BI-ZAR: bijna 2.300 kilometer file op Nederlandse wegen

Auteur: , 84 Reacties

Dit verzin je niet.

BI-ZAR: ruim 2.200 kilometer file op Nederlandse wegen

Terwijl Oost-Europese ouders hun kinderen gezellig op de rug dragen door sneeuwstormen tientallen malen erger, groeit de paniek op de Nederlandse wegen met de minuut. De ANWB heeft het drukker dan ooit en meldt dat de files in de spits alsmaar naar nieuwe hoogten stijgen. Momenteel staat er ruim 2.200 kilometer aan file.

Hoewel het aantal kilometers wel degelijk nog kan groeien, heeft het huidige hoogtepunt* (2.287 kilometer) het vorige filerecord van 1.461 kilometer stau (11 december, 2017) ruim overtroffen. De verkeerchaos is vooral te danken aan de omstandigheden in het oosten van het land, waar vanmiddag een dikke bui overheen is gewaaid en aldaar een flinke lading sneeuw heeft achtergelaten.

Vooral op de A2, de A28, de A50 en A78 is het goed raak: op ieder van deze rijkswegen staat momenteel ruim 100 kilometer of zelfs meer dan 200 kilometer file. Ook op de N-wegen wil het niet vlotten en is er in sommige gevallen meer dan 10 kilometer stilstaand of langzaam rijdend verkeer. Dit heeft uiteraard ook invloed op de snelheid. Op de meeste N-wegen wordt er gemiddeld 10 km/u gereden, op de rijkswegen ligt de snelheid ongeveer driemaal zo hoog.

Ondanks de duizenden kilometers aan file op de Nederlandse wegen, hebben er tot op heden maar weinig ongelukken plaatsgevonden. Volgens de ANWB is dit vooral te danken aan het feit dat men de snelheid matigt en voorzichtig rijdt in het vervelende weer. Toch is niet iedereen op de weg gebleven…

UPDATE 1: inmiddels is het aantal files iets gedaald, maar met ruim 1.700 kilometer stilstaand of langzaam rijdend verkeer is het nog altijd een enorme bende op de wegen.

UPDATE 2: een half uur later is het aantal files gedaald naar minder dan 1.200 kilometer.

UPDATE 3: meer info over Rijkswaterstaat en de diverse strooiacties!

UPDATE 4: Rijkswaterstaat gebruikt een andere meetmethode en rekent alleen snelwegen mee. Men bevestigde de drukte, maar de situatie kwam nog niet in de buurt van een record. “De drukste spits was in 1999, met 975 kilometer file op de snelwegen. Vandaag staat er maximaal 500 kilometer”, zo zei een woordvoerder tegenover de NOS.

*Hoewel het absoluut een ongelooflijke slakkenoptocht is vanmiddag op de Nederlandse wegen, moeten we wel zeggen dat de ANWB overal waar langzamer dan 50 km/u wordt gereden, markeert als file. Daarbij is het enigszins vreemd dat het aantal filerecords in enkele jaren enorm is toegenomen. In 2014, bijvoorbeeld, stond er nog maar 500 kilometer in de avond en 1.000 kilometer in de ochtend. Dat gezegd hebbende kan de ANWB het tegenwoordig accurater weergeven, omdat ze in 2015 zijn begonnen met het meten via GPS.

Beeld: Winter Trial 2018, door @alpinafanb10



84 reacties

Hier rond roosendaal geen mm file gezien… Alle wrgen waren prima begaanbaar, ondanks dat er een paar cm sneeuw is gevallen…
@minimarcos: daaruit zou je kunnen concluderen dat alleen mensen in de regio Eindhoven niet kunnen rijden, want daar stond ’t vanmiddag muurvast.
@sirprize: en dat klopt(e) .. bizar hoe langzaam sommige mensen op goed berijdbare snelwegen durfden te rijden. Met levensgevaarlijke situaties als gevolg van schavuiten die er kost wat kost voorbij moesten.
Mijn verbazing zat hem met name in het contrast met de ochtend .. velen leken thuis te werken maar waar kwamen ze ‘s avonds allemaal vandaan?
We hebben toch maar 2000km snelweg? ;-)
@s73phan: zoals je kan lezen zijn het snelwegen en N-wegen.
@pielemuis: oke. Neem het dan maar met een korreltje (strooi)zout!
@pielemuis: de ANWB was op zoek naar een record, beetje goochelen met cijfers
@autoblogger: En jullie op zoek naar clicks? Waarom niet direct de vermelding plaatsen dat de file ‘slechts’ 500km was volgens RWS, wat tov het record van 975km dus de helft is.
@reactief: dat nieuws hebben we gemist. Heb nog even teruggekeken bij RWS maar kan het zo snel niet vinden, waar had je dat vandaan als ik vragen mag?
@reactief: thanks, heb het toegevoegd als update!
Volgens mij was het vooral dan de anwb alles beneden 50km/u als file aanmerkt. Was dat vroeger ook al zo?
Tsja! Zou heel Nederland weer eens de winter in zijn gereden op die fijne zomerbandjes?
@9000cse: zomerbanden en winterbanden bestaan niet, is door de commercie erin gegooid. De “zomerbanden” zijn gewone banden die het in Nederland prima doen 99 procent van het jaar. De “winterbanden” zijn sneeuwbanden, die presteren bij sneeuw beter en onder 0. Als wij lekker blijven gassen met dikke motoren zijn we ook van de vrieskou af
@lekkerlinksrijden: Ah joh.. lekker laten gaan. Helemaal gelukkig dat z’n winterbanden eindelijk weer eens nut hebben gehad in Nederland.

Om de overige 99% van de tijd minder grip te hebben, maar dat doet er nu uiteraard niet toe!

Overigens een hoop mafkezen gezien vandaag. Een paar die 25km/u rijden op een 80 weg met amper sneeuw… Heel wat bumperklevers, omdat de meeste een verstandige snelheid aanhouden. En dan ook nog een paar die wilde bewijzen dat hun winterbandjes nut hebben door met ruim 50km/u door de stad te racen langs fietsers en kruisend verkeer…
@reactief: mooi om te zien dat er mensen zijn die het winterbanden gebeuren ook met een korrel zout nemen. Ja, in de sneeuw heb je absoluut voordeel, maar verder heeft het geen toegevoegde waarde in Nederland (behalve de eerste dag dat er sneeuw valt). Zodra de wegen schoon zijn, is er niets meer aan het handje.

Mensen die veel in Duitsland rijden of wintersporten per auto, da’s een ander verhaal natuurlijk.
@lekkerlinksrijden: en jij weet het beter dan alle experts van consumentenorganisaties, verzekeringsmaatschappijen, autobladen, autokeuringsinstanties, kortom de grote deel van de rest van de moderne wereld samen?
@9000cse: nog nooit gebruikt, zelfs niet met mijn sportievere wagens. Winterbanden verkorten de remafstand maar de helft van de tijd is het gebruik zelfs niet aan te raden met onze ‘zachte’ winters. Boven een bepaalde temperatuur verlengt zelfs de remafstand (geloof 12 graden). Anticiperen maakt al een wereld van verschil. Als ik zie hoe kort sommige mensen op hun voorligger rijden dan heb ik toch soms mijn twijfels. Winterbanden kunnen dikwijls een vals gevoel van veiligheid geven ook…
@chrisvis: Precies. Hier in Beieren zijn ze wel handig (2 weken terug waren nog enkele dorpen van de buitenwereld afgesloten door de sneeuw), maar in Nederland zijn ze behoorlijk overkill. Volgens mij lag het omslagpunt ergens bij 7 graden. Die 3 dagen sneeuw per jaar overleef je inderdaad ook wel op normale banden als je een beetje rustig aan doet.
@gandini: Volgens mij wil men graag dat het 7 graden verhaal in stand wordt gehouden zodat winterbanden nog enigszins verkocht worden. Tot het vriespunt rij ik het liefst op normaal rubber. Enkel bij zware neerslag of sneeuw en bij echt barre kou zie ik een voordeel. Met +7 merk ik vooral minder grip, op winterbanden.
@karhengst: Daar zou je nog best eens gelijk in kunnen hebben ja.
@gandini: Ja heel fijn, maar verbied dan dat mensen met zomerbanden de weg op gaan in de sneeuw.
Je kunt met zomerbanden niet eens van strook wisselen als er een beetje sneeuw ligt. En elke idioot daat meteen niet harder als 40 meer. Met winterbanden en een vrijwel schone snelweg kun je prima 70 rijden.
Nu deed ik toen ik vroeg weg reed, om 2 uur al anderhalf uur over een stukje van 60km.
Leuk dat anticiperen, maar dat is gewoon file creeren. Blijf dan in ieder geval op de rechter baan!
@dutchneon: zie je wel dat winterbznden een vals gevoel van veiligheid geven! 70 rijden op sneeuw met winterbanden of 45 met zomerbanden op sneeuw (op sneeuw, niet Op ijs) k ben er zeker van dat je remweg uiteindelijk even lang is.
@chrisvis: het is nog erger blijkt uit de laatste testen, pas bij temperaturen onder 0 doen sneeuwbanden het beter met remweg afstanden. Komt omdat de normale banden gewoon erg goed zijn tegenwoordig
@9000cse: grootste onzin in Nederland
@9000cse: ik geen winterbanden nodig,
@9000cse: vorig jaar met sneeuw op zomerbanden, was bijna geen doen. Dit jaar zelfde auto mét winterbanden. Wereld van verschil! Laat iedereen maar geloven dat t onzin is, we weten wel beter. Oh en bij auto’s met achterwielaandrijving is t verschil nog groter. Persoonlijke ervaring met 15 verschillende auto’s in 17jaar tijd.
@sanderm3: inderdaad, met sneeuw hebben ze nut. Dat ligt er welgeteld 3 dagen per jaar. De rest van de winter ben je een gevaar op de weg ivm langere remweg en slechtere grip dan “zomerbanden”.
@sanderm3: Zonder winterbanden ben ik nergens op de “Ice Roads” hier..
@sanderm3: 15 auto’s in 17 jaar tijd? Rijdt je ze allemaal in de puinpoeier / ben je ze gauw zat / ben je een handelaartje? Moet je wel gelijk geven, met sneeuw zijn de winterbanden erg fijn, verder heb je er weinig voordeel aan. Vorig jaar ze wat lang eronder laten liggen, bij 30 graden rijden de winterbanden ook nog best goed; afstand houden helpt al een hoop.
@hotze: in het begin was ik ze snel zat, wilde steeds meer beter etc. Toen liep t aantal vlug op. Nu niet meer, rij n al ruim 4 jaar in dezelfde rond. Audi b5. En die remweg waar iedereen t over heeft valt reuze mee -mits je fatsoenlijk rijd- en afhankelijk welk merk/type band natuurlijk. Ik rij altijd A merk banden, geen linglong pingpong banden
@sanderm3: ok, helder van het grote aantal auto’s. Lijkt sowieso slim om op een goed merk banden te cruisen 😁
@9000cse: Beste mede-autoliefhebbers! Nog bedankt voor alle reacties op mijn simpele, korte zinnetje! Ik dacht: Even ’n balletje opgooien n.a.v. zo’n enorm aantal kilometers file ten gevolge van een beetje sneeuw. En ja hoor! De reacties waren precies volgens de verwachting. En natuurlijk heeft weer iedereen het gelijk aan zijn zijde. Profietsgejat!
Maar, ik heb natuurlijk ook makkelijk l*llen! Op 24 oktober 2018 weer een setje nieuwe Continentals Wintercontact op mijn Mondeo Combi laten leggen. De oude hadden weliswaar nog zo’n 4mm profiel, maar die hadden wel al 160.000km(!!!) gelopen. Ja, deze 70-jarige rijdt nog altijd gemiddeld zo’n 120.000km per jaar door half Europa. Naar Stockholm en Milaan en naar Boedapest en Marseille. Ik heb ze dus zeker nodig. En ik bedoel rijden en niet sukkelen. Maar wel met beleid. Mag misschien blijken uit het feit, dat ik al meer dan 30 jaar schadevrij gereden heb. Reken zelf maar uit hoeveel kilometers dat zijn….
Wat ik echter aan de tegenstanders van het gebruik van winterbanden in Nederland wil zeggen, is dat, ook al komen besneeuwde wegen hier slechts zelden voor, zij zeker hun nut hebben. Iemand misschien gezien dat er een auto naast de weg lag? Iemand misschien een aanrijding gezien? Of misschien nog erger? Het zal je maar treffen! Al dat gedoe met wachten op hulp, je verzekering, je gemiste afspraak, je auto die het niet meer doet. Op zo’n moment denk je toch: Had ik maar voor winterbanden gezorgd. Want een ongeluk zit echt in ’n heel erg klein hoekje. Zeker onder deze weersomstandigheden. En het argument van de prijs? Bedenk, dat je zomerbanden zo’n 5 maanden een winterslaap houden en dus niet slijten. Het kost je dus –als je er meerdere jaren mee rijdt- echt niets meer. Ik wens jullie allemaal: Kom de winter zonder schade door! Succes!
Rijkswaterstaat heeft ook weer een briljant stukje planning laten zien. Vanaf Zondag moord en brand schreeuwen omdat de sneeuw er aan komt, om vervolgens (hier in het zuidoosten in ieder geval) niet te strooien en pas rond half 6 te gaan schuiven.
Ik woon dus in Oost-Nederland en hier ligt nog geen anderhalve millimeter.
@JaxDryke: gefeliciteerd!
@JaxDryke: Hier ook een tukker, toch wel een aardig pak sneeuw hier.
Ik sluit nog even achteraan. We gaan dat record verbreken.
In België 800 ton zout in combinatie met de ongelooflijke slechte wegen… rustigere spits dan zonder sneeuw. Laat het dus maar sneeuwen!!! Als het regent is het hier wel een ander verhaal, mensen ‘vergeten’ ineens hoe ze met de auto moeten rijden dan blijkbaar.
@chrisvis: Ik ben inderdaad vandaag vanuit Brussel naar Nederland gereden in de spits, het was beter dan ooit! Laten we dit vooral vaker doen. Ook in Nederland overigens geen meter file gezien.
Onmogelijk ..
Komt jaarlijks 20 miljard binnen bij Rijkswaterstaat ..
Spenderen er hooguit 3 ..
(Hebben een winstpercentage van 85%) ..

Onmogelijk dat er files staan ..
@lincoln: Jouw winstpercentage mag je nog ff narekenen. Of heb jij daar een vinger in de pap en een mooi dividendje voor wat leuke wagens?
@lincoln: Je strooit vaker met deze cijfers.

Ben toch wel benieuwd hoe je het bij elkaar bedacht hebt!?

Want jaarcijfers van Rijkswaterstaat geven zo’n 2,5 miljard aan inkomsten alsmede uitgaven op.

Dus je zult dan wel doelen op overige autobelastingen? Wat een beetje populistisch is, maar vooruit. Maar ook dan kom ik met MRB op 5,5 miljard en met BPM zit kom ik op zo’n 2 miljard. Waar zit de overige 12,5 miljard?
@reactief: Gebruiken ze voor het aanleggen van een 5 baans tussen het midden oosten en NL.
@reactief: mss accijns op brandstof die hij meerekent?
@ouwedibbes83: Bedacht ik me later ook. Die inkomsten zijn ongeveer 8 miljard. Zijn we nog niet bij de 20 miljard. En uiteraard ook weinig te maken met RWS…
Waar een klein landje al niet groots in kan zijn👌🏻
Raar he. De gemiddelde Nederlander is al geen held in de sneeuw en dan word dit voor een paar dagen van te voren nog even aangesterkt door de tv, radio en socialmedia met oproepen om beter niet de weg op te kunnen gaan en als het niet anders kan extreem voorzichtig te zijn
Valsspelers die ANWB.
Voorbeeldje: zware sneeuwstorm hier in Zwitserland en er niet toevallig een strooier in de buurt: rijden we ook allemaal een kmtje of 30-50 over de snelweg, met 4×4 en winterbandjes. Beetje afstand houden, rustig aan doen en iedereen veilig thuis.
Noem ik geen file, noem ik verstandig.
File noem ik het als er een grapjes voor je was die dacht dat ie het wel beter kon en zijn autotje in de vangrail heeft gezet waardoor de linker rijbaan is geblokkeerd en we dus met zn alleen 10kmu in de sneeuw doen.
@gregorius: maar dan ligt er ook echt sneeuw… hier ligt er een centimeter, hooguit 2 op de buitenwegen….
@gregorius: dus je betaalt een duur tolvignet voor dat toch al extreem dure alpenland. Is er een sneeuwstorm en dan sturen ze niet eens een strooiwagen?
@mashell: 40 chf ben je ook kwijt in noordzuid ritje op de Peage (FR) of the Autostrada (IT). Er zijn zelfs bruggen in Spanje op de snelweg die al 9 euro kosten. Voor die 40 chf kan je het hele jaar in Zwitserland rijden.
En wat ik bedoel: je hebt niet op elke snelweg, elke 10 minuten een strooiauto rijden. Wil het hier een beetje sneeuwen, dan kan het goed vol liggen in 10 minuten.
Ben maar wat eerder huiswaarts gegaan.

Nadeel: sneeuw nog niet goed weggereden icm zomerbanden
Voordeel: betrekkelijk rustig
Niks van gemerkt, omdat ik ging vandaag ging thuiswerken had ik gisteravond al sneeuwkettingen om de banden van mn Aygo gelegd…….o wacht.
@raoufff: Aygo met winterbandjes is nu mega grip…
Wil net naar huis rijden nog 2190km te gaan.
Grappig, op mijn traject (A12 Utrecht-Den Haag) was het rustiger dan op een reguliere avond.
@str8six: vanochtend en net op de A4 Schiphol-Den Haag ook precies 0 problemen. En overdag was het al helemaal rustig op de weg.
@Dizono: vanochtend sneeuwde het ook niet hè.
@str8six: Andere kant op was het ook onwijs rustig. Voor het eerst op een doordeweekse dag met 100 over het Pr. Clausplein kunnen rijden (van A13 naar A12)
Toen ik na mijn werk naar huis fietste meerdere keren in de lach geschoten… Er rijden zoveel mensen rond die enorm onzeker achter het stuur zitten.. Levensgevaarlijk. Stapvoets rijden terwijl de lijnbussen zonder problemen met 50km/h voorbij rijden… Een paar cm sneeuw en half Nederland is van de leg.
@techniekmeneer: half Nederland 🤔 Toevallig de vrouwelijke en bejaarde helft?
@sirprize: Ik denk dat die inderdaad wel de overhand hebben..
Iedereen die altijd wat heeft af te geven op winterbanden: blijf van de weg met jouw auto! Ga lopen of zo! Jullie menen te kunnen anticiperen, maar dat kunnen jullie niet! Jullie rijden op banden waarmee je nu volledig doorschiet.
Dus anticipeer eens goed, blijf van de weg. Scheelt weer file..
En het argument dat je 95% van de tijd in het nadeel bent, ik rij maar 30% op winterbanden. En goh, dan is mijn remweg een fractie langer. Dus iedereen met een Aygo rijdt altijd veel onveiliger. Want een Porsche staat tenslotte ook eerder stil..
@pa045: Yep. Beetje sneeuw en 2x iemand achterop gehad. 1x met Quartro en zomerbanden, de andere met X drive en zomerbanden. Ik ben een beetje klaar met dat geanticipeer van die gasten 😡.
@pa045: haha wijze woorden pa
Twintig jaar geleden noemden wij dit geen code geel maar gewoon Januari. Begrijp het fileverhaal ook niet. Ben nog nooit zo snel thuis geweest! De a12 was enorm rustig en ook op N wegen zo door te rijden..
@vtie: Nederland is groter dan de A12. Kom uit je bubbel.
Meeste mensen kunnen ook niet rijden gewoon… de hoeveelheid mensen die de helft vd maximum snelheid rijden op grote wegen, N wegen etc… ga dan niet de weg op en verknal het niet voor degene die het juist leuk vinden eens wat meer uitdaging in het rijden te krijgen
Sta zowat iedere dag in de file maar vandaag is het me wonder boven wonder bespaard gebleven…
Dolle pret met RWD
Mijn landgenoten hebben het in B goed aangepakt. Ik heb geen file gezien vandaag… 👍
Stel winterbanden waren verplicht, was het dan minder?

Stel dat iedereen Quattro/AWD had, was het dan minder?

Wellicht maar feit is dat zodra er een beetje sneeuw valt heel Nederland op eieren rijdt.

Misschien de slipcursus in het lespakket opnemen? Lijkt mij zeker geen onoverbodige luxe.
Nederland is gewoon te vol
@guido93: Overbevolking veroorzaakt héél veel problemen.. Maar dat mag natuurlijk niet gezegd worden.
@guido93: de wegen zijn inderdaad te vol. Gevolg van: goede economie (iedereen een eigen auto), job hoppen, verhuizen is duur, sociaal leven niet durven achterlaten bij een andere baan, niet willen carpoolen met die eikel van IT, onbetrouwbaar OV, duur OV, steeds meer zooi thuis laten bezorgen, open grenzen, vergrijzing, etc etc. De oplossing is niet eenvoudig. Je moet alle oorzaken aanpakken wil je effect sorteren.
@guido93: Precies dit. Het wegennet is aan de ene kant zelfs bij optimale omstandigheden al behoorlijk kritisch bezet op bepaalde punten (A2/A67 bij Eindhoven, diverse wegen bij Rotterdam/Den Haag, de A2 eigenlijk in zijn geheel maar sowieso tussen Deil en de brug bij Zaltbommel). Er hoeft maar heel weinig te gebeuren en het rijdt daar al langzaam of staat zelfs vast. Als dat dan wat langer duurt, lopen vanzelf alle andere wegen ook vast omdat ze nou eenmaal op elkaar aangesloten zijn en de knooppunten relatief dicht bij elkaar liggen. Bedenk dat er op een kilometer snelweg maar zo’n 50 vrachtwagencombinaties passen (stapvoets), tel eens hoe veel er normaalgesproken in 10 minuten met 80 km/h voorbijkomen op Leenderheide en je kunt wel uitrekenen hoe snel het mis kan gaan.

Al dat gezeik dat Nederlanders (al die anderen, nooit jij zelf!) niet kunnen rijden in de sneeuw… het is heel simpel: omstandigheden ongeschikt voor hoog tempo = tempo omlaag. ‘Omstandigheden’ is meer dan alleen weer en gesteldheid van het wegdek. Het is ook (vooral!) ander verkeer. Er zijn te veel zelfverklaarde helden met kennelijk superieur verkeersinzicht die een ‘uitdaging’ zien in de maximumsnelheid blijven rijden op een drukke weg als het sneeuwt. Voor die lieden heb ik nieuws: je bent een bron van problemen. Als jij harder denkt te moeten rijden dan de rest, duiken steeds langzamere voorliggers op, en dan moet je remmen. Resultaat: remlichten. Wat doen mensen die al onzeker zijn door het weer en de berichtgeving in de media dan? Juist: ook remmen. Liefst tot (bijna) stilstand. En daar staan we dan met zijn allen.

De vergelijkingen met Scandinavië die ik wel eens zie raken kant noch wal, want daar is de verkeersintensiteit op de wegen waar op de sneeuw wordt doorgereden een stuk lager en als het ergens drukker is… dan gebruiken ze hun verstand en gaat het tempo omlaag en de volgafstand omhoog. Heus waar. Zelfde verhaal in de Alpenlanden.

Winterbanden onzin? Definieer onzin… zo lang het alleen maar koud en droog is, kun je prima op niet-winterbanden rijden. Als het koud, vochtig en niet opgevroren is wordt dat al moeilijker houdbaar, en als het opvriest is het verschil al vrij groot. Maar dan, als het sneeuwt: voor al die lieden die denken dat winterbanden onzin zijn heb ik nog wel een ‘challenge’ zoals dat tegenwoordig genoemd word. Zoek een brug of viaduct op een stil weggetje in je buurt, je weet wel, met een hellinkje omhoog en een hellinkje omlaag. Ga, als het droog is, voor de helling stilstaan en trek vanuit stilstand op naar boven, tot je, ik noem maar wat, 50 km/h rijdt. Zodra je helling af gaat doe je een noodstop. Onthoud waar je tot stilstand bent gekomen. Komt niet op een metertje. Doe dezelfde oefening op je zomerbandjes als er een centimetertje of wat verse sneeuw ligt (de kans is aanwezig dat je niet bovenkomt of de 50 km/h niet haalt, en als 1 van beide of beide je lukt zul je versteld staan waar je eindigt na het remmen, let daarbij vooral op hoe slecht je ABS het dan doet). Doe het daarna nog eens op winterbandjes en sta versteld.
@vaakbenjetebang: het internet heeft nog niet eerder zo’n lange rij van ware woorden achter elkaar gezien.
0,0 last gehad. Vrouwlief die over de A27 ri Utrecht rijdt ook niet. Bijzonder…
Wil de bestuurder voor mij van de bruine Peugeot 308 hier op de Reetsesteenweg te Aartselaar, met kenteken 1-GAY-369 eens doorrijden!! Het is veilig genoeg om sneller dan 25 per uur te rijden. Dank u!
@toyotaprius: hahahahah 😂😭🤣
Vallen 2 sneeuwvlokjes naast elkaar uit de lucht, ze raken aan de praat, zegt de een: “Wat ga jij straks doen?” Antwoord: ” Ga van hieruit via Zwitserland naar Oostenrijk, PARTY-TIME!!! YEEAHH! En jij?” Zegt het andere vlokje: “Mwoaah…ik blijf hier in NL….Paniek Zaaien..” :))
Gister lekker met mijn winterbanden al die sukkels ingehaald die 40 reden op een natte weg
Als we de ANWB afschaffen hebben we ook geen files meer.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).