
Nog eentje en dan even lekker met vakantie.
Na een megarace in Duitsland, is het F1 circus een weekje later neergestreken in Hongarije voor de volgende krachtsmeting. De F1 kent inmiddels een vrij lange historie in de voormalige Soviet-satelliet, waar de race zelfs nog een paar keer achter het ijzeren gordijn verreden werd. Dat moet een bijzondere aangelegenheid zijn geweest.
De race zelf daarentegen was meestal saai. Hongarije wordt qua layout vaak vergeleken met het circuit van Monaco, alleen dan zonder de glitter, glamour en vangrails vlak naast het circuit. Laten dat nou net de factoren zijn die de race in het Prinsdom de moeite waard maken, want het baantje zelf is niet per se inspirerend.
Echter moeten we zeggen dat het circuit nabij het mooie Budapest misschien wel meer dan alle andere voordeel heeft gehaald uit de introductie van het Drag Reduction System (DRS). Vroeger kon je er vrijwel niet inhalen (tenzij het regende), nu is met name bocht één en de links-rechts combinatie daarna hier best voor geschikt. Als het dus droog blijft zondag (wat het waarschijnlijk wel doet), hebben we zodoende toch nog een beetje hoop dat de race geen Frankrijkesque processie wordt. Maar eerst maar eens die gridposities bepalen. In de droge vrije training van vanochtend zaten Hamilton, Verstappen en Vettel binnen een tiende van een seconde…Spann0nd!
Q1
De Williamsen en Lance Stroll zijn de eersten die de baan opzoeken. Misschien omdat het in de eerste helft van dit jaar ook de eersten waren die na Q1 meestal weer meteen konden gaan douchen. Helaas voor de mannen uit Grove heeft Williams nog steeds geen realistische kans daar verandering in te brengen. Lance daarentegen zou er misschien, net als in Duitsland, in moeten kunnen slagen minimaal Q2 te halen met de verbeterde Racing Point.
Norris geeft de goede vorm van McLaren in de ochtendtraining goed gevolg met een snel rondje. Hij is nog net wat sneller dan Gasly. De andere vijf coureurs van de topteams nemen de eerste vijf plaatsen in, met Verstappen op de eerste plek. De Nederlander heeft zelfs best een buffertje op de rest. Maar goed, we weten dat Mercedes en Ferrari in Q3 nog wat extra’s kunnen geven.
Bij Ferrari loopt overigens niet alles van een leien dakje, want de auto van Leclerc heeft sleutelwerk nodig omdat Leclerc de banden in spint. Na Duitsland toch niet weer drama voor Ferrari in de kwalificatie? In ieder geval is de tijd die de Monegask op de klok heeft gezet vast voldoende om Q2 te halen. Of…toch niet?
De baan wordt zoals wel vaker namelijk duidelijk sneller en dus wordt het een kwestie van wie er als laatste een snel rondje neerzet. Even gaat George Russell zelfs naar de negende stek, waardoor we nu al spijt hebben van wat we net nog schreven over Williams. Doch uiteindelijk hoeven we die woorden toch niet in te slikken. Hulkenberg sleept zich met een goed rondje toch nog uit de onderste regionen van de tijdenlijst en duwt Russel daarmee terug naar plek zestien. Daarmee staat hij echter wel voor Perez, Ricciardo, Stroll en Kubica. Een heel klein lichtpuntje dus voor het geplaagde team van Williams. Bij Racing Point daarentegen is het huilen met de pet op en ook Ricciardo heeft het even niet lekker voor elkaar vandaag.
De afvallers: Russell, Perez, Ricciardo, Stroll, Kubica
Q2
Op Gasly na blijken de topteams in Q1 toch een vrij grote marge te hebben op de rest. Ze kunnen dus redelijk relaxt naar Q3 rijden op de mediums. De Franse teammaat van Max probeert dat dit keer overigens ook te doen, maar door de halve seconde die hij toegeeft op Max wordt dat wel even bibberen voor Pierre. Van de andere kandidaten lijkt Norris wederom de snelste. Daarachter is het ongemeen spannend tussen de middenvelders. Alleen Raikkonen geeft iets teveel toe. Hij heeft waarschijnlijk ergens een foutje gemaakt in zijn eerste run.
De vraag is of de baan zich nog een keer verder ontwikkelt zoals aan het einde van Q1. We zien in ieder geval veel groene sectoren onder in beeld, dus het lijkt er wel een beetje op. Opvallend genoeg gaat Gasly niet voor de ‘zekerheid’ van een run op de softs, maar gokt hij op nog een run op mediums. Verstappen daarentegen gaat juist wél voor een run op de softs. Het nut daarvan ontgaat ons een beetje, hoewel Max in theorie voor een andere strategie kan gaan dan zijn concurrenten door te starten op soft.
Gasly verbetert zijn tijd niet, maar heeft mazzel dat de meeste anderen ook niet onder zijn eerste tijd doorgaan. Uiteindelijk is het toch weer Raikkonen die met zijn ervaring het laatste plekje in Q3 steelt. Hulkenberg haalt het net niet en hetzelfde geldt voor de b0iZ van Toro Rosso, die na de geweldige race van vorige week weer terug op aarde zijn en morgen starten vanaf P12 en P13. Giovinazzi en Magnussen zijn de laatste afvallers en moeten toekijken hoe hun teamgenootjes het ervan afbrengen in Q3. Verstappen maakt zijn run op rood niet af en start dus morgen ‘gewoon’ op geel.
De afvallers: Hulkenberg, Albon, Kvyat, Giovinazzi, Magnussen
Q3
En dan is het vooral weer de vraag: hoeveel tandjes kan Mercedes erbij zetten in Q3? Het verschil met Verstappen en de Ferrari’s was tot nu toe erg klein, maar ja, dat kennen we van Mercedes. Hamilton opent het bal en gaat inderdaad sneller dan voorheen. Maar Bottas gaat met een magische derde sector nog exact een honderste van een seconde sneller dan zijn teammaat. Dat wordt dus wachten op de tweede runs om te kijken welke zilverpijl vooraan staat. Of…toch niet?
Vettel zet een paarse sector neer in sector 1 en Verstappen in sector 2. Van Ferrari weten we dat ze supersnel zijn in de powersectie en daarna meer moeite hebben, maar de tijd van Verstappen biedt hoop. En jawel! Verstappen gaat naar een voorlopige pole position! Opeens ligt het WK open…
In de herhaling zien we echter aan boord bij Lewis dat de Brit hier en daar wat kleine foutjes maakte. In theorie zit er dus nog een snellere ronde in voor LH44. Met twee minuten te gaan zoekt Verstappen als tweede van de toppers weer het circuit op. Alleen Leclerc zit nog voor hem op de baan. De rest kan dus ‘reageren’. Is dat wel de juiste keuze van Red Bull?
Leclerc zet met een volgens Ferrari licht beschadigde SF90 wederom een snelste eerste sector op de klokken, maar verliest daarna tijd. Hij verbetert wel zijn eigen tijd en gaat daarmee voorlopig voorbij aan de twee Mercs. Maar dan zien we dat het gewoon de baan is die weer wat sneller is geworden. Max Verstappen rijdt namelijk nog een paar tienden van zijn tijd af en ook de Mercs zijn snel onderweg. Vooral Bottas lijkt Max nog te kunnen pakken. Maar de Fin komt uiteindelijk achttien duizendsten tekort. Hamilton en Vettel moeten dan nog over de finish komen, maar komen er niet aan te pas. Hamilton gaat ‘slechts’ naar plek drie en ook Vettel moet zijn meerdere erkennen in zijn teammaat en eindigt op plek vijf.
Gasly wordt zesde, maar geeft wel bijna negen tienden toe op Max. Norris en Sainz bevestigen dat Mclaren momenteel het vierde team is met de plekken zeven en acht. Grosjean pakt met de ‘oude’ Haas de negende stek, vóór Raikkonen die misschien nu wel baalt dat hij Q3 haalde. De Fin moet daardoor immers morgen op soft starten, terwijl de coureurs achter hem vrije keuze hebben.
Maar laten we de belangrijkste zaken niet uit het oog verliezen. Jazeker. Hij heeft ‘m binnen hoor. Waar het eerder nog misging in Monaco en Mexico, pakt MV33 na zeven zeges eindelijk zijn eerste pole. Leuk detail: Max is daarmee toevallig de honderdste coureur die minimaal één pole achter zijn naam heeft staan. Dat wordt dus weer lekker winnen morgen. Wie weet wat de tweede helft van het seizoen ons vervolgens nog te bieden heeft. Straatfeest. Campione!
De volledige uitslag
1. VERSTAPPEN – Red Bull
2. Bottas – Mercedes
3. Hamilton – Mercedes
4. Leclerc – Ferrari
5. Vettel – Ferrari
6. Gasly – Red Bull
7. Norris – McLaren
8. Sainz – McLaren
9. Grosjean – Haas F1
10. Raikkonen – Alfa Romeo
11. Hulkenberg – Renault
12. Albon – Toro Rosso
13. Kvyat – Toro Rosso
14. Giovinazzi – Alfa Romeo
15. Magnussen – Haas F1
16. Russell – Williams
17. Perez – Racing Point
18. Ricciardo – Renault
19. Stroll – Racing Point
20. Kubica – Williams
Yes!!!
@pomoek: What’s the similarity between Verstappen and a flag?
They both have a pole!
Yes!
@rijnounsdoor: Gaan we lekker? Wat is de ovk tussen Max en struikelen? Verstappen.
@pomoek:
Laten we het nu eens niet over Max hebben maar over Honda!
Zoals Honda gegroeid is sinds ze bij McLaren weg zijn, petje af, Max had nimmer de pole gehaald als de Jappanners deze effort er niet ingestopt hadden.
@erik2907: maar Honda had de pole ook niet gehad zonder Max. Want Gasly staat 6e.
@vincent1984:
Albon en Kvyat 12 en 13 met Honda, Williams 20e met Mercedes, dus ………?
@erik2907: Dat Verstappen een redelijke invloed heeft op de performance. Zeker van vandaag.
Iets wat je in de F1 al jaren ziet. De goedkoopste manier om een auto vier tienden sneller te maken is een topcoureur ;-).
@willeme: alonso koste behoorlijk geld en dat zou ook een topcoureur zijn. Vettel kost ook behoorlijk geld en dat zou ook een top coureur moeten zijn.
@rolov: helemaal waar! Alonso had zijn teamgenoten redelijk vaak ver achter zich. Vettel hetzelfde met Raikkonen. Dus in die zin kun je zien dat het verschil kan maken.
@willeme: Alonso – Van Doorne was 21-0 ofzo? Was zeker geen koekenbakker die ALO..
@cloverleaf: Alfonso was een arrogante sukkel die het allemaal veel beter dacht te weten.
@erik2907: Zeker weten! Vond het ook erg bijzonder dat de naam Honda in de nabeschouwing niet is gevallen…
@ticoooo:
Triest ….. en als het mis gaat, zoals bij McLaren dan weten ze Honda wél te vinden….
Doet niets af aan de prestatie van Max, maar hij kan niet zonder Honda en RB en v.v.
@erik2907: in de nabeschouwing bij Ziggo werd er meerdere keren naar Honda verwezen.
@hiostu: kijk eens bij @ticoooo hierboven, die maakte er melding van …
@erik2907: Jeujh Honda!
@erik2907: eensch, had.dit nooit verwacht. Een mea culpa is op zijn plaats.
@erik2907: jazeker. Honda. Gasly op
P6 en beide torri’s buiten de top 10. Max heeft er alles aan te danken.
@erik2907: laten we ’t niet over Max Verstappen hebben, maat over Jos Verstappen! Of nee, wacht! De Intertoys om de hoek die Max eerste baby-kart verkocht! Of laten we anders over de invloed van de koeling hebben die deze geweldige Honda motor beter doet presteren! (zucht) Max heeft met z’n totaalpakket een topprestatie geleverd. Dat verdient aandacht en een huldiging. Maar als je daar anders over denkt, nou dan negeer je ’t toch gewoon? Tip! ??
@drdre1: het is kiet enkel max, rb of honda. Je moet het als een geheel zien, het is en blijft een team sport. Iedereen moet presteren op een hoog niveau om tot een dergelijke resultaat te komen.
@acizane80: eens hoor. Mag wat dat betreft ook wel wat meer zendtijd naar bijv een woordvoerder van een fabrikant. Maar ja… Die laten vast weinig los over de insides…
Yes Yes Yes!!!!!!
Wat was dat spannend zeg. Die laatste ronde met iedereen achter elkaar. En wat een tijd, en een mega klein verschil met Bottas. Maar eindelijk heeft hij de pole te pakken.
Eindelijk! En verdiend, op eigen kracht en geen geneuzel eromheen!
Leuk die uitroeptekens in de titel!!11!!!een!!
Fantastisch die Max! Verslaat eigenhandig de Mercedessen. Beste coureur op de grid op dit moment imo. Meanwhille Gasly bijna 1 seconde trager….
Ja!!!
En nu maar hopen op een slechte start!?
En daarom gaat ie echt niet weg bij RBR!!!!
?
@gtveej: we weten denk ik niet de insides, maar volgens mij draait RBR en Honda als een tierelier. Alle medewerkers geloven er in en dat zie je terug in ’t resultaat. Zal ongetwijfeld weer z’n dip krijgen, maar op ’t moment lijkt ’t me hartstikke mooi om in zo’n teamvibe te zitten.
@drdre1: die monteurs in de box, fantastisch om de hoop en de spanning op hun gezichten te zien. Mooi voor Redbull en Honda
@lekkerlinksrijden: zekers! Eigenlijk jammer dat we doorgaans alleen de topteams zien op dit soort momenten. Wat mij betreft had er ook wel wat focus naar Williams gemogen met Russell’s prestatie.
@gtveej: !!1!
E I N D E L I J K een P O L E!
Leuk die spoiler voor mensen die uitgesteld kijken… Je kan misschien ook zetten. Kwalificatietijden of dergelijke… danku Autoblog!
@thestino: ik kijk gewoon geen autoblog als ik uitgesteld kijk. Tip
@super007: inderdaad, als ik een wedstrijd of kwalificatie later kijk dan zorg ik dat ik alle app groepen mute die potentieel spoileren en kijk ik gewoon niet op nieuwssites en Autoblog.
@super007: Wat moet een mens anders op een saaie werkdag… ?
@thestino: Leuker werk zoeken.
@thestino: kwalificatie kijken
@thestino: Dat wordt lastig, ben ik bang. Het is het grote nieuws overal. Dus je kan dan het beste even het internet uitzetten en een lekker muziekje op de koptelefoon ;-).
@thestino: echte fans kijken live.
@jaapiyo: Ok, kan jij even mijn baas contacteren, Misschien geeft hij daar wel gehoor aan. Gsm: 0032499740844 Dank bij voorbaat!
@thestino: ik heb even een nette zwarte Golf 2.0 op 2dehands.be gezet voor net iets te weinig met bovenstaand telefoonnummer. Geen dank!
@cloverleaf: Dan heeft hij ook nog eens iets te doen.
@cloverleaf: HAHAHAHAHA??????????????????
@cloverleaf: Iets te goedkope koi-karpers doen het ook altijd goed.
@vaakbenjetebang: probeer het anders eens met haardhout of een witkuifkakatoe..
@thestino: mag je wel tijdens werktijd allerlei reacties geven op Autoblog?? Heeft “die baas” ook weinig aan je. Sterkte man!
@SpiderIV: Vraag het hem eens? ?
@thestino: nu al medelijden met je baas..
@lekkaah: Zeker geen medelijden met die man hebben. ?
@thestino: bij mij heeft de baas er juist problemen mee als ik niet kijk onder werktijd…?
@jaapiyo: wat die vakbonden wel niet voor elkaar krijgen tegenwoordig
@thestino: heb jij nooit last van plotselinge diarree op je werk?
@thestino: als je het niet mee wou krijgen had je je misschien het best onder een steen kunnen verstoppen ?
@thestino: Als ik uitstel kijk ik ook nooit. ?
@thestino: Kan je frustratie begrijpen. Maar aangezien het gewoon de kern is van het bericht… En dit is de eerste keer. Hopelijk doen ze in het vervolg gewoon iets van ‘Uitslag kwalificatie GP van…’ oid.
@thestino: first world problems…
#wachtmaaraf….
EIN-DUH-LUK! Als kwali nu ook al spannend begint te worden naast het racen dan wordt het nog wat met F1!
@Rick-dos: #????
Yes. Eindelijk een topmotor echt fantastisch.
Geweldig! Maar je kon het ook wel een beetje verwachten bij de grote prijs van hondarijden
BAM! In the pocket! En nog wel met een Track Record ook! :-)
De man is in absolute topvorm. Hij haalt net die ene paar tienden uit de auto die er eigenlijk niet in zitten. Ook erg volwassen geworden. Topprestatie dit en het is hem gegund.
Hopelijk een fatsoenlijke start morgen. Goede pole ronde maar liever morgen een overwinning
@rovadepo: juist niet. Verstappen moet zijn juist start verprutsen, dat levert meestal een mooie race en Verstappen de overwinning!
@mashell: dat is ook weer zo ja. Al vind ik dat RedBull nog geen echt goede start heeft gehad dit jaar.
Denk je niet dat Lewis gewoon een slechte dag had? Die is normaal gezien 3/10 sneller dan Bottas. Of Bottas was gewoon erg goed vandaag.
@rovadepo: ik denk dat hij weer ziek is…
Wordt wel een saaie race morgen ben ik bang van max 30s voor iedereen en de rest in een treintje er ver achteraan
@jeroen20vt: nou…laten we niet vergeten dat Max na de start vijfde ligt.
@jeroen20vt: autoblog legend:
max 1e = saaie poep race
max 3e = poep honda
max dnf = max poep coureur
deze alvast voor later:
max kampioen = poep fia
Fantastisch!
Gasly op bijna een seconde, geeft wel aan hoe hard Max er voor heeft moeten vechten.
Nu alleen nog ff lekker van de lijn komen morgen…
@cloverleaf: dat is wel een dingetje de afgelopen races. Aan de andere kant: Hij won wel de races die hij slecht is gestart.
Ohhh wat heb ik een schurft aan de mensen die roepen dat Max nog wel even WK kan of gaat worden dit jaar. Die hebben ook echt geen flauw benul van hoe groot de achterstand is op Hamilton en wat er moet gebeuren in die 10 races om dat in te halen…. zucht.
Theoretisch mogelijk? Ja. Hoe groot is die kans? Nihil.
@Visje66: dat kan niet. Iets kan niet nihil zijn terwijl er wel een theoretische kans is. Dus er zal iets van een percentage uit komen rollen. Dat die kans dichter bij nihil zal liggen dan bijvoorbeeld bij 50% beaam ik.
@aapuitdemouw: heerlijk
@Visje66: hij heeft 63 punten achterstand en er zijn er nog 260 te behalen, dus het is zeker mogelijk. Al is de kans klein, maar het kan raar lopen.
@sanderb: VER heeft ‘onder voorbehoud’ 63 punten achterstand, het kan zo maar zijn dat 24 september de tijdstraf van AR wordt teruggedraaid. Scheelt toch weer 2 punten die LH44 dan minder heeft.
@Visje66: rapper heeft deze voorsprong in 11 races opgebouwd. Kan door Max in 10 races ook weer ingelopen worden. Beide kansen zijn net zo groot.
@Visje66: hij is ze ook achter komen te staan in 10 races dus waarom zou hij ze dan ook niet weer in kunnen halen
Max p1 en Ricciardo p18. Die zal zich wel (weer) afvragen of zijn overstap zo’n slimme move is geweest….
@ijoost: Ricciardo wist heus wel dat de Renault minder snel zou zijn. Hij koos het het oog op de lange termijn en voor een gelijke behandeling. Verder werkte het eea financieel wat beter voor hem.
@kenju: snap ik helemaal. Sportief gezien bedoelde ik dan ook, dat het pijn zal doen.
Zelfs een Williams met een rookie voor hem geëindigd…
@ijoost:
Ja, waarschijnlijk had ie toch een beetje gehoopt op een constante P7 en naar het eind van het seizoen het de grote jongens af en toe moeilijk maken.
Ondertussen laat klantenteam McLaren ze alle hoeken van de kamer zien en staan ze zelfs onder TR-Honda.
Miljoenen of niet, dat moet pijn doen bij Ricciardo. Als ie de kans krijgt om voor Mercedes of Ferrari te rijden is ie direct weg, desnoods tegen minimumloon.
@ijoost: Over Renault gesproken: Max werd tijdens de persconferentie gevraagd om een reactie op de claim dat Renault meer dan 1000pk heeft. Zijn antwoord? Vrij vertaald “Als ze echt 1000pk hebben, hebben ze wel een verdomd slechte auto”
@ijoost: voor z’n bankrekening is het een hele slimme move geweest. En hij hoeft niet meer in de schaduw van Max te staan, ook prettig. De man heeft een leuke glimlach, maar hij heeft zich mijns inziens erg laten kennen met de overstap.
De tweede seizoenshelft gaat geweldig worden. VER gaat HAM nog een run for his money geven.
Ik voorzie dat we het ware (nasty) gezicht van HAM gaan zien, als hij niet meer bejubeld wordt als de grootste ster van F1.
Vanaf volgend seizoen gaat het saaier worden. Max standaard op pole en nog maar weinig in beeld tijdens de races…De Verstappen era staat op het punt van beginnen.
@subzero079: ik help het je hopen, hoewel de races waarin zijn winst zwaarbevochten zijn, wel geweldig zijn om naar te kijken!
Echt jammer voor Russel wat gunde ik die kerel Q2 al was het maar als vulling van het veld
@rob5nismo:
Komt wel goed met hem, denk dat Russel eerder in de 2e Mercedes zit dan Ocon.
@harrie: Ik hoop het. Ik vind het knap Ocon het puur op talent en zonder enig geld zo ver geschopt heeft, maar hij is toch wel erg onsympathiek. Zet dat tegenover Russell, die de sympathie zelve is, en mijn voorkeur is duidelijk. Bovendien lijkt het me qua persoonlijkheid ook een betere keuze. Russell is rustiger, terwijl Ocon een heethoofd is
Het schijnt dat Michael Bleekemolen weer heeft gezegd dat het weer matchfixing is van Mercedes…
@venividivici: de zon schijnt ook, maar drie zwaluwen maken het nog geen herfst.
had nr 99 nu nog straf gekregen? Dat Russel wel van p14 start
@rob5nismo: Yup: https://www.racefans.net/2019/08/03/giovinazzi-given-grid-penalty-for-blocking-stroll-after-radio-message-error/
@pomoek: thnx
Ik zou nog even een paar starts oefenen max? Maar respect hoor, had niet verwacht dat ze dit jaar al zo mee konden doen.
Mooi gedaan en hopelijk wel een goede start morgen! Maar die Kubica heeft toch niets meer te zoeken in de F1? En RIC…. omg..
Wat zal ric nu wel niet denken?
“Dst wordt dus weer lekker winnen morgen”, is wel een hele suffe uitspraak die getuigd van weinig racekennis. Beetje Olav Mol niveau. Met zo een klotestart als afgelopen keren is pole waardeloos. Ik hoop echt dat ie het flikt hij moet echter nog heel wat rondjes….
@niex: Hongaroring is erg lastig inhalen. Met name op DEZE baan is pole heel erg belangrijk. Natuurlijk, nu moet ie niet zijn start verprutsen en geen fouten maken (plus een goede tactiek), maar op deze baan is pole een heel goede stap richting de overwinning.
Jack Plooij afzeiken om zijn niveau is prima, die heeft het vak van ‘interviewer’ nog niet onder de knie. Olav Mol betichten van weinig race-kennis is natuurlijk onzin. Die man is al een jaartje of 20-30 met het F1-circus is aan het meereizen. Die weet behoorlijk van de hoed en de rand, of je hem nu mag of niet. Natuurlijk niet op het niveau van de Nederlanders die de F1 kijken sinds Carel Godin meedoet ;-)
Top gedaan Max! Een hele mooi mijlpaal in zijn carrière. Maar wat een onbeschofte hork was die Jack Plooij weer. Nog even bij Nico Hulkenberg gaan refereren naar zijn spin vorige week, ook al geeft hij zelf al aan dat het een lullige vraag is. #ontslaJackPlooij