Renault Talisman RS: hoe groot is de kans?

Auteur: , 46 Reacties

Doet hoop leven? In dat geval: hoop even met ons mee op een Renault Talisman RS.

Renault Talisman RS

Met de Clio en Mégane heeft RenaultSport laten zien dat ze auto’s kunnen maken die zich aan de top van het hothatch segment begeven. Op een sedan als de Laguna hebben ze zich nog nooit toegelegd, en het is de vraag of dat met de Talisman wel gaat gebeuren. We kunnen ons voorstellen dat pennenlikkers op Renault HQ geen brood zien in een RS-model, dat aanzienlijke kosten met zich meebrengt, en de 200 pk sterke 1.6-versie niet wordt overtroffen.

Toch wordt binnen Renault niet stellig ontkent dat de Talisman een RS’ificatie zal ondergaan. We kunnen dus niet uitsluiten dat ze met een concurrent voor de Ford Mondeo ST en de Opel Insignia OPC komen, maar de kans blijft klein. Gelukkig hebben we X-Tomi nog, die graag pixels manipuleert en een Talisman RS boetseerde. En dat ziet er niet eens verkeerd uit, een Talisman met RS-bumperwerk, zwarte delen en een verlaagd chassis.

Bekijk de shop HIER in het groot.



46 reacties

Laten we hopen 0% ;)
Bestaat de Mondeo ST dan nog? Ik dacht dat de Mondeo van de vorige generatie geen ST had. Het lijkt me aan de ene kant wel een leuke auto, maar aan de andere kant lijkt mij een GT met een hele dikke diesel beter passen.
@dutchdriftking: Nee er is wel een mondeo 2.5T geweest. 5 cilinder turbo dus. Die ging ook aardig van z’n plek. Maar er was geen echte ST meer sinds de st220.
@clarkson: Die 2.5 ken ik inderdaad, mooie auto. Maar ook hier geld, een hele dikke diesel is waarschijnlijk fijner.
@dutchdriftking: nee hoor, ik ben van een 5-serie e60 530d (gechipt) naar een Mondeo 2.5t (gechipt) gegaan. Mondeo rijdt vele malen fijner, toerenbereik is groter, stuurt strakker en heb er gas ingebouwd rijdt ook nog voordeliger. Gemiddeld verbruik op gas 1 op 8-9. Ik rij _ 50.000km per jaar en de besparing tov die BMW diesel is gigantisch. Daarnaast ging aan de BMW wel eens wat stuk, kan ik van de Mondeo niet zeggen…
@mrford: Oke, ik vind de korte vermogensband van zo`n dikke diesel altijd wel fijn. Al het vermogen in het toerenbereik waar je met normaal gebruik zit. Dus gewoon heel lekker op je koppel door jagen zonder meteen echt toeren te moeten maken. Dat vind ik juist wel charmes hebben. En helemaal wanneer het zo`n 6 in lijn van BMW is.

Hoe is het geluid van die 5 cilinder van de Mondeo? Daar kan zo`n diesel natuurlijk nooit tegenop.
@dutchdriftking: voor een diesel heeft zo’n BMW helemaal geen verkeerd geluid. Koppel zit inderdaad redelijk laag in de toeren, maar net als die lekker vooruit gaat moet je weer schakelen.

Het geluid van de mondeo is net zoals bij de focus St en Rs met deze motor fantastisch. Helaas door de betere isolatie en het ontbreken van de sound-imposer hoor je het iets minder dan bij de focus.
Mondeo heeft bij 1750tpm volle turbodruk en bij 6000tpm is de gang er wel uit. Dat betekend dat schakellui rijden goed kan, maar lekker doortrappen is ook geen probleem.

Overigens had ik ook een handgeschakelde BMW dus het vergelijk met de Mondeo is echt goed te doen. De BMW was met gemiddeld 1 op 15 wel best zuinig voor zo’n zware en grote auto.
@clarkson: die vijfcilinder was al een tijdje vervangen voor een vierpitter met 35pk meer.
@gtwillem: Een ecoboost met 240PK bedoel je. Een 2.5T had 220PK (dus 20pk verschil). Maar geloof me, je wil liever die 5 cilinder. Bijzonder goed te chippen trouwens, je gaat direct richting de 300PK.
@clarkson: je hebt gelijk! Ik dacht de Mondeo 2.5T eerst 205pk had, weet ook niet waarom.

Die blokken zijn goed voor als je tuningsplannen hebt, maar ze zijn ook behoorlijk dorstig.
@clarkson: In de basis het Volvo blok dat ook in de Focus ST en RS ligt toch?
@dutchdriftking: Ja klopt!
@clarkson: ST220 kwam er gisteren 1 tegen. Erg mooie auto. Jammer dat je ze zo weinig ziet.
@soes750: Het is al heel wat dat je er gister één heb gezien. Maar over het algemeen kom je weinig verkochte auto’s ook weinig tegen.
Is het komkommertijd?
@stfu: Nee, 15:07.
Safrane bi-turbo? (http://www.autoblog.nl/nieuws/renault-safrane-youngtimer-in-beeld-62495)
@Mpower: Safrane RXE/Baccara Biturbo was een klasse hoger. En van de Laguna Biturbo zijn er maar een paar gebouwd ;-).
@Mpower: Nooit een succes geweest, mede door de bizar dure prijs.
@bofkont: de Safrane Biturbo zat toch gewoon tussen de S4 2.2T en de S4 4.2 in qua prijs (waar die qua prestaties ook een beetje tussen zit)?
@gtwillem: te duur dus voor een renault.
@bofkont: point taken! Verschil zat hem ook in welke uitvoering je hem nam. Als lullige RXE was ie volgens mij 30.000 gulden (of zoiets) goedkoper dan de Baccara met zijn Irmscher bodykit en leren sportkuipen.
@gtwillem: ja klopt maar dan heb je het niet over een bi turbo.
@bofkont: jawel. Zelfde Hartge aandrijflijn, maar het lullige uiterlijk van een RXE.
@gtwillem: ah oke wist niet dat die er ook nog was, dacht alleen de biturbo a 80.000 ouderwetse guldens.
Wat een clownmobiel
Heel erg graag! 300-325pk uit de 2.0 van de Megane moet vast wel lukken. En als het dan ook nog eens stuurt als een echte Renault Sport, zie ik er wel wat in. Ook als imagobuilder, want het segment is eigenlijk hopeloos. Iedereen heeft liever een 316i met M bumperpakketje dan een snelle ‘burgermans’ auto.

De tijden van de Mondeo ST200/220, Accord Type-R, Dedra Integrale, IS-F, 6 MPS, MG ZT, Lancer Evolution, Galant VR-4, Primera GT, 405 Mi16/T16, 9-3 Aero/Viggen, Legacy B4 RSK/GT/Blitzen, Passat VR6/W8/R36 liggen alweer een tijdje achter ons. Niemand wil ze hebben. Maar wel een 316i met M bumperpakketje…
@gtwillem: Erg jammer dat er geen power middenklassers meer zijn. Of bijna niet.
Ik zag gisteren nog een Ford Mondeo ST220 Wagon. Wat een een fraaie auto om te zien.
Wordt dit platform ook bij Nissan gebruikt? Wellicht dat er iets te onderhandelen valt met motoren uit de Nissan Altima/ Infiniti Q50 Eau Rouge
Ik heb trouwens dat de Talisman sowieso een succes wordt. Wat een fraaie auto om te zien. Ben benieuwd naar een station uitvoering.
geweldig!
Doe mij maar een Giulia QV hoor. Of Renault moet nog ergens een dikke V6 in het rek hebben liggen.
@trustmeiamanengineer: broertje Nissan heeft de GT-R…
@gtwillem: gevalletje ijdele hoop. Iets met grammetjes enzo.
@looijschelder: absoluut, het zou meer iets zijn voor Infiniti, en die hebben het niet aangedurfd, helaas.

Zou wel wat zijn, een M3, C63, Giulia QV en een Q50 (of hoe heetten die dingen tegenwoordig?) Eau Rouge dienze het snot voor de ogen rijdt.
@gtwillem: Dan toch liever een V60 Polestar die doorgetuned wordt naar +/-500 EK (Eland kracht). Svp met het uiterlijk van een V60 D2 eco muesli hippie geitenwollensokken bomenknuffel vegetarische frikadel. Dat is leuk. Jup, ben een Volvo fan ;)
@looijschelder: Arme kerel! Volvo fans… Die moeten het wel zwaar hebben, nu ze alle leuke modellen (C30, C70) eruit gehaald hebben en de vijf en zescilinders vaarwel hebben gezegd voor vierpitters. Er zijn nu alleen maar muesli en knäckerbröt uitvoeringen…
@gtwillem: Ik vind ons Volvo fans inderdaad ook erg zielig ja… Maar die C30 en C70 waren ook niet alles hoor. Veel Ford rommel ;)
@trustmeiamanengineer: daar gaat ie niet mee concurreren. Dit is een concurrent voor de S4, C 450 Sport en 335i. Dan zie ik ook gelijk een probleem, de talisman heeft voorwielaandrijving. De concurrentie heeft achter- en vierwielaandrijving.
@knipperlichtje: als ze nou eens daaronder gaan zitten. Rond 55k in plaats van 75-80. En dan puur op sportiviteit mikken. Verkopen ga je ze toch niet doen, maar je staat wel weer goed aangeschreven in alle autobladen. De Megane RS komt in veel vergelijkingen voor bij bijvoorbeeld Evo Magzine, Top Gear en Car. In Evo won de Megane zelfs de RWD Coupe Test…
@gtwillem: ik heb even gekeken en op basis van het prijsverschil tussen de megane tce 130 en RS gok ik dat een eventuele Talisman RS rond de 50k zou gaan zitten. Al hou ik daarbij een slag om de arm, de megane is de talisman niet en de verkoopprijs van de Laguna is misschien ook wel sterk afwijkend van de talisman. Qua prijs zit Renault beter dan dat ik dacht dus, maar ik twijfel of het RS-label wel geschikt is voor de Talisman. Ik zou zelf eerder een Talisman GT280 o.i.d. kopen, sportief, maar ook comfortabel en geschikt voor dagelijks forenzen.
Duurde een jaar of 10 maar Europa heeft dan eindelijk een Toyota Camry ..
Hij komt en niemand koopt hem…. zo ging het meestal met grote (snellere) Renaults. De mensjes kopen in die prijsklasse dan toch liever een Duitse premium instapper.
@schellekens006: en gelijk hebben ze :)
Laat maar komen
Maken!

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).