• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Reden niet functioneren DRS tijdens GP Abu Dhabi bekend

Auteur: willeme, gepost 2 december 2019 om 14:01 – 23 Reacties

Max Verstappen


Uiteraard was het geen mechanisch probleem.

Gisteren werd de laatste GP van het seizoen gereden. Nu is het heel persoonlijk, maar Yas Marina is een van de mindere banen op de kalender. De aankleding is geweldig, maar het baantje zelfs is een beetje ‘meh’. Alle nadelen van een stratencircuit, zonder dat het daadwerkelijk de charme heeft van een stratencircuit.

Kimi Raikkonnen vatte het in 2009 heel erg mooi samen: “The first two corners are okay, the rest is shit.” De Fin blijft toch de droom van iedere PR-functionaris. De eerste 18 ronden waren extra zwaar om naar te kijken. Het DRS-systeem functioneerde namelijk niet.

Ferrari

Noodzakelijk kwaad
Nu is het Drag Reduction System een soort ‘power-up’, maar met de enorme neerwaartse druk waarmee de auto’s rijden, ook bijna een noodzakelijk kwaad. Maar wat is nu de reden dat het DRS-systeem niet werkte?

Mercedes GP

Resetten
De FIA laat weten dat het lag aan een gecrashte server. Het probleem werd pas bekend vlak voordat men het DRS wilde inschakelen. Maar zoals met alle elektronica is er natuurlijk altijd één manier om alle ICT-specialisten overbodig te maken: uitzetten en weer aanzetten. Nu is die methode 99% van de keren bijzonder effectief.

Ferrari

Veiligheid
Gisteren was deze methode overigens óók effectief. De FIA durfde het echter niet direct aan om het DRS ‘vrij’ te geven. Eerst moest de FIA testen of het systeem daadwerkelijk weer functioneerde. Het belangrijkste was echter of de juiste data weer werd gebruikt. Dus in in die eerste 18 ronden was men aan het testen of DRS weer naar behoren functioneerde. FIA heeft altijd de veiligheid op nummer 1 staan en de gevolgen van een achtervleugel die te vroeg open gaat, kunnen natuurlijk catastrofaal zijn. Pas na 18 ronden was men er zeker van dat dat niet ging gebeuren.

Ook interessant!

  • Video: Start GP Abu Dhabi, Lewis pakt Max
  • FIA-steward: "verwacht niet dat besluit wordt teruggedraaid"
  • Topberaad FIA vanwege safetycar procedure Abu Dhabi [UPDATE]
  • Zo kun je de GP Abu Dhabi GRATIS volgen!

Nieuwste artikelen

  • Politie pakt motor van Brabantse vlogger af
  • Als je de trap niet opkomt, dan ga je maar Le Mans rijden?
  • Deze knotsgekke Lambo staat nu te koop in Nederland
  • VW Touareg in de uitverkoop: tot €10.000 goedkoper
FacebookTweetPinLinkedIn

fia, Formule 1, Racing

Vorig bericht: « Baan van Circuit Zandvoort is in februari klaar
Volgend bericht: Wordt blauw-oranje het nieuwe zwart in 2020? »

Lees Interacties

Reacties

  1. ghost zegt

    2 december 2019 om 14:07

    Have you tried turning it off and on again?!

    ????????????

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      2 december 2019 om 14:21

      @ghost: ????

      Login om te reageren
    • sanderz28 zegt

      2 december 2019 om 16:44

      @ghost: heb een vestigingsmanager gehad die ook een keer een knopje omzette op het werk, vervolgens 2 weken geen telefoon gehad en het duurde weken voordat de pc’s weer een beetje normaal functioneerde??

      Login om te reageren
      • suheyl zegt

        2 december 2019 om 17:17

        @sanderz28: Beroerd systeem bij jullie dan…

        Login om te reageren
    • vaakbenjetebang zegt

      2 december 2019 om 20:21

      @ghost: Wat was die serie briljant. “This is the internet…”

      Login om te reageren
  2. hashtagger zegt

    2 december 2019 om 14:10

    Drs ook altijd wat he…

    Login om te reageren
  3. KEV9 zegt

    2 december 2019 om 14:20

    weg met dat hele DRS, nu heb je echte mannen nodig, mannen die wel durven in te halen zonder DRS

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      2 december 2019 om 14:21

      @Soulmaster: heeft geen hol met “durven” te maken…

      Login om te reageren
      • breakingpoint zegt

        2 december 2019 om 14:59

        @dutchdriftking: en “durven” geen hol met “echte mannen”, post hield eigenlijk geen enkele steek.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 december 2019 om 14:29

      @soulmaster: DRS dient om inhalen mogelijk te maken. Zonder DRS is Formule 1 gewoon een optocht, race uitslag = kwalificatie – uitvallers.
      Maar je zou eigenlijk de coureur de controle over de inzet van DRS willen geven, dus iets als 10x per race door de coureur in te zetten. Kan er wel ingehaald worden, is het niet voorspelbaar, is de coureur er verantwoordelijk voor en krijgt het een strategisch aspect.

      Login om te reageren
      • vroaaaaaaaaaar zegt

        2 december 2019 om 15:06

        @mashell: zoiets als de powerboost bij Formule-E?

        Login om te reageren
      • dawwg zegt

        2 december 2019 om 19:54

        @mashell: Hoe heeft de F1 het dan 65 jaar ZONDER DRS prima gedaan ? DRS is ‘noodzakelijk’ omdat de auto’s aerodynamisch gewoon zuigen; hopelijk brengt de aanpassing van volgend jaar verbetering zodat we afscheid kunnen nemen van dit domme mechanisme; vond de optocht achter Hulkenberg waar ronde aan ronde gevechten waren veel leuker; gaat het tenminste weer om racen en niet om een magisch-knopje indrukken op het rechte stuk….

        Login om te reageren
        • bassx zegt

          2 december 2019 om 22:56

          @dawwg: Tankverbod heeft DRS ook noodzakelijk gemaakt. Bij de start wegen nu alle auto’s evenveel.

          Login om te reageren
      • gregorius zegt

        3 december 2019 om 13:46

        @mashell: wat je eigenlijk zegt is dat teams toegestaan wordt om x-keer per race meer dan 100kg/uur fuel flow te mogen gebruiken.
        Want in een klasse waar niet iedereen dezelfde krachtbron gebruikt, kan je onmogelijk reguleren dat men de hele race maar 95% van de mogelijke kracht gebruikt en maar x-keer 100%.

        Maar als je kijkt naar de F-e — het maakt het nauwelijks interessanter. Het was in woestijnland eerder interessant om te zien of iemand t kon gebruiken zonder eerst een plaats te verliezen door de debiele locatie waar ze die activation-zone hadden neergelegd.

        Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 december 2019 om 14:29

      @soulmaster: DRS dient om inhalen mogelijk te maken. Zonder DRS is Formule 1 gewoon een optocht, race uitslag = kwalificatie – uitvallers.
      Maar je zou eigenlijk de coureur de controle over de inzet van DRS willen geven, dus iets als 10x per race door de coureur in te zetten. Kan er wel ingehaald worden, is het niet voorspelbaar, is de coureur er verantwoordelijk voor en krijgt het een strategisch aspect.

      Login om te reageren
  4. dare2think zegt

    2 december 2019 om 14:25

    Ergens wringt het wel, dat een ‘sport’ zo afhangt van een anonieme server.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      2 december 2019 om 14:35

      @dare2think: en dat ze geen backup server hebben. Het is toch niet bepaald een low budget feestje.

      Login om te reageren
      • Richmond zegt

        2 december 2019 om 17:41

        @mashell: Volgens masi: “There is a back-up. But the first part is to actually identify what the first issue was. And as we all know, with any back-up systems, there’s a lag with things clicking over.”

        https://www.motorsport.com/f1/news/abu-dhabi-drs-outage-server-crash/4605633/

        Login om te reageren
        • dawwg zegt

          2 december 2019 om 19:58

          @benja01: 30 minuten ? Dit is gewoon prutswerk hoor …

          Login om te reageren
  5. berlinetta zegt

    2 december 2019 om 14:39

    DRS maakt het in mijn ogen juist minder spannend. Je ziet al ronden van tevoren aan komen dat iemand ingehaald gaat worden. De achterste coureur neemt geen risico’s, want hij weet dat hij er toch eenvoudig voorbij kan op het rechte stuk. Even wachten tot hij dichtbij genoeg is en er langs.

    Van mij mogen ze het dus afschaffen. Of nog beter: alle coureurs mogen het altijd gebruiken, zoveel als ze willen. Hoe sneller de auto’s, hoe beter.

    Login om te reageren
  6. Gulli zegt

    2 december 2019 om 14:53

    Ik hoop dat de nieuwe aero in 2021 dit soort kunstgrepen overbodig maakt. Al heb ik ergens gelezen dat de vermindering van vuile lucht achter de auto lager is dan men had gehoopt.

    Login om te reageren
  7. Fork5 zegt

    2 december 2019 om 15:23

    Minder saai ? ik vond de eerste 18 ronden juist mooi. Veld lag dichter bij elkaar. Bottas moest echt mensen eruit remmen om in te halen ipv er allang voorbij zijn voor het rempunt. Er werd wel degelijk ingehaald.

    Als ze het echt in 2021 voorelkaar hebben dat ze dichter op elkaar kunnen rijden in de bocht is ook DRS minder hard nodig.

    Login om te reageren
    • hingenine zegt

      2 december 2019 om 19:00

      @fork5: en een Hulkenberg die met echt verdedigen een aantal wagens achter zich wist te houden.
      Er werd niet ingehaald inderdaad, want dat lukte niet.
      Maar hey; een Mercedes die niet voorbij een Renault kan zie je bijna nooit.
      Toen de DRS weer werkte was Hulk gauw gezien.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North