• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rijadvies op maat werkt tegen files! Toch?

Auteur: Onno, gepost 13 februari 2023 om 10:59 – 10 Reacties

Rijadvies op maat werkt tegen files! Toch?

Een rijadvies op maat krijgen als je op pad gaat werkt tegen files. Maar, is het echt zo?

De Technische Universiteit (TU) Delft heeft een proef uitgevoerd met hulp van Flitsmeister. Gedurende de proef van TU Delft hebben automobilisten advies op maat gekregen. Hierdoor is, klaarblijkelijk, de doorstroming van auto’s bij Leiden op de A4 verbeterd.

Rijadvies tegen files

Niemand staat voor zijn plezier in files en de cijfers over 2022 waren niet mals. Zelfs wij niet! Een adviesje waarmee je een file kan ontwijken, komt altijd gelegen. Het onderzoek van de TU Delft duurde anderhalf jaar. De A4 bij Leiden is altijd al druk, maar door wegwerkzaamheden is het drukker dan druk. En dan met name de richting naar Amsterdam. Automobilisten die deze kant op gingen, kregen van Flitsmeister het advies om op de parallelbaan te blijven rijden (of juist die te nemen) in plaats van de hoofdrijbaan.

File-expert van de TU Delft is Victor Knoop en zegt tegen BNR dat dit gewerkt heeft. Want anderhalf jaar geleden zaten we allemaal nog thuis te werken, nu is de verkeerssituatie veranderd aldus de expert. Hij gaat verder door te stellen dat er 20 procent meer verkeer bijgekomen is en desondanks zijn de files niet toegenomen.

Berekeningen van de knappe koppen laten zien dat het verkeer op de A4 bij Leiden al beter doorstroomt als slechts twee procent van het doorgaande verkeer de parallelbaan pakt. De onderzoekers durven zelfs te stellen dat zonder deze maatregel het aantal files gestegen was. De resultaten zijn zo goed dat Flitsmeister de op maat gemaakte adviezen ook na de proef blijft doorgeven.

Subtiele kanttekening

Wie zijn wij om deze geleerden niet gelijk te geven? Nou, dé redactie van Autoblog. En dan met name @Wouter die hierover een ongezouten mening heeft. Hij heeft hier tamelijk vaak gereden afgelopen tijd en tijdens de werkzaamheden lagen er drie smallere rijstroken op de hoofdrijbaan. Dat is één baan meer en dan kan het verkeer inderdaad beter doorrijden.

En trouwens, het is eigenlijk van de zotte dat de weg tussen de twee grootste steden van Nederland eigenlijk maar twee rijstroken heeft. Wanneer gaat daar iets aan gebeuren?

Ook interessant!

  • Hoe deden de files het in 2022?
  • Dit waren de populairste flitslocaties en de langste files van 2022
  • boerenprotesten minder files
    Boerenprotesten zorgen juist voor MINDER files
  • drukste avondspits ooit
    Zo druk was de drukste avondspits ooit

Nieuwste artikelen

  • Gespot – Steven Bergwijn in zijn Ferrari Purosangue
  • Video: Toch wel eng, zo’n auto op jouw weghelft
  • Stem op de Autoblog Auto van het Jaar 2025!
  • Goedkoopste 997 van Marktplaats is ook de opvallendste
FacebookTweetPinLinkedIn

files, flitsmeister

Vorig bericht: « Kijk nou, het is de opvolger van Stéphane Kox bij Viaplay
Volgend bericht: CX-80 met zes-in-lijn met achterwielaandrijving naar Europa »

Lees Interacties

Reacties

  1. lekkerlinksrijden zegt

    13 februari 2023 om 11:29

    De a4 bij Leiden is heel simpel te verbeteren, 1 baan doortrekken ipv 1 baan te minderen et voila

    Login om te reageren
    • deamid zegt

      13 februari 2023 om 12:20

      “Just one more lane man, I just need one more lane” – Induced Demand

      Login om te reageren
      • Computer Freak zegt

        13 februari 2023 om 13:24

        Induced Demand is iets Amerikaans. In Nederland bestaat induced demand zo goed als niet. Mooie papier hierover is “New Findings in the Netherlands about Induced Demand and the Benefits of New Road Infrastructure”

        Login om te reageren
  2. Richmond zegt

    13 februari 2023 om 11:31

    er is ook nog steeds geen volledige snelweg tussen TIlburg en ’s Hertogenbosch

    Login om te reageren
    • rrk147 zegt

      13 februari 2023 om 12:27

      Dat heeft toch weinig met die artikel te maken? Er zullen vast nog meer snelwegen zijn die verbeterd kunnen worden (A27, delen van de A15, knpnt Hoevelaken bijv), maar dit gaat over een studie die toevallig daar plaatsvond.

      Login om te reageren
  3. kniesoor zegt

    13 februari 2023 om 11:37

    Foei, fotograferen van achter het stuur . . .

    Login om te reageren
    • burb zegt

      13 februari 2023 om 12:31

      Ach, een kniesoor die daar op let… 😉

      Login om te reageren
    • mashell zegt

      13 februari 2023 om 17:11

      En dan is het ook nog eens een foto van de A20 terwijl het artikel over de A4 gaat. Ze hebben zoveel snelwegen met zoveel rijstroken daar bij Rotterdam en ze willen alleen maar meer, rotje nooit genoeg lijkt het wel.

      Login om te reageren
  4. crashingduke zegt

    13 februari 2023 om 12:39

    Maar dit doet TomTom toch al jaren? Bij de Beneluxtunnel. Bij de Botlektunnel / Botlekbrug. Op de A15.

    Login om te reageren
  5. schuimbekje3 zegt

    13 februari 2023 om 15:59

    paraplus veroorzaken regen.. haal alle paraplus weg en regent verdwijnt…
    het grappige is dat al die mensen-die-geen-zin-hadden-in-werken-en-dus-maar-doorgestudeerd-hebben-als-beroeps-student totdat ze iets tegenkwamen als verkeer (terwijl ze nog nooit een auto, vrachtwagen, motor of trein gereden hebben, hoogstens als passagier) gaan de wereld wel even vertellen hoe alles werkt zonder rekening te houden met het feit zoals extra rijstroken, zodat een 3 strooks weg in een 3 strooks weg blijft ipv dat 3 banen in 2 moeten frotten en ritsen hebben de corona-automobilisten (mensen die niet meer in trein konden/durven en dus hun rijbewijs ‘activeerden’ nog niet uitgevonden…

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North