• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Red Bull wil af van ‘diesels’ in de Formule 1

Auteur: jaapiyo, gepost 13 oktober 2017 om 16:39 – 10 Reacties

Bottas-Mercedes


Het hele eco-vriendelijke gedoe is een wassen neus, volgens Red Bull teambaas Christian Horner.

Red Bull Racing heeft bij monde van Christian Horner aangegeven dat de regels omtrent olie verbranden in de Formule 1 volgend jaar nog scherper gested moeten worden. Eerder dit jaar werden de regels al iets gewijzigd tijdens het seizoen. Motoren die in de auto’s gezet worden na de Grand Prix van België mogen niet meer 1,2 liter, maar 0,9 liter olie verbruiken per 100 kilometer. Mercedes maakte handig gebruik van de situatie door in België vast wat nieuwe PU’s te installeren. Volgend jaar worden de duimschroeven nog iets verder aangedraaid naar een limiet van 0,6 liter per honderd kilometer.

Daar de meeste F1 races (met uitzondering van Monaco) 300 kilometer lang zijn, komt dit echter nog steeds neer op een verbruik van maximaal 1,8 liter olie per auto per race. Horner vindt dit teveel, zo zegt hij tegen Autosport, de motoren zijn per slot van rekening geen diesels.

It’s almost a diesel engine. It goes against what the concept of this eco-friendly hybrid formula is. I think the reality is it would be better to see it addressed properly, and take away the uncertainty. I know other teams are particularly upset about what they perceive as oil burning, particularly during qualifying.

We zijn we er wel voorstander van om de hypocrisie van ‘milieuvriendelijke motoren’ in een circus dat de hele wereld overvliegt en daarbij ontiegelijk veel CO2 uitbraakt aan de kaak te stellen. Maar, we moeten ook niet uit het oog verliezen dat het teambelang ook meespeelt voor Horner. Dat valt op te maken uit zijn laatste zinnetje. Hoewel men er inmiddels namelijk vanuit gaat dat Red Bull’s motorenleverancier Renault net zoveel olie verstookt als de concurrenten, is Horner het een doorn in het oog dat Ferrari en Mercedes hun motoren kunnen opdraaien in de kwalificaties. De Brit wijdt dit kennelijk nog steeds aan kortstondig extra olieverbruik bij de roden en zilveren.

Ondanks dat Renault heeft aangegeven dat het zelf hard werkt om volgend jaar ook zo’n magische kwalificatie-knop aan te kunnen bieden aan de coureurs met Renault-power, is het dan ook niet gek dat Eric Boullier het grondig eens is met Horner. Zoals bekend rijdt ook McLaren volgend jaar met Renault-power.

I know the FIA and Charlie [Whiting] are working very hard to try to close the loophole because there’s not a clear definition of oil in the FIA regulations, but I don’t know if it’s going to be enough. We have to also clamp [down on] this oil consumption, which would be at the end closing the loophole for next year. I think the restriction may [need to] be a bit higher than it is planned to be today.

Ook interessant!

  • Red Bull kaapt nog meer kopstukken weg bij Mercedes
  • Red Bull te snel
    Red Bull is veel te snel voor Mercedes
  • Red Bull wil vijftig medewerkers van Mercedes stelen
  • Motorenbaas Mercedes maakt overstap naar Red Bull

Nieuwste artikelen

  • Waarom je ruiten beslaan en hoe je ze 10× sneller ontwasemt
  • Buitenkansje: koop deze unieke AMG op Marktplaats!
  • Gespot – De nieuwe Vanquish in het kwadraat
  • R8-bestuurder wordt bijna gespiest bij crash in Hendrik-Ido-Ambacht
FacebookTweetPinLinkedIn

Christian Horner, Diesel, eric-boullier, Ferrari, Formule 1, McLaren, Mercedes, olie, Racing, Red Bull Racing, Renault

Vorig bericht: « Tankstation in Wesepe negeert bellende klanten volledig
Volgend bericht: Dit is de goedkoopste auto met 400+ pk in Nederland »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dutchdriftking zegt

    13 oktober 2017 om 16:49

    Als volgend jaar er nu eens 4 teams ongeveer gelijkwaardig zijn…. Dan gaat het nog eens spannend worden!

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      13 oktober 2017 om 17:45

      @dutchdriftking: gaat niet gebeuren. De laatste twee decennia is er altijd wel een team dominant geweest in de Formule 1: McLaren was 3 jaar dominant met Hakkinnen; Ferrari en Schumacher waren dat de vijf opvolgende jaren. Daarna o.a. twee jaar Renault/Alonso en vier jaar Red Bull/Vettel.

      Dat heeft alles te maken met het voor langere tijd bevriezen van de reglementen: is er eenmaal een team dominant, dan is het binnen die geldende regels heel erg moeilijk voor de concurrentie om deze bij te halen.

      Tot de jaren tachtig had je dat helemaal niet: het innovatieve, experimentele karakter van de toenmalige Formule 1 leidde er toe dat een team dominant kon zijn in het ene jaar en niet verder kwam dan de achterhoede in het jaar er op. Het enige team die dat in de ‘moderne’ tijd nog een keer heeft overgedaan is Brawn F1.

      Login om te reageren
      • pomoek zegt

        13 oktober 2017 om 18:21

        @rrrobert: je kan ieder jaar de regels aanpassen. Dan krijg je weer het probleem dat de rijke teams zich makkelijk en sneller aan de nieuwe situatie aanpassen en de minder rijke teams daar meer moeite mee zullen hebben. Er zal altijd een soort balans tussen innovatie en kostenbeheersing moeten zijn.

        Login om te reageren
  2. rrvliet zegt

    13 oktober 2017 om 17:04

    Wat betekenen die vierkante haakjes in een quote? [ ] Ik dacht dat dit woorden zijn welke toegevoegd zijn door de redacteur om de leesbaarheid te vergroten. Maar het is zo’n gekke uitspraak zonder die woorden. Kan iemand me dit uitleggen?

    Login om te reageren
    • bitd zegt

      14 oktober 2017 om 05:20

      @rrvliet: is een quote van een Fransoos: Allo Allo!
      “Gid Moaning”

      Login om te reageren
  3. rufctr01 zegt

    13 oktober 2017 om 17:24

    Ooooh…nu snap ik het olieverbruik van Audi ook. Ze denken dat ze F1 auto’s verkopen!

    Login om te reageren
    • Erik zegt

      13 oktober 2017 om 19:01

      @rufctr01: je bedoelt alles binnen de VAG-groep?

      Login om te reageren
  4. VeniVidiVici zegt

    13 oktober 2017 om 19:53

    Stop dan gewoon het transport met 25 diesel vrachtwagens en begin met hybride trucks…

    Login om te reageren
    • VeniVidiVici zegt

      13 oktober 2017 om 19:55

      @venividivici: 25 vrachtwagens per team welteverstaan.

      Login om te reageren
  5. rotasaxal zegt

    13 oktober 2017 om 23:41

    Ja gewoon alle races op 1 baan houden.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North