• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Vergelijk: de nieuwe Porsche Cayenne vs de oude

Auteur: willeme, gepost 2 september 2017 om 10:04 – 32 Reacties

Porsche Cayenne

Is er nog wat veranderd of is het niets meer dan een facelift? Team AB zoekt het voor je uit.

Afgelopen dinsdag was een drukke dag op de redactie van AutoBlog, de nieuwe Bentley Continental GT én de nieuwe Porsche Cayenne werden onthuld. Twee corpulente kaskrakers op één avond. Gisteren hebben we de Bentley in detail bekeken en gezien wat de verschillen zijn met het uitgaande model. Vandaag nemen we de nieuwe Porsche Cayenne onder de loep.

De uitgaande Porsche Cayenne (958) was nog niets eens zo heel erg oud. De auto werd halverwege 2010 op de markt gebracht. Na de zomerstop in 2014 werd de Cayenne lichtjes opgefrist. In tegenstelling tot zijn voorganger (957) was deze generatie Cayenne een stuk minder polariserend. Het was gewoon een redelijk grote SUV van Porsche. Mede daardoor was de auto ook zeer belangrijk voor het Duitse merk. Daarom heeft Porsche waarschijnlijk niet te veel risico’s genomen met de nieuwe Cayenne.

Voor de goede orde:
Boven is de OUDE Cayenne
Onder is de NIEUWE Cayenne

Voorkant
Dat begint al aan de voorkant, want je moet echt even twee keer kijken wat er precies anders is. De koplampen zijn iets afwijkend en vorm van de grille is ook verschillend. Het feit dat je moet zeggen: ‘kijk naar de verticale spijlen, daar zie je het meteen aan’ geven al aan dat er niet heel veel verschil is qua lijnvoering. Maar net als bij de Bentley lijken de proporties wel iets anders te zijn. Iets dat we ook gaan ondervinden bij de rest van de auto.

Porsche Cayenne S (2017)

Porsche Cayenne S (2018)

Achterkant
Als je achter een Cayenne rijdt (en dat gebeurt vaak, anders zit ‘ie de hele tijd op je achterbumper), dan zijn de verschillen veel groter. De afgeronde achterlichtunits zijn overboord gegooid. Daarvoor in de plaats krijgt de Cayenne, in navolging van de Panamera, lage platte achterlichten die uit één stuk lijken te bestaan. Ergens doet het ook denken aan de Range Rover Velar, gek genoeg. Niet dat Porsche plagiaat heeft gepleegd (het design van de Cayenne stond al lang vast voordat de Velar uitkwam). Wat verder opvalt: de uitlaten staan minder ver uit elkaar. Daardoor lijkt de auto optisch iets minder breed, maar storend is het niet.

Porsche Cayenne S

Porsche Cayenne S (2018)

Zijkant
Aan de zijkant zie je duidelijk wat Macan-inlvoeden terugkomen. Bij Porsche lijken ze de Cayenne per generatie iets ingetogener te maken. Wat ook opvalt aan de zijkant is dat het minder een SUV lijkt te zien en meer een soort crossover. Nu kan het aan de beperkte hoeveelheid foto’s liggen die tot nu toe beschikbaar zijn. Voor de rest lijken ze erg op elkaar. Totdat je het even op je laat inwerken. De deuren bij de oude Cayenne lijken hoger en smaller (of bij de nieuwe breder en lager). Zeker ten opzichte van de raampartij.

Porsche Cayenne S (2017)

Porsche Cayenne (2018)

Interieur
OK, de meeste mensen zullen niet aan de buitenkant zien dat het een compleet nieuwe Cayenne is. De eigenaren weten wel beter. Niet omdat ze een groot bedrag hebben uitgekeerd naar de firma Porsche om zo’n Cayenne in ontvangst te mogen nemen, maar vanwege het interieur. Dat is namelijk compleet vernieuwd. Uiteraard zien we heel veel terug van de Panamera. Wat het meeste opvalt is dat de grote hoeveelheid knopjes vervangen is door een soort touchscreen-achtige middenconsole. Ook het scherm van het navigatiesysteem is veel groter. 2010 lijkt nog niet zo lang geleden, maar toen was de iPhone 4 een uitstekende smartphone. De tijd gaat snel op het gebied van infotainment. Qua vormgeving missen de aluminium ornamenten voor de luchtroosters wel een beetje. Dat gaf het interieur toch een eigen smoel.

Porsche Cayenne S (2017)

Porsche Cayenne S (2018)

Techniek
Jazeker, er is ook wat gedaan aan de techniek. Dat is eigenlijk wel een beetje jammer, want de meeste Porsche motoren gaan eruit. De atmosferische 3.6 V6 is al sinds 2016 uit productie, maar ook de V6 Biturbo en V8 Biturbo zullen we niet meer terug zien. De nieuwe instapper (‘Cayenne’) is de 3.0 turbo V6 (uit de S4) met 340 pk. Een stap hoger is de ‘Cayenne S’ met de 2.9 liter biturbo V6 (uit de RS5). Uiteraard zullen er meer varianten volgen, zoals de Cayenne Turbo (waarschijnlijk de V8 uit de S8). Of Porsche de Cayenne Diesel en Diesel S gaat voort zetten is onduidelijk. Op dit moment verkeert de diesel onder zeer zwaar weer. Het zou ons niet verbazen als Porsche de dieselmotor zo snel mogelijk de nek omdraait om in te zetten op hybride en elektrische aandrijving. De dieseluitvoeringen zijn alleen in Europa populair.

Porsche Cayenne S (2017)

Porsche Turbo S E-Hybrid (2018)

Prijzen
Meestal behandelen we de prijs niet, omdat deze vaak nog niet bekend zijn. Echter, in het geval van de Cayenne hebben we al twee prijzen van de importeur mogen ontvangen. De vanafprijs is een stuk hoger, maar je hebt ook meer vermogen.

Oud:
Cayenne (300 pk): 95.600 euro
Cayenne S (420 pk): 129.458 euro

Nieuw:
Cayenne (340 pk): 109.800 euro
Cayenne S (440 pk): 129.100 euro

Conclusie
Porsche heeft een logische stap gemaakt met de nieuwe Cayenne. Diverse renders die al rondzwierven op het internet, bleken uiteindelijk behoorlijk accuraat. De Cayenne is waarschijnlijk op alle meetbare punten een stuk beter geworden. Maar toen toen ik deze vergelijking aan het maken was, viel mij op dat ik eigenlijk de voorkeur heb voor de oude Cayenne. Misschien is het de uitvoering, misschien zijn het de specifieke foto’s, maar de oude lijkt iets meer smoel te hebben. Welke vind jij eigenlijk mooier? En vooral, waarom? Laat het weten, in de comments.

Ook interessant!

  • Video: straatracen met een Porsche Cayenne
    Video: straatracen met een Porsche Cayenne
  • Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
    Derde SUV van Porsche boven de Cayenne
  • Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
    Video: on board Porsche Cayenne Nurburgring record
  • Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video
    Porsche Cayenne Turbo GT rijtest video

Nieuwste artikelen

  • Goed nieuws: EV’s zijn net zo dodelijk als benzineauto’s – hybrides zijn veel gevaarlijker
  • Lolbroek rijdt expres te hard langs politie en vraagt agenten om geinige flitsfoto
  • Volkswagen heeft goed nieuws voor de Polo met verbrandingsmotor!
  • Premium sedans verkopen voor geen meter in Europa, op deze EV na
FacebookTweetPinLinkedIn

958, cayenne, Porsche, Vergelijkingen

Vorig bericht: « De Tesla Model S wordt zowaar een echte Nederlandse auto
Volgend bericht: Renault: “Renault gaat megasprong maken” »

Lees Interacties

Reacties

  1. poes zegt

    2 september 2017 om 10:18

    Voorkant: iets beter
    Achterkant: minder
    Silhouet: blijft gekunsteld
    Interieur: grote klasse

    Login om te reageren
    • pietertjep85d zegt

      2 september 2017 om 10:24

      @poes: voor mij:
      Voorkant: iets minder
      Achterkant: stuk beter
      Silhouet: niet Porsche waardig
      Interieur: prachtig

      Login om te reageren
  2. alcantara zegt

    2 september 2017 om 10:20

    Verschil tussen S en ‘gewoon’ nog maar 20k ipv 35k.
    Heeft dat met belastingen te maken dat dit zo uitvalt of is de basisversie standaard al beter uitgevoerd waardoor het verschil tussen beide kleiner is geworden? Want 15k voor alleen 40pk extra is best wel duur.

    Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      2 september 2017 om 11:15

      @alcantara: je bedoelt verschil tussen S en ‘gewoon’ nog ‘maar’ 100 (440-340) i.p.v. 120 pk (420-300). Ik vermoed dat hetzelfde geld voor je leessterkte ;)

      Login om te reageren
    • vroaaar zegt

      2 september 2017 om 12:05

      @alcantara: sorry, had zelf mijn leesbril niet op…. dacht dat je het over pk’s had maar begrijp nu dat je het over de prijs had. CO2 taks zal – als gevolg van de gestegen pk’s – inderdaad wel een extra spreekwoordelijke duit in het zakje hebben gedaan van de verkoopprijs.

      Login om te reageren
  3. nopetrolnofun zegt

    2 september 2017 om 10:21

    Basisversie een 3.0 en de S de 2.9, lijkt de omgekeerde wereld tegenwoordig, gatver.

    Login om te reageren
    • lebeaunl zegt

      2 september 2017 om 11:46

      @nopetrolnofun: net zoals de Audi’s S5 en RS5..

      Login om te reageren
  4. ronnieboy zegt

    2 september 2017 om 10:29

    Op die voorkant na begint het ergens op te lijken.
    Interieur is top !

    Login om te reageren
  5. broodjan zegt

    2 september 2017 om 10:43

    Dit is toch meer een facelift model

    Login om te reageren
    • wetdualclutch zegt

      2 september 2017 om 10:51

      @broodjan: precies, ik vind het ook net een 958.1 vs 958.2

      Login om te reageren
  6. viezefreddyw zegt

    2 september 2017 om 10:59

    Een facelift noem ik dit. Een facelift zodat de auto weer bij de tijd is en vooral mee kan met de huidige designtaal van Porsche. Achterlichten bijvoorbeeld. De Panamera en 911 hebben dit ook zo. Het interieur komt van de Panamera. Wel erg mooi overigens.

    Verder heb ik er echt niets mee. Dan liever een Panamera.

    Login om te reageren
  7. trustmeiamanengineer zegt

    2 september 2017 om 11:07

    Worden er ook nog Porsche eigen blokken geleverd? Die V6 lijkt me gewoon het Audi blok…

    Login om te reageren
    • trustmeiamanengineer zegt

      2 september 2017 om 11:08

      @trustmeiamanengineer: Beter lezen… (en meer koffie drinken).
      Maar dus wel erg zonde hè, blijft heel weinig Porsche over zo… Alleen de diktste versies zijn nog “echte”.

      Login om te reageren
      • gtporsche zegt

        2 september 2017 om 13:49

        @trustmeiamanengineer: Hier maakt Autoblog een foutje. Het blok uit de RS5, de 2.9 is een Porsche blok (heb ik gelezen en gehoord in een filpmje). En het blok uit de panamera turbo is een nieuwe motor en niet het blok uit de Audi’s…

        Login om te reageren
  8. jorden zegt

    2 september 2017 om 11:18

    Ik vind vooral de nieuwe instapprijs erg fors gestegen!! Inclusief het gebrek aan diesels zal het wel de exclusiviteit te goede komen.

    Login om te reageren
  9. mrdjm zegt

    2 september 2017 om 11:40

    Ik vind alleen de achterlichten en het interieur er op vooruit gegaan, hij wordt verder steeds saaier en minder Porsche dus dankzij de Audi motoren. Jammer, gemiste kans…

    Login om te reageren
  10. JamesBond007 zegt

    2 september 2017 om 11:42

    Ik vind de vorige Cayenne een stuk mooier dan de nieuwe. Wat een saaie ‘facelift’ zeg. Het interieur is wel echt stukken verbeterd!

    Login om te reageren
  11. prop zegt

    2 september 2017 om 11:47

    Het interieur (dashboard) is uit een samenwerkingsverband ontstaan met de nieuwe VW Polo. Het is 1:1 uitwisselbaar.

    Login om te reageren
    • mercedesbenzine zegt

      2 september 2017 om 12:55

      @prop: nou zeg, daar doe je de polo wel erg tekort mee. XD

      Login om te reageren
  12. Arnoud zegt

    2 september 2017 om 11:50

    Ik vind ‘m ronduit saai geworden. Het mag van mij wel wat meer ‘in your face!’ worden. De eerste Cayenne vond ik niet bepaald mooi maar die was juist heel erg onderscheidend. Dat heb ik dan nog liever dan deze grijze muis.

    Login om te reageren
  13. MoeWat zegt

    2 september 2017 om 12:04

    Die achterkant is gewoon afschuwelijk lelijk. Doe toch maar de oude !
    Interieur wel mooi

    Login om te reageren
  14. MaartenD zegt

    2 september 2017 om 12:19

    Was lelijk…is lelijk..blijft lelijk

    Login om te reageren
  15. prop zegt

    2 september 2017 om 12:59

    Tegenwoordig gaan fabrikanten toch echt meer voor een revolutie bij een nieuw model. Vrij apart dat ze dat deze keer bij Porsche niet hebben gedaan. De Cayenne was het model bij uitstek. Ben benieuwd wat de verkoopcijfers gaan vertellen

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      3 september 2017 om 08:17

      @prop: maar fabrikanten gaan ook voor het “familie gezicht”. De nieuwe Panamera is een succes. De Macan ook, dat de Cayenne een mengeling tussen die twee zou worden is dus logisch. Ik denk dat deze ook een groot succes gaat worden. Het ordinaire dat de eerste Cayenne had is er inmiddels helemaal vanaf.

      Login om te reageren
  16. wjeurs zegt

    2 september 2017 om 15:55

    Die achterkant ziet er heel kort en vreemd uit. Misschien omdat de bumper zo uitsteekt

    Login om te reageren
  17. sulobb zegt

    2 september 2017 om 17:42

    Ik vind de nieuwe niet echt gelukt. De voorkant is wat strakgetrokken (mocht wat meer mee gedaan worden), de achterkant is gekopieerd van de Panamera en hierop geplakt, de zijkant geeft ‘m meer een crossover-look dan een SUV-look. Alleen het interieur lijkt sterk verbeterd. Zo ziet het er een stuk ‘rustiger’ uit en het (iets te) grote scherm lijkt handig voor de doelgroep… Ik vind de Cayenne sinds de eerste generatie wel een mooie grote SUV en het ontwerp is (naar mijn mening) heel volwassen. Spijtig dat geld ze meer interesseert dan ontwerp, maar dat is tegenwoordig geen nieuws…

    Login om te reageren
  18. barry355gtb zegt

    2 september 2017 om 17:48

    deze facelift of nieuwe “kuch” Cayenne is prima voor mannen en vrouwen die graag even “genieten” van de hoge zit hebben wel weer een heel mooi interieur om in te vertoeven. Ik rijdt liever in de Panamera want betere wegligging en mooier imho.

    Login om te reageren
  19. jochem99 zegt

    2 september 2017 om 21:57

    Waarom kunnen ze het nieuwe model niet meteen “goed” showen?! Zwart metallic, donker glas en 21 of 22″ komt de Cayenne direct wat beter uit de verf

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      3 september 2017 om 08:13

      @jochem99: omdat het een Cayenne is en geen ZZP stukadoors bus. Zwart met donkere ramen op een grote SUV geeft een busjes effect. Dat wil je juist voorkomen.

      Login om te reageren
      • jochem99 zegt

        3 september 2017 om 12:04

        @mashell: oneens, foto 1 (oud type Cayenne) is ook op deze manier uitgevoerd. Vind ik heel mooi staan, snap niet hoe jij van een Porsche zo snel een ZZP busje wil maken?! Maargoed smaken verschillen, gelukkig

        Login om te reageren
  20. roeldriesvink zegt

    3 september 2017 om 11:28

    Op alle vlakken een vooruitgang. Jammer dat de kans bestaat dat de diesels van het toneel verdwijnen.

    Login om te reageren
  21. jweelden zegt

    4 september 2017 om 09:56

    Ben ik de enige? Ik vond tijdens de onthulling dat hij ergens op leek.
    Slordige dag later kwam ik de Kia tegen, toen wist ik het zeker. Daar lijkt hij op!

    https://res.cloudinary.com/carsguide/image/upload/f_auto,fl_lossy,q_auto,t_cg_hero_large/v1/editorial/2017-Kia-Sportage-Si-Premium-SUV-grey-press-image-%284%29.jpg

    https://images.cdn.autocar.co.uk/sites/autocar.co.uk/files/styles/gallery_slide/public/kia-sportage-rt-2016-102.jpg?itok=LumBVuuo

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North