Maar…Maar…Het kan toch nog?
Eerlijk is eerlijk, na het eerste handjevol races van het jaar is het überhaupt een wonder dat we überhaupt nog kunnen spreken over een gevecht om de titel in de F1. Na het eerste handjevol races was het namelijk eigenlijk alweer duidelijk dat Hamilton ermee aan de haal zou gaan. En waarschijnlijk gebeurt dat ook gewoon, maar toch stak er na de afgelopen opeens weer een sprankje hoop de kop op.
Dat heeft alles te maken met de snelheid die Max Verstappen aan de dag ligt. Kijk, je kan een keer een race of twee winnen onder bijzondere omstandigheden natuurlijk, maar wereldkampioen word je alleen als je ook mee kan doen voor de pole position. In dat geval rijd je namelijk de helft van de tijd vanaf de eerste startpositie saai naar de finish en zo worden titels gewonnen. Tot afgelopen zondag was dat Max nog nooit gelukt, maar nu dus wel. Ondanks dat hij de race uiteindelijk nipt verloor biedt dat mogelijkheden zou je zeggen.
Doch volgens Red Bull Racing teambaas Christian Horner mag er meteen weer koud water gegooid worden over deze gedachte en iedereen die hem uit. En potdikke was dat water koud. Ze hadden waarschijnlijk nog ijs over om de blikjes Red Bull te koelen. Enfin, Christian gooit ons de harde feiten nog maar even in het gezicht:
Hamilton ligt nu praktisch drie zeges voor op Max, maar er zijn nog maar negen races te verrijden. Lewis moet dus drie races thuisblijven, of een schimmelinfectie op zijn voet krijgen. Maar dat is allemaal onwaarschijnlijk. Ze [Mercedes] moeten het wel echt ontzettend verknallen om dit kampioenschap niet binnen te halen.
Puur theoretisch kan het natuurlijk nog wel. Max staat 69 achter en zou er maximaal nog 234 kunnen scoren (voor negen zeges en negen snelste rondes). Na de zomer komt Honda bovendien met een upgrade die naar verluidt 25 pk extra brengt en ExxonMobil heeft ook nog wat speciale brandstof in ontwikkeling die nog een extra zetje kan geven. Maar in het nadeel van Red Bull spreekt dat er wat circuits volgen waar Mercedes op basis van het verleden alsnog sterker geacht moet worden, zoals Spa, Monza en Sochi. Tevens staat Mercedes er beter voor wat betreft het gebruikte aantal motoronderdelen en dus potentiële gridstraffen. Horner gaat dan ook volledig voor de rol van de underdog. Pas volgend jaar moet het volgens hem gaan gebeuren:
Ons doel voor de tweede seizoenshelft is de afstand [op Mercedes] verkleinen. Hopelijk zit er nog een race bij zoals in Hockenheim waar het lot ons gunstig gestemd is. En wij en Honda zullen natuurlijk proberen nog meer performance te vinden. Maar we zien de rest van het seizoen vooral als een opbouwjaar op weg naar het seizoen van 2020.
Realistische taal van Christian, of mag hij van jou meer ambitie tonen om Mercedes te laten weten dat ze nog even aan de bak moeten dit jaar?
Dutchdriftking zegt
Hij zegt toch wat wij allemaal allang weten? Maar het zou leuk zijn als Lewis pas de laatste race van het seizoen wereldkampioen gaat worden, en niet 4 races voor het einde….
Houthakker zegt
Ding dong : stichting open deur belt aan
vaakbenjetebang zegt
@houthakker: …maar, …maar, de deur is al open!
serialchiller zegt
@vaakbenjetebang: sommige durven dan nog niet naar binnen, die zijn vaak te bang
utregcity zegt
@houthakker: doe nooit open voor Jehova’s
mashell zegt
Zo daar wordt even een plens koud water door een open deur over een voetschimmelinfectie gegooid.
tfsi zegt
De Auto van Lewis heeft in Hongarije laten zien waar de auto echt toe in staat is nog steeds lopen ze voor, echter gaat Max wel 2e worden in het kampioen schap.
Hopelijk hebben ze volgend haar meer aansluiting gevonden en kunnen ze voor de titel rijden.
aschja zegt
@tfsi: Denk je? Mediums die versleten zijn tegenover nieuwe softs. Red Bull had dezelfde ronde nog moeten pitten.
Erik zegt
Alweer koud water bij RB? Van de week ook al voor Albon en Kvyat met betrekking tot de tussentijdse overstap van TR naar RB.
#titelinspiratieverloren
jaapiyo zegt
@erik2907: ik wilde gaan voor ‘Red Bull: Hamilton moet schimmel op zijn voet krijgen”, maar dat vond ik te klikbeterig.
vaakbenjetebang zegt
@jaapiyo: Wat dacht je van: “Horner hoopt dat Hamilton even op het time-out-krukje moet”? Subtiel genoeg toch?
lekkerlinksrijden zegt
@vaakbenjetebang: “Hamilton heeft een levensbedreigende schimmel infectie”
mpgc zegt
Het is niet zo dat Horner nu in één keer een heel ander geluid laat horen.
HZW zegt
Als Red Bull volgend jaar weer zo slecht van start gaat als dit jaar, dan wordt het weer een moeilijk verhaal.
harrie zegt
@hzw:
Weinig regelementswijzigingen volgend jaar, doorgaans kruipt het veld dan juist dichter bij elkaar.
asgvdb zegt
Zal je net zien. Hebben ze dit jaar nog geen titelwaardige auto en presteert Verstappen foutloos en uitmuntend. Hebben ze volgend jaar wel een kampioensloep en heeft ie zelf een minder jaar.
vaakbenjetebang zegt
@asgvdb: Ja, het is potverdorie net alsof je bijna alles goed moet doen om wereldkampioen F1 te worden… oh, wacht!
Vandaar dat Mercedes-AMG en Hamilton alle respect verdienen. Die flikken dat al even 5 jaar op rij.
asgvdb zegt
@vaakbenjetebang: exact mijn punt. Het moet wel samen vallen. Hamilton kan je sowieso amper op fouten betrappen in een seizoen dus in een titelwaardige auto pakt hij “gewoon” weer een kampioenschap. Ik hoop dat Verstappen, mits ze in 2020 een gelijkwaardige auto hebben, weer net zo strak kan rijden als het huidige seizoen tot nu toe.
harrie zegt
@vaakbenjetebang:
Ehm, Rosberg?
vaakbenjetebang zegt
@harrie: Fair enough, maar je snapt wat ik bedoel. Zelfs als je eigenlijk alles goed doet moet het nog meezitten ook!
powerrrr zegt
Jullie missen het belangrijkste punt. Max heeft het nog in eigen hand! Als hij alle aanstaande races wint en de snelste ronde rijdt, wint hij het kampioenschap. Onafhankelijk wat Lewis doet. (Minimaal 8 punten meer per race * 9 races = 72 punten)
pomoek zegt
@powerrrr: en ik maar denken dat het nog spannend was…
powerrrr zegt
@pomoek: ;-)
ghost zegt
@powerrrr: Mensen dachten ook dat Lauda zou winnen, niemand die echt zag gebeuren dat “Hunt the Shunt” met 1 puntje meer de titel zou pakken op Suzuka. (Even los van Lauda zijn situatie destijds).
Erik zegt
@powerrrr: vergeet even niet dat MV33 al op zijn max zit wat betreft motorcomponenten en aanhangsels.
https://maxf1.net/en/2019-f1-power-unit-elements-usage/
willemseles zegt
Mocht dat HAM allemaal overkomen dan zie ik Bottas eerder kampioen worden dan Max. Volgend jaar nieuwe en betere kansen.
arhanso zegt
Dus GAS moet 3x HAM van de baan drukken…
E34M5Touring zegt
@arhanso: Daar hebben ze Toro Rosso voor. De Torpedo is back?
arhanso zegt
@e34m5touring: Ow! KVY, ALB en GAS allemaal 1x HAM aantikken ‘and bobs your uncle’
antoombom2000 zegt
@e34m5touring: ja maar die rijden beter dan gasly dus dat zou zonde zijn. Kunnen ze beter gasly extra gas laten geven
utregcity zegt
Met een schimmelinfectie aan je voet kan je nog steeds makkelijk gassen, doe ‘t al jaren!
clemensa zegt
@jaapiyo: aan de dag ligt —> aan de dag legt
jipino zegt
Waarom gooien die lui zoveel met koud water??? Nogal tendentieus en nodeloos kwetsend.