Renault-rijders kunnen massaal niet op weg door winterweer?

Auteur: , 104 Reacties

Sta je dan, met je dieselmotor.

Renault-rijders kunnen massaal niet op weg door winterweer

De laatste jaren is de dieselmotor bij het grote publiek, en met name de autofabrikanten en overheden, uit de gratie gevallen. Nu lijkt ook Moeder Natuur genoeg te hebben van de zelfontbrander. De diesels van Renault werden deze week namelijk massaal geteisterd door opstartproblemen dankzij het winterse weer. Net als wij, door jullie tips over dit onderwerp.

Dit blijkt uit verschillende berichten uit binnen- en buitenland. De Telegraaf heeft vanochtend een artikel gepubliceerd waarin verschillende reacties van mensen onder de aandacht worden gebracht, in het licht van de problematiek. Een anonieme vrouw vertelde tegenover de krant:

“Mijn man belde onze leasemaatschappij en wilde het uitleggen, maar die mevrouw zei: stopt u maar, ik weet precies wat er is. U bent nummer 140. De auto wilde niet starten. Er waren overal lichtjes die aanduidden: meteen stoppen.”

Volgens de berichten zijn honderden, zo niet duizenden mensen de dupe geworden van allerlei elektronische storingen binnen de Renault-motor. Het kille weer heeft schijnbaar grote invloed op auto’s van de Franse fabrikant, want in de ochtend zijn leasemaatschapijen, autodealers en importeurs platgebeld. Niet alleen in Nederland, maar bijvoorbeeld ook in België.

De softwareproblemen zijn vooralsnog uitsluitende opgetreden bij de nieuwere modellen van het merk. Met name de nieuwere versies van de Mégane, Talisman, Clio en Espace waren de grootste slachtoffers.

De problemen lijken te worden veroorzaakt door een ophoping van condens in motor, die binnengelaten wordt via de luchtinlaat. Door het winterweer komt er een dusdanige hoeveelheid binnen, dat de motor het niet aankan en vervolgens niet meer kan starten. Nadat er een zekering wordt verwisseld en het water is verwijderd, moet de auto weer verder kunnen.

Beeld: Renault Sport Twingo RS in de winter, door @erikknl



104 reacties

Dit kan elk merk overkomen. Maar wel beetje raar dat dit niet in hun eigen testing naar boven is gekomen.
@intimrasiert: Als het een VW was had je waarschijnlijk wel anders gereageerd.
@strepentrekker: VW heeft er ook last van. Vorige winter wel een aantal gehad met hetzelfde probleem maar niet zoveel als Renault het nu heeft.
@bruinbeer: In 1982 toen de toen nieuwe Polo uitkwam had ie een leuk naar boven gericht uitlaatpijpje.
Door de condens en vorst in de winter bevroor het water hierin.
Later toe men het ontdekte heeft men er een gaatje in gemaakt.
Anderzijds, een auto werd getakeld en toen men er wilde naar kijken sloeg dat ding aan.
Niet altijd evident net zoals het relais J109.
@bruinbeer: Mercedes ook? Met de dieselmotor van Renault?
@momo: is een intercooler probleem, niet specifiek de motor. geen idee of die bij een Mercedes gelijk is.
@strepentrekker: ja iedereen toch
@intimrasiert: gisteren stond zo een talisman op de parkeerplaats naast mij, die vent kreeg hem maar niet aan de praat.

Vertrouwde Franse techniek zeg maar, zelfs mijn oude Mercedes diesel startte vroeger moeiteloos bij -10 zolang de accu maar goed was….
@slickrick: Oude Renault diesels startten ook bij -10° C wel.
@intimrasiert: mooier nog dat de software de schuld krijgt in dit artikel…
@intimrasiert: ik heb met mijn Kangoo 1.5dci nergens last van. 110 pk op du veurwiele jonge!!!
@intimrasiert: er wordt steeds minder getest en meer gesimuleerd dus dit soort knullige dingen komen steeds meer voor.
En hoe zit het met de A-klassen en de Nissans?
@jack_abarth: ongelofelijk maar waar, onze a klasse doet het nog..
@jack_abarth: al die ‘mercedes’ kangoo’s
@jack_abarth: Die kunnen andere bochten in hun luchttoevoer hebben waardoor er geen waterslot kan gevormd worden.
@wimof:

Goed punt, maar het lijkt mij wel vreemd dat het gaande is bij meerdere types en niet bij een enkel type. Kan me niet voorstellen dat ze allemaal een identieke inlaat hebben.
@jack_abarth: We weten ook niet of dit de werkelijke oorzaak is en of op welke plaats het probleem is.
In de loop der jaren hebben we al dikwijls de vraag gesteld of/hoe dit is kunnen gebeuren.
Mijn standpunt was dat dikwijls de kennis verloren gaat doorheen de jaren en dat (jongere) ingenieurs opnieuw moeten meemaken voor hun voorgangers al wisten.
Kijk naar de werkplaatsen, kennis over 10-25 jarige modellen is dikwijls onbestaande en verloren gegaan.
Jammer, maar ja, ik leefde ook voor de mekaniek en mijn klanten.
@jack_abarth: Hallo, ondertussen nog wat gaan rondneuzen en in een artikel van 2013 beschrijft men hetzelfde probleem en zegt met dat water en ijs uit de intercoolerleiding kwam.
Ok, het zal nu wel duidelijk zijn, maar wat niet door de beugel kan is dat men eenzelfde oorzaak jaren later nog niet heeft verholpen.
Dit lijken wel Engelse toestanden.
@jack_abarth: die doen het nog wel inderdaad, wat ik persoonlijk ook vreemd vond. Echt bizar veel pechmeldingen gister en vandaag met de nieuwe renaults
FrankRUK.
@911targa: Fran-Kruk
@911targa: en de mercedessen dan?
@peug206: uit ervaring… Rommel.
@peug206: Andere vormgeving van de inlaatleidingen.
@wimof: dank, dat wist ik niet. Wel dat tegenwoordig motorisch het gewoon eenheidswurst is.
@911targa: grappig
haha wat een troep ook die franse meuk!
@herbert: wat raad je aan?
@henkhekje: toyota
@henkhekje: Japans.
@henkhekje: Vrij simpel , het is al snel beter dan die Franse meuk, een FCA diesel zijn bijzonder fijn.
@herbert: blijkbaar geen verstand van auto’s
-edit: nutteloze bijdrage-
@herbert: geen problemen met mijn “franse meuk”
@trolle: dagje thuis werken was het voor jou zeker ;)
@herbert: ik was sowieso een dag thuis, en morgen ook. Maar de auto starte zonder problemen. Hij is tevens ook te oud om software problemen te kunnen hebben
@trolle: anekdotisch bewijs
Allemaal overstappen op Honda!!!
@cloverleaf: hear, hear want mijn CR-Z heeft lekker geen last!
@cloverleaf: Allemaal aan de HR-V voor de metershoge sneeuw die vandaag gevallen is.

Oh, en omdat ik vandaag op Autoblog heb geleerd dat het een echte cult-auto in wording is.
Daarom rij ik Zweeds…
@coffeecup: juig maat niet te vroeg. Die Twin Engine modellen zitten ook vol met software problemen.
@coffeecup: en zat er in die Zweden jarenlang een PSA-ford diesel… Of het moet die andere Zweed zijn, daar zat oa een betrouwbare Italiaan in 😀
@rrk147: in de failliete Zweed jarenlang met een 2.2 diesel van Opel gereden. Ook nog andere failliete Zweden gereden, in de sneeuw kwamen de Saabs pas echt tot leven.

Nu een mooie 5 cilinder van het andere merk uit de vorige eeuw, en die gaat echt niet stuk :-D

Die 1.6 diesel heb ik nooit Volvo-waardig gevonden.
@coffeecup: Ah ja, een 5 cilinder hoort wel bij die Zweed (tot voor kort) en is echt een mooi blok! Das idd een stuk dergelijker als die 1.6!
@coffeecup: idd de d5 met 225pk startte vanmorgen heerlijk.
@rossi: zo weinig maar? Zal wel niet vooruit te branden zijn dan. Of vind jij dat wel snel en wil je graag opscheppen met je peekaatjes
@335istage1: stage 1 stelt ook niets voor, stage 2 moet je minimaal hebben
@335istage1: 225 pk is onder alle omstandigheden ruim voldoende.
Enfin, bijna overal, een 40 tonner mag wel wat meer hebben.
@335istage1: hij is gewwoon trots op zijn Vulva,, ik snap dat wel😊
@coffeecup:
Toevallig ?
gisteren 3x V 60 op de pechstrook op een stuk van 20 km,
Kon zo snel niet zien of t een D2/ 3 of D6 was ….
Niets veranderd dus in de afgelopen 10 jaar..
Het enige lampje wat bij mijn e91 constant brandt vandaag, is die van de DTC!
@rtnet: Nee die brandt alleen bij renault…diagnostic trouble code ;)
Ik las het vanmorgen op m’n werk en mompelde iets in de trant van: ‘Dat krijg je met die Franse rommel’.

Waarop een vrouwelijke collega opmerkte dat ze al 8 jaar probleemloos in haar Peugeot 107 reed….. 🤦🏻‍♂️
@tenaci: En toen heb je haar vlug verteld dat Toyota er ook voor iets tussenzit.
Mijn buur met zijn C1 heeft 180.000 km , zonder problemen, zegt hij.
Behalve de koppeling blijkbaar.
@wimof: daihatsu blokje bedoel je..
@room850: Daihatsu is dan ook van Toyota…
@tenaci: De enige goede Fransoos…. Onee, de Citroën C crosser is er ook nog.
@techniekmeneer: mijn 306 doet het al 25 jaar zonder problemen.
@jensefrens: Iets met anekdotisch bewijs..
@techniekmeneer: Ach, in die tijd waren Peugeots best goed in elkaar geschroefd. De toenmalige 406 van m’n pa was ook foutloos, eveneens anekdotisch, maar toch.
@tenaci: das ook geen auto maar een boodschappen karretje met dak…
Dat mensen die meuk van Renault nog steeds kopen joh
@smex: ideeal voor de zuinige Ollanders. Veel voor weinig.
@sirprize: Veel ellende voor weinig geld inderdaad..
@sirprize: dat is dacia….
Is ‘onze’ Max toch wel net op tijd overgestapt zeker!
@cossiekiller: daarom ging t niet zo lekker in de regen races misschien?
Je bent iets op ‘t spoor!!
Zo voelde Max zich dus regelmatig afgelopen jaar.
Ik werk naast een Renault dealer, daar hebben ze vandaag 18 stuks binnen gekregen… Het was de hele dag geel van de berging vrachtwagens… Wat hebben wij gelachen vandaag.
@techniekmeneer: Hard gewerkt vandaag dan.
Haha hoe typisch.
Weer lekkere Franse troep.
Captur diesel hier. Startte zonder problemen. Net zoals iedere dag de laatste 5 jaar en 150.000 km. Wat mij betreft een toppunt van betrouwbaarheid. Als alle auto’s zo waren zou de wegenwacht fors ingekrompen kunnen worden.
Je moet ook gewoon geen Renault kopen… Eigenlijk geen enkele nieuwe Franse auto als je iets om betrouwbaarheid geeft. Leveren gewoon al 20 jaar rommel. Staan niet voor niets steevast onderaan de betrouwbaarheids statistieken.
@dper4mance: Hoe durf je dat te zeggen op Autoblog! Frans is goed! VAG is troep.
@dper4mance: laat me raden jij rijd zeker Volkswagen of VAG? Denk dat dat laatst meer in de nieuws is geweest. Niks aan de hand met me clio diesel uit 2015. Knort elke morgen weer voor me. Elk auto en elk merk heeft een keer wel wat!
@stefanie_pieters: Nee ik rijd Toyota? Tenminste, zo vaak pak ik de auto niet meer…
@stefanie_pieters: nee ik rijd geen VAG. Daar is inderdaad bijna evenveel ellende mee. Enige verschil is dat die de laatste paar jaar wel iets beter worden. Renaults en met name PSA nog steeds niet.
@dper4mance: dan kijk jij geen nieuws?! Wat jij nu zegt is waanzin. Kom van Mercedes af. Ja Mercedes maar die clio doet het echt niet slecht. Net binnen 10 maanden zn 135 dkm grote beurt gehad en nog geen lampje kapot of druppeltje olie verbruikt! En dat is slecht? Nee lekker een 3 pitter nemen waar ze 160 pk uit drukken. Bij 2 ton op de teller kan je je auto weg flikkeren. Zo heeft alles wel wat maar als je klaagt doe het dan terecht!
@stefanie_pieters: hey wij hebben naast de Prius nu een Mercedes. En het is rommel, alleen maar problemen en de dealer doet niets. Over 2 1/2 jaar gaat deze eruit (zakelijk). En de kans dat er nog een Mercedes komt is nihil.. Een van mijn voorlopers was ook een Clio, nieuw gekregen en toch met veel plezier i
@toyotaprius: ’n gereden, geen problemen. De stoelen en de hakerigheid vd versnellingsbak was het enige wat naar boven kwam. Hiermee een kleine 100.000 km mee gereden maar zoals al eerder vermeld, geen echte problemen en dit staat haaks op onze Mercedes. En ik ben in mijn omgeving niet de enige..
@dper4mance: dit is niet eens waar grappenmaker.
@dper4mance: Misschien moeten de auto’s gewoon terug degelijker gebouwd worden.
Ze worden alsmaar duurder maar komt dat omdat men steeds meer rendement wil of omdat er veel te veel moet inzitten en moet uitsparen op andere dingen.
Ik stelde me dit week-end nog de vraag, zo’n 3 pittertje met zijn gehele configuratie wat zou dat de fabriek kosten.
Een hele Up! heb je België voor 9200€ 21% btw incl.
@dper4mance: vertel ons eens, welke problemen heb JIJ al gehad met JOUW Franse auto. Enkel jouw eigen ervaringen dus, geen verhalen van het vijfde knoopsgat.
Geen problemen met onze Renault Zoe…..
@rogers: Een Renault Zoe is het probleem zelf..
@techniekmeneer: ik vermoed dat u met maarliefst zes reacties, uw haat jegens renault kenbaar heeft gemaakt
@miezemiez: Ja is ook een beetje flauw eigenlijk. Genoeg voor vandaag, morgen is er weer een dag.
Ach een Renault Zoe is met de huidige temperaturen letterlijk ook een natuurlijke probleem auto. Na een nachtje -8 er achter komen dat die 200 km net niet haalbaar is uitermate vervelend. Vooral als je je Renault dieselende buurman net hebt uitgelachen.
@zjos: Range is inderdaad wat minder maar mijn vrouw is toch zeer te spreken op de elektrische voorverwarming in de ochtend. Geen ruiten krabben meer….
> De laatste jaren is de dieselmotor bij het grote publiek, en met name de autofabrikanten en overheden, uit de gratie gevallen.
Ik heb het gemerkt afgelopen december toen ik een nieuwe leaseauto uitzocht. Benzine mag niet van de werkgever dus heb ik maar een EV besteld.
Renault, passion for trouble.
Naast dat mijn Clio al gewoon een kutauto is, is dit een heel fijne bevestiging daarvan.

BEN-DE :)
Raar verhaal. Waarom dit jaar wel en vorig jaar niet? En in 2017, 2016?
Hoe is dit een softwareprobleem?
Vorig jaar was dit ook en het jaar daarvoor ook, het echte verhaal is dat er via een slechte afdichting van de slang op de intercooler er vocht in je inlaat komt en dat die condens bij je zuigers komt en die vriezen vast, dat is de rede dat ie niet meer start…
zelf jaren bij Renault gewerkt en genoeg van deze problemen langs zien komen…
Opvallend dat die VAG haters nu zo stil zijn…. zitten natuurlijk bij de dealer op de gratis wifi, te wachten op hun plasticfantastic met hun zure gezicht whaha!
Wat leuk dat eindelijk die rotte Franse troep eens te grazen wordt genomen in plaats van Volkswagen.
Het grote verschil is hier VW heeft met de dieselmotoren een paar jaar geleden een fout gemaakt. Niet goed maar kan gebeuren en ze hebben ook meteen gereageerd. De Franse autofabrikanten maken al jarenlang een hele grote fout namelijk de troep blijven doorbouwen en er maar niks van leren. Niet dat ze altijd slechte meuk hebben gebouwd maar toch wel erg veel.
Mag Renault wel een terugroepactie voor organiseren, is duidelijk een ontwerpfout.
Renaults hebben wel meer ontwerpfouten.
Mijn Twingo (2012) had een slechte spanningsregelaar waardoor er veel fluctuatie in het voltage van de boordspanning zat, resulteerde in doorgebrande dashboardlampjes op het kachelconsole. Altijd netjes door de dealer vervangen onder garantie. Voor de rest een prima karretje als je niet veel rijdt. Durfde deze ook alleen te kopen omdat er 5 jaar garantie en onderhoud op zat ;-)

Na 5 jaar ingeruild op een Clio 1.2 TCE Estate met 6-bak (2018), gaat als de brandweer en het enige minpunt is het af en toe uitvallen van de radio (R-link2), op te lossen met even uit en weer aan te zetten. Verder een prima karretje waarin alles naar behoren werkt. Rijdt echt als op rails.
Grappig, zo’n fix kost Renault misschien een meijer, VW heeft grotere aderlatingen moeten doen met die rommel wat ze op de weg gezet hebben plus de miljarden sjoemelgeld.

Renault maakt uitstekende diesels.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).