• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault gebruikt oude gordels in de ZOE

Auteur: machielvdd, gepost 18 november 2019 om 19:03 – 24 Reacties

Renault gebruikt oude gordels in de Zoe

Levensgevaarlijk?

Of valt het mee? We kunnen je geruststellen: het gaat om gerecyclede gordels die verwerkt zijn in de stof van het interieur. Naast oude gordels zijn hier ook plastic flesjes en textielresten in verwerkt.

Renault heeft deze ingrediënten niet gekozen vanwege de mooie structuur of de lekkere geur, maar – je raad het al – omdat dit beter is voor het milieu. De Franse autofabrikant heeft hiervoor de handen ineengeslagen met Filatures du Parc en Adient Fabrics. Dit zijn respectievelijk een spinnerij en een autostoelenproducent. Zij hebben de koppen bij elkaar gestoken en kwamen zo tot een stof van gerecyclede materialen om de ZOE mee te bekleden.

Renault gebruikt oude gordels in de Zoe

Het nieuwe productieproces schijnt zijn vruchten af te werpen, want de CO2-uitstoot wordt met 60% verminderd, aldus Renault. Ze plaatsen de stof niet alleen op de zetels, maar gebruiken het ook maar meteen op het dashboard, rondom de versnellingspook en in de deuren. Lekker goedkoop en dan kun je er nog een mooi verhaaltje bij vertellen ook.

Een zegsman van Adient Fabrics, die zich al decennialang bezighouden met autostoelen, twijfelt er niet aan dat gerecylced textiel de toekomst is. Ze zitten daarnaast te broeden op nog meer innovatieve bekledingen. In de categorie bijzondere bekledingen kenden we al slangenleer en walvispenisleer , maar we kunnen binnenkort dus nog wel meer bijzondere materialen onder onze achterwerken verwachten.

Ook interessant!

  • Renault wanbetalers
    Wanbetalers kunnen gewoon doorrijden met hun Renault
  • De comeback van de Renault 4 is nabij!
  • Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
    Nederlandse stichting klaagt Renault en Dacia aan
  • Renault 5 is live met al zijn broertjes
    Nieuwe Renault 5 is live met al zijn broertjes

Nieuwste artikelen

  • Video: Een goede reflex is goud waard!
  • Audi viert 50 jaar vijfcilinder met een overheerlijke hommage
  • Grote sedan krijgt terugroepactie vanwege bizar probleem met lak
  • De Renault CLIO V6 van Peter is de gekste hot hatch ooit gebouwd #MijnAuto
FacebookTweetPinLinkedIn

Elektrisch, recycling, Renault, zoe

Vorig bericht: « Maak van je Aventador een Centenario
Volgend bericht: Frans Verstappen, de opa van Max, overleden »

Lees Interacties

Reacties

  1. polak zegt

    18 november 2019 om 19:17

    Televisieresten in het dashboard. Steken er dan ook stukjes glas uit van oude beeldbuizen of moet ik dat anders “zien”.

    Login om te reageren
    • Dutchdriftking zegt

      18 november 2019 om 19:40

      @polak: Hoe denk je anders aan zulke grote aanraakschermen te kunnen komen?

      Login om te reageren
  2. lekkerlinksrijden zegt

    18 november 2019 om 19:19

    Vind het wel mooi staan op het dashboard

    Login om te reageren
  3. pier zegt

    18 november 2019 om 19:25

    Ziet er prima uit (op de foto’s dan) en lijkt me niks op tegen om zo materialen te hergebruiken.

    Login om te reageren
  4. dawwg zegt

    18 november 2019 om 19:27

    De vraag is natuurlijk hoe met de overige 99.8% van de plastics in de auto gesteld is; die paar plukjes interieur zetten geen zoden aan de dijk … maar het ziet er inderdaad best leuk uit !

    Login om te reageren
    • chriscross zegt

      18 november 2019 om 19:30

      @dawwg: ergens moet je een begin maken dus je kan het ook van de positieve kant bekijken

      Login om te reageren
    • lekkerlinksrijden zegt

      18 november 2019 om 19:41

      @dawwg: van auto’s wordt heel veel gerecycled, het is over het algemeen van goede kwaliteit en daar kunnen ze heel veel mee

      Login om te reageren
  5. Dutchdriftking zegt

    18 november 2019 om 19:40

    Best een goed idee toch? Een beetje afval recyclen is altijd een goed.

    Login om te reageren
    • johnwaters zegt

      19 november 2019 om 04:39

      @dutchdriftking: Mercedest recycleert zelfs complete Renault aandrijflijnen.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        19 november 2019 om 07:13

        @johnwaters: de geruchten gaan is dat ze soms ook wel eens een hele Kangoo recyclen.

        Login om te reageren
        • johnwaters zegt

          19 november 2019 om 07:36

          @mashell: toppie!!

          Login om te reageren
      • Dutchdriftking zegt

        19 november 2019 om 08:19

        @johnwaters: Haha touché! Is zeker een vorm van afval recyclen! Wat een bende hebben wij hier met Renault….

        Login om te reageren
  6. imaginenl zegt

    18 november 2019 om 19:44

    En kunnen ze er na dit dashboard en er nog eentje van maken of zijn ze gewoon aan het downcyclen?

    Login om te reageren
    • frank2b zegt

      18 november 2019 om 20:03

      @imaginenl: Geen idee wat ze over 15 jaar allemaal kunnen.

      Login om te reageren
  7. Dutchcarwizard zegt

    18 november 2019 om 20:40

    Ze kunnen ook auto’s maken die wat langer mee gaan. Alhoewel, bij Renault..

    Login om te reageren
  8. johnwaters zegt

    18 november 2019 om 20:42

    “lekker goedkoop” kunnen we ook cijfers krijgen t.o.v. het gebruikelijke materiaal. En zoals steeds bij EV’s lekker hypocriet. Omwille van het milieu (lees=>marketing) autogordels recycleren, maar er wordt niets gezegd over de grondstoffen gebruikt voor de batterijen, en de kinderarbeid die daar mee gepaard gaat. Want milieufascisten zijn alles behalve consequent.

    Login om te reageren
    • martijn_vangammeren zegt

      18 november 2019 om 22:04

      @johnwaters: Je bent hier toch een “beetje” mis en blijft hardnekkig en enigszins foutieve dingen rondbazuinen. Er zijn werkelijk legio studies die meenemen hoeveel het kost voor de grondstoffen voor de accu. Als je ook kinderarbeid aanhaalt als argument ertegen hoop ik zeker niet dat je een laptop/smartphone bezit want daar gaat het meeste van de geworven grondstoffen heen. Iets dat weinig aandacht kreeg maar de olie lobby gretig aanpakte om elektrische auto’s in een slecht daglicht te plaatsen. Oh, en hoe sta je dan tegenover de gehele olie keten? Hoe schadelijk is dat niet geweest in de afgelopen decennia’s?

      Ik zou eens beginnen met het heruitgegeven studie te lezen van Damien Ernst. Als dat te veel is kun je misschien hierin beginnen.
      https://innovationorigins.com/nl/een-correctie-op-onjuiste-informatie-over-de-uitstoot-van-broeikasgassen-door-elektrische-voertuigen-auke-hoekstras-reactie-op-de-berekeningen-van-damien-ernst/

      Login om te reageren
      • johnwaters zegt

        19 november 2019 om 07:09

        @martijn_vangammeren: hoe ik sta tegenover de olie keten? Als je de lonen kent in de petroleum industrie zulk je snel beseffen dat dit iets anders is dan kinderarbeid.

        Wat de kinderarbeid betreft, in mijn smartphone zitten geen honderden kilo’s van die grondstoffen. In die van jou dan wel?

        Login om te reageren
        • gewoondirk zegt

          19 november 2019 om 12:43

          @johnwaters: Geen kinderarbeid nee, maar zijn de lonen in Nigeria echt zo goed geregeld door Royal DUTCH Shell? Is dat de reden dat er daar veel ruwe olie wordt gestolen, leidingen worden gesaboteerd? Om dan nog maar te zwijgen over de milieuschade door decennia oliewinning over heel onze planeet.

          Jij hebt het over kinderarbeid in kobaltmijnen neem ik aan? De gewonnen kobalt is echter een bijproduct uit kopermijnen en wordt zodoende toch wel gewonnen, des te beter dat er nu toepassingen voor zijn, toch?

          Login om te reageren
          • johnwaters zegt

            19 november 2019 om 13:00

            @gewoondirk: ik ken de lonen niet van de Nigeriaanse petroleum sector. Maar jij doet uitschijnen dat degenen die de lijnen saboteren en diefstal plegen personeelsleden zijn de Shell, hiermee doe je waarheid onrecht aan.

            Login om te reageren
        • martijn_vangammeren zegt

          19 november 2019 om 12:53

          @johnwaters: Het gaat erom dat in die petroleum keten veel mis is met sabotage, vervuiling van de aarde al decennia lang etc.
          Ah dus het gaat je niet eens om de kinderarbeid op zich want de mate maakt dan niks uit lijkt mij. Je veroordeeld het hoe dan ook of het een paar gram is of een aantal kilo. Maar je vergeet erbij dat dat enkel in de kleine illegale mijnen gebeurde. In de grote zijn er geen kinderen aanwezig.

          Login om te reageren
          • johnwaters zegt

            19 november 2019 om 13:04

            @martijn_vangammeren: ik ga niet in gesprek met milieuactivisten die het internet afschuimen om hun propaganda te verspreiden.

            Login om te reageren
            • monaco zegt

              19 november 2019 om 17:09

              @johnwaters: Ik denk dat je het heel anders moet zien, los van het co2 verhaal is het toch altijd positief om te recyclen of om uitstoot te verminderen? Ik snap niet dat iemand daar fanatiek tegenstander van kan zijn…

              Login om te reageren
  9. moveyourmind zegt

    18 november 2019 om 20:46

    Dat ze materialen hergebruiken is hoe dan ook goed natuurlijk.

    En het resultaat ziet er meer dan goed uit. Interieur is een grote stap voorruit ten opzichte van de eerste generatie, een stuk volwassener en best sjiek voor het formaat auto.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North