• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Renault: “Renault gaat megasprong maken”

Auteur: willeme, gepost 2 september 2017 om 11:00 – 25 Reacties

Red Bull RB13


Wij van WC-eend…

Dit Formule 1 seizoen is tot nu toe op één punt zeer geslaagd en op één punt zeer teleurstellend. Laten we positief beginnen. We zijn nu al over de helft en de race om het kampioenschap is nog niet beslist. Vettel staat nipt voor op Hamilton. Eindelijk geen hegemonie van Mercedes. Voor de neutrale toeschouwer is dat wel zo interessant. Maar de meeste toeschouwers in Nederland zijn niet neutraal. Daarmee komen we op het teleurstellende punt. Tot dusver heeft Max behoorlijk veel pech gehad.

Er worden veel (voornamelijk Nederlandse) vingers gewezen naar Renault. Dankzij Renault gaat alles fout. Maar is dat ook zo? In een interview met de NOS belooft Renault F1 baas Cyril Abiteboul beterschap, maar vraagt wel om geduld. Abiteboul wees er overigens ook fijntjes op dat van de zes uitvalbeurten, er drie aan Renault te wijten waren. Eén keer lag het aan het chassis (Bahrein) en twee keer lag het aan een aanrijding (Spanje, Oostenrijk).

Red Bull RB13

Nu Max zo vaak is uitgevallen met de Renault-motor en de andere coureurs met een Renault-motor niet, gaan er al diverse complot-theoriën rond. Zelfs ondergetekende doet er aan mee. Volgens Cyril Abiteboul is het gewoon te wijten aan “pure pech”. Het heeft ook niet met de rijstijl te maken van de Nederlander der Nederlanders. Zo’n blok is gebouwd om 2 uur volgas aan te kunnen.

Volgens Abiteboul is het ook ondenkbaar dat de voorgekomen mankementen zich gaan herhalen. Max krijgt een nieuwe motor en het Red Bull team heeft zelf ook extra personeel ingezet. Renault probeert Red Bull zoveel mogelijk tevreden te stellen en hopen dat Red Bull klant blijft. Maar de Renault-baas wijst er wel op dat als Red Bull het niet goed genoeg vind, ze altijd hun eigen motoren kunnen ontwikkelen. Volgens Cyril kost dat zo’n 150 miljoen euro. Voor de context: Red Bull betaalt Renault naar verluidt zo’n 40 miljoen euro per jaar.

Red Bull RB13

Maar dan het goede nieuws! Het lijkt er namelijk op dat Renault zich in 2017 vooral richt om de motor heel te houden. Zijn woorden voor 2018 mogen we als ‘boud’ omschrijven. Volgens Abiteboul ziet het er heel erg goed uit. Naar eigen zeggen gaan ze “een megasprong” maken. Ten opzichte van dit jaar denkt Abiteboul al vijf tot zes maanden voor te lopen, zowel in termen qua performance als betrouwbaarheid. Ze weten zeker dat de Renault-motoren “volgend jaar betrouwbaar zijn”.

Laten we het hopen. Vandaag staat de kwalificatie op Monza op het het programma. Een circuit waar de motor vaak doorslaggevend is, daarbij hebben Verstappen en Ricciardo al diverse grindstraffen aan hun broek. Dus dit weekend nog geen Hosanna.

Ook interessant!

  • Video: Max Verstappen stelt Monaco aan je voor
    Video: Max Verstappen stelt Monaco aan je voor
  • Max Verstappen wereldkampioen
    Hoe kan Max Verstappen wereldkampioen worden?
  • Video: Verstappen owneert Bottas
  • Video: hierdoor werd Verstappen wereldkampioen!

Nieuwste artikelen

  • Deze iconische auto’s brachten dit weekend miljoenen op
  • Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Staat de toekomst van de eigen auto op het spel?
  • Max Verstappen staat er voortaan alleen voor
FacebookTweetPinLinkedIn

cyril-abiteboul, daniel-ricciardo, Formule 1, Max Verstappen, Red Bull Racing, Renault

Vorig bericht: « Vergelijk: de nieuwe Porsche Cayenne vs de oude
Volgend bericht: Superstrak door bochten met de Porsche 908/03, dit weekend op Zandvoort »

Lees Interacties

Reacties

  1. trustmeiamanengineer zegt

    2 september 2017 om 11:05

    Ik geloof die Fransoos wel hoor. En hij heeft ook gelijk wat betreft het gezeik van Redbull: als ze het beter weten moeten ze zelf maar een motor gaan bouwen, kosten vanaf 150miljoen Euro….

    Login om te reageren
    • wif1 zegt

      2 september 2017 om 11:16

      @trustmeiamanengineer: Dat is prima, maar als jij al drie jaar belooft aan Red Bull dat je volgend jaar toch echt een topmotor gaat leveren die kan concurreren met de Ferrari en zelfs de Mercedes krachtbron en vervolgens niks van dat waarmaakt, dan mag je toch echt de hand in eigen boezem steken. €40.000.000 per jaar is veel geld en in de contracten zullen ook prestatie afspraken gemaakt zijn en ik denk dat Red Bull terecht klaagt en zeker wat korting zal krijgen op deze factuur. Want ook Toro Rosso zal behoorlijke duit in dat zakje van 150 miljoen doneren dus die ontwikkelingskosten kosten zijn voor Renault al voor een groot deel gedekt.

      Login om te reageren
      • trustmeiamanengineer zegt

        2 september 2017 om 11:37

        @wif1: Dat zal best zo zijn. Maar waarom heeft Redbull het dan nooit aangedurfd? Zo’n groot en kapitaalkrachtig team. Cosworth kopen en gaan met die hap! Overigens is die 150miljoen per jaar, vrees ik… En je bent gewoon altijd in het nadeel als topteam met een klantenmotor. Als Renault z’n chassis onder controle krijgt kunnen ze met een nieuwe potente motor straks opeens alsnog het 3e team zijn in plaats van Redbull…

        Login om te reageren
        • acizane80 zegt

          2 september 2017 om 11:55

          @trustmeiamanengineer: maar als Redbull eigen motoren ontwikkeld kunnen zij die toch ook doorverkopen aan andere teams. Zij hebben reeds 2 teams in bezit en als daar een derde bijkomt zal de kosten plaatje er anders uitzien. Nadeel is dat een dergelijke ontwikkeling veel tijd nodig heeft, en ze moeten werken op betrouwbaarheid en vermogen. Vermoedelijk hebben ze enkele jaren nodig om alles op punt te krijgen.

          Login om te reageren
          • trustmeiamanengineer zegt

            2 september 2017 om 12:05

            @acizane80: Ja zeker, dat zou het nog interessanter maken. Nu nog beginnen is natuurlijk rijkelijk laat, maar aan de andere kant in 2020 zijn er nieuwe motorregels, zou een mooi moment zijn om in te stappen met een eigen krachtbron.

            Login om te reageren
            • acizane80 zegt

              2 september 2017 om 12:08

              @trustmeiamanengineer: maar die regels zijn nu toch al onderhandeld(weet niet of alles al bekend is), dus als Redbull motoren wilt bouwen word het stilletjes tijd om te beginnen. Helaas zal dat waarschijnlijk voor Max niet veel uitmaken op korte termijn.

              Login om te reageren
            • retetikker zegt

              2 september 2017 om 14:26

              @trustmeiamanengineer: ik zou niet te veel verwachten van de “nieuwe” motoren in 2020. Ik geloof dat het plan is om alleen de turbo en mgu-h te vervangen voor een simpeler systeem. De verbrandingsmotor zal hetzelfde blijven. Laat dat nou net het onderdeel zijn waar het meeste te winnen valt en dus het meeste aan gespendeerd wordt en waar de winnende fabrikanten dus het liefste hun voorsprong willen houden…..

              Login om te reageren
        • wif1 zegt

          2 september 2017 om 12:13

          @trustmeiamanengineer: Of ze het niet aan durfden is niet gezegd, Red Bull is een constructeur net als veel F1 teams. Mercedes is vijf jaar voordat ze met de hybride motoren gingen racen begonnen met de ontwikkeling ervan, dit geeft al aan wat voor tijd ermee is gemoeid om een goede en competitieve motor te ontwikkelen. Als dus blijkt dat jouw motorleverancier zijn huiswerk niet goed heeft gedaan, dan is het onrealistisch om zelf een heel ontwikkelingstraject op te zetten om een krachtbron te ontwikkelen. Het wrange is dat je als Red Bull geen alternatief hebt omdat de concurrentie dan bang is dat jij er als sterkste team met de prijzen vandoor zal gaan. Dus je bent de sterkste constructeur, maar de constructeurs titel zul je nooit winnen omdat je in de houdgreep zit van het motoren reglement.

          Login om te reageren
          • kilum zegt

            2 september 2017 om 12:24

            @wif1: dat is dus ook precies de reden dat McLaren overstapte op een Honda krachtbron. Want Mercedes ging met een eigen team de F1 in.

            Login om te reageren
            • wif1 zegt

              2 september 2017 om 12:28

              @kilum: Inderdaad, toevallig komen er vandaag berichten naar buiten dat McLaren zelf motoren wil gaan bouwen onder de nieuwe reglementen die vanaf 2020 in gaan. Maar als Honda in de F1 blijft dan zal het ze toch hopelijk volgend jaar een stuk beter af gaan.

              Login om te reageren
      • bassx zegt

        2 september 2017 om 15:29

        @wif1: Renault gaf vorig jaar in zomerstop al aan betere motoren te leveren voor 2018 en niet 2017. Waarom blijft Red Bull dan nog zeuren?

        Login om te reageren
    • 550maranello zegt

      2 september 2017 om 22:51

      @trustmeiamanengineer: 150 mio? Is niet veel. Een voetballer kost al gauw meer…

      Login om te reageren
  2. noosaheads zegt

    2 september 2017 om 11:19

    Ik ben geen idolate fan van Max. De hele idioterie kan me gestolen worden. Ik gun hem alle succes maar ik vindt het niet zoveel.

    Login om te reageren
  3. juniorclk zegt

    2 september 2017 om 11:19

    150 miljoen? Duset een aantal jaar heb je het er wel uit….

    Login om te reageren
    • kilum zegt

      2 september 2017 om 12:25

      @juniorclk: 150 miljoen voor Renault. RB zal daar wel iets meer voor nodig hebben. Die hebben namelijk nog geen ontwikkelingsfaciliteit.

      Login om te reageren
      • juniorclk zegt

        3 september 2017 om 12:03

        @kilum: ik he ook niet gezegd 4 jaar, maar in the long run….

        Login om te reageren
  4. goodolddays zegt

    2 september 2017 om 11:28

    Laat maar zien dan… zo simpel is het…

    Login om te reageren
  5. thomasthomas zegt

    2 september 2017 om 11:33

    Hoop dat Max ook een Megasprong maakt naar een ander Mercedes of Ferrari team.

    Login om te reageren
  6. Robert zegt

    2 september 2017 om 11:50

    Ik verheug me op een leuke inhaalrace, morgen. Véél beter dan zo’n 3, 4 rondes na de openingsfase in betrekkelijke anonimiteit de rest van de race tussen p5 en p6 te rijden.

    Login om te reageren
  7. stationcar zegt

    2 september 2017 om 12:25

    Het is sowieso van de zotte dat je als team mee kan doen zonder eigen motor, je kan op je vingers natellen dat als je afhankelijk bent van de concurrent je zeker niet beter af bent dan wanneer je zelf iets organiseert. Daarnaast is een motor ontwikkelen ook geen rocketscience, bovendien kun je mensen die dat kunnen gewoon inhuren of desnoods bij de concurrent wegkapen.

    Login om te reageren
    • desjonnies zegt

      2 september 2017 om 13:28

      @stationcar:
      ‘ Daarnaast is een motor ontwikkelen geen rocket science ‘
      Ik moest hartelijk lachen om zoveel onnozelheid.

      Login om te reageren
  8. Rick-dos zegt

    2 september 2017 om 12:26

    Mooie positie voor Max om in te zitten als we de link met Merc mogen geloven. Kan hij het volgend jaar aankijken of Renault inderdaad levert. Zo ja, dan kan hij in 2019 nog kiezen ook tussen RBR en Merc.

    Login om te reageren
  9. HZW zegt

    2 september 2017 om 12:40

    Porsche zou nu al aan het ontwikkelen zijn voor een 2021 klanten F1 motor, dat betekend meer dan 3 jaar ontwikkelen om met een competitie motor te komen.

    Login om te reageren
  10. ronnieboy zegt

    2 september 2017 om 15:04

    Klare taal

    Login om te reageren
  11. bassx zegt

    2 september 2017 om 15:32

    Ik dscht dat het probleem in Canada ook aan Red Bull zelf lag (dooie Accu) en maar twee keer aan Renault. Hoe dan ook blijf ik vinden dat Red Bull teveel met de vinger naar Renault blijft wijzen.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North