• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Yes! Er komt nieuw onderzoek naar stijging BPM

Auteur: willeme, gepost 15 november 2019 om 10:06 – 27 Reacties

Volkswagen Up R-Line


Eindelijk gerechtigheid?

Het is vandaag wel een milieuvriendelijk politiek-ochtendje. Vanuit diverse hoeken moeten er maatregelen genomen worden omtrent het milieu door middel van onder andere extra belastingen en ingrepen van de overheid. Vervolgens moet dat keurig onder de noemer ‘valt wel mee’ weggemoffeld worden.

Korte samenvatting. In Nederland betalen wij extra belasting over een auto, ondanks dat we één Europa hebben (waar ze geen BPM kennen). Deze belasting mocht dan ook niet, maar wordt nu geheven over de CO2-uitstoot, iets dat wél mag. Als je maar genoeg heft, komt de overheid vanzelf weer op hun ‘oude inkomen’ terug.

Volkswagen Up R-Line '19

Onlangs zijn we van de NEDC-cijfers afgestapt en maken we nu gebruik van veel realistischere WLTP cijfers. Dat betekent een hogere uitstoot. Destijds beloofde de toenmalige staatssecretaris van financiën (Erik Wiebes, VVD) dat deze stijging níet zou worden doorberekend aan de automobilist. Zijn opvolger, (Menno Snel, D66), liet dat vervolgens wél gebeuren, maar deed wat elke doorgewinterde politicus uiteindelijk doet: ontkennen en schermen met een flut-rapportje. Ondanks dat auto’s aantoonbaar duurder zijn geworden, stelt Menno Snel dat auto’s groter en zwaarder geworden zijn en dat ze daardoor duurder zijn geworden. Right…

Volkswagen Up R-Line '19

Maar gelukkig zijn daar de gouwe oude CDA en VVD nog. Die hebben de wiskundig weinig onderlegde staatssecretaris op het matje geroepen. Beide partijen hebben aan Snel opgedragen dat er een nieuw onderzoek gestart moet worden, zo meldt BNR. Hopelijk niet door het TNO, waarbij je de uitslagen van te voren blijkbaar kunt aanvragen. Dat blijkt al helemaal uit het rapport van de KPMG, dat met minder warrige taal aankomt. Zij hebben gewoon de prijzen van alle populaire auto’s vergeleken en kwamen tot de conclusie dat auto’s wel degelijk duurder zijn geworden, tegen de afspraken in.

Volkswagen Up R-Line '19

De afspraak was namelijk dat de transitie van NEDC naar WLTP budgetneutraal zou verlopen. De prijsstijgingen zijn in sommige gevallen van de zotte. Bijzonder zuinige autootjes als de Volkswagen Up en Citroen C1 werden meer dan 800 euro duurder. Op een Up moet je 2 mille aftikken vanwege de impact die het autootje heeft op het milieu. Het nieuwe onderzoek wordt verricht door de Algemene Rekenkamer. Naar verwachting worden de resultaten in de zomer van 2020 bekend gemaakt.

Meer lezen? Deze 6 kleine autootjes hebben een G-label.

Ook interessant!

  • Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
    Overheid harkt minder BPM én brandstofaccijnzen binnen
  • BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
    BPM omhoog in 2022: (dikke) auto's nog duurder
  • Wil je ruimte? koop een 5 jaar oude bedrijfswagen zonder BPM
  • OV-mijders en pakketbezorgers redden de leasesector

Nieuwste artikelen

  • Deze F430 op Marktplaats is extreem duur (met een reden)
  • Video: 10x top of flop van de elektrische Porsche Macan
  • Koop de BMW M4 CSL die crashte in Uden
  • Kijk, de échte Smart komt terug
FacebookTweetPinLinkedIn

belasting, bnr, bnr-autoshow, bpm, cda, co2, geld, menno-snel, uitstoot, vvd

Vorig bericht: « Mercedes gaat definitief enorm veel banen schrappen
Volgend bericht: BREEK: Ford Mustang Mach E lekt op het internet »

Lees Interacties

Reacties

  1. occasiefapper zegt

    15 november 2019 om 10:08

    Ver van m’n bed show dit. Tegen de zomer van 2020 is iedereen allang vergeten dat ze teveel hebben betaald, omdat er waarschijnlijk een nieuwe maatregel doorheen is gedrukt die het nog minder aantrekkelijk maakt om een auto te kopen.

    Login om te reageren
  2. RiKe zegt

    15 november 2019 om 10:11

    “Het nieuwe onderzoek wordt verricht door de Algemene Rekenkamer.” Kortom niets aan de hand mensen, legale praktijken, auto’s zijn gewoon groter en zwaarder geworden, jullie worden heus niet genaaid. Zeg meneer Rutte, mag ik nu even m’n bonus vangen voor het uitbrengen van dit valse rapport?

    Login om te reageren
    • ukbob zegt

      15 november 2019 om 10:44

      @rike: plus die 1.000 euro, er vanuitgaande dat je werkt? Die hebben we namelijk ook nog tegoed…

      Login om te reageren
      • RiKe zegt

        15 november 2019 om 11:07

        @ukbob: exact, en het kwartje van Kok…en de 10 cent per liter die er af zou gaan bij de overstap naar de nieuwe type brandstof…

        Login om te reageren
  3. Edge zegt

    15 november 2019 om 10:12

    Alsof dit ook maar iets gaat uitmaken. De Rekenkamer huurt waarschijnlijk een of ander bureau in, dat mag dan voor tonnen of miljoenen onderzoek doen, en vervolgens wordt er weer een of ander lullig regeltje verzonnen waarom het onderzoek niet betekent dat de BPM omlaag kan. De stikstofcrisis daar wel een goede kandidaat voor.

    Login om te reageren
  4. cossiekiller zegt

    15 november 2019 om 10:12

    Ik pleit voor een elektrische stoel in de auto van M. Snel. Milieuvriendelijker kan niet.

    Login om te reageren
    • dunhozzie zegt

      15 november 2019 om 10:32

      @cossiekiller: Iemand dood wensen is nooit cool.

      Login om te reageren
      • daihatsucuore zegt

        15 november 2019 om 10:41

        @dunhozzie: Daarom zei hij ook elektrische stoel. Stoelverwarming enzo.

        Login om te reageren
        • cossiekiller zegt

          15 november 2019 om 12:00

          @daihatsucuore: Inderdaad. Lekker warm in deze koude maanden. ;-)

          Login om te reageren
          • leovreenen zegt

            15 november 2019 om 12:56

            @cossiekiller: toch wel weer jammer datie dan niet aanmag… Wamt actieradius

            Login om te reageren
          • dunhozzie zegt

            15 november 2019 om 20:02

            @cossiekiller: mits je dat echt bedoelde, excuus

            Login om te reageren
            • turbobrick zegt

              16 november 2019 om 08:37

              @dunhozzie: fijnbesnaarde mensen hebben sowieso niks te zoeken op een auto forum.

              Login om te reageren
        • mashell zegt

          15 november 2019 om 12:58

          @daihatsucuore: onbegrijpelijk dat mensen niet door hebben dat als het op autoblog over stoelen gaat dat het dan over autostoelen gaat.

          Login om te reageren
  5. gregorius zegt

    15 november 2019 om 10:50

    Heerlijke onzin ook weer dit.

    Maar het is wel leuke statistiek.
    Geef de database van alle autos van die jaren en de uitstoot in de 2 meetmethoden aan alle universiteiten en laat per universiteit 5 man, individueel aan deze casus werken voor een scriptie. Moet je zien wat eruit komt! (nieuwe methode zorgt voor meer belasting).

    Maar het maakt geen reet uit. ALS er uit het onderzoek komt dat dit zo was, komen ze met een nieuwe maatregelen die eventuele compensatie weer weghaalt en er zelfs waarschijnlijk een schepje bovenop doet.

    Login om te reageren
  6. ds3thp zegt

    15 november 2019 om 10:50

    Gewoon weer kansloos dit. Horen we niks meer van, en als we wat horen dan zal er weer wat anders verzonnen worden waardoor de BPM wel omhoog kan.

    Minder brandstof accijns inkomsten bijv. doordat we met z’n allen 100 moeten gaan rijden ?

    Maar de verhoging die in januari gepland staat zal wel gewoon van invloed zijn op mijn nieuw bestelde auto, en terugkrijgen zal er niet inzitten….

    Login om te reageren
  7. Dutchdriftking zegt

    15 november 2019 om 11:01

    Een prijscorrectie in de toekomst is leuk, maar gaan we iedereen die tot dan toe te veel betaald heeft ook compenseren?

    Login om te reageren
    • turbobrick zegt

      16 november 2019 om 08:38

      @dutchdriftking: We weten allemaal hoe dat gaat met die voordelen en correcties in de toekomst ….
      Juist ja …

      Login om te reageren
  8. ghost zegt

    15 november 2019 om 11:30

    Probleem in NL is dat niemand wat eraan doet op de momenten dat wijzigingen in gaan. Wellicht moeten wij ook niet zo extreem worden als de Fransen maar iets meer mag wel. Je merkt dat achteraf terugdraaien ook nergens op uitloopt. Er zal een nieuw onderzoek komen en die zal aantonen dat auto’s duurder zijn geworden, maar gaat er daarna wat veranderen?

    Nope!

    Login om te reageren
    • turbobrick zegt

      16 november 2019 om 08:40

      @ghost: Klopt, de Nederlander is een laf volk.
      Verder dan klagen op het internet, feestjes en aan de bar komt het niet.
      Dat weet men dus het zal nooit stoppen.

      Komt met name door de mentaliteit en doordat het nog veels te goed gaat en men dus veel te verliezen heeft.

      Login om te reageren
  9. elemento zegt

    15 november 2019 om 12:03

    Ambtenaren Den Haag gaan toch altijd met fiets. Zij kunnen altijd nieuwe regels verzinnen

    Login om te reageren
  10. kobus1967 zegt

    15 november 2019 om 12:46

    Weten jullie nog dat de verhuurdersheffing voor woningcorporaties een tijdelijke crisismaatregel was?
    Het blijft nu altijd crisis?

    Login om te reageren
  11. phaeton zegt

    15 november 2019 om 14:12

    Ach ja. Ik las vanochtend ergens dat nieuwe diesels ontzettend schoon zijn. Maar de maatregelen schrappen om “die getsie vieze stink” diesels juist te ontzien, dat doen we dan weer niet. Zoals hierboven al wordt gezegd: in 2021 is allang weer iets nieuws bedacht waardoor je op je blote knietjes zou wensen dat je een auto kon kopen volgens de 2019 belastingen

    Login om te reageren
  12. dreetje zegt

    15 november 2019 om 16:26

    Wij worden dubbel genaaid.

    De EU legt ons regels op en laat ons het meeste van alle Europeanen betalen.

    De Nederlandse bestuurders zijn ontspoorde gereformeerden die hun door de schepper opgelegde schuld doorberekenen aan de burger.

    Login om te reageren
  13. 406_v6 zegt

    15 november 2019 om 18:57

    Dit is het nieuwe “kwartje van Kok”…

    Login om te reageren
  14. goodvibrations zegt

    15 november 2019 om 20:58

    Ben ook wel benieuwd wat dat onderzoek gaat kosten.. ongelofelijk iets wat iedereen zo kan controleren moeten we “onderzoeken”. Kan alleen in de ambtenarij/politiek dit… erken dan liever dat je of het niet wilt wijzigen want “begroting” of pas het aan..

    Login om te reageren
  15. frank2b zegt

    15 november 2019 om 23:17

    Gerechtigheid? Nee. Nieuw onderzoek? Ja.

    Login om te reageren
  16. turbobrick zegt

    16 november 2019 om 08:42

    Mensen die denken dat hier ook maar iets uit komt dat gunstig is voor hun knip zijn rijp voor het Pieter Baan centrum.
    Net zoals het voordeel dat je hebt met electronisch rijden in de toekomst.

    Soms kan je tijdelijk een voordeel hebben als je op tijd (vroeg) instapt met iets nieuws maar zodra de groep groot wordt en de staat teveel geld misloopt dan is dat snel afgelopen.

    Welkom in Nederland.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North