Renault Clio R.S. heeft een prijs! Je rijdt hem vanaf…

Auteur: , 53 Reacties

Voor de gelukkigen met budget voor een hete hatch in het B-segment breken mooie tijden aan. Bijna elke fabrikant staat op het punt dit jaar iets nieuws in de showroom te zetten. Laatste in het rijtje: de Renault Clio R.S. Zijn prijs verrast geenszins.

De 1.6 turbo levert 200 pk bij 6.000 toeren en een koppel van 240 Nm, bechikbaar vanaf 1.750 tpm. Deze is gekoppeld aan een zestraps EDC-bak met dubbele koppeling. Dit resulteert in een gemiddeld verbruik van 6,3 l/100 km, en een C02-uitstoot van 144 gr/km. Voor 995 euro extra krijg je het CUP-pack, met een scherper onderstel, 18 inch ‘R.S. Noir’ lichtmetaal (standaard: 17 inch) en rode remklauwen.

Standaard is de Clio RS uitgerust met launch control, voorheen voorbehouden aan de duurdere jongens in autoland. De topsnelheid ligt op 230 km/u, 0-100 gaat in 6,7 seconden, en binnen 4,5 seconden knal je van 80 naar 120 km/u, in deze Clio met pep, die rijklaar 1.179 kg in de schaal legt. Geen slechte waarden voor een B-segmenter.

Daarnaast gaat Renault op de BMW-toer, door je via de speakers enkele plezante geluidseffecten te bieden. Hierbij kan je kiezen uit de Alpine A110, R8 Gordini, maar ook de Nissan GT-R (jawel..). Ongetwijfeld een functie die helemaal niemand gaat gebruiken. Voor meer foto’s, met name van de gadgets aan de binnenkant van deze gele wegterrorist verwijzen we naar de gallery.

In de basisuitvoering kost de Clio RS 25.990 euro, waarmee hij netjes aansluit bij de Fiesta ST (25.490) en 208 GTI (25.695). En laten we Ibiza Cupra (25.895 euro) niet vergeten… De vraag is: wil je hem hier voor hebben, of zou je je zuurverdiende flappen toch liever aan een van de concurrenten gunnen? Om je wat te helpen met je keuze, kan je binnenkort een rij-impressie met de RS-Fransoos verwachten. Soon….

Vanaf 1 april kan je je bestelformulier aan de Renault-dealer geven, voor een levering later dit jaar.



53 reacties

Mooi ding hoor, maar voor mij de St of de GTI
Ik vind hem op de foto’s altijd erg fraai. ALs je hem dan als 90pk eco diesel op koektrommelwielen ziet is de meeste swung er wel af. Zonde, want ik dacht echt dat ze een plaatje neer hadden gezet. Viel mij vies tegen. Die LEDjes staan totaal niet op die plek vind ik. En de kont is wel erg Seat Ibiza.
De zijkant en de achterkant vind ik echt waanzinnig goed gelukt! Alleen die voorkant… De koplampen zijn veel te groot, die metalen strip ziet er niet uit en het Renault logo is ook iets te prominent aanwezig.

Alleen de Abarth Punto Evo zou op mijn lijstje voor gaan. Dit zou toch wel een goede 2de zijn!
Doe mij maar een oranje, graag met het geluid van een sapcentrifuge… Amai waar gaat dat naar toe met die soundtuning…
Voor een eenvoudige 5K meer…heb je de Megane RS…dusch..
@Megakix: mét handbak!
Wat een lekker ding: hier ermee!
Vet!
Een nieuwe Mégane RS is vanaf 35.990,-. 10.000 euro meer. Dus geen 5K MegaKix.
@AnthonyR: ”Renault maakt prijzen Mégane RS modeljaar 2012 bekend
Mégane RS modeljaar 2012 te koop voor € 33.990”
Maak er maar 8.000 euro meer van.
inmiddels 35.990..
@sir_smokalot: ik zag het net, mijn excuus
Verandert ook met de dag zo’n beetje. Focus ST is zit nu al op 34.410, en Astra OPC op een whopping 43.995 euro.
Ben wel benieuwd hoe dat rijdt icm de EDC. Ik heb er zelf eentje in een Megane met schraapdiesel en dat bevalt prima, maar of ‘ie al dat geweld aankan?

Ik geloof dat veel chiptuners de diesels icm de EDC’s niet wilden aanpakken omdat ze niet wisten of die bak de extra koppel wel aankon.
@Simpson: de schraapdiesel heeft al 260 Nm koppel als ik me niet vergis. Dit is dus meer dan de 240 in de Clio..
Als het een renault in aanschaf moet zijn, dan liever het voor laatste model, F1-uitvoering waarvan de Recaro Sportster CS kuipjes heerlijk zitten!
@ghost: Ze zitten inderdaad héérlijk ;)
Vorig jaar het genoegen gehad om met de oude over de Ring te rijden, 1 groot feest: wat een leuke auto was dat! Als deze net zo goed is, zit het echt wel snor
Oeff…. Lastige keus die ik niet kan maken…
Of toch?
Heerlijk! Wat een schitterende wagen. Renault durft gewoon veel meer dan andere merken. Lekkah!
Eerst was de cup versie goedkoper, waarom nu duurder?
@dutchiehd:
De cupversie van de oude was een gefocuste uitgeklede versie, dit is een cuppakket op de aangeklede versie. Misschien komt de kale cupversie nog.
@jrk68: das dan weer jammer..
@dutchiehd: rode remklauwen, die zijn veel duurder…
Het rauwe, agressieve is er wat vanaf!
Ik blijf voorlopig nog wel even genieten van mijn 2.0 182 :)
Ik blijf het een scizofrene auto vinden, die combi hothatch met 5 deuren en een automaat.
Dan ook nog al die nepgeluidjes via de speakers….
Nee dan het vorige model, een top hothatch zoals het moest zijn, net even wat gespieder dan zijn mindere broertjes.
Ik vrees dat ze hun doel hiermee voorbij geschoten zijn en dat ze terrein in moeten leveren op de 208 GTI.
geen handbak, een smoel die er niet uitziet, nepgeluiden.. nee ik houd het liever op de Fiesta ST of de 208 GTi in deze klasse, vooral die laatste!
@salberts93: Jij spreekt over een lelijke smoel , klopt maar je alternatief betreffende de fiesta ST slaat nergens op. Ik heb de laatste tijd nog geen lelijkere smoel op een auto gezien dan de nieuwe fiesta ST. Overigens inderdaad lelijke voorkant die clio maar de achterkant is wel heel prachtig, en dan vooral de achterkant van dit soort auto’s zal je veel zien:) Owja renault , stop aub met geluid via speakers , dat is zo marginaal als tupperware op je kar.
geen handbak en geen luchtgaten achter de voorste wielkasten meer…. laat maar
@monk: luchtgaten krijg je vanzelf als je een beetje ervaring hebt met Renault! Dus zeik niet zo ;)
Dat geluid via speakers is waarschijnlijk net zo vreselijk als Duitse televisie kijken… daar moeten ze blijkbaar ook alles nasynchroniseren.
http://link.marktplaats.nl/642589808?utm_source=autoblog&utm_medium=referral&utm_campaign=CA____autoblog_promotie_site_autoblog&utm_content=57331 voor hetzelfde geld…. euh niet te vergelijken natuurlijk maar als je dan toch op wilt vallen en een gat in je portemonnee hebt
Heeft een prijs, zegge .. Zag ‘m eergisteren al in Borne op de parkeerplaats staan. Een witte.
Ik heb al de nodige kilometers gemaakt met de nieuwe Clio, zowel diesel als benzine. Ik moet zeggen dat hij (ook de 3 cilinder benzine!) stukken beter rijdt dan de oude. De oude was futloos. Deze RS kan niet anders dan een beest zijn, jammer genoeg zijn auto’s in het RS segment nieuw onbetaalbaar, en zullen 2e hands zeker afgetrapt zijn
@audicoupe84:

Dat afgetrapte ben ik niet helemaal met je eens. Indien je ‘m koopt van de eerste eigenaar kun je er best wel vanuit gaan dat deze er enigzins zuinig op is geweest…
-1.6 turbo = bleh
-automatische versnellingsbak = bleh
-geluidseffecten door de speakers= bleeeh

En ook maar 0,2 sneller naar de 100, ondanks automatische versnellingsbak met dubbele koppeling en minder gewicht?
@SimonMc: 1.6 lijkt mij juist de beste keuze. Zowel in de racerij als op de weg.
In veel (gemengde) raceklasses kijken ze naar cilinder inhoud. De klasse waar de vorige clio in zat was de 2 liter atmosferisch OF 1.6 turbo. Echter met de 2.0 liters was de rek er wel een beetje uit + de Mini’s gingen gewoon harder door dat extra koppel wat ze hadden.
Voor straatgebruik brengen ze toch CO2tjes een hoop terug zodat je niet episch veel extra hoeft te betalen (Nissan 370z/Subaru STI). Niemand gaat deze auto kopen als hij 5k duurder zou zijn, want dan kom je toch al dicht bij de megane/focus etc.

Geluid via speakers is natuurlijk wel erg. Met de EDC-bak heb ik geen ervaring mee. Hopelijk hebben ze het een beetje voor elkaar kwa software en afstelling want die moet gewoon goed bij de les zijn om dit allemaal goed te laten werken.
Beetje a la Seat, turbo met standaard dubbele koppeling…..
@salberts93: Jij spreekt over een lelijke smoel , klopt maar je alternatief betreffende de fiesta ST slaat nergens op. Ik heb de laatste tijd nog geen lelijkere smoel op een auto gezien dan de nieuwe fiesta ST. Overigens inderdaad lelijke voorkant die clio maar de achterkant is wel heel prachtig, en dan vooral de achterkant van dit soort auto’s zal je veel zien:) Owja renault , stop aub met geluid via speakers , dat is zo marginaal als tupperware op je kar.
Ziet er goed uit!
Misschien is deze dan iets mooier dan de normale clio. Maar het blijft een lelijk hok. Mooi op foto’s, maar in de realiteit… Ik zal voor een 208 GTI gaan als je dan toch in dit segment wil shoppen.
Hoewel ik gek ben op Ford, hebben Franse auto’s (met name Renault) altijd mijn voorkeur. Alleen die stoelen die ze er in lepelen al, mijn Mégane Coupé uit ’98 zit al vele malen lekkerder dan de vele Fiësta’s, 500-jes, Polo’s, Almera’s, Ka’s, 206’jes en Zafira’s waar ik in heb gereden.
Alleen de zetels (nouja, fauteuils) van Volvo (S60/V70) kunnen me beter bekoren.

Daarbij vind ik ‘m nog stukken mooier dan de concurrenten.. Nu alleen nog ergens 26k zien te schrapen. Moet ik ’t tot die tijd maar met 114pk doen, zucht.
Het front had Renault heel eenvoudig heel mooi kunnen maken. Simpelweg de knipperlichten boven de koplampen laten vervallen.
Achterkant: yes, voorkant: no…
Ongetwijfeld de leukste Hot hatch, maar toch weet ik niet of ik hem zal kopen. Ik denk namelijk dat hij over 2 jaar erg gedateerd oogt.
Tja, ik vraag me af of Renault zichzelf hiermee een dienst bewijst. De 3 RS was een eerlijke hothatch; met z’n atmosferische motor die pas bij 5500 toeren wat ging doen, vervolgens erg weinig terugviel in toeren op het moment dat je overschakelde en die nog erg goed op de weg plakte. Geen auto voor mensen die perse willen patsen, want dan kocht je voor minder geld wel iets wat meer opviel bij de mensen die er geen verstand van hebben.

Als je ziet dat er nu een turbo op komt, een dual clutch versnellingsbak, geluidseffecten uit de speakers en een hele santekraam aan elektronica, dan vraag ik me af op wie ze mikken. Niet meer op de puristen van vroeger denk ik. Ze willen toch meer gaan meepikken van het petjesvolk dat anders een van de concurrenten zou kopen. Maar misschien is dat wel een grotere markt, de knappe koppen bij Renault zullen er ongetwijfeld wel over na hebben gedacht.
@mrs250: Petjesvolk dat een Renault RS koopt.. Wat loop je nou stom te lullen?

Trubo kan je niet meer onderuit. Zuiniger, goedkoper, betrouwbare techniek, meer vermogen mogelijk. Van turbogat is amper meer sprake. Er is geen enkel nadeel meer te bedenken aan een turbomotor.

Begin niet over het motorgeluid. Dit is namelijk grotendeels afhankelijk van het uitlaatsysteem.
@jeffreym3: zonder direct te gaan schelden en het op de man te spelen lukt het je niet?

Ik heb de 3 RS gehad, ik heb nu z’n grote (turbo)broertje en heb voldoende race-ervaring om er ook iets zinnigs van te kunnen vinden. In tegenstelling tot de meesten hier op autoblog. Er zijn vaak zat momenten dat ik de rauwe opbouw van de 2L atmo mis, ondanks dat de 250 echt wel sneller is. Wat mij betreft is de motor echt het zwakste punt van de hele Megane.

Op straat heb ik weinig sub-400pk turbo’s in af-fabriek straatauto’s gezien die een spannende motorkarakteristiek hebben, laat staan dat ze spannend klinken. Meestal is de koppelkromme erg emotieloos en klinken ze als Darth Vader met een flinke verkoudheid, ook met dat andere uitlaatsysteem.

Het zal allemaal best dat je er tegenwoordig niet meer onderuit kunt, maar de Clio RS was iets speciaals, iets voor liefhebbers. Hij zal ongetwijfeld weer prima sturen, maar met het concept conformeren ze zich in ieder geval wel heel erg aan de concurrentie.
Ziet er leuk uit! Misschien ietjes te braaf. Ben benieuwd naar de eerste vergelijkingstesten met de concurrentie!
Als ik me niet vergis zijn de 208, de Cupra en de ST allemaal driedeurs. De Clio heeft er 5. Dat zou voor sommige de doorslag kunnen geven. Mijn persoonlijke lijstje zou zijn:
1.cupra
2.ST
3.clio
4.208
Maar dat is puur op uiterlijk gebaseerd. Wel allemaal gave karretjes!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).