• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Audi R8 R-Tronic: rijtest en video

Auteur: Wouter, gepost 19 november 2007 om 11:00 – 78 Reacties

Audi R8


Germaanse efficiëntie gekoppeld aan Italiaanse flair: een supercar met Audi-saus. Beter kan het bijna toch niet worden.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ja, de Audi R8 is erg goed. Zo dat is er uit.

Kloppend hart van iedere supercar behoort de motor te zijn en gelukkig slaat Audi de plank hier niet mis. Onder de (glazen) motorkap van de R8 vinden de 4.2 V8 FSI die we kennen uit de RS4. Er zijn geruchten dat we binnenkort een V10 en misschien zelfs een TDI versie kunnen bestellen, maar voorlopig is er slechts één motorvariant van de R8. Gelukkig is er niet zo veel mis met die V8, sterker nog: dat blok is lekker, fabuleus lekker zelfs. In de huidige orgie van veel pk’s en nog meer pk’s lijkt het maximale vermogen van 420 pk niet zo heel veel. Maar het is zeker genoeg: in 4,6 seconden staat er 100 op de klok. Hou je het gas er nog even op, dan tik je in 14,9 seconden 200 km/u aan.

Audi R8

Het V8 blok is, zoals het hoort in een sportauto, uitgerust met drysump smering. Dit zorgt er voor dat de motor ook bij hoge bochtsnelheden voldoende smering houdt. Bovendien is het blok daardoor minder hoog en kan het ook lager worden ingebouwd. Het maximale vermogen van 420 pk wordt gehaald bij 7800 tpm en maximaal mag het blok 8250 tpm draaien. Hoogtoerig dus en dat lijkt te worden bevestigd doordat het maximum koppel van 430 nm tussen 4500 en 6000 tpm ter beschikking staat. Echter 90% van het maximum koppel is beschikbaar tussen 3500 en 7500 tpm en ook bij lage toerentallen is de V8 goed bij de les.

Audi R8

Met de R8 bewijst Audi dan (eindelijk) eens dat ze niet altijd nette heren (m/v) zijn: de topsnelheid is niet begrensd op 250 km/u. In de R8 kun je de teugels helemaal laten vieren en daarmee een respectabele top van 301 km/u halen.

Audi R8

Bij de meeste Audi’s vinden we het motorblok voorin, maar niet bij de R8. De R8 heeft een middenmotor, de V8 is direct achter de voorstoelen gemonteerd. De gewichtsbalans komt daarmee op 44:56 procent. Naar goed gebruik is ook deze sportieve Audi uitgerust met het Quattro vierwielaandrijving. Toch is er een verschil: voor de R8 wordt een groter gedeelte van het vermogen naar de achterwielen gestuurd. Afhankelijk van de condities wordt slechts 10 tot 35 procent van de kracht naar de voorwielen gestuurd.

Audi R8

Dat belooft dus veel goeds voor de wegligging, de R8 is dan ook heel lang neutraal. Onderstuur blijft heel lang weg. Voor een auto met middenmotor is de R8 bovendien makkelijk in- en vooral ook uit een powerslide te krijgen. De besturing had iets meer gevoel mogen hebben, maar de R8 blijft een bijzonder fijne stuurmansauto. Het veercomfort ligt daarbij ook nog op een hoog niveau, de R8 is dus geen compromisloze keiharde supercar. Optioneel is de R8 ook nog eens uit te rusten met Audi Magnetic Ride, het elektronisch gestuurde dempingssysteem.

Audi R8

De R8 beschikt over een Audi Space Frame carrosserie dat gemaakt is van aluminium, waardoor de gehele carrosserie slechts 210 kg weegt. Audi vermeldt overigens nog een aantal interessante statistieken met betrekking tot de carrosserie: de verschillende aluminium panelen, verbindingsstukken en gegoten onderdelen zijn verbonden middels 99 meter aan lasnaden, 782 klinknagels en 382 zelftappende schroeven.

Audi R8

Waarin de Audi uitblinkt is de dagelijkse bruikbaarheid. Beschouw het even als compliment: de R8 is net een A3 of A4. Je rijdt er makkelijk in weg, alle knoppen zitten op de plekken waar je ze verwacht en de bestuurder plus passagier vinden gemakkelijk een comfortabel zitplekje. Bagage kan mee voor onder de kap (100 liter) of achter de voorstoelen (90 liter). Op die laatste plek passen volgens Audi ook twee golftassen.

Audi R8

Er is dus veel goeds over de R8 te zeggen, maar is het dan ook allemaal goed? Nou nee: de R-Tronic sequentiële bak mag weer terug op de vrachtwagen naar Italië. De bak schakelt vrijwel nooit lekker soepel. Dat is een algemeen kritiekpunt op dit type gerobotiseerde handbak, maar het kan weldegelijk beter. De 10K die Audi voor de bak vraagt kun je beter in je zak houden door voor de handgeschakelde versie te kiezen. Hoewel: met R-Tronic bak biedt de R8 launch control. Daarbij is een bliksemsnelle start bij de verkeerslichten niet meer afhankelijk van de kunde van de bestuurder, maar regelt de elektronica alles om zo veel mogelijk kans te maken in een streetrace. Met dank aan de vierwielaandrijving voelt dat overigens minder spectaculair dan het klinkt, de R8 schiet simpelweg pijlsnel uit de startblokken.

Audi R8

Een ander kritiekpunt is meer een kwestie van stijl en indirect ook een compliment: de R8 is eigenlijk te lief. Het is geen rauwe supercarpower met nukken, maar een echte Audi die dus veel comfort biedt. Dat is heerlijk als je de R8 voor je dagelijks vervoer inzet, maar soms heb je behoefte aan iets rauwers.

Audi R8

Het kostenplaatje: een R8 haal je bij de Audi-dealer voor 146.200 euro. Voor de sequentiële R-Tronic bak vraagt Audi 10.200 euro. Kaal is de R8 dan niet te noemen, maar het door ons geteste exemplaar was toch nog uitgerust met bijna 30.000 euro aan opties, waardoor het totaalbedrag op 182.423 euro uitkomt. Een greep uit de accessoire lijst: fijn nappa leer 8632 euro, DVD-navigatie 3852 euro, Bang en Olufsen sound system (10-kanaals versterker met 465 watt en 12 speakers) 2439 euro en nog veel meer goodies. Mocht je zelf overwegen een R8 te bestellen, vergeet dan niet het Lichtpakket te bestellen: de LED-verlichting in de voetenruimte zou ik wel kunnen missen, maar in hetzelfde pakket zit ook LED-verlichting in de motorruimte. En dat is net zo onnodig als het gaaf is. Binnenkort zal Audi eveneens compleet met LED’s uitgevoerde koplampen als optie aanbieden.

Vergeleken met de concurrentie: het zustermodel van Lamborghini, de Gallardo, is dik twee ton maar is ook sneller. De andere gedoodverfde concurrent is de Porsche 911. De R8 is sneller dan iets goedkopere 911 Carrera 4S, maar Porsche heeft ook nog de GT3, Turbo en GT2. Lastige keuzes…

Foto’s
In de Audi R8 rijtest gallery zijn de foto’s van de test in groter formaat te vinden.

Video
Ik kan opschrijven dat de R8 mooi klinkt. Ik kan ook opschrijven dat een R8 in beweging er goed uitziet. Maar ik laat het (met dank aan camerman Ruben) ook zien.

 

Ook interessant!

  • Audi Q4 e-tron rijtest video
  • Audi RS e-tron GT rijtest
    Audi RS e-tron GT rijtest video
  • Audi R8 RWB rijtest
    Audi R8 RWD rijtest en video - driften!
  • Audi Q7 55 TFSIe rijtest video

Nieuwste artikelen

  • UPDATE! Heeft deze occasion het record ‘snel kilometers maken’ in de pocket?
  • Dit moet wel de debielste optie ooit zijn in een auto
  • Van deze occasion moet je óf braken, óf je wordt er juist heel er blij van
  • De overheid juicht voor vervuilende dieselbusjes
FacebookTweetPinLinkedIn

Audi, R8, Rijtest, Video

Vorig bericht: « Hennessy Venom GT: nog een 1000pk supercar
Volgend bericht: CEO Lamborghini: No SUV! »

Lees Interacties

Reacties

  1. Dirk zegt

    19 november 2007 om 11:09

    Echt een bijzondere auto. Precies wat jullie in het filmpje zeggen: Mensen draaien hun hoofden voor deze auto. Veel aandacht!

    Mooi filmpje! :)

    Login om te reageren
  2. Ejay zegt

    19 november 2007 om 11:13

    Leuke review en goed filmpje; als je er maar blij van wordt. Ik mis een beetje de M6 in het concurrentenlijstje, welliswaar geen middenmotor, maar dat heeft de Corvette ook niet. Verder thumbs up en een kudo.

    Login om te reageren
  3. Nullius zegt

    19 november 2007 om 11:15

    Sneller in de sprint dan de gallardo, maar toch niet op het circuit, dacht ik ?
    Een ongelooflijk staaltje techniek in zijn klasse.
    Kijk maar naar de rondetijd op de top gear track.

    Ook het uiterlijk vind ik enorm knap … zeker in het echt. Op de foto’s lijkt hij braver dan in het echt en dat is juist een misvatting van vele mensen.

    Eén conlusie: ik bestel er één :P

    Login om te reageren
  4. Stiggie zegt

    19 november 2007 om 11:17

    Lekker over de markerwaarderdijk geragd?

    Login om te reageren
  5. Stiggie zegt

    19 november 2007 om 11:18

    @Nullius, Schaal 1:18? ;-)

    Login om te reageren
  6. Lotus7 zegt

    19 november 2007 om 11:23

    Beter kan het niet worden?

    Nou, een beetje beter uiterlijk zou welkom zijn.

    Alleen de achterzijde oogt aardig, die alu-strip is een grandioze mislukking, de voorkant is ronduit saai.

    Login om te reageren
  7. Nullius zegt

    19 november 2007 om 11:23

    @Stiggie: heb inderdaad geen andere keuze momenteel :D
    Moest ik morgen de lotto nog even winnen, zou dat toch een schaal van 1:1 worden :)

    Login om te reageren
  8. joost zegt

    19 november 2007 om 11:24

    Lekker filmpje. Maar…het lijkt wel of het schakelen behoorlijk langzaam gaat. Klopt dat?

    Login om te reageren
  9. Bolsjoj zegt

    19 november 2007 om 11:26

    Dat van die R tronic bak is echt wel waar. Heb vorige week eens meegereden met de R8 van mijn baas en die bak is echt niet lekker. Schokt en trekt als een gek, niet bepaald aangenaam te noemen. Maar is echt wel een snelle wagen.

    Login om te reageren
  10. Frank zegt

    19 november 2007 om 11:51

    Zelfs een sportauto kan Audi zo ontwerpen dat hij over 3 maanden al compleet in het straatbeeld ingeburgerd is. Das echt knap op zich! Het hele R8 komt bij mij een beetje over van: “Wij kunnen dat ook hoor”. Niettemin echt een hebbedingetje!

    Login om te reageren
  11. CasperH zegt

    19 november 2007 om 11:58

    Heerlijke auto, heerlijk geluid. Eens even kijken of ik die gast met die rode jurk en die puntmuts nog aan zijn baard kan trekken hierover.

    Login om te reageren
  12. BreinStein zegt

    19 november 2007 om 12:06

    geen mooie maar wel een respectabele auto dit. leuk filmpje alweer!

    Login om te reageren
  13. Chrisjuh zegt

    19 november 2007 om 12:06

    Mooi, maar ik hoef m niet…

    Login om te reageren
  14. BreinStein zegt

    19 november 2007 om 12:11

    volgens mij gaat er een jaarboek deze kant op komen :D

    Login om te reageren
  15. TheEdge zegt

    19 november 2007 om 12:43

    prima filmpie, maar die R8 is het nou net ff niet helemaal

    Login om te reageren
  16. Klassiekerrally zegt

    19 november 2007 om 12:46

    Ik heb dus helemaal niks met dit ding. Zal ongetwijfeld perfect rijden yada yada yada…
    Het mist gewoon 1 mega-belangrijk ding: emotie!

    “Hoewel: met R-Tronic bak biedt de R8 launch control. Daarbij is een bliksemsnelle start bij de verkeerslichten niet meer afhankelijk van de kunde van de bestuurder, maar regelt de elektronica alles om zo veel mogelijk kans te maken in een streetrace.”

    En dat is natuurlijk ook iets voor echte prutsers. If you can’t stand the heat, stay out of the kitchen!

    Login om te reageren
  17. CasperH zegt

    19 november 2007 om 12:47

    Oh, trouwens; respect voor Vlamfilm! Verreweg het best gemonteerde / gefilmde filmpje wat ik hier tot nu toe gezien heb.

    Login om te reageren
  18. GOD zegt

    19 november 2007 om 12:50

    ik vind hem van achteren mooi en ook van voren maar van de zijkant is het gewoon drie keer niks, gewoon een mislukte mengelmoesje van een gallardo kloon en andere rare audi styling
    voor de rest een relaxe bak

    Login om te reageren
  19. Klassiekerrally zegt

    19 november 2007 om 12:52

    Ja, filmpje is erg goed. Alleen 1 ding geeft al aan wat ik hierboven aangaf: hoezo heeft Wouter het over bagageruimte in wat een supersportwagen zou moeten zijn?
    Juist! Omdat ’t ding emotie mist. Hij is te praktisch, te perfect, te geschikt voor alledag om bijzonder genoeg te zijn.

    Login om te reageren
  20. vla zegt

    19 november 2007 om 12:57

    *laat aub een jaarboek op de mat liggen…*
    zozo, mooi is dat!

    Login om te reageren
  21. Bleh zegt

    19 november 2007 om 12:57

    Ben jij romantisch?

    Login om te reageren
  22. TTFA Hypotheek zegt

    19 november 2007 om 13:04

    Het blijft een geweldige auto, maar hoe veel zijn er nu precies in Nederland? Hier in Deventer zijn er al 3!

    Login om te reageren
  23. Johan zegt

    19 november 2007 om 13:21

    Mooie auto!

    Zeker deels opgenomen bij Austerlitz?

    Login om te reageren
  24. SugarFree zegt

    19 november 2007 om 13:35

    Heb er nog geen in het echie gezien, dus moet een beetje voorzichtig zijn…
    (zo vond ik een A5 níets, maar live toch best aantrekkelijk).

    Goed.
    Vind het design typisch Audi en daarmee bedoel ik een beetje emotieloos. Ja, ook een A5 in het echt blijft een beetje emotieloos. Zet een 8C naast deze auto, en je weet het… emotie vind je bij een 8C en niet bij een R8.

    Verder een zeer knappe prestatie om zonder ervaring in dit segment meteen zo’n goed presterend automobiel neer te zetten. En leuk dat de versnellingspook door een autochtoon is ontworpen ;). En ik ben NL, voor de helderheid.

    Tip voor de fotootjes, vooral 2, 4 en 6 zijn door de schaduw minder mooi geworden. Vooral bij 2: ga aan de andere kant van de auto staan en je hebt niet zo’n dichtgelopen schaduwrijke R8 (want dat wil je vast niet).

    Verder: chapeau

    Login om te reageren
  25. Poekie Lauda zegt

    19 november 2007 om 13:44

    Een machtige prestatie van Audi, hun eerste poging tot een supercar en ze hebben het gelijk goed gedaan. Ik vind alleen het uiterlijk niet helemaal in verhouding, vooral van de zijkant.

    Login om te reageren
  26. Rob zegt

    19 november 2007 om 13:53

    Ik zag gisteren een zwarte in Monaco, het is net een opgevoerde TT om te zien. Ga ter vergelijking maar eens een rondje in een F430 rijden en je ziet dat audi 100K teveel vraagt voor dit ding.

    Login om te reageren
  27. Leejon zegt

    19 november 2007 om 13:55

    Superauto! Geweldig! Gallardo? Mjaaa dan liever een Gallardo :P

    Login om te reageren
  28. Tribe zegt

    19 november 2007 om 14:30

    netjes hoor! :)
    mooie wagen,
    leuk verslag,
    mooie video

    kortom: te gek!

    Login om te reageren
  29. PieterA zegt

    19 november 2007 om 14:52

    Al dat R-Tronic, E-gear en ander speelgoed is voor mensen die indruk willen maken op café, voor de rest is het troep.

    Mooie test, mooi filmwerk. Het enige wat ik positief vind aan de R8 is zijn geluid, voor de rest zou ik hem nooit kopen.

    Login om te reageren
  30. HaJee zegt

    19 november 2007 om 15:23

    Doe mij dan toch maar de Porsche hoor (Y)

    Login om te reageren
  31. PAganI zegt

    19 november 2007 om 15:35

    Geweldige auto , voor mij dé auto van 2007. Alles is heerlijk aan deze auto met handbak dan wel en in ibisswitte uitvoering :)

    Login om te reageren
  32. Johan zegt

    19 november 2007 om 15:45

    Ik betwijfel de uitspraak dat R-Tronic een audi variant is van E-Gear.

    De R-Tronic is namelijk de audi variant van de DSG-versnellingsbak van het VAG en dus een geweldige versnellingsbak is*. Ik dacht niet dat E-Gear ook op dat principe werkt.

    *iig in de auto’s waar ik in heb gereden functioneert zo’n bak super

    Login om te reageren
  33. Sjefke zegt

    19 november 2007 om 15:56

    100x liever deze Audi als een Porsche he :) Elke dag zie je wel een Porsche rijden en ze lijken allemaal op elkaar (de 911jes dan). Een R8 is gewoon een topauto en mag van mij (welliswaar aan de onderkant) in het lijstje met goedkopere Ferrari’s en Lambo’s.

    Login om te reageren
  34. RubenBaeten zegt

    19 november 2007 om 16:00

    @Johan: De DSG-bak heeft twee koppelingen. De R-tronic is wel degelijk van Lambo en heeft er maar één.

    Login om te reageren
  35. Klassiekerrally zegt

    19 november 2007 om 16:03

    De R8 is net zo gewoontjes als een 911. Beide veel te geschikt voor dagelijks gebruik om ze écht speciaal te maken. Zeg nou zelf, naar een 911 kijk je toch ook al lang niet meer echt om?
    Tenzij ’t een klassieke is dan…
    Maar als ik moest kiezen werd ’t toch een 911 en niet dit ding. Ondanks Audi’s race en rallysuccessen mist ‘ie IMO de juiste pedigree…

    Maar misschien ben ik de uitzondering die de regel bevestigt?

    Login om te reageren
  36. august zegt

    19 november 2007 om 16:05

    Ruben is mij voor.. valt slechts aan toe te voegen dat de DSG-bak bij Audi S-tronic heet.

    Login om te reageren
  37. august zegt

    19 november 2007 om 16:07

    @ Klassiekerrally.. nope, doe mij ook maar een 911, anytime. En voor mij niet alleen de klassiekers;)

    Login om te reageren
  38. RubenBaeten zegt

    19 november 2007 om 16:08

    @Klassiekerrally: Dat brengt ons bij de vraag die de mens al eeuwenlang bezighoudt: moet een supercar per sé onbruikbaar zijn? ;-)

    Login om te reageren
  39. Klassiekerrally zegt

    19 november 2007 om 16:12

    Ruben, ik denk eerlijk gezegd dat het streven naar een altijd bruikbare supercar een te halfbakken resultaat oplevert. Iedere sukkel met veel geld kan er in rijden. Wat zeg ik, zelfs m’n moeder kan er in rijden. Dat is nou net niet de bedoeling van een supercar!

    Denk aan de Miura: onhandelbaar bij hoge snelheden, licht ontvlambaar, maar wat een waanzinnige auto! Daar laat je niemand anders in rijden. Het is iets bijzonders, heeft een dikke gebruiksaanwijzing die alleen jij kent, je hebt een band met zo’n auto…

    Ik snap echter wel dat auto’s met zulke tekortkomingen tegenwoordig niet meer zo snel geaccepteerd worden. Maar ik mis ’t pure, snap je?

    Login om te reageren
  40. Klassiekerrally zegt

    19 november 2007 om 16:19

    Mmm… Waarschijnlijk heb ik zojuist heel fijntjes geanaliseerd waarom ik zo gek ben op klassieke auto’s en pure sportwagens als de Elise…

    Login om te reageren
  41. Juppe zegt

    19 november 2007 om 16:21

    Het lijkt me niet dat een supercar per se onbruikbaar moet zijn. Maar het ‘onbruikbare’ komt (of eigenlijk kwam) vaak voort uit een gebrek aan fatsoenlijke engineering (in de details dan).
    Een supercar moet niet zover voor het bruikbare geengineerd zijn, dat er concessies aan de prestaties gedaan worden. Maar het een sluit de ander niet uit. Wil hierbij ff de Honda NSX en McLaren F1 noemen.

    Login om te reageren
  42. Wouter zegt

    19 november 2007 om 16:36

    @joost: schakelen is niet flitsend snel inderdaad.

    Ik ben er uit trouwens: je moet de R8 zien als een GT, waarmee je ook nog wat kunt boenderen als je dat wil. In die zin is het geen echte supersportwagen, hoewel alle ingrediënten aanwezig lijken. Maar de R8 mist inderdaad het rauwe zoals Wim het zo mooi beschrijft over de Muria.

    Login om te reageren
  43. RubenBaeten zegt

    19 november 2007 om 16:39

    @Klassiekerrally: Ik ben het wel met je eens hoor. Laten we zeggen dat er binnenkort nog een rijtest aankomt met een auto waar je je moeder echt niet in zou laten rijden… Veel, véél leuker vind ik. :-)

    Login om te reageren
  44. Joris HPF zegt

    19 november 2007 om 16:42

    Nja ik denk dat ik een autoblogboek heb gewonne :D, ben is benieuwd
    Ontopic: mooi filmpje, als jullie Ruben niet hadden eh :o ! :p

    Ik zou eerder gaan voor de Porsche GT3 denk ik, heeft iets meer !

    Login om te reageren
  45. thom zegt

    19 november 2007 om 16:49

    Nieuwe Nissan GTR is daar ook een goed voorbeeld van denk ik

    Login om te reageren
  46. thom zegt

    19 november 2007 om 16:57

    Die is ook niet onbruikbaar

    Login om te reageren
  47. astondriverinspe zegt

    19 november 2007 om 16:59

    Ik kan het filmpje niet verder kijken dan het shot van de koplamp, zo’n 3 seconden na het begin dus. Hebben meer mensen hier last van?

    Login om te reageren
  48. Klassiekerrally zegt

    19 november 2007 om 17:01

    Miura! ;)

    Een GT? Ik denk niet dat ze daar bij Audi blij mee zijn ;)
    Mijn all time favorite GT is overigens de Espada. Daar kan ik (1.90 m) zelfs nog achterin zitten in een enigszins comfortabele positie.

    @ Ruben: ik ben heel benieuwd!

    Login om te reageren
  49. paul zegt

    19 november 2007 om 17:04

    kwam jullie tegen in de buurt van zeist. moet zeggen dat ik inderdaad even mijn hoofd moest draaien blijft toch een hele mooie auto.
    kwam een paar weken een paar collega’s van jullie tegen op de dijk Amerongen- wijk bij duurstede deze waren een R8 & een Gallardo an het testen.
    jongens het blijven heerlijke auto’s. maar ja , als je zoveel geld heb wat wordt het dan??????? porsche911 , R8, Gallardo helaas heb ik dat luxe probleem niet nog niet teminsten.
    goed filmpje ga zodoor jongens

    Login om te reageren
  50. FordGT zegt

    19 november 2007 om 17:16

    Dit is gewoon een super mooie wagen. Super goed filmpje trouwens. Ga zo door.

    Login om te reageren
  51. The Devil Tuner zegt

    19 november 2007 om 17:31

    @ klassiekerrally

    een ferrari 275…
    wat een schoonheid…
    wat een karakter…
    wat een totaal gebrek aan dagelijkse bruikbaarheid….
    (jeremy clarkson’s woorden, niet de mijne ;) …)

    bedoel je zoiets????

    Login om te reageren
  52. Chief_S5 zegt

    19 november 2007 om 18:06

    S-Tronic: DSG versnellingsbak met 2 koppelingen.
    R-Tronic: E-Gear van Lamborghini, met 1 koppeling! Een gerobotiseerde zesbak.
    Multitronic: Traploze automaat, waarmee ook handmatig geschakeld kan worden dmv 6 gesimuleerde versnellingen.
    Tiptronic: Automaat met de mogelijkheid om handmatig te schakelen dmv tiptoetsen of de pook zelf.

    Geweldige rijtest. Wouter wordt steeds raarder als we hem zien.. :P Camera/montage werk is deze keer op z’n best. Mooi gedaan Ruben. Ik denk dat als ik het geld had, dit mijn droomauto zou zijn. Alleen dan wel met een handbak of S-Tronic. Lekkere wagen dit zeg. Nice work. ;)

    Login om te reageren
  53. M Freak zegt

    19 november 2007 om 18:16

    De R8 heeft 4 wielaandrijving.
    Waarom kan die dan driften? Dat kan toch alleen met achterwielaangedreven auto’s?

    Login om te reageren
  54. RubenBaeten zegt

    19 november 2007 om 18:38

    @M Freak: Dacht je dat?

    Login om te reageren
  55. CSL zegt

    19 november 2007 om 18:46

    Mooie filmpje, mooie review, mooie auto , gewoon mooi en goed :)

    @wouter
    Als je nou met je eigen geld moest kiezen tussen al die 911’s, deze en de M3/M6.
    Welke zou het dan zijn geworden? ;)

    Login om te reageren
  56. M Freak zegt

    19 november 2007 om 18:47

    Dat wist ik niet…

    Login om te reageren
  57. CSL zegt

    19 november 2007 om 18:50

    @M Freak
    Dat hangt erg van de power verdeling tussen achter en voor af. En je handrem natuurlijk ;)

    Login om te reageren
  58. FabianVTR16V zegt

    19 november 2007 om 18:52

    Mooi filmpje !!
    Leuke locatie trouwens.
    Een van de weinige locaties in nederland waar je nog ongemerkt hard kan rijden ;)

    Login om te reageren
  59. StormRAM zegt

    19 november 2007 om 19:01

    Gooed verslag, leuk filmpje! Op de rai vond ik deblauwe R8 niet zo eigenlijk, ik had toen meer oog voor de A5, maar stond laatst naast een witte R8 op een auto-showtje (in Goes) en vind het toch een mooie bak hoor! Beetje jammer van die R-tronic dat dan weer wel (als dat zo is, want heb dat nog niet ervaren ;) )

    Login om te reageren
  60. RubenBaeten zegt

    19 november 2007 om 19:51

    @M Freak: Wat CSL al zegt idd, en de R8 stuurt niet zo heel veel power naar de voorwielen (varieert van 10 tot 35%). Dus lukt het aardig. ;-)

    Login om te reageren
  61. Rick dos zegt

    19 november 2007 om 19:59

    I am with Klassiekerrally on this one!

    In mijn ogen behoort een (super)sportauto niet praktisch te zijn. Als er in een sportauto 190 liter aan bagage meegenomen kan worden dan is de hele filosofie achter die auto niet geënt op sport. Waarom wil ik in godsnaam met zo´n auto naar de golfclub gaan? En als ik door Europa wil reizen dan neem ik geen bagage mee. Ik koop al mijn kleren wel op de plaats van bestemming. Het enige wat ik nodig heb is een tandenborstel en dus hoeft mijn kofferbak niet groter te zijn dan 2 tandenborstels. Ik wil met zo´n auto fun hebben, ik wil weten dat deze hele auto in het teken staat van sportiviteit! Ik wil niet een auto hebben waar ik een boodschap mee kan doen. Dan neem ik wel mijn andere auto…

    Waarom moet alles zo perfect zijn aan zo´n auto? Waarom moet een old fart met zo´n auto kunnen rijden? Een old fart zal toch niet harder gaan dan 50. Ik wil juist dat zo´n auto de eerste paar keer afslaat als ik wegrij. En waarom? Omdat ik dan verdomme het gevoel heb dat de mensen van dat merk mij als klant wel hoog hebben zitten! Als ik met de hulp van electronica weg moet komen dan zeggen ze eigenlijk: “Ach jij bent te simpel om met deze auto normaal weg te kunnen rijden. Weet je wat we doen? We helpen je wel een handje…” WHAT?! You stuck up SOB´s!

    *DIEPE ZUCHT* Maar goed, genoeg van mijn tirade…..

    Ik heb deze auto al twee keer in het wild mogen aanschouwen. And you know what? Het deed me niks….Ik vond zelfs dat de bestuurder zo vreemd zat in de auto. Het leek net op een chaffeur uit zo´n dubbel dekker touringbus. Waarbij de chauffeur net voor het voorwiel zit alleen zit je hier net voor de motor. Heel vreemd in ieder geval.

    Voor de rest, het is gewoon een auto die nietècht tot de verbeelding spreekt. En dat komt toch door een boel factoren en één ervan is wat Klassieker al aanhaalde.

    Al met al leuke review en mooi plaatjes weer.

    Login om te reageren
  62. RScosworth zegt

    19 november 2007 om 20:08

    @ M Freak
    Uhm, zaterdag zelfs nog met een bejaarde Golf R32 gedrift. Als dat daarmee lukt kan het volges mij met iedere vierwiel aangedreven sportwagen!

    Login om te reageren
  63. RScosworth zegt

    19 november 2007 om 20:19

    Leuk filmpje trouwens. Over de auto, ik heb hem nu al enkele tientallen keren gezien en ben er nu al behoorlijk op uitgekeken. Ik heb er overigens qua vertoning nooit een zak aan gevonden. In de verte is het net een TT, als hij wat dichter bijkomt gaat het van; oh tis toch ’n R8.

    Volges mij gaat dit wel goed lopen en wordt het zo’n 911-achtig iets dat je erg vaak op de weg tegen gaat komen.

    Login om te reageren
  64. Kachel zegt

    19 november 2007 om 20:22

    @M Freak

    Heb je ooit van het WRC gehoord?

    Login om te reageren
  65. bert zegt

    19 november 2007 om 20:29

    FabianVTR16V schrijft,

    19 November 2007 om 18:52
    Mooi filmpje !!
    Leuke locatie trouwens.
    Een van de weinige locaties in nederland waar je nog ongemerkt hard kan rijden

    nou, ik zou me maar een beetje aan de snelheid houden op de N224 ze staan daar heel vaak te controleren. en zeker in die bocht bij de vangrails daar staat meneer de agent dan meestal.
    neemt niet weg dat het weer een leuk en prima filmpje is.
    klasse jongens ga zo door.

    Login om te reageren
  66. Turbopaultje zegt

    19 november 2007 om 20:51

    Typische net-niet auto, een poserssloep, een warmdoucher-sportwagen. Van die kerstboomlampjes word ik al misselijk, en het wordt alleen maar erger hoe meer details ik zie……… een lelijke bastaard met hier en daar wat Veyron trekjes.

    HET Verschil met bijv. een 911 C4S of Gallo: het volwassen image, karakter en een rijke historie dat overduidelijk in deze 2 auto´s steekt. En daar betaal je terecht meer voor.

    Login om te reageren
  67. Thomaz zegt

    19 november 2007 om 21:59

    Ah, toch wel lekker om te zien dat er gefilmd is bij de Kasteel Groeneveld in ons aller Baarn. Wouter, hoe lag die op de weg bij Anna’s Hoeve?

    Login om te reageren
  68. Marks zegt

    20 november 2007 om 00:23

    Wat een (in mijn ogen) onzin dat een sportwagen onpraktisch moet zijn. Zaken als geluid (klank en volume), prestaties (wegligging en snelheid) en design maken het verschil tussen een personenwagen en een sportwagen.

    Dat de snelle hatches en sedans geen ‘échte’ sportwagens zijn, kan ik bij inkomen, maar dit is ongetwijfeld een echte sportwagen (of je hem nu mooi vindt of niet).
    Als een sportwagen onpraktisch moet zijn, zou dat dus betekenen dat zowat elke Porsche geen sportwagen is, omdat hij gemaakt is voor alledaags gebruik. Sterker nog, de Veyron zou dit dan dus om dezelfde rede ook niet zijn?

    Alhoewel ik hem steeds meer begin te waarderen, vind ik zijn concurenten toch vele malen sjieker. Vooral een 430 Scuderia ging er bij mij wel in, en deze vind ik dan wel weer meer sportwagen dan de R8, maar dit is meer vanwege de technologische achtergrond van deze auto.

    Login om te reageren
  69. J. zegt

    20 november 2007 om 13:32

    Weet je wat ik nou echt niet snap, dan stoppen ze zoveel aandacht in details als het pookje, en de sleutel vergeten ze.

    De sleutel is toch HET patsmiddel van een dure auto wanneer je binnen bent? Moet je eens zo’n fel rode sleutel met geel Ferrari logo op de bar leggen in een cafe, heb je meteen de aandacht.

    Rij je in een R8…. kom je met een standaard Audi sleutel aan…..

    Login om te reageren
  70. Jurgen zegt

    20 november 2007 om 16:09

    Dan toch maar een Porsche. Cayman S ofzo.

    Deze R8 is ultra badass met die LED lampjes aan de voorkant, maar daar houdt het mee op. Hij heeft net wat te weinig chique shizzle, hij is net niet monaco waardig, net niet lomp genoeg.

    Net te weinig geraffineerd, net niet wolf in schaapskleren.

    Neem een voorbeeld aan een Gallardo, dat ding straalt uit: ultra power die ik nooit hebben zal. Een R8 is gewoon een ordinaire Audi eigenlijk…..

    Login om te reageren
  71. Nick zegt

    20 november 2007 om 19:27

    @Rick Dos:
    Dus naar jouw maatstaven is de McLaren F1 geenzins een sportauto?

    Noch alle BMW’s of Porsche’s, exclusief de M1 aangezien deze ook genoeg ruimte heeft een sowieso een koffer mee te sjouwen.

    Login om te reageren
  72. RenJie zegt

    21 november 2007 om 21:28

    @Kachel

    dat hoeft niet perse… de ondergrond waar WRC’s op rijden is heel anders dan asfalt en ze zijn speciaal geprepareerd natuurlijk

    Login om te reageren
  73. Stef zegt

    22 november 2007 om 11:33

    Ligt het nou aan mij, of draagt Wouter wat oogschaduw?
    En wat betreft makkelijk uit overstuur te halen, dat komt omdat er gigantisch veel elektronica in zit die al je aandrijving goed wegstuurt.
    Volgens mij ben je zelfs iemand die het gas los laat tijdens een drift…

    Login om te reageren
  74. Xemurai zegt

    24 november 2007 om 14:10

    wat een auto zeg! jeetje…

    Login om te reageren
  75. tdj zegt

    24 november 2007 om 22:47

    Ik snap dat gezanik over emoties niet. Ik vind het design van de R8 verfrissend, het is imho een van de mooiste auto’s die op het moment te koop is. Ik denk dat als er i.p.v. de vier ringen een logo uit Italië op had gestaan meer mensen hier de auto mooi hadden gevonden.
    Verder zijn het geluid en de prestaties ook meer dan in orde.

    Dat een supercar onpraktisch móet zijn is de grootste onzin die ik in een tijd heb gehoord. Hoe praktisch een auto is is geen criterium voor een supercar, prestaties en design wel.

    Login om te reageren
  76. jordy zegt

    10 maart 2008 om 18:54

    hier is heel veel wauwie aan

    Login om te reageren
  77. Ed Raket zegt

    13 maart 2008 om 19:18

    Hij schakelt relatief langzaam en niet erg soepel maar uh… boeiend ?

    De R8 gaat als de brandweer ook al heb je het in de auto zelf niet echt in de gaten. Het geluid is van buiten harder en spannender dan binnen, dat zie aan de reacties om je heen.

    Oh ja, de ESP staat standaard aan. Druk je 1 keer op deze knop dan gaat het zeg maar half werken – hou je de knop langer ingedrukt, heb je de 420 pk ook in de eerste en tweede versnelling volledig tot je beschikking (anders niet dusss…). Veel plezier ! ;)

    Login om te reageren
  78. Marvett zegt

    16 mei 2008 om 23:12

    Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de R8 pure adrenaline opwekt, zowel stilstaand als ermee rijdend. Met name het geluid is erg mooi en jaagt je enorm op. Wat dat betreft doet het me wel denken aan de 911, maar de zit in de auto is veel dieper en doet meer denken aan Italiaanse sportwagens.
    De soepelheid van de motor is indrukwekkend en laat weinig te wensen over, maar dat geldt eigenlijk voor alle auto’s in deze klasse. Ik heb alleen ervaring met de “automaat” en die heeft naast alle gemakken en het snelle, probleemloos acceleren minimale beperkingen op details. De bak schakelt inderdaad vrij langzaam in zijn auto-mode maar met behulp van de flippers kun je razendsnel op en terugschakelen. De auto is prachtig afgewerkt en biedt heel behoorlijk comfort.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North