de naam Verstappen, bloedsnel, durfde veel risico te nemen, soms een beetje te veel, zat bij een topteam, had veel fans. Eigenlijk stonden alle sterren goed, maar zijn carriere ging van dat topteam naar steeds kleinere teams en hij werd steeds kanslozer, hij reed eigenlijk steeds beter maar zijn carriere raakte in de slop. Als RBR Honda een paar jaar niks presteert (een scenario waar we serieus rekening mee moeten houden) en Max daar vast zit kan Max gewoon buiten het blikveld van de topteams raken. Zeker als er weer een nieuw jong fris supertalent opduikt, iets wat met grote regelmaat gebeurt.
@mashell: Het verschil met de oudere Verstappen is dat de oudere Verstappen plaatsnam in een team dat ene Michael Schumacher als eerste rijder had. Dat feit alleen al gaf hem een achterstand. Daarnaast is de oudere Verstappen in alle valkuilen gesprongen die er maar konden zijn. Al doende leerde hij de keiharde F1 wereld kennen terwijl je die wereld heel goed voorbereid moet betreden. Door te leren van die fouten heeft hij Max in een hele andere situatie de F1 in kunnen brengen. Bijvoorbeeld niet gelijk bij een topteam in te stappen maar bij TR. Mentaal voorbereiden wat dat wereldje allemaal met zich meebrengt.

Vader’s situatie is totaal niet te vergelijken met zoon’s situatie. Zoon mag zijn vader echter wel bedanken dat hij hem behoedt voor de fouten die je heel makkelijk kan maken in die wereld.
@rick-dos: ik vind de situaties erg op elkaar lijken. Max heeft een langdurig contract met RBR (ongetwijfeld mede om het geloosd worden dat Verstappen senior is overkomen tegen te gaan) maar als er nu met RBR Honda een paar magere jaren aankomen dan is Max van supertalent ook maar gewoon een 13 in een dozijn middenvelder en kan juist door dat contract zijn carriere vergelijkbaar met die senior gaat verlopen.
@mashell: Verstappen sr. was zeker een talent waarbij geroepen werd dat hij kampioen had kunnen worden. Hij werd echter te vaak door zijn teamgenoot en directe tegenstander in de kwalificatie of in de race verslagen, en dan heb ik het niet eens over Schumacher. Ook mindere goden wisten Verstappen op zijn plek te zetten. Verstappen jr. is denk ik duidelijk beter gebleken dan al zijn teamgenoten in de F1 tot nu toe. Sainz en Ricciardo zijn ook nog eens goede coureurs die door Verstappen verslagen zijn in kwalificatie en in race pace. Het gaat me nu echter ff niet om wie beter is Verstappen of Ricciardo maar om het verschil tussen jr. en sr.
@mashell: Teams laten hun beslissing niet afhangen of de auto goed of slecht is. Als dat zo zou zijn dan was Alonso nooit uit de Minardi getrokken en Vettel niet uit de TR.

Teams kijken naar de prestaties van de rijder en wat hij laat zien op het circuit. Ze kijken dan vooral naar de data en hoe hij presteert ten opzichte van zijn teammaat. Dat alles geeft ze een beeld. Maar Verstappen heeft in de laatste jaren laten zien dat hij die fase allang voorbij is. Teams hebben allang gezien wat hij in zich heeft dus hij hoeft zich niet zo druk te maken als RBR niet meestrijdt om de titel. Hamilton hoefde zich ook niet druk te maken toen McLaren magere jaren kende voordat hij overstapte naar Mercedes.
@rick-dos: dat gebeurt alleen bij jonge talenten, niet bij iemand die al een paar jaar meedraait.
@rick-dos: Grappig dat je Ricciardo onder verstappen zet… nog niet goed opgelet de laatste jaren?
@olivierc: Heb je zelf wel verder gekeken dan het stand van de coureurs?
@rick-dos: Dat moet je ook nog gaan afwachten.
Er komen meer grote talenten aan en die kunnen net voor Max, instappen bij toonaangevende teams.
Stel Hamilton Stopt, dan is het echt geen zekerheid dat ze Max kiezen, kan zomaar b.v. Ocon zijn of een ander aankomend talent.
Bij Ferrari het zelfde verhaal, Stopt Vettel dan is het ook nog maar de vraag of ze Max kiezen.
En bij Renault zal het helemaal problematisch worden, als hij hun product blijft afzeiken.
En dit zal de rest van dit seizoen zo blijven omdat RedBull weigert om updates toe te passen. (nieuwe MGU-K)
Renault heeft dat ding eerst betrouwbaar gemaakt en gaan hem nu opschroeven in zijn prestaties de rest van het seizoen.
Vervolgens blijft er weinig over aan wereldkampioen materiaal, RedBull-Honda moet eerst volgend jaar maar gaan aantonen dat ze überhaupt een beetje mee kunnen komen met de topteams.
Volgend jaar zou het zomaar kunnen zijn dat Ferrari-Mercedes-Renault de dienst uitmaken en de rest veldvulling is.
@hzw: Wat weinig vertrouwen bespeur ik hier in de talenten van Max. Ik weet zeker dat deze jongen met stip op 1 staat op elk lijstje van elk (top)team. Het is niet voor niets dat RBR, zelf ook een topteam, het contract vorig jaar al openbrak en hem een miljoenencontract gaf. De hele paddock ziet wat voor een talent het is.

Ik denk dat veel mensen hem met de situatie van Ricciardo vergelijken maar dat is niet vergelijkbaar. Verstappen is een betere rijder dan Ricciardo. Punt. Dat is niet chauvinistisch gelul maar gewoon werkelijkheid. Deze jongen is pas 20 en hij is al veel beter dan Ricciardo. Dan mag Ricciardo wel voor staan in het WK klassement maar dat is te kortzichtig om alleen dat als bewijs te zien. Verstappen is een natuurtalent net zoals alle grote F1 coureurs uit het heden en verleden dat ook waren.
@rick-dos: en zo is het.
@rick-dos: ik maak mijn geen zorgen over het talent van Max.
Maar we moeten niet denken dat er niet meer talenten zijn die het misschien nog wel beter gaan doen dan Max.
LeClerc in een Ferrari of Russell in een Mercedes kunnen zomaar om het wereldkampioenschap mee gaan doen, eerder dan Max bij RedBull.
Ook een Ocon bij Renault zou zomaar eerder om de wk titel mee kunnen doen dan Max in een RedBull.
en dan kan je zomaar als Max zijnde zakken in de pikorde van de grote teams.
Waarvoor zouden ze Max willen hebben als ze al rijders hebben die net zo goed om de titel mee doen.
Max zit vast bij RedBull tot 2021 tegen die tijd kan er al een ander talent wereldkampioen geworden zijn.
@hzw: Ik durf ‘m wel aan: Russell wordt het niet #famouslastwords
@Rick-dos: @kenju: en zo is het inderdaad gvd; bijzonder goed verwoord!
Laat Max Emilian een dagje auto ruilen met Hamilton en die ingevlochten, doorpiercte worm wordt afgedroogd tot hij zelf de uitgewrongen handdoek in de ring gooit.
@: Denk niet dat dit zo is. Mensen die weinig van F1 weten of gewoon een heel slecht geheugen hebben, zijn vergeten hoe talentvol Hamilton is. Dit terwijl hij dit de laatste races wederom heeft laten zien. Max is goed en een groot talent, maar zijn jonge leeftijd is geen argument. Als racecoureur is hij veel ‘ouder’ dan de meeste debutanten aangezien hij al sinds zijn 6e competitief rijdt, hij een oud-F1 coureur als vader heeft met alle contacten en het geld.
Vergelijk dit met Hamilton die die contacten niet had en ook geen geld. Zijn weg naar de F1 toe is dan ook veel lastiger geweest. Toch heeft hij het gehaald. Max won in zijn eerste seizoen van Sainz, en legde het daarna af tegen Ricciardo en het seizoen daarop waarin hij het volledige seizoen in de RBR reed en alle invloed daarin had, en we allemaal weten dat niet Ricciardo, maar hij als de golden boy wordt gezien, legde hij het wederom af tegen Ricciardo. Hamilton versloeg in zijn eerste seizoen tweevoudig wereldkampioen Alonso in dezelfde auto.

Max is goed, maar Max is niet de enige die goed is. En Max maakt sowieso meer fouten.
@Rick-dos: Iedereen geloofde in Alonso maar is toch op 2 wereldtitels blijven steken doordat hij steeds bij het verkeerde team zat, let wel: na Verstappen staat er weer een generatie jonge honden klaar om de geliefde zitjes weg te kapen, Hamilton en Vettel hebben op deze manier Alonso overvleugeld wat betreft successen.
@toniominestrone: Precies. Als er iets te leren valt van de F1 is dat je de ene week koning bent, en de volgende week een pudding. Als Charles Leclerc volgend jaar bij Ferrari gaat rijden, en gaat winnen, kan hij opeens de jonge god zijn waar iedereen achteraan zit. Met een beetje pech zit Verstappen dan bij een team dat geen aanspraak maakt op titels de komende jaren. En dan kan het snel gedaan zijn.
@pomoek: Leclerc gaat waarschijnlijk naar Ferrari en Russell waarschijnlijk naar Mercedes.
Dan krijg je Vettel-LeClerc en Hamilton-Russell, als Vettel en Hamilton stoppen zijn Leclerc en Russell klaar om eerste rijders te worden.
@toniominestrone: Alonso zat niet bij het verkeerde team. Ferrari is gewoon een geweldig team, met goede mensen en een enorm budget plus extra voordelen met het oog op de organisatie.

Alonso heeft echter belangrijke zwakke punten: Hij kan geen auto ontwikkelen en hij kan geen team managen. Verder is het een behoorlijk arrogante kerel die vooral wil dat mensen voor hem werken en lak heeft aan al het andere en vooral wil horen hoe geweldig hij is. Dit is ook precies waarom hij aan die domme tripple crown waarde probeert te geven. Op deze manier kan hij alsnog terugkijken op zijn racecarrière en voor zichzelf denken dat hij een van de grootsten ooit is doordat hij die triple crown heeft. Dat amper wat van de serieuze coureurs die Triple Crown heeft proberen na te jagen negeert hij voor het gemak maar even.

Meerdere mensen hebben aangegeven (Karun Chandhok (in zijn DriveTribe Q+A), Nico Rosberg (als antwoord op Twitter), Natalie Pinkham (tijdens The F1 Report) o.a.) dat Alonso een verdelend karakter heeft en politieke spelletjes speelt binnen zijn eigen team. Dit is de reden dat de topteams geen zin meer in de man hebben.

Alonso is een begenadigd coureur, op de baan zeer snel. Maar het totaalplaatje heeft hij gewoon niet. Daarnaast is het pr-technisch ook iemand van weinig waarde. Alles bij elkaar is het dus alleen een goede om te hebben als je hem als 1e coureur aanstelt en ook weinig aan ontwikkelwerk nodig hebt.

Ik snap dan ook niet dat McLaren hem met alle macht probeert te houden. Een Ricciardo zou veel beter voor hen zijn. Ja, mèt Stoffel. Mensen zijn veel te kortzichtig als het op Stoffel aan komt. Buiten zijn pre-F1 carrière waarin hij zeer goed was, doet hij het ook gewoon goed in de McLaren. Hij blijft dichter bij Alonso dan Raikkonen dit deed bij Ferrari.
@kenju: ben het wel met je eens, zeker als het om Vandoorne gaat!
@kenju: grootse onzin. Net zoveel of meer mensen die dat tegen spreken. Ferrari had een kampioenschap auto, maar won niet door tactische missers zoals je vorig jaar en dit jaar ook ziet. Op strategisch vlak zijn ze niet flexibel of creatief en daardoor winnen ze niet.
@benja01: De auto had beter kunnen zijn. Verder is het geen toeval dat na het vertrek van Alonso de boel weer rechtgetrokken kon worden en er sinds vorig jaar weer een winnende auto staat.
GA AUB NAAR FERRAR!!
@nielsa87: WAT ZEG JE!?!?
@bastiaanhd: sorry moet ik nou nog harder schreeuwen?? :P
@nielsa87: haha :)
@bastiaanhd: dat ‘ie na Ferrari moet gaan. Net nadat ze hun momentum gehad hebben. Wordt Max de nieuwe Alonso.
@willeme: Get is nu al 11 jaar geleden sinds de laatste F1 titel voor Ferrari, ze zullen er elk jaar vol voor gaan. Meeste kans op een F1 titel voor Max zie ik bij Ferrari..
@nielsa87: ze hebben de snelste auto. Eigenlijk vorig jaar ook al. Sinds de Schumacher-Dynastie is het er nooit ‘rustig’ geweest. Ergens lijkt het alsof iedereen daar net even wat hysterischer is dan normaal. Mediterraans temperament wellicht. Daarbij is het een kleauteteam om tweede te worden: als je geen wereldkampioen wordt met Ferrari, ligt het aan de coureur. Vettel bewees dit vorig jaar en bewijst het dit jaar.

Met een Finse schandknaap die fungeert als wegblokkering voor anderen en de snelste auto redt hij het niet.

Red Bull en Mercedes lijken mij de beste optie. Mercedes heeft alleen het best nu achter zich liggen. Honda zie ik nog zeker stappen maken. Die hebben echt wat goed te maken na het McLaren-debacle. Hij is nog zo jong, die Verstappen. Hij heeft nog jaren om te mislukken bij andere teams.
@willeme: ik had ooit ergens gelezen dat Ferrari nooit kampioen wordt/is geworden met een Italiaan aan de leiding. Sinds Ross brawn weg is, zijn er alleen maar Italianen aan het roer geweest. Dus er zit een kern van waarheid in ;-)
@nielsa87: Vettel gaat daar niet weg voordat ‘ie een extra titel te pakken heeft. En dus kan Max daar voorlopig niet terecht.
@trustmeiamanengineer: Dan zal Vettel moeten blijven racen tot z’n 80e om er daarna achter te komen dat het niet meer gaat gebeuren.
He he. Mister Horner himself is ook een keer bescheiden. Mag ook wel na al die loze uitspraken de afgelopen jaren. Ik denk ook dat Verstappen niet bezig is met het worden van jongste wereldkampioen ooit. Hij wilt gewoon volop mee kunnen doen voor die titel en die ook gewoon een keer winnen. Of hij dan 25 of 87 is maakt hem niets uit. Mij ook niet.
@viezefreddyw: uiteraard is Verstappen niet bezig het onzinnge record van “jongste wereld kampioen” te breken. Maar ik betwijfel of Verstappen nog wel bezig is wereld kampioen te worden. Max heeft zijn contract bij RBR verlengd terwijl hij wist dat verlenging met Renault onzeker was en de overstap naar Honda waarschijnlijk een paar magere jaren ging brengen. Dus of hij is er door zijn management ingeluisd, of hij is gewoon ordinair aan het cashen.
@mashell: Geen van beide. Ordinair cashen doe je sowieso wel in de Formule 1 als je bij een topteam zit. Zeker als je een zeer gewilde coureur bent die nog minstens 15 jaar mee kan. Red Bull heeft in het verleden wel laten zien auto’s te bouwen die WK-waardig zijn. Honda heeft in het verleden laten zien motoren te bouwen die WK-waardig zijn. De Toro Rosso’s van dit seizoen halen bijna elke race de hoogste topsnelheden. Bij Honda zijn ze best aardig bezig om de boel weer top te maken. Waarom zouden ze over een jaar of twee niet een WK-waardige motor hebben?

Kijk maar naar Ferrari. In 2016 waren hun motoren belabberd en was Ferrari het derde team. Ze hadden zelfs een zwakkere motor dan Renault had. Moet je nou eens kijken. Mercedes voorbij gestreefd. Het kan dus wel. Waarom zou Honda het dan niet kunnen? Ik ben het er dus niet mee eens dat Verstappen er is ingeluisd door zijn management of ordinair aan het cashen is (cashen doe je sowieso wel).
@viezefreddyw: hoge topsnelheid = weinig vleugel <- doe je omdat je basis snelheid niet goed is. Natuurlijk kan het gebeuren dat Honda het licht ziet en opeens wel een goede motor bouwt. Maar we moeten niet vergeten dat ze dat de laatste twee keer dat ze dat probeerden het hen gewoon niet gelukt is, hun power of dreams faal lag vooral aan te weinig power, en de beschamende toestand bij McLaren biedt ook niet veel hoop. En nu is formule 1 motoren maken ook is hun kennis een stuk minder dan die van Renault, die doen continuee mee en bouwen motoren waarmee ze races kunnen winnen. Ik denk dat RBR kosten wil besparen, daarom Verstappen vast gelegd heeft en hoopt en bidt dat de magere jaren waarvan ze weten dat die gaan komen een goed einde hebben.
@viezefreddyw: weet niet of het feit dat ze in een best ver verleden WK winnen de motoren gebouwd hebben iets is om nu te denken dat ze het opnieuw kunnen. Het is een ander team van mensen, ander tijdperk qua werk mentaliteit, ander soort motoren. Misschien lukt het ze wel, tijd zal het leren. Maar tot nu zie ik niet de vooruitgang die french toast zo graag ons wil laten geloven. Ze klagen graag over hoe McLaren omging met Honda, maar uiteindelijk doen ze hetzelfde met Renault. Maar dat is een andere discussie hehe.
@mashell: iedereen wist al dat er een zeer grote kans was dat RB in 2019 met Honda zou gaan rijden op het moment McLaren en STR hun swap bekend maakten in 2017. En Max, Horner en de rest van (belangrijke) werknemers bij RB wisten het ook al een stuk langer.
@gregorius: Sterker nog, voordat Max het contract tekende zijn ze in Japan bij Honda in de fabriek geweest met wat gasten van Red Bull Racing (gehoord van iemand die ik ken in de F1). Uit dat bezoek heeft hij blijkbaar genoeg vertrouwen gehaald om het contract alsnog te tekenen. Maar we zullen het volgend jaar zien. Ik ben erg benieuwd hoe Torro Rosso het blijft doen dit jaar qua betrouwbaarheid en prestaties. Tot zover ziet het er zeer redelijk uit en lijken ze gewoon in ieder geval gelijk op te gaan met het Renault blok.
@quincy: maar wat kan Max aan zo’n fabriek zien? Hij kan beoordelen of het er professioneel en schoon uit ziet maar meer ook niet.
@mashell: Hahaha! ;-) Het was met onder andere Christian Horner. En die fabriek moet brandschoon zijn geweest, want hij was helemaal overtuigd van Honda :-P
@viezefreddyw: Verstappen heeft voor de camera gezegd dat het zijn doel is om meer wereldtitels te behalen dan Michael Schumacher.
Is dit een challenge aan het worden? :) https://www.google.com/search?q=jaapiyo+gooit+koud+water
@rynnus: Jaapiyo heeft het warm. Tot voor kort bracht de formule “X gooit schaduw op Y” hem nog verkoeling genoeg maar nu de temperaturen hoog blijven moet er met koud water gegooid worden.
Ik durf hem wel aan. Max wordt geen wereldkampioen.
“Koud water gooien”; is dat weer een nieuwe hippe term? Net zoals het populaire “honeybadger”?
@amersfoorter: Ja. Dat is dichterlijke vrijheid die @jaapiyo geniet op een blog dat gratis wordt aangeboden voor de trouwe lezers. Anders krijg je van die saaie mededelingen. Veel mensen kunnen ervan genieten. Een enkeling kan zich eraan irriteren.
@willeme: ha mooi verwoord.
@amersfoorter: Die wordt ook geen Wereldkampioen.
Als ik Ricciardo was dan zou ik voor het geld gaan en tekenen bij McLaren of Renault. Sowieso is het tamelijk respectloos van RBR dat ze hem, naar verluidt, niet hetzelfde bieden als Max en voor de auto en eventuele titelkansen hoef je duidelijk ook niet bij RBR te blijven. Het enige wat er voor RIC overblijft is om simpelweg zoveel mogelijk geld naar binnen te harken in het restant van zijn carrière, dunkt me. Kampioen zie ik hem nooit meer worden.
@riddertevoet: Ricciardo heeft ook wel een beetje in zijn eigen voet geschoten met dit verhaal. Hij was eerder dit seizoen helemaal hot-and-happening (vooral na de overwinning in Monaco). Dat zijn de momenten waar je het van moet hebben en als hij toen had getekend bij RBR, had hij vast net zoveel als Max gekregen. Maar de afgelopen races komt het er niet lekker uit bij hem (Hongarije kwalificatie was ronduit slecht voor zijn doen, net zoals overigens er ook meer van Max verwacht werd) en dan daalt je marktwaarde. Hij heeft het spelletje geprobeerd te spelen en dacht dat hij de beste kaarten had, maar nu blijkt RBR toch de betere kaarten te hebben. Ook zij weten dat Ricciardo niet veel (serieuze) mogelijkheden voor volgend jaar over heeft, wat hen een voordeel geeft.

Neemt overigens niet weg dat ik het hem zou gunnen. Maar ze (de coureurs) weten wat voor wereld de F1 is, dus zullen ze zich er ook van bewust zijn wat de consequenties kunnen zijn.
@quincy: ik denk, en dat sprak Ricciardo laatst ook uit, dat hij twijfelt aan het Honda blokje. Hij heeft daarom lang gewacht met tekenen in de hoop dat er bij de andere teams een plekje kwam. Die kwam niet, zijn prestaties werden minder, RB werd daarop weer wat voorzichtiger met het gooien van cash, Dan gaat team Ricciardo zich weer beraden enz.
@quincy: ik denk dat alles op slot blijft tot Hamilton en Vettel definitief afzwaaien. Hulkenberg zei ook niet meer op de radar van de top 3 te staan.
Ik mag toch aannemen dat de Red Bull ingenieurs in nauw contact staan met de Torro Rosso ingenieurs en dat er dit seizoen als op de TR ontwikkelingen worden getest/doorgevoerd met het oog op de integratie van de Honda Motor in de RB? Misschien ook de reden om met een meer ervaren Hartley in zee te gaan dit seizoen ipv van een nieuwe jonge coureur.
Weer niet al te best geschreven hoor:
“Mits je het onderzoek dat tot deze conclusie kwam serieus neemt tenminste, maar daar de conclusie strookt met onze eigen subjectieve gevoelens over de zaak doen wij dat van harte.”

??
@balboni: deze uitstekende doch wellicht enigszins archaïsche formulering is toch echt correct (en tevens juist 😜)!
Kan hij anders eens beginnen met Ricciardo te verslaan?
Het begint bij je teammaat
@viertakt: Ja, daar moet hij eerst mee beginnen, Ricciardo in het eerste volledige seizoen verslaan zou een must moeten zijn.
En Ricciardo naar Renault gaat ook niet gebeuren, die willen een Franse rijder in het team hebben, dus Ocon zal dat waarschijnlijk worden.
@viertakt: let je op? Max staat flink voor in het onderlinge kwalificatie-duel. Daarnaast was hij Ricciardo tot op 1 punt genaderd. Qua prestaties kan Max Ricciardo vrij makkelijk aan.. het moet alleen even niet tegen zitten.
Tiefstapeln, noemen ze dat in Oostenrijk. Wait and see, denk ik …
NL is ook nog nooit WK geworden in voetbal terwijl we daar in de regel beter in zijn.. Dus of t ooit gaat gebeuren zal de toekomst uit moeten wijzen. Keuzes/ geluk enz daar hangt t vanaf want t talent is er.. Wel heeft hij naast zich, Leclerq, Ocon, Van Doorne, nog een aantal andere grote talenten (o.a. Lando Norris) die ook WK willen worden en nog een aantal jongens die er aan komen… En daarbij is de huidige TOP (Vettel, Hamilton, Ricciardo, Alonso ook nog niet uit t zicht… Als ze allemaal een zelfde auto hadden zou ik m die kansen veel eerder geven maar nu is 50% afhankelijk van je materiaal.. Dat is waarom een Alonso t ook zo goed doet in Indy of LeMans. Ook hij steekt met kop en schouders boven de rest vh veld uit en dat zie je wanneer er met gelijkwaardig materiaal gereden wordt (is in Le mans natuurlijk wat minder van toepassing gezien het aantal deelnemers in dezelfde klasse)… Dus tja ik geef Max 50% kans dat hij ergens in de komende jaren een keer de juiste keuze maakt, maar t kan net zo een traject worden als van Alonso en dan dus maar met 1 of 2 WK titels of zelfs geen worden terwijl t er 5 – 10 hadden kunnen zijn…..
@tvr1974: Vergeet “George Russell” niet, was de snelste in de Hongarije test deze week met de Mercedes.
@tvr1974: dat is natuurlijk gewoon waar. Ik wijt het overenthousiasme een beetje aan de gebrekkige F1 kennis in NL en aan de “pundits” (Ziggo-sport mannetjes, Lammers, iedereen die ooit eens met Verstappen voor een pisbak heeft gestaan) die al vanaf dag 1 roepen dat Verstappen meerdere kampioenschappen binnen kan slepen. Het feit is dat dit gewoon heel erg moeilijk is.
@pomoek: met de nadruk op “KAN”.
Stel, hij wordt geen wereld kampioen bij RedBull, en vanaf 2021 komt hij niet bij Ferrari of Mercedes terecht, wat dan. ??
Waar moet hij dan heen om een kans te maken om wereld kampioen te worden. ??
En LeClerc zit dadelijk bij Ferrari en krijgt die kans dan wel. Want die doen wel mee voorin.
De Torro Rosso baas denkt van wel -> https://www.nu.nl/formule-1/5395349/toro-rosso-baas-denkt-red-bull-met-honda-motor-zege-kan-strijden.html
@utregcity: overwinningen zijn iets anders dan titels. Vraag dat maar aan Irvine, Coulthard, Webber, Peterson, Berger, Montoya en natuurlijk Barrichello.
@ikschrijfookoverautos: Ja, overwinningen zijn wat anders, dit jaar doen ze ook mee om overwinningen.
Maar uitzicht op een wereldtitel is heel wat anders.
Je kan 15x winnen en 6x uitvallen en toch geen wereld titel hebben, als je directe tegenstander 15x tweede wordt en 6x wint.
Als hij maar geen voetballer word ze schoppen hem misschien half dood……
@kobus1967: maar haal uw borsten van mijn schouder….
Laat hem een dagje auto ruilen met Hamilton en die ingevlochten, doorpiercte worm wordt afgedroogd tot hij zelf de handdoek in de ring gooit
Als die jongen slim is en hij wil nog wat presteren(dat kan hij wel ben ik van overtuigd), gaat ie lekker die hele corrupte kut F1 uit. Gewoon lekker touring cars of gt racen.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).