• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault gooit modellengamma op de schop

Auteur: machielvdd, gepost 5 augustus 2020 om 21:03 – 38 Reacties

Voor de Talisman is waarschijnlijk geen plaats meer in het herziene modellengamma van Renault

‘Minder’ is een kernwoord in de nieuwe strategie.

Bij de meeste fabrikanten ging het niet heel lekker maar Renault spande toch wel de kroon. Groupe Renault noteerde namelijk een verlies van €7,3 miljard over het eerste halfjaar van 2020. Er moet dus wat gaat gebeuren.

En er gaat zeker wat gebeuren. Als onderdeel van de grootschalige bezuinigingen gaat ook het modellengamma van Renault op de schop. CEO Luca de Meo liet in een webcast weten dat hij het productportfolio ‘aangevallen’ heeft. De top van Renault heeft volgens hem in de laatste weken meer productbeslissingen heeft genomen dan in de laatste twee jaar bij elkaar.

De voormalige Seat-baas doet nog geen uitspraken over modellen, maar vertelt wel wat in grote lijnen de strategie wordt. De modellenrange zal met 20% krimpen. De focus zal komen te liggen op het C-segment. Dat er minder focus komt te liggen op de grotere modellen viel te verwachten, maar dat geldt dus ook voor de modellen onder het C-segment.

De Meo vind dat Renault zich momenteel teveel richt op kleine auto’s. Deze maken nu 70% van de verkopen uit en dat vind de CEO te risicovol. Het C-segment is de ideale middenweg en op dit segment gaan de Fransen zich daarom vooral richten. ‘Minder’ is dus wel een kernwoord in de herziene modellengamma van Renault, maar ‘kleiner’ niet.

Over de precieze invulling van de nieuwe strategie doet De Meo nog geen uitspraken. Daarvoor moeten we nog wachten tot begin 2021. Dan zullen namelijk de plannen uit de doeken gedaan worden.

We weten al wel ongeveer welke modellen er gaan verdwijnen. Dat zijn hoogstwaarschijnlijk in ieder geval de Scenic, de Espace en de Talisman. Deze modellen zitten alle drie in een segment dat zijn beste tijd heeft gehad. Zoals we eerder schreven, mag Alpine daarentegen waarschijnlijk wel blijven.

Via: Automotive News Europe

Ook interessant!

  • Renault Sport is omgedoopt
    Renault Sport is omgedoopt tot, jawel, Alpine
  • Dit is de allerdikste Renault van Marktplaats
  • Officieel: Renault 5 én 4 keren terug!
  • De comeback van de Renault 4 is nabij!

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

alpine, espace, luca-de-meo, Renault, scenic, talisman

Vorig bericht: « Uitslag Formule E: ePrix van Duitsland 1
Volgend bericht: Charger probeert te ontsnappen van politie op meeting »

Lees Interacties

Reacties

  1. moveyourmind zegt

    5 augustus 2020 om 21:19

    Hoe kunnen ze zo stom zijn om de Scenic eruit te gooien…

    De nieuwe generatie babyboomers is al onderweg, je denkt toch niet dat iedereen tijdens de lockdowns alleen maar saai heeft zitten te thuiswerken Netflixxen of aan het klussen is geweest. De Scenic is juist dé ideale auto om al die nieuwe babyboomertjes de komende jaren rond te rijden.

    Login om te reageren
    • doublechevron65 zegt

      5 augustus 2020 om 21:32

      @moveyourmind: daar komen ze dan achter als de Scenic met pensioen is gestuurd, dan mag de ex. Peugeot designer gaan rennen.

      Login om te reageren
    • roland78 zegt

      5 augustus 2020 om 22:09

      @moveyourmind: Scenic is c-segment.

      Login om te reageren
    • PunicaOase zegt

      5 augustus 2020 om 22:20

      @moveyourmind: die gaan straks allemaal voor de Ford, Toyota, Skoda en Seat stationwagens.. niemand wil meer gezien worden in een Scenic ;-)

      Login om te reageren
    • bischero zegt

      5 augustus 2020 om 22:30

      @moveyourmind: ik onderschrijf je standpunt, maar waar ik me over blijf verbazen is dat iedereen het heeft over mensen die tijdens Corona alle tijd van de wereld hebben (gehad)?! Ik heb zelf 50% bovenop mijn toch al meer dan fulltime activiteit verstouwd en iedereen in mijn omgeving in alle mogelijke rollen idem, op 1 na, maar die is horeca gelinked. ??

      Login om te reageren
    • bernoulli zegt

      6 augustus 2020 om 00:01

      Google anders even op babyboomers.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      6 augustus 2020 om 06:44

      @moveyourmind: hoezo kan er een nieuwe generatie babyboomers aankomen? Babyboomers zijn een generatie. En voor hen heeft Renault al de droom auto in de showroom, de Captur met fietsenrek. De Scenic is een gezinsauto bedoeld voor mensen die veel liever de Kadjar kopen.

      Login om te reageren
      • awesome zegt

        6 augustus 2020 om 08:38

        @mashell: is er iemand die een Kadjar wil kopen dan?

        Login om te reageren
    • Wolfeschlegelsteinhausenbergerdorff zegt

      6 augustus 2020 om 08:34

      De nieuwe generatie babyboomers? Volgens mij is er daar maar 1 van en die sterft op termijn uit. https://www.zin.nl/2019/12/30/ben-jij-een-boomer-alle-generaties-op-een-rijtje/

      Login om te reageren
    • flutterby zegt

      6 augustus 2020 om 08:56

      @moveyourmind: een babyboom, ja. In een paar maanden een nieuwe generatie opstarten, nee. Volgens neemt de trend voor minder of geen kinderen tegenwoordig alleen maar toe.

      Login om te reageren
      • karhengst zegt

        6 augustus 2020 om 11:37

        Logisch ook. De babyboom was in een periode van optimisme en economische voorspoed na een jarenlange depressie. We gaan nu juist die laatste fase in dus het is eerder aannemelijk dat het geboortecijfer afneemt ivm onzekerheid omtrent baan en inkomen.

        Login om te reageren
  2. dees zegt

    5 augustus 2020 om 21:22

    Tja niet veel mensen denken: Hey laat ik eens een grote dure Renault kopen. In teveel Europese landen zijn de leaserijders merk geil en teveel bedrijven hebben deals waarin alleen VAG genomen kan worden in dat segment.

    Dus C segment is dan wel slim. Zou zelf niet te veel gaan knippen in de kleine modellen aangezien dat juist wel iets is waar mensen voor naar Renault gaan.

    Kijken of je zoveel mogelijk dezelfde modellen op hetzelfde platform kunt zetten, dan kijken of je met een andere grote jongen samen een A of B segmenter kunt ontwikkelen. Om op die manier zoveel mogelijk geld te besparen.

    Nu PSA geen opvolger van de 107/c1 zal gaan ontwikkelen met Toyota is dit misschien een gat waar Renault in kan springen door samen met Toyota te gaan werken aan een nieuwe kleine auto.

    Login om te reageren
    • doublechevron65 zegt

      5 augustus 2020 om 21:34

      @dees: daar was toch iets met Nissan? Kan me vergissen hoor…

      Login om te reageren
      • dees zegt

        5 augustus 2020 om 22:44

        Ja en? Dan mogen ze plots niet een auto samen met iemand anders ontwikkelen?
        Dan kun je ook gewoon een Nissan versie uitbrengen bv.

        Login om te reageren
    • p993 zegt

      6 augustus 2020 om 07:41

      @dees: dat laatste gaan ze juist niet meer doen ivm lage marges. Staat er toch? En wat autoblog schrijft is waar.

      Login om te reageren
  3. Edge zegt

    5 augustus 2020 om 21:26

    Ergens best logisch. De marges op dat soort kleine auto’s (m.u.v. premium/fashion statement auto’s als de Mini en Fiat 500) zijn gewoon niet heel erg groot.
    Ik ben wel benieuwd wat Renault dan precies in het C-segment wil gaan doen, want men heeft al een Megane, een Kadjar, een SUV Coupé in de vorm van de Arkana… Heel veel ruimte voor extra modellen zie ik niet. Veel goedkoper dan die auto’s kun je niet gaan zitten, want dan zit je in het vaarwater van Dacia. En aangezien De Meo eerder liet ontvallen dat Dacia groter moet worden, lijkt mij dat geen verstandige optie. De enige optie die ik dan zie, is om het heil hoger in de markt te zoeken en met Initiale Paris (of een compleet nieuwe naam) een DS-achtig hip/luxe submerk te maken.

    Login om te reageren
    • Esprit_de_Flandre zegt

      6 augustus 2020 om 10:58

      @Edge: Onder het motto van de Mini/500, remake van deze?

      https://i.pinimg.com/564x/f4/7c/ed/f47cedff46f4329f426b6850199ee544.jpg

      Login om te reageren
    • saxoke zegt

      7 augustus 2020 om 09:26

      @Edge: dat ze de Scenic opofferen begrijp ik niet goed. Hier in Belgie zie je ze best veel rijden. Volgens mij zelfs 1 van de best verkochte MPV’s.

      Login om te reageren
  4. karhengst zegt

    5 augustus 2020 om 21:37

    Jammer van de Talisman, wat een erg fraaie auto is geworden. Typisch Frans weer om na één poging de handdoek in de ring te gooien. Men krijgt nooit de kans om eens te wennen aan een nieuw model of nieuwe naam.

    En laten we wel wezen, het segment verkoopt gewoon goed, er zijn genoeg D-segment sedans en stations op de weg in Europa. Alleen hebben ze de pech een reputatie te hebben waar ze niet van af komen, omdat ze de strijd dus al opgeven voordat ze een echte poging hebben gedaan.

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      5 augustus 2020 om 22:55

      @karhengst: buiten Frankrijk worden grote Franse sedans nauwelijks verkocht.. ongeacht de naam, prijs en uitvoering. Teveel concurrentie van de Duitsers.

      Login om te reageren
      • laptom zegt

        5 augustus 2020 om 23:30

        @benja01: Maar day blijft niettemin jammer dat de Fransen niet een leuke d segmenter kunnen ontwikkelen. De Talisman is gewoonweg een goede auto, maar verkoopt niet for het imago. Ze zouden daarvan gewoon een leuke V6 en V8 erin moeten lepelen en dit 10 jaar moeten volhouden om het imago enigsinds te verbeteren.

        Login om te reageren
      • wijsneus zegt

        5 augustus 2020 om 23:31

        @benja01: Het helpt ook niet mee dat de Fransen bij elke generatie het wiel opnieuw uit willen vinden. Elke genaratie een revolutie iov evolutie. Ze kunnen wat dat betreft echt wel voorbeeld nemen aan de Duitsers war hun core-modellen al 30-50 jaar dezelfde naam krijgen.

        Login om te reageren
        • deSjonnies zegt

          6 augustus 2020 om 07:46

          Renault is HET merk dat zo’n beetje in ieder segment voor vernieuwing heeft gezorgd, hadden we zoals
          gesuggereerd de Duitsers gevolgd reden we nog in Kevertjes met het motortje achterin of in een Trabbi, of een BMW Isetta (hoewel dat weer een Italiaan is)

          Login om te reageren
        • Richmond zegt

          6 augustus 2020 om 13:04

          @wijsneus: maakt de naam echt zoveel uit?

          Login om te reageren
  5. PunicaOase zegt

    5 augustus 2020 om 22:18

    Renault moet het hebben van de Clio en de Megane en ‘kleine’ SUV’s.. De segmenten daarboven wordt al geregeerd door de Duitsers, daar kom je niet meer tussen als Renault.. De Twingo kan denk ik minder ‘complex’ en is dan ook weer interessant voor zowel Renault als de koper.. de Clio moet leuker qua design want nu kiest iedereen voor de nieuwe 208 met z’n toffe design..

    Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      5 augustus 2020 om 22:55

      De Duitsers gaan het ook nog wel merken, op diverse gebieden beginnen ze achter te lopen.

      De Clio V is anders Europees gezien wel een verkoopsucces.

      Login om te reageren
    • Richmond zegt

      6 augustus 2020 om 13:03

      @punicaoase: de Clio verkoopt vooralsnog beter.

      Login om te reageren
  6. goodvibrations zegt

    5 augustus 2020 om 22:34

    Mooie Renault op basis van de Nissan leaf? Dat zou wel toekomst kunnen hebben lijkt me…

    Login om te reageren
    • henkp1 zegt

      5 augustus 2020 om 22:53

      Nee, de alliantie heeft een heel nieuw platform bijna klaar.

      Login om te reageren
    • tortuga zegt

      6 augustus 2020 om 10:49

      @goodvibrations: renault Zoë is een Nissan Leaf

      Login om te reageren
      • henkp1 zegt

        6 augustus 2020 om 17:13

        Nee, Zoe en Leaf zijn totaal verschillende auto’s, delen niets of bijna niets aan onderdelen.

        Login om te reageren
  7. techniekmeneer zegt

    5 augustus 2020 om 22:52

    Willen we meer of minder Renault? Minder! Minder! Minder!…….

    Login om te reageren
    • jer81 zegt

      5 augustus 2020 om 23:27

      Ik rij zelf geen Renault, maar vind ze over het algemeen best een aardige verschijning op de Nederlandse wegen. Doe mij maar minder VW/Skoda en meer Renault.

      Login om te reageren
  8. henkp1 zegt

    5 augustus 2020 om 22:52

    Oud nieuws.
    Komt goed.
    Renault is een bedrijf met een hele mooie en lange historie, gaat nog wel wat fraais van komen. Alle andere merken hebben de mpv’s er al uitgegooid, Renault straks dus ook (wellicht), komt wel wat anders voor terug; iets elektrisch, formaatje tussen Kadjar en Espace in gok ik. En ja elektrisch, want dat is toch de toekomst of je het nou leuk vindt of niet.

    Login om te reageren
    • rutgerg zegt

      6 augustus 2020 om 08:39

      @henkp1: Alfa is ook een merk met een mooie lange historie. Daar zie ik het ook niet goedkomen…

      Login om te reageren
      • WinkeB zegt

        6 augustus 2020 om 09:24

        @rutgerg: wanneer je historie je belangrijkste marketingtrucje is, kan dat inderdaad problematisch worden

        Login om te reageren
  9. jensoffbutton zegt

    6 augustus 2020 om 08:23

    Dat de Talisman vliegt lijkt me toch nog vrij logisch. Te veel concurrentie. En wees eerlijk, als je dit formaat & frans wilt heb je een veel mooiere auto gekocht als je gaat voor de Peugeot 508.

    Ik gok dat ze gewoon het C segment gaan elektrificeren. Echt nieuwe modellen launchen is niet nodig. Ik zie enkel de Arkana naar Europa komen.

    En de Scenic heeft gewoon geen succes doordat de Kadjar mooier is, en wil je toch echt ruimte doordat je teveel kinderen hebt, een lelijke grote hond of je wat bejaard en grijs behaard bent, dan ga je voor een kangoo.

    Login om te reageren
  10. saffie89 zegt

    6 augustus 2020 om 08:46

    Jammer van de Talisman. Mooie auto.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North