• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault heeft een nieuw merk, maar wat is het? [Update]

Auteur: Loek, gepost 29 januari 2024 om 20:00 – 13 Reacties

Renault had grote plannen met hun nieuwe merk, maar moet nu toch wat gas terugnemen.

Dit is een update van een artikel gepubliceerd op 15 november 2023.

Verwarring alom op deze regenachtige ochtend. Renault brengt namelijk het nieuws naar buiten dat ze een ‘nieuw merk’ hebben. Voordat je nu gaat denken dat Renault een Cupra’tje gaat doen, het gaat om een partner om elektrische auto’s op de markt te brengen. Dit gebeurt gewoon onder de naam Renault en de naam en logo van het nieuwe bedrijf kun je dus eigenlijk direct weer vergeten. Huh?

Ampere

Voor we te hard van stapel lopen: laten we even bij het begin beginnen. Het gaat om het merk Ampere. Of merk, bedrijf is een beter woord. Dit bedrijf gaat namelijk hun expertise inzetten om Renault te helpen met hun EV-offensief. De plannen van Renault gaan dus door zoals we ze nu kennen, maar dan met nieuwe technologie voor een betere prijs. De hele aankondiging van Ampere is gigantisch, dus we halen even de krenten uit de pap.

Gewoon Renault

Ampere is een op 1 november vastgesteld bedrijf met Renault als grootste speler erachter. Ampere gaat Renault, Alpine maar ook Nissan en Mitsubishi helpen met een EV-strategie. Wel is het dus een bedrijf achter de schermen en blijven de auto’s gewoon zoals je ze verwacht. De Mégane en Scenic E-Tech, Renault 4 en 5 EV, een mysterieuze auto genaamd Legend en nog twee aan te kondigen voertuigen worden dus Renaults, maar dan met de expertise van Ampere. Belangrijke punten volgens Ampere zijn bijvoorbeeld:

  • Ampere richt zich volledig op het aanpakken van de belangrijkste uitdagingen van de transformatie van de automotive industrie: nul-emissie en softwareontwikkeling;
  • Robuuste troeven waarvoor het merendeel van de investeringen al is gedaan: EV-native platforms, industrieel ecosysteem (EV- en softwarewaardeketens en productievoetafdruk) en een aantrekkelijk productassortiment.

40% kostenreductie

Eén van de doelen van Ampere is een flinke kostenreductie voor EV’s. Het ultieme doel is om EV’s aan te kunnen bieden voor hetzelfde of minder geld als een ICE. Hier is al een stappenplan voor en concreet zegt Ampere dat de opvolger van de Mégane E-Tech voor 40 procent minder kosten kan zorgen. Als dat eenzelfde daling in de nieuwprijs betekent, heb je het over een elektrische Mégane van iets meer dan 20.000 euro.

Qualcomm

Zoals het lijkt kan Ampere samengevat worden als het innovatie-lab van Renault. Ze gaan zich bijvoorbeeld ook richten op de software in het interieur van de auto’s. Zo is OpenR Link al een systeem van Ampere, maar wordt er samengewerkt met onder meer Qualcomm en Google voor de software die in het interieur komt.

Geld

Na een heel epos over hoe Ampere nu al een gigantische speler op de markt is, moet ook nog even benadrukt worden dat Renault Ampere in 2024 op de beurs wil hebben. Tegen 2031 moet Ampere verantwoordelijk zijn voor 1 miljoen verkochte auto’s in 2031. Tegen 2025 wordt een omzet van 10 miljard(!) euro beoogd, terwijl in 2031 dat getal al naar 25 miljard getild moet worden. Renault is de grootste investeerder, maar Nissan en Mitsubishi steken ook 800 miljoen euro in Ampere. Qualcomm overweegt ook geld te schieten.

Kortom: een nieuw bedrijf dat niet in de spotlights treedt, maar wel erg belangrijk gaat zijn voor Renault en het streven naar betaalbare EV’s. Nu is het allemaal nog wat vage en wellicht optimistisch gegooi met termen, maar het klinkt veelbelovend.

UPDATE: toch niet naar de beurs

Renault is inmiddels van gedachten veranderd wat betreft de beursgang van Ampere. Volgens de Fransen zijn de omstandigheden op de aandelenmarkt momenteel niet ideaal om Ampere naar de beurs te brengen. Wellicht hebben ze met een schuin oogje naar Polestar gekeken, waarvan de beurswaarde volledig ingestort is. De grote plannen met een beursgang van Ampere zijn daarom in de ijskast gezet.

Ook interessant!

  • Renault Rafale, een compleet nieuw vlaggenschip
    Renault Rafale, een compleet nieuw vlaggenschip
  • Vernieuwde Renault Arkana
    Subtiel vernieuwde Renault Arkana heeft een prijs
  • Red deze stoffige Renault 5 Turbo van de ondergang
  • Renault voor de rechter vanwege olieverbruik 1.2 TCe

Nieuwste artikelen

  • Is dit de lelijkste politieauto ter wereld?
  • Tesla eindigt onderaan in nieuw betrouwbaarheidsonderzoek
  • Nu officieel in beeld: de Koreaanse RS6-killer!
  • Hoonigan gaat ondersteboven in nieuwe Gymkhana
FacebookTweetPinLinkedIn

Ampere, Renault

Vorig bericht: « Neppe Audi RS6 occasion heeft opmerkelijke schade
Volgend bericht: ‘EU-ban verbrandingsmotor misschien toch niet in 2035’ »

Lees Interacties

Reacties

  1. mashell zegt

    15 november 2023 om 11:30

    Volkswagengroep heeft Cariad als software ontwikkeldochter opgericht maar dat zorgt vooral voor grote verliezen en interne machtsstrijden dus of dit nou zo’n goed idee is…

    Login om te reageren
    • JelmerS zegt

      15 november 2023 om 12:54

      Die mensen van Porsche schijnen er nogal een apart idee op na te houden dat ze heel veel specialere zijn dan de rest van de club en dus absoluut niet met een gestandaardiseerd format te kunnen werken.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        15 november 2023 om 14:17

        Ja, dat herken ik wel. Porsche is ook specialer, zelfs op modellen met gedeelde techniek maken ze veel meer winst.

        Login om te reageren
  2. Dutchdriftking zegt

    15 november 2023 om 11:53

    Het lijkt mij een beter idee om dit merk in te zetten voor een verbeterd elektriciteitsnetwerk om de accu’s ook daadwerkelijk vol te krijgen.

    Login om te reageren
  3. drsjeroen zegt

    15 november 2023 om 12:53

    Vaag verhaal. Kan je toch gewoon binnen de alliantie doen? Wat is de meerwaarde van een apart bedrijf?

    Login om te reageren
    • Richmond zegt

      15 november 2023 om 23:51

      Juist om investeerders aan te trekken

      Login om te reageren
  4. Gulli zegt

    15 november 2023 om 13:16

    40% kostenreductie klinkt niet als ‘hier gaat de klant 40% minder voor betalen’ maar eerder als ‘40% meer marge voor de aandeelhouders’.

    Noem me pessimistisch maar waar vroeger bedrijven geld wilden verdienen zijn het nu vooral de aandeelhouders die ongegeneerd aan het graaien zijn. De hebzucht kent geen grenzen en geen gêne meer waar die vroeger nog wel eens werd verstopt achter ‘potje voor toekomstige investeringen’.

    Sorry maar ik geloof er helemaal niets van dat dit de klant gaat helpen.

    Login om te reageren
  5. Mike zegt

    15 november 2023 om 13:22

    De kostenreductie geeft maar weer aan dat het niet slim is om nu een EV aan te schaffen. De afschrijving zal erg groot zijn.

    Login om te reageren
  6. Robert zegt

    15 november 2023 om 13:34

    Ampère (eenheid) … In de natuurkunde is de ampère, met symbool A, een eenheid van elektrische stroomsterkte.

    Ik vraag me af hoe ze dit onder het merkenrecht willen laten vallen.

    Login om te reageren
    • Gulli zegt

      15 november 2023 om 14:19

      Je registreert niet elke betekenis van de naam. Als iemand iets in de automotive wil gaan doen en die naam wil gebruiken zullen ze daar aanspraak op kunnen maken. Maar als jij een merk teenslippers wil beginnen dat Ampère heet kunnen ze daar niet zoveel tegen doen.

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      15 november 2023 om 14:23

      Kan toch gewoon? Uit: https://nl.wikipedia.org/wiki/Tesla_(eenheid)
      “De tesla (T) is de SI-eenheid van magnetische fluxdichtheid en magnetische polarisatie, vernoemd naar Nikola Tesla.”
      Als dat kan, dan kan Ampere als bedrijf en een Chevy Volt ook. Dat het zo weinig origineel is en daarom afgekeurd zou moeten worden is een ander verhaal.

      Login om te reageren
  7. bmwadept zegt

    15 november 2023 om 15:53

    Renault wil gewoon cashen door gebruik te maken van de hype met automative start ups, zoals Vinfast. Die zijn miljarden waard zonder een noemenswaardige prestatie.

    Login om te reageren
  8. cossiekiller zegt

    31 januari 2024 om 07:51

    Mogen ze de naam Legend wel van Honda gebruiken?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North