Renault Grand Scenic: dit is de nieuwe

Auteur: , 44 Reacties

Grand - groot. 'Cette fille est très grande.' Dat meisje is erg groot/lang. 'une grande maison' een groot huis.

Ook groot zijn de wielen, want verrassend genoeg heeft iedere (Grand) Scenic 20″ velgen. Volgens chief designer Laurens van den Acker staat dat een stuk beter en ongelijk kunnen we hem niet geven. Het genre auto’s is zum kotsen (Franse vertaling gezocht), maar bij de (Grand) Scenic weten wij het braakje nog net binnensmonds te houden.

Dit is overigens de eerste en laatste keer dat wij hier op des Autoblogs een stuk gaan wijden aan de Grand Scenic, dus ik ga wel een poging wagen om compleet te zijn met de informatie. Dit voor het uiterste geval je er één zou willen bestellen.

Even wat specs:

Dit is de vierde generatie (Grand) Scenic)
Naar keuze vijf of zeven zitplaatsen
24 centimeter langer dan de Scenic.
Uitgerust met Easy Life Drawer*
De banden hebben een wanghoogte van 107 mm.
Bagageruimte van 765 liter

Nieuwe Hybrid Assist-aandrijflijn
Onder de kap vinden we een befaamde selectie aan motoren die nooit groter zullen zijn dan 1,6 liter inhoud. Nieuw is de dCi 110 Hybrid Assist waarin een elektromotor de benzinemotor ondersteunt, wat vreemd is want alle overige “dCi” motoren zijn diesels. UPDATE: Ze zijn er uit in Frankrijk. Het blijkt toch een dieselmotor te zijn, je verwacht het niet.

Specifiek is er keuze uit de dCi 130 en 160 , wat natuurlijk slaat op het aantal pk’s. Benzine rijders krijgen er (nog) minder, er is keuze uit de TCe 115 en 130. De dCi 160 is standaard gekoppeld aan de EDC zestrapsautomaat met dubbele koppeling en de dCi 110 EDC is voorzien van een zeventraps EDC-transmissie.

Als de bladeren weer van de bomen vallen (da’s verder toeval) verschijnt de Grand Scénic samen met de Scénic op de markt. Prijzen volgen later dit jaar.

* Dat is een gekoelde en verlichte lade in het dashboard met 11,5 liter inhoud, jawel!

UPDATE: nu ook met video, voor de liefhebbers: KLIK!



44 reacties

Lekker apart design, heeft wel wat!
Wow die specs indrukwekkend! Hou me tegen!! Maar fraaie auto prima bijgepunt
Dus die hybrid noemt Dci? Zou me sterk verbazen. Doet me wel wat aan de bmw grand pensioen denken…
@cadrez: vergeleken met de BMW is dit een rijdend paleis. Wat een gedrocht is dat
dCi als benzine? Is dit niet een fout van een slapende stagiair bij het opstellen van het persbericht?
Wat zijn jullie toch ook stelletje vag fanboys met jullie populistische stukjes over niet-duitse auto’s. Niet serieus te nemen.

Wanneer mogen jullie trouwens een keer in de Giulia rijden? ;-)
@eo64360: Eerst de Touran denk ik… ;)
Prachtig! Ik hou echt van Franse auto’s
Hoe groot is die auto wel niet?! Die 20″ wielen lijken helemaal niet zo groot.
@dutchdriftking: Hoe groot?? eerder hoe klein…. de Espace is kleiner geworden en zoals ik het zie is deze ook gekrompen. Heb je een mpv, kun je niet fatsoenlijk achterin zitten als je 1.85 bent…..
@dutchneon: Ik heb er nog niet ingezeten dus geen idee, maar buitenruimte zegt tegenwoordig niets meer over binnen ruimte, dat is helaas wel zo.
@dutchneon: hahaha ehm nee, 3 cm meer wielbasis en 11 cm langer.. alleen ook hoger op de wielen en meer een Suv profiel. Hij lijkt misschien kleiner maar is een leuke van een auto geworden.
@w0o0dy: Oke, maar daar het meer SUV is zorgt voor een beperkte hoofdruimte TOV een MPV.
@dutchdriftking: 4,63 meen ik
Wat een populistisch gezever weer dit artikel. ‘T is gewoon een fraai gelukte prima auto en ligt meer in bereik van de gemiddelde autoblogger dan al die exoten die hier voorbij komen.
Ik ben niet zo kapot van het interieur, maar voor de rest is het een prima ogende auto. Dit is het segment waar Renault al jarenlang de baas in is.
@viezefreddyw: In ieder geval zijn ze teruggekomen van die idiote klokkenwinkel in het midden waardoor de bestuurder alleen een grote grijze vlakte voor z’n neus heeft.
Ook kun je de stoelen op de tweede rij nu gewoon neerklappen zodat je een vlakke laadvloer overhoudt. Niet alleen veel handiger, ik vermoed dat dat een behoorlijke gewichtsbesparing oplevert ten opzichte van de drie loodzware losse stoelen uit de vorige twee series.
Enige vreemde vind ik de veiligheidsgordels voor de achterste stoelen die op een nogal vreemde manier zijn weggewerkt – nou ja, níet zijn weggewerkt dus…
De Grand Scenic lijkt wel erg op de Espace… Niet dat dat slecht is, maar van die laatste lijken de proporties beter te kloppen. Verder zijn het natuurlijk beide wel mooie modellen binnen hun segment!
Dat liet zich raden, een Espace achterkant op een Scénic voorkant.
Ik zou ‘m overwegen hoor
Mini Espace, kan ik wel waarderen!
Lijpe velgen. Opzich wel vet dat ze dat gewoon standaard er onder zetten.
Au vomer zou ik het dan willen vertalen. Niet dat dat voor mij van toepassing is, ik vind het best wel een geslaagde auto.
Als ik dan een burgerlullenauto moest kopen zou dit de overweging wel waard zijn; de Ford-gezinshokken zijn ook wel te doen.
@aft0570:
Zullen we daar maar van maken: “c’est à vomir” ? ;-)
Hard gewerkt bij Renault, bijna het hele modellengamma is met de komst van deze Scenic weer spiksplinternieuw. Van frivole Twingo tot en met de sjieke Talisman.

Deze Scenic zou ik zonder meer overwegen als ik in de markt was voor een dergelijke auto. Al was het maar vanwege die gekoelde lade in het dashboard. Dat zijn nou nét van die simpele praktische dingen die je echt toegevoegde waarde hebben.
Met 20″ heb je wel snel parkeerschade/stoeprand schade en het lijkt mij niet zo praktisch…
@flik2punt0: Parkeerschade is niet inherent aan wielmaat maar aan de banden die er omheen liggen.
@flik2punt0: Stoeprandjes mee pakken heeft te maken met de hoogte van de band, niet met de diameter van de velg. Met 195/55 banden lijkt me dat risico dan ook niet zo groot.
@flik2punt0: Als je altijd netjes oplet bij het parkeren heb je dat probleem niet. Ik zet altijd mijn rechterspîegel wat naar beneden (bij het rechts inparkeren uiteraard) zodat ik perfect zie hoe ver mijn 18 duimertjes zich van die vieze vuile stoep bevinden.
20″ lijkt me een No-Go voor veel potentiële kopers. Die bandjes kosten nogal wat, lijkt mij.
Dat soort dingen moet je toch ook terug gaan zien in de lease-tarieven?
@awesome: zijn relatief smalle banden die Michelin speciaal voor de Scenic maakt. Geen peperduur sportrubber dus, maar een standaard bandje in een nieuwe maat. Zal niet heel veel duurder zijn en er zullen vermoedelijk meer merken mee komen. Zeker als andere fabrikanten deze maat ook gaan omarmen.
Renault probeert de traditionele gezinsauto weer hip te maken. Met aflopende daklijnen, veel glitter & glamour en hele grote wielen. Het enige wat ik mij afvraag is of het nog wel een goede gezinsauto is….

Want het waren gewoon goede gezinsauto’s, die Scenics. Braaf en burgerlijk? Ja. Maar ook erg comfortabel en ruim, tegen een eerlijke prijs. Ik twijfel of deze generatie Scenic dat ook nog is…. Alleen die 20inch wielen al! Comfort?! Wat kosten nieuwe bandjes?! Parkeerschade?! Etc. etc.
Wat is hier mis mee? Een auto waar je met z’n 7-en in kan zitten? Voor sommige mensen noodzaak (voor mij niet). Renault kan dit als de beste, is zoniet de beste in dit genre, net zoals Fiat het beste is in de kleine autotjes. Dit type auto’s mag voor mij wel net iets lager, beetje tegen de trend in, dat is fijner als je er achter rijdt, de chauffeurs van mpv’s zijn notoire te langzaam linksrijders.

Ik begrijp van vrienden dat vooral vrouwen willen dat hun ega’s dit soort auto’s rijden. Een soort “he’s off the market” signaal.
@pomoek: lol @ off the market signaal…. dan moet je je vriendin/vrouw beter opvoeden! mijn vrouw vind een mpv een lelijk ding ondanks net een tweede kleine. Blijf maar lekker in die 10 jaar oude Range Rover rijden zegt ze, dan hebben we over een jaartje geld voor een cabrio voor er bij ;)
Denk dat de lease erg blij is met standaard 20inch velgen…
Ziet er niet eens zo slecht uit zeker voor dit segment, gave wielen ook. En die koelkast in het dashboard is helemaal top.
Met enige afstand de moosite 7 zitten in het midi-suv/mpv genre. I approve!

Als ik een 7 zitter voor de lease zocht zou ik vrijwel zeker deze kiezen.
De normale Scenic is gewoon een erg mooie auto, zeker in een leuk kleurtje. De Grand vind ik dan weer uit verhouding.

overigens vind ik de Espace nog een stukje gaver. Dat ding ziet er serieus dik uit zonder weer asociaal te zijn.
Weer een mooie Renault! Ze zijn daar erg goed bezig de laatste tijd.
Goed gelukt zoals het hele Renault gamma

Trouwens de 1.5 DCI hybrid assist is gewoon een diesel hoor , op de benzinemotoren komt dit voorlopig niet.
En opeens is de nieuwe Touran al weer hopeloos verouderd.
@mashell: Opeens? Alsof hij het ooit niet is geweest…
Als lange versie stukken mooier dan de korte Scenic vind ik. Idem voor de lange C4 Picasso, die er in de juiste uitvoering trouwens zeer goed uitziet.
Beide uitstekende reisauto’s. Hopelijk is de betrouwbaarheid van deze nieuwe Scenic er ook erg op vooruit gegaan. Garantie nu 5 jaar en max 150.000 km dacht ik?
Sta je daar met je dure AMG met Brabus wielen die wel 20 inch groot zijn. Tja dat heeft deze Renault ook.
Wat moet dit nou t.o.v. de Espace?

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).