• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault: “Uitvalbeurt Max Red Bulls eigen stomme schuld” [updated]

Auteur: jaapiyo, gepost 30 juli 2018 om 11:27 – 73 Reacties

Abiteboul


Dat wordt nog leuk de komende negen races.

Nog meer Max en Renault verhalen? Jazeker! Tot nu toe hebben we namelijk alleen de kant van Red Bull belicht en die laat niks tot de verbeelding over. Max vindt Renault ruk en Christian baalt dat Red Bull miljoenen betaalt voor een matig product. Maar Renault zelf heeft natuurlijk ook een visie op de gebeurtenissen. Niet geheel verrassend gezien de onderlinge verhoudingen wijst Cyril Abiteboul bij Auto Motor und Sport met het vingertje terug naar Red Bull zelf.

We hebben in Monaco al een nieuwe MGU-K beschikbaar gesteld aan onze klantenteams en ze aangeraden deze te installeren. Red Bull heeft er zelf voor gekozen om dat niet te doen, omdat het te veel moeite zou kosten het ding op de motor te passen. Tsja, wij kunnen ze niet dwingen natuurlijk.

Renault gebruikt de nieuwe MGU-K zelf uiteraard wel en geeft aan er sindsdien geen enkel probleem mee gehad te hebben:

De nieuwe unit heeft veel minder problemen met oververhit raken. Onze auto’s hebben nergens last van.

Fijn voor Cyril, maar wij kunnen wel een speld tussen deze redenatie krijgen. Die nieuwe MGU-K waar Cyril het over heeft, werd namelijk pas na héééél lang wachten beschikbaar gesteld en daarbij werden ook de voordelen ervan sterk gerelativeerd. Impliciet toegeven dat de oude versie een onding is/was, maakt Horners claim dat Red Bull geen waar voor haar geld heeft gekregen van Renault alleen maar sterker.

Het verweer van Abiteboul klinkt dan ook wat hol. Maar goed, dat hij probeert zijn broodheer een beetje in bescherming te nemen na zo’n PR-drama als gisteren was wel te verwachten. Wat dat betreft moet Red Bull misschien toch ook een beetje op haar woorden passen. Ondanks dat het team nu wellicht denkt dat ze alles kunnen zeggen omdat ze toch volgend jaar met Honda rijden, hebben ze over twee jaar misschien wel Porsche of een andere fabrikant nodig. Die laatsten zullen zich na dit soort incidenten echter vast nog eens achter de oren krabben of de sprong in het diepe wel de moeite waard is…

UPDATE: tegenover Autosport is Abiteboul nog een flink stukje harder in zijn commentaar op Red Bull. Volgens Cyril luisteren de grote bazen van Renault al sinds 2015 niet meer naar wat Horner te zeggen heeft. Tevens wil hij duidelijk maken dat Renault blij is dat het volgend jaar van Red Bull af is en liever vandaag dan morgen niks meer met de renstal te maken wil hebben. Op cynische wijze wenst hij tenslotte Honda veel succes met de samenwerking. Daar mag RBR het mee doen.

Ook interessant!

  • Peuchère! Haalt Red Bull Cyril Abiteboul binnen?
  • Blijft Max Verstappen de rest van zijn carrière bij Red Bull?
  • Nieuwe helm van Max Verstappen voor de GP van België
    Red Bull overweegt nóg meer straf voor Max in Rusland
  • Max laat zich van zijn beste kant zien in Qatar
    Max laat zich van zijn beste kant zien in Qatar

Nieuwste artikelen

  • Video: Mijn knipperlicht staat aan, DUS ik kom
  • Porsche pakt de beste Carrera op de juiste wijze aan
  • Nee maar! Keert de leukste hot hatch terug?
  • De PORSCHE 997.2 Turbo Cabrio van Dick heeft het ALLEMAAL #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Christian Horner, cyril-abiteboul, Formule 1, Max Verstappen, motor, Racing, Renault

Vorig bericht: « De Mercedes G65 owneert nu ook de DAF Variomatic
Volgend bericht: Shocker! Uit rijdende auto stappen blijkt gevaarlijk te zijn »

Lees Interacties

Reacties

  1. Silverarrow zegt

    30 juli 2018 om 11:36

    Cyril heeft hier toch wel een punt. Er is een nieuwe versie van de MGU-K beschikbaar, waarom dan vasthouden aan de oude?

    Login om te reageren
    • royaledeluxe zegt

      30 juli 2018 om 11:45

      @silverarrow: Omdat bij het installeren van de nieuwe de betrouwbaarheid nog niet bewezen was. Ook was het feit er dat ze bij RB er al een paar teveel hadden doorgedraaid belangrijk end at hun plaatsen zou kosten.
      Plaatsen op de grid achteruit heeft niemand graag. Kijk maar naar RIC, gisteren was hij aan het inhalen en dat was het. Geen druk of kans op een podium.

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        30 juli 2018 om 11:51

        @royaledeluxe: *ik heb duidelijk weer te lang over een reactie gedaan*

        Login om te reageren
      • M240i zegt

        30 juli 2018 om 18:31

        Is natuurlijk altijd de schuld van Renault op deze manier:
        – problemen na het installeren van nieuw onderdeel? K*t Renault!
        – problemen net oud onderdeel? K*t Renault, want de gaat sltijd kapot en betrouwbaarheid van nieuwe onderdeel niet bewezen.

        Ja, hoe betrouwbaar het nieuwe onderdeel is kan natuurlijk niemand weten zonder het daadwerkelijk te gebruiken. Op deze manier is het natuurlijk áltijd de schuld van Renault, zo kan ik het ook wel.

        Login om te reageren
    • jaapiyo zegt

      30 juli 2018 om 11:49

      @silverarrow: de officiële reden die Abiteboul zelf ook aanhaalt is dat er kennelijk te veel aan de auto aangepast moest worden volgens Red Bull. Ye olde MGU-K zag er zo uit in de auto:

      https://maxf1.net/wp-content/uploads/2017/04/Renault-F1-engine-2017-MGU-K-Foto-Renault-850×491.jpg?x78659

      Je kan je dus voorstellen dat aanpassingen aan de vorm implicaties hebben voor de vloer van de auto en/of de packaging. Bovendien claimde Renault zelf uiteindelijk dat het voordeel van de nieuwe unit vooral is dat deze lichter is (5 kilo!). Dat wás een belangrijk issue begin vorig jaar omdat sommige auto’s (inclusief de RB13) boven het minimungewicht van de FIA zaten, maar inmiddels niet meer zó extreem belangrijk omdat de teams andere manieren gevonden hebben de auto’s lichter te maken (yay vooruitgang). Tenslotte was de reden dat de intro van de nieuwe MGU-K op zich liet wachten het feit dat Renault het ding op de testbank naar eigen zeggen niet betrouwbaar genoeg kon krijgen. Dat geeft niet per se vertrouwen.

      Kortom, Red Bull zat een analyse gemaakt hebben van de voordelen en nadelen en vervolgens besloten hebben dat het niet de moeite waard was. Misschien hebben ze zelfs gedacht dat de oude unit betrouwbaarder zou zijn…maar ja helaas.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        30 juli 2018 om 12:30

        @jaapiyo: je zou zeggen: Renault, als gewicht niet meer het ding is: pak die paar kilo’s extra en bouw een super betrouwbare Ahmdjeejoekah die er ook nog wat extra kilowatt uit weet te persen?

        Login om te reageren
      • Silverarrow zegt

        30 juli 2018 om 14:52

        @jaapiyo: Dus met alle voors en tegens heeft RBR de verkeerde keuze gemaakt. To finish first, you first have to finish. Als dat met een oude MGU-K niet gaat, kun je maar beter de nieuwe integreren…

        Login om te reageren
    • dmk94 zegt

      30 juli 2018 om 11:52

      @silverarrow: als ik een klein gokje kan doen komt dat door de gridstraffen en het vertrouwen. Renault zegt al jaren dat de nieuwe onderdelen beter, sneller en betrouwbaarder zijn helaas blijkt dat lang niet altijd het geval.

      Off topic: even zonder gekheid een Reclame met geluid in een loop die op de telefoon niet uit te zetten is ik snap dat jullie geld moeten verdienen maar dit gaat mij wat te ver.

      Login om te reageren
  2. tjongejongejonge zegt

    30 juli 2018 om 11:38

    Ja ja

    Login om te reageren
  3. viezefreddyw zegt

    30 juli 2018 om 11:41

    “Wat vooraf ging in Goede Tijden, Slechte Tijden.”

    Soms geluk en soms verdriet.

    Login om te reageren
  4. Rick-dos zegt

    30 juli 2018 om 11:43

    Het verschil tussen Renault en RBR is dat RBR op dat moment meestreed voor het kampioenschap. Als ze het hadden vervangen dan hadden ze grid penalties gehad. Dit wilden ze dus tactisch op een andere tijd gaan vervangen.

    Het was volgens mij trouwens niet Monaco maar Oostenrijk.

    Login om te reageren
    • RuVi zegt

      30 juli 2018 om 11:44

      @Rick-dos: een penalty is altijd beter dan uitvallen

      Login om te reageren
      • Rick-dos zegt

        30 juli 2018 om 11:54

        @rudyv: Uitvallen is geen zekerheid, maar een grid straf wel.

        Login om te reageren
      • duckmefaddy zegt

        30 juli 2018 om 12:16

        @rudyv: Ja das lekker achteraf lullen
        En achteraf is mooi wonnen!

        Login om te reageren
        • duckmefaddy zegt

          30 juli 2018 om 12:16

          @duckmefaddy: Wonen*

          Login om te reageren
  5. riddertevoet zegt

    30 juli 2018 om 11:46

    Sowieso is het tamelijk onprofessioneel hoe men bij RBR tekeer gaat in de media. Het lijkt me ook niet erg slim om je motoren te rebadgen als TAG Heuer want dan weet je dat Renault helemaal geen stap extra meer voor je team gaat zetten en je onderaan de prioriteitenlijst komt te staan als RBR zijnde.

    Login om te reageren
    • juniorclk zegt

      30 juli 2018 om 12:38

      @riddertevoet: dat was vorig jaar ook al, en toen deden ze wel nog moeite voor klantteams

      Login om te reageren
      • HZW zegt

        30 juli 2018 om 14:10

        @juniorclk: Er zal toch een moment komen dat Renault structureel sneller wil zijn dan hun klanten-teams.
        Het is toch wel van de zotte dat het fabrieksteam van Renault nog steeds achter RedBull aan kachelt.

        Login om te reageren
        • juniorclk zegt

          30 juli 2018 om 14:16

          @hzw: ligt dat niet meer aan de auto/aërodynamica, en de rijders? Le clerc is geen vettel maar motorisch hebben ze het ook goed

          Login om te reageren
    • RobTWo zegt

      30 juli 2018 om 18:34

      @riddertevoet: sowieso is het onprofessioneel hoe Renooit met klanten omgaat. Voor mij al een reden om er nooit een aan te schaffen.

      Login om te reageren
    • kenju zegt

      2 augustus 2018 om 18:40

      @riddertevoet: Het rebadgen was onderdeel van de deal met Renault die RBR geholpen hebben aan een motor (RBR wilde een jaar eerder af en dacht dat VAG, of anders Mercedes of Ferrari wel een motor zou leveren; VAG was geen optie door het sjoemelschandaal, Mercedes wilde niet door de relatie met Renault en de manier waarop Horner en Marko omgingen met Renault in zijn algemeenheid en Ferrari wilde uit concurrentieoverwegingen alleen een oude motor leveren) door de deal te verlengen, maar een paar van de aanpassingen in het contract waren dat RBR vanaf het nieuwe contract wèl moest betalen voor de motoren, geen first party support meer kreeg en daarnaast niet de Renault-naam ging voeren en dus een sponsor voor de naam van de motor moest zoeken. De TAG-deal is met de komst van Honda volgend jaar dan ook over.

      Login om te reageren
  6. henkhekje zegt

    30 juli 2018 om 11:53

    Max is gewoon een blaaskaak en moet zich eens meer concentreren op z’n eigen rij kwaliteiten en wellicht wordt hij dan ook minder arrogant.

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      30 juli 2018 om 12:18

      @henkhekje: Aan je hoeveelste Red Bulletje ben je bezig?

      Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      30 juli 2018 om 12:28

      @henkhekje: troll

      Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      30 juli 2018 om 12:33

      @henkhekje: Onzin volgens Ocon is Max nog steeds dezelfde Max :-)

      Login om te reageren
    • derek306 zegt

      30 juli 2018 om 12:38

      @henkhekje: zijn podiumplaatsen zijn niet genoeg voor je? En wat is het verband tussen een technisch probleem en arrogant zijn?

      Login om te reageren
    • juniorclk zegt

      30 juli 2018 om 12:39

      @henkhekje: van oudsher is de formule 1 juist vol met arrogante mensen, dat is de charme

      Login om te reageren
    • tfsi zegt

      30 juli 2018 om 13:02

      @henkhekje: Hij mag een blaas kaak zijn, hij rijdt in de top der motorsport, rijdt bij een top team, en kan zijn talenten niet overbrengen op het circuit omdat Renault de boel nog steeds niet voor elkaar heeft.

      Ik ben erg blij dat ze de overstap maken naar Honda.
      Ben er van overtuigt dat zei het wel op de rit krijgen.

      Login om te reageren
      • HZW zegt

        30 juli 2018 om 14:14

        @tfsi: Hij rijd bij een “Top Klanten team”, je wordt pas echt een topteam als je alles in eigen huis hebt, dus ook de PU met MGU-K en MGU-H.

        Login om te reageren
    • bartsmit zegt

      30 juli 2018 om 13:42

      @henkhekje: slaat nergens op. Als je een paar keer scheldt ben je meteen arrogant haha wat een brave hypocriete jongen ben je dan, jij bent misschien wel een calvinistische Hollander. Ga leven.

      Login om te reageren
      • henkhekje zegt

        30 juli 2018 om 14:02

        @bartsmit: ik vind dit toch best arro..https://www.autoblog.nl/nieuws/max-verstappen-ik-kijk-crashes-nooit-terug-112379

        Login om te reageren
        • bartsmit zegt

          30 juli 2018 om 15:01

          @henkhekje: ik zou zelf ook de beelden willen terug zien. Maar misschien ben ik net als de rest minder zeker. Max doet veel dingen anders, buitenom inhalen is ook niet gebruikelijk bijvoorbeeld. Dat zie je nu vaker gebeuren. In topsport moet je niet twijfelen, bij twijfel niet inhalen.

          Login om te reageren
  7. willeme zegt

    30 juli 2018 om 11:55

    Ach joh, het is F1. Motortjes gaan weleens kapot. Kostte Lewis de titel in 2016. Als je niet de topleverancier bent, heb je een onbetrouwbare motor of een motor met te weinig power. Red Bull heeft met zijn volle verstand een deal gemaakt met Renault, dus om zo enorm te zeuren is een beetje kinderachtig. Als ze mee willen doen met de concurrentie moeten ze hetzelfde doen als de concurrentie: een eigen motor bouwen.

    Die houding moeten ze volgend jaar even aanpassen. Die Honda gaat voor enorm veel hoofdbrekens zorgen.

    Login om te reageren
    • SpiderIV zegt

      30 juli 2018 om 11:58

      @willeme: eens en het zorgt voor de nodige kopy voor “jouw” Autoblog! ;-)

      Login om te reageren
      • jaapiyo zegt

        30 juli 2018 om 12:04

        @spideriv: je weet. Ik heb mijn collegae in ieder geval al voorbereid. Vier weken geen F1 en alleen maar komkommers. Brrr…

        Summer.png

        Login om te reageren
    • pomoek zegt

      30 juli 2018 om 12:40

      @willeme: niet helemaal mee eens. Renault heeft nu al een paar jaar problemen met vermogen en betrouwbaarheid terwijl MB en Ferrari uitlopen. Updates worden groots aangekondigd, afgezwakt en uiteindelijk blijkt het weinig te brengen. RB heeft een tijdje terug nog een poging gedaan MB of Ferrari motoren te krijgen wat botweg werd geweigerd door die teams. Honda was op dat moment geen optie.
      Ik ben een beetje bang voor het gelijk van Ricciardo. Iedereen is nu enthousiast over Honda. Niet omdat die nu zo goed zijn maar omdat ze van Renault af willen. Als het met Honda niets wordt kan het wel eens heel snel zijn gedaan met RB en vormen ze met Williams en McLaren een mooi groepje F1 hasbeens.

      Login om te reageren
    • Orichy zegt

      30 juli 2018 om 14:31

      @willeme: Die deal met Renault en RBR was en is juist heel bedacht gedaan, ook om Renault nog een kans te geven, daar staan miljoenen euro’s en zelfs een rijder tegenover. Renault is dat ook nog even vergeten, dat Sainz nog steeds onder contract staat bij RBR.
      Al met al is het geheel geen mooie vertoning van beide kanten, maar waar je voor betaalt en data voor aanlevert, mag je best goed deugdelijk materiaal voor terug verwachten.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        30 juli 2018 om 15:41

        @orichy: die is wel leuk idd… Als Redbull wil dan kunnen ze Sainz weghalen… Auch! DAN is Cyril flink het bokje. (En Sainz wordt genaaid maar goed…die kan bij Toro Rosso Gasly verslaan…of niet.

        Login om te reageren
  8. w0o0dy zegt

    30 juli 2018 om 12:31

    Ik verdenk dat zooitje bij Renault er zelfs van dat ze de nieuwe onderdelen niet beschikbaar hebben gesteld voor de klanten tot na de aanvang van het seizoen zodat zij er zelf een voordeel mee konden halen. ” Nee we weten nog niet of die nieuwe wel betrouwbaar is..” ” het verschil is maar klein hoor”
    En wie rijden er wel met de nieuwe? Juist de eigen fabrieksrijders…
    Smerig spelletje denk ik.

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      30 juli 2018 om 12:35

      @w0o0dy: Ja DAT is het nadeel als je afhankelijk van iets of iemand bent als team!

      Login om te reageren
    • SpiderIV zegt

      30 juli 2018 om 12:40

      @w0o0dy: Dus Renault zorgt er bewust voor dat ze negatief in het nieuws komen??
      Mijns inziens een wat rare redenering. Zoals eerdere reacties door vele al gegeven: Renault heeft dit jaar geen top-motor. Dat zou RedBull moeten weten. Dan kan je blijven “miepen” maar daarmee maak je echt geen vrienden ook niet voor naaste toekomst. Zou me niets verbazen dat bij Honda al mensen denken “waar zijn we aan begonnen met dat stel altijd negatieve sportdrankjes drinkers”.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        30 juli 2018 om 12:44

        @spideriv: nee ze houden performance en betrouwbaarheid achter de hand om zo hun eigen voortgang positief te laten afsteken TOV de klantenteams. Iedereen die uitvalt is slechte pr maar ook geld en punten als Renault zelf wel de punten binnen kan rijden. En daarna trap je nog een keer na door er op te wijzen dat de klanten zelf kozen de nieuwe de Elen niet te gebruiken ( wetende dat ze dat doen om niet onnodig tegen gridstraffen aan te lopen en de aansluiting met de top 2 teams niet te verliezen).

        Login om te reageren
    • HZW zegt

      30 juli 2018 om 14:22

      @w0o0dy: Is toch logisch, je wilt toch niet als Fabrieksteam achter je klanten-teams aan kachelen.
      In principe zou Renault gewoon het derde team op de grid moeten zijn, maar zijn dat nog steeds niet.
      Daarom willen ze ook Newey binnen zien te halen, en als dat gebeurt is het gedaan met RedBull, en zakken ze naar het niveau van alle andere klanten-teams.

      Login om te reageren
  9. cloverleaf zegt

    30 juli 2018 om 13:16

    Een fabrieksteam wat al jaren minder is dan een klantenteam heeft eigenlijk geen recht meer van praten….

    Login om te reageren
  10. thomasthomas zegt

    30 juli 2018 om 13:28

    Blijft Frans goed
    Dat ze naar Honda gaan veel betrouwbaarder.

    Login om te reageren
  11. steelfighter zegt

    30 juli 2018 om 13:35

    Max: “die motor draait met die Franse slag swaaaa”

    Login om te reageren
  12. HZW zegt

    30 juli 2018 om 14:29

    De overstap naar Honda is de beste keuze, dan worden ze een soort van semi fabriek team.
    Honda is er dan alles aan gelegen om het maximale er uit te halen.
    Bij Renault is alles er aan gelegen dat het fabrieksteam structureel sneller wordt dan de klanten teams.

    Login om te reageren
  13. Edge zegt

    30 juli 2018 om 14:47

    Die Abiteboul kun je toch niet serieus nemen? Nieuwe of oude MGU-K, het doet er niet toe. Zo’n ding hoort, ongeacht de versie, een race of 7 mee te gaan. Als je dan na 12 races al drie units hebt kunnen afschrijven, heb je als Red Bull alle reden tot klagen.

    Login om te reageren
  14. spylegion zegt

    30 juli 2018 om 15:02

    Renault levert niet wat ze reeds seizoenen lang beloven.
    Boos, Niet Boos; het is troep en het blijft vooralsnog troep

    Login om te reageren
    • clarkson zegt

      30 juli 2018 om 19:41

      @spylegion: Helemaal waar. Oude unit of nieuwe het blijft een product van Renault dat het zou moeten doen. Anders hadden ze voor de update al moeten roepen dat hij 100% zeker stuk ging. Erg slap van Renault om de schuld bij redbull neer te leggen.

      Login om te reageren
  15. jprc zegt

    30 juli 2018 om 15:06

    Wat heeft een privéteam als
    Redbull nog te zoeken in de formule? De fabrieksteams hebben simpelweg de macht en gaan geen motoren leveren aan concurrenten die een directe bedreiging vormen. Als Honda ook niks wordt kunnen ze net zo goed stoppen met de F1. De complexe powerunit is gewoon te duur om te ontwikkelen voor een kleine motorbouwer zoals Cosworth of Ilmor zodat privéteams simpelweg kansloos blijven. Slecht voor de sport.

    Login om te reageren
  16. drdrift zegt

    30 juli 2018 om 15:38

    Kan iemand ff doorgeven dat ide renault megane estate dci van mijn vriendin aan vervanging toe was (175dkm/2012) en dat ik vanwege de onbetrouwbaarheid van Rrnault in de F1 ben overgestapt naar een nieuwe Mercedes A-klasse. En als deze over 4 jaar aan vervanging toe is en bij bewezen betrouwbaarheid van Honda in de F1 ik wellicht overstap op een Honda.

    Login om te reageren
    • f31bmw320d zegt

      30 juli 2018 om 16:49

      @drdrift: Je weet dat een groot gedeelte van de A-klasses een Renault motor hebben toch :-)

      Login om te reageren
      • drdrift zegt

        30 juli 2018 om 22:07

        @f31bmw320d: jazeker, heb gekozen voor de NIET Renault motor uiteraard

        Login om te reageren
  17. sidelo zegt

    30 juli 2018 om 15:50

    De update is wel interessant sinds 2015 luisteren we niet meer naar rbr en sinds 2015 speel Renault geen rol van betekenis meer. Had de interviewer toen niet kunnen vragen ‘dat hadden jullie misschien dan wel moeten doen’ als het trouwens ook waar is vindt ik dat rbr het nog lang heeft volgehouden met renault als er al 3 jaar niet meer naar je geluisterd wordt.

    Login om te reageren
  18. Orichy zegt

    30 juli 2018 om 15:52

    Red Bull moet gewoon nu al het contract met Honda aangaan, er was nog niets getekend, het wordt tijd, dat dat nu gaat gebeuren, het kampioenschap ga je toch niet meer winnen.
    Dus voor de punten maakt het niet uit, als je met de Honda-motor nog meer punten scoort, dan met de Renault-motor, is het duidelijk en krijg je van beide genoeg geld binnen aan het einde van het jaar.
    Voordeel is ook dat de voorbereidingen veel soepeler gaan verlopen voor volgend jaar en Honda kan zich ook nog eens beter doorontwikkelen.
    Renault mag het dan met McLaren uitzoeken en proberen aan te haken. Renault was ooit een grote F1-motorbouwer, maar is dat niet meer.
    Honda staat juist op het punt, de deceptie uit het verleden weg te werken, door weer goed spul te bouwen, kijk naar de resultaten van Toro Rosso en in die stijgende lijn zou Red Bull een goede stimulans en toevoeging nu zijn.
    Ik blijf duimen dat Red Bull de stap naar Honda eerder zet, dan 2019, gewoon omdat ik denk, dat het goed voor beide is.

    Login om te reageren
    • Edge zegt

      30 juli 2018 om 16:18

      @orichy: Als Red Bull al geen zin heeft om de packaging aan te passen voor een nieuwe MGU-K, betwijfel ik of ze bereid zijn om de hele achterkant van de auto mid-season opnieuw te ontwerpen voor een Honda blok. De montagepunten op het chassis zijn gestandaardiseerd, maar de afmetingen en vereisten qua koeling zijn natuurlijk per blok verschillend. Ik zou het overigens wel van harte toejuichen als Red Bull die stap zou zetten. Elke extra ’testkilometer’ die ze bij Honda kunnen maken is mooi meegenomen voor 2019. Dit jaar is toch al verloren.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        30 juli 2018 om 16:55

        @edge: Gaan ze natuurlijk nooit doen, ik vraag me zelfs af of in de overeenkomst met Renault niet zelfs staat dat dit niet geoorloofd is, maar het zou wel een geweldige bak zijn!

        Login om te reageren
      • HZW zegt

        30 juli 2018 om 19:09

        @edge: voordeel is, de Honda motor is kleiner.

        Login om te reageren
      • HZW zegt

        30 juli 2018 om 19:17

        @edge: Ik vermoed dat er al lang een Honda Motor bij RedBull in de fabriek aanwezig is, als de voorbereiding voor 2019 al gestart is.

        Login om te reageren
  19. bischero zegt

    30 juli 2018 om 15:58

    “Volgens Cyril luisteren de grote bazen van Renault al sinds 2015 niet meer naar wat Horner te zeggen heeft. Tevens wil hij duidelijk maken dat Renault blij is dat heeft.”

    Dat kan een heel dure uitspraak worden. Niet handig, emotie toelaten in een zakelijk geschil.

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      30 juli 2018 om 16:58

      @bischero: Ook leuk voor McLaren om dat te horen: We luisteren niet naar onze klanten. Gaan die misschien volgend jaar ook weer een Honda achterin schroeven…

      Login om te reageren
      • VeniVidiVici zegt

        30 juli 2018 om 17:47

        @pomoek: Dat zou wel een mooie karma en klap in het gezicht zijn bij Renault. Als ik McLaren zou zijn zou ik nu wel even een bedenkelijke wenkbrauw optrekken ja.

        Login om te reageren
        • volvonerdy70 zegt

          30 juli 2018 om 18:35

          @venividivici: Laat dat Alonso maar doen..?

          Login om te reageren
      • HZW zegt

        30 juli 2018 om 19:13

        @pomoek: Ik denk dat RedBull dat waterdicht op Papier hebben staan dat alleen RedBull auto’s de Honda motoren krijgen.

        Login om te reageren
  20. ikleesookoverautos zegt

    30 juli 2018 om 17:02

    Wat zijn die Fransen toch nare mensen.

    Login om te reageren
  21. VeniVidiVici zegt

    30 juli 2018 om 17:43

    Een erg professionele houding van die onfatsoenlijke stokbroodvreter! Straalt echt vertrouwen uit naar klanten zo. Ik heb altijd geleerd dat de klant koning is en dat je nooit de discussie aan moet gaan. Als toeleverancier naar je klant stel je je gedienstig en servicegericht op. Tenslotte leef en besta je door de centen van klanten!

    Login om te reageren
    • piebepost zegt

      31 juli 2018 om 00:50

      @venividivici: Bij klanten die dat van mij verwachten stap ik linea recta weer in de auto. Val m’n concurrent maar lastig met onredelijke eisen.

      Login om te reageren
  22. BrutaalAapje zegt

    30 juli 2018 om 18:08

    Knap onprofessioneel.
    – Max geeft zijn commentaar in het moment. Maar heeft al spijt betuigd voor zijn woordkeuze. Heel goed
    – Horner zou al wat verstandiger moeten zijn en minder met zijn emoties an de haal te gaan.
    – Maar Abiteboul doet er nog een schepje boven op. En met de laatste update: is gewoon onbeschoft. Dit is pas echt anti reclame voor Renault…

    Login om te reageren
    • pomoek zegt

      30 juli 2018 om 19:57

      @brutaalaapje: mee eens. Totaal niet professioneel. Ik kan me zelfs voorstellen dat de bazen van Abiteboul hem nu tot de orde gaan roepen, dit doe je gewoon niet.

      Als het overigens echt waar is dan zou dat echt kwalijk zijn en, wellicht, het niet nakomen van verplichtingen die Renault is aangegaan. We zullen het wel horen!

      Login om te reageren
  23. BrutaalAapje zegt

    30 juli 2018 om 18:13

    Ik zou graag een zwart balkje zien over de ogen van Abiteboul…

    Login om te reageren
  24. zeevink zegt

    30 juli 2018 om 22:01

    Slimme actie van deze Franse mafklapper ??‍♂️. Je eigen directie in discrediet brengen. Je merk in negatieve publiciteit brengen en dat uitvergroten. ????. Wellicht kan RBR nu wat geld terug gaan vragen over de jaren na 2015?. Geen geboden kwaliteit en men neemt je niet serieus als klant. Kan nog eens een duur geintje gaan worden voor Renault en Cyriel (binnenkort werkloos?).

    Login om te reageren
  25. ericd zegt

    31 juli 2018 om 10:54

    Misschien tijd dat er net zoals met banden één leverancier komt. Wordt het gehele veld ook competitiever, en is er ook minder ongelijkheid in wat teams mogen / kunnen spenderen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North