• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault draait Red Bull de duimschroeven aan

Auteur: jaapiyo, gepost 6 mei 2018 om 14:57 – 19 Reacties

Max-Verstappen-duimschroeven


Kroniek van een aangekondigde scheiding.

Renault doet er alles aan om snel duidelijkheid te scheppen in de relatie tussen hen en Red Bull Racing. Renault Sport-chef Cyril Abiteboul heeft nog maar eens bevestigd dat de Fransen écht niet langer willen wachten op Red Bull’s beslissing om verder te gaan met hen of over te stappen naar een andere motorenleverancier. Op 15 mei moet de kogel door de kerk zijn.

Eerder gaf de Fransman dit ook al te kennen, destijds schermend met Appendix 9 van de FIA’s Sporting Regulations. Red Bull’s teambaas Christian Horner gaf toen echter te kennen lak te hebben aan de wensen van de Fransen. Maar zoals het een goed vechthuwelijk betaamt is Cyril op zijn strepen gaan staan. Tegenover ESPN zegt de voormalig Caterham-honcho:

We have to for a very simple reason, which is that we need to order parts. The problem is that people tend to amalgamate what happened last year when we changed very late our customers, but we only swapped customers. So actually we decided to allocate engines that were produced for Toro Rosso and to make them available for McLaren, but the parts for those engines were already ordered. I have to order now, the longest lead time items for next year, so what do I do: three or two?

Kortom, Cyril moet simpelweg weten hoeveel bier en baguettes hij moet inslaan voor volgend jaar. In principe een sterker argument dan gewapper met de reglementen, alhoewel het wel vreemd is dat dit nu pas naar voren komt. Voor Red Bull is het een moeilijke situatie. Onlangs werd bekend dat ze nu officieel praten met Honda over een mogelijke deal, maar de vooruitzichten van de Japanse motor zijn nog altijd onzeker. In Bahrein ging de Japanse PU opeens als een speer, maar niemand lijkt te begrijpen hoe dat zomaar kon opeens, ook Honda zelf niet.

Als de soep zo heet gegeten wordt als deze is opgediend, dan heeft Red Bull nog maar één race over om de twee motoren te evalueren, namelijk de Grand Prix van Spanje die volgend weekend op de kalender staat. In dat geval zou het mogelijk verstandig zijn al eerder een deal te doen, voordat Honda weet dat de Oostenrijkse renstal geen andere opties heeft. Naar het team van McLaren bracht Honda naast gratis plofmotoren namelijk ook ettelijke milli’s mee, onder andere om Alonso’s salaris deels te betalen. Niet dat Red Bull verlegen zit om geld, maar nu Ricciardo ook wat meer wil verdienen, zijn wat extra ekkermannen misschien wel welkom…

Ook interessant!

  • Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
    Video: Red Bull Racing doet Europese roadtrip
  • Video: de nieuwe Pit Wall van Red Bull Racing
  • Red Bull Racing overweegt een eigen sportauto te bouwen
    Red Bull Racing overweegt een eigen sportauto te bouwen
  • Peuchère! Haalt Red Bull Cyril Abiteboul binnen?

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

Christian Horner, cyril-abiteboul, daniel-ricciardo, Formule 1, Honda, Max Verstappen, Racing, Red Bull Racing, Renault

Vorig bericht: « Hard bewijs: BMW vindt Alfa Romeo erg stijlvol
Volgend bericht: Deze V12 van Porsche was een gigantische afgang »

Lees Interacties

Reacties

  1. Alex_79 zegt

    6 mei 2018 om 15:00

    RBR heeft volgens mij allang hun beslissing genomen denk ik. Wordt gewoon Honda volgend jaar. Tempo is er misschien niet zo bij Toro Rosso, maar er is geen stroom motorplofs te bespeuren tot nu toe. De rest moet RBR zelf opknappen om voorin te blijven.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 mei 2018 om 07:05

      @Alex_79: ik zou zeggen RBR blijft gewoon bij Renault, de snellere van de twee. Alles wat ze gewonnen hebben is met Renault geweest. Honda heeft na de successen in het Senna tijdperk alleen nog maar mislukkingen gekend. Zo’n gok kan Red Bull zich met haar sponsorgeld gewoon niet veroorloven.

      Login om te reageren
  2. harrie zegt

    6 mei 2018 om 15:51

    Ja die krukassen van Ali Express zit 10 maanden levertijd op.

    Login om te reageren
    • Robert zegt

      6 mei 2018 om 16:40

      @harrie: maar dan krijg je er wél een gratis HALO-dashcamhouder bij…

      Login om te reageren
  3. Joost zegt

    6 mei 2018 om 15:59

    Laat ze bij Renault vast bestellen, hebben ze in ieder geval genoeg onderdelen voor volgend jaar. En als RBR naar Honda gaat helemaal.

    Herhaling van eind 2017 moeten ze in Frankrijk toch niet willen?

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      6 mei 2018 om 18:43

      @ijoost: eens. Als Redbull slim is dan bieden zij aan die onderdelen vast te betalen. Dan is alle eind uit de zeilen bij Cyril.

      Login om te reageren
      • w0o0dy zegt

        6 mei 2018 om 18:43

        @w0o0dy: wind IPV eind

        Login om te reageren
  4. mark997gt3 zegt

    6 mei 2018 om 16:23

    Er is geen enkel argument te bedenken waarom de Honda volgend jaar opeens een competitieve motor zou hebben. Als je bereid bent om een jaar of drie je WK-kansen weg te gooien dan is het een goede keus. Anders niet. Zal wel een hoop geld opleveren.

    Login om te reageren
    • rufctr01 zegt

      6 mei 2018 om 16:29

      @mark997gt3: eens! Iedereen loopt wel te zieken op Renault F1 maar ze hebben wel 11! F1 titels achter hun naam staan. Honda flink minder….
      Maar goed, als het een Japans of Duits blok met ellende is dan is dat anders.

      Login om te reageren
      • Erik zegt

        6 mei 2018 om 17:52

        @rufctr01: en hebben we het dan over de Honda/Renault teams of de teams die motoren van beide merken hebben gebruikt?

        Login om te reageren
    • harrie zegt

      6 mei 2018 om 16:30

      @mark997gt3:
      Jawel hoor, de ingekochte knowhow shitloads of money wat RB erin steekt zijn aardige argumenten. Geen last meer van onmogelijke eisen van McLaren ook bijvoorbeeld.
      Denk dat er achter de schermen al vol ingezet wordt op Honda. Ben daarom ook heel benieuwd naar de update van de Honda motor in Canada.
      Alleen nu al naar buiten brengen dat je voor Honda gaat is een garantie voor alle b-rommel van Renault krijgen de rest van het seizoen.

      Login om te reageren
      • pixeltrooper zegt

        6 mei 2018 om 18:26

        @harrie: motoren die aan klantenteams geleverd worden moeten identiek zijn aan de eigen motor volgens de regels

        Login om te reageren
        • harrie zegt

          6 mei 2018 om 19:30

          @pixeltrooper: Ja maar wat is identiek. Ook binnen je productietoleranties zit er verschil tussen onderdelen.

          Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      6 mei 2018 om 18:40

      @mark997gt3: de geruchten zijn dat ze nu maar een 20 tal pk’s missen en dat de “drivebility” veel vooruit is gegaan en mogelijk zelfs beter is dan Renault. Voor Spanje of Canada komen de upgrades op motorvlak voor beide als het goed is. Dan zouden de kaarten zomaar eens anders geschud kunnen zijn.

      De Honda motor is verder iets compacter en lichter en bovendien op t moment betrouwbaarder dan die van Renault.

      Ik denk dat Redbull over gaat stappen en samen met Honda de boel echt op de rit zet voor 2019.

      Login om te reageren
  5. Robert zegt

    6 mei 2018 om 16:45

    Ik denk dat Renault maar wát blij zou zijn met een al dan niet geforceerde scheiding tussen hen en Red Bull Racing. Het moet voor de honcho’s daar toch iedere keer weer een uiterst pijnlijke ervaring zijn te zien dat een team met jóuw klantenmotor iedere keer weer een dikke seconde per ronde sneller is dan je eigen fabrieksteam.

    Geen Ferrari of Mercedes zou zo iets pikken…

    Login om te reageren
    • w0o0dy zegt

      6 mei 2018 om 18:41

      @rrrobert: dat is een factor maar ook het afbranden in t openbaar doet zeer.

      Aan de andere kant: welke motorleverancier heeft er tot nu toe de meeste problemen met de power-unit gehad? Volgens mij Renault en niet Honda.

      Login om te reageren
  6. wildbeest zegt

    6 mei 2018 om 20:18

    Nu al die inferieure troep inslaan, intussen ontwikkelt mercedes lekker door en zitten ze volgend jaar met het beste spul. Renault rijdt nog met 2 jr oude cpu hahahaahaa

    Login om te reageren
    • sjonniedeluxe zegt

      6 mei 2018 om 22:26

      @wildbeest: over de GPU nog niet gesproken…

      Login om te reageren
  7. towi1989 zegt

    7 mei 2018 om 13:07

    Achja, als je de koppeling al van Amazon kunt halen dan kun je de rest ook vast wel ergens bij elkaar zien te sprokkelen

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North