• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Rijtest: Manthey Porsche Cayman S

Auteur: Wouter, gepost 21 januari 2008 om 16:00 – 44 Reacties

Manthey Porsche Cayman S
Olaf Manthey verdiende zijn sporen in de racerij en rijdt al jaren rond in Porsches op de Nurburgring. Manthey Motors is dan ook geen gewone tuner en dit is dus niet zo maar een opgeleukte Porsche Cayman.

Sinds mijn geboortejaar is Olaf Manthey al actief in de racerij en hij is nog steeds regelmatig aan het stuur van snelle Porsches te vinden. In zijn autosportcarrière won Olaf Manthey vele prijzen en sinds 1996 wordt er door Manthey Racing met de 911 in sprint en 24-uurs races gereden. Meer dan genoeg ervaring dus om iedere Porsche te optimaliseren. In de fabriekshal van Manthey zijn dan ook niet alleen straat-Porsches te vinden, maar ook diverse Cup exemplaren en andere racers.

Manthey werkplaats

Olaf Manthey

Los van de helgele kleur ziet de Manthey Cayman er wellicht niet superspectaculair uit, maar des te specialer klinkt deze. In het heuvelachtige terrein rond de Nurburgring zorgde de Cayman voor instant-kippenvel, zelden klonk een auto zo puur en zo racy. Dat geluid is te danken aan de motorkit K315 die en-passant ook nog voor wat extra pk’s en nm’s zorgt. Hoewel het bij Manthey Motors beter is om de redenering om te draaien: de K315 motorkit optimaliseert de output van de Cayman S. Om dit te bereiken monteert Manthey een ander RVS uitlaatsysteem met sportkatalysatoren en een aangepast motormanagementsysteem. Maximaal bedraagt de winst 25 pk en 25 nm waardoor de totalen op dik 315 pk en 365 nm komen.

Manthey Porsche Cayman S

Nu zien we wel eens spectaculairdere vermogensstijgingen, maar het was dan ook niet het doel van Manthey om zo veel mogelijk pk’s in een Cayman te proppen. Liever zoekt Manthey naar manieren om het gewicht te verminderen, dat voel je immers niet alleen tijdens de acceleratie, maar ook bij het remmen en in bochten. Het sportuitlaatsysteem is dan ook 6 kg lichter dan het origineel. Wil je nog verder laten afslanken, kies dan voor deuren en kofferdeksel van carbon. Zelfs de glazen achterruit kan worden vervangen door een plexiglas exemplaar.

Manthey Porsche Cayman S

Carbon is ook terug te vinden in voor- en achterspoiler, beide exemplaren moeten de stabiliteit op hoge snelheid verbeteren. Standaard is de Cayman met een beweegbare achterspoiler uitgerust en Manthey monteert een exemplaar op aluminium poten daarbovenop. Daarmee ontstaat een soort dubbeldekker die zowaar voor downforce zorgt, de spoilerlip voor zorgt voor een reductie in de lift op de vooras.

Manthey Porsche Cayman S

De sensatie tijdens het rijden wordt in eerste instantie gedomineerd door het fabuleuze uitlaatgeluid. Na de eerste (rustig genomen) bocht dringt al door dat er nog veel meer te ontdekken valt aan de Manthey Cayman. Zelfs bij een geëigend tempo om de dagelijkse boodschappen veilig thuis te brengen voelt de gele Cayman scherp aan. De aanpassingen aan het onderstel kwamen tot stand na vele rondjes op de Nordschleife (it’s a dirty job). Het sportonderstel kan tussen de 20 en 30mm worden verlaagd en is drievoudig verstelbaar. We reden de Manthey Cayman met Nurburgring setup, zeker niet de hardste variant. Immers de Nordschleife is geen biljartlaken strakke asfaltlint, maar kent vele oneffenheden, soorten asfalt en hobbels. Enige bodemvrijheid en soepelheid is dan gewenst.

Manthey Porsche Cayman S

Voor verbetering van de tractie monteert Manthey een sperdifferentieel met maar liefst 60% sperwerking. Af fabriek is er geen sper leverbaar op de Cayman, maar het is zeker een prettige toevoeging: de bocht uitaccelerend is er louter grip en de achterkant kan eenvoudig worden bestuurd met het gaspedaal.

Manthey Porsche Cayman S

De versnellingsbak werd aangepakt met een shortshift systeem waardoor de schakelwegen 17% korter worden. Persoonlijk zou ik deze optie laten voor wat het is, het gevoel bij het inleggen van het derde verzet was het niet helemaal af. De bak klikt overigens wel makkelijk in de overige versnellingen, maar juist het veelgebruikte derde verzet was heel soms wispelturig.

Manthey Porsche Cayman S

Los van de aanpassingen aan het onderstel monteert Manthey ook andere lichtmetalen velgen, maar echt extreme maten zijn daarbij niet leverbaar. Voor de Cayman is 19″ het maximale, bij nog grotere maten wordt het weggedrag slechter. Op de door ons gereden Cayman zaten 19″ snoepjes van BBS. Alle aanpassingen zorgen er voor dat de Manthey Cayman net even scherper is dan het origineel. Weet echter ook dat Manthey de fijnafstelling geheel naar de wensen van de klant kan (en wil) doen. Daarbij wordt gekeken waarvoor de auto zal worden gebruikt, immers een Porsche die vrijwel alleen het circuit ziet heeft een andere afstelling nodig dan een exemplaar wat dagelijks wordt gebruikt.

In de Manthey Cayman S gallery is nog een selectie van de foto’s te vinden. In Nederland wordt Manthey vertegenwoordigt door Clubsport en Waalgarage Porsche Service, die we mogen bedanken voor deze dag!

Ook interessant!

  • Porsche Taycan RWD rijtest video
    Porsche Taycan RWD rijtest video
  • Porsche 992 GTS rijtest video
    Porsche 992 GTS rijtest video
  • Porsche 992 GT3 rijtest video
    Porsche 992 GT3 rijtest video
  • Porsche 992 GT3 Touring rijtest
    Porsche 992 GT3 Touring rijtest

Nieuwste artikelen

  • Autoblog Spots Uploterij: win een cadeaubon t.w.v. €100
  • Groter, sneller of bizar: BYD doet het
  • Is de nieuwe Mercedes GLB stiekem een omgebouwde Smart?
  • Nieuwe 5 Serie-concurrent met verbrandingsmotor komt uit zeer onverwachte hoek!
FacebookTweetPinLinkedIn

cayman, manthey, Porsche, Rijtest, tuning, Video

Vorig bericht: « BMW heeft een ‘groen’ merk nodig
Volgend bericht: Spyker: buitenlandse productie en meer… »

Lees Interacties

Reacties

  1. Benjamin1 zegt

    21 januari 2008 om 16:01

    JAAAAAAAAAAAAAA rijtest (nutteloze bijdrage i know)

    Maar wel weer een heeeel kick filmpje!

    Login om te reageren
  2. R. Lestat & Dr. Waflo zegt

    21 januari 2008 om 16:06

    “Sinds mijn geboortejaar is Olaf Manthey al actief in de racerij ” Zozo wees maar lekker specifiek Wouter? Wanneer ben jij dan wel geboren?

    Login om te reageren
  3. VonStroke zegt

    21 januari 2008 om 16:08

    Kijk, dit is eindelijk! een tuner die het snapt en zinvolle dingen doet met de auto zonder hem al te veel te verkrachten of belachelijk onbetrouwbaar te maken.

    Mooi filmpje, sterke bedrijfsfilosofie maar een Cayman? Mwoaaa toch niet :P

    Login om te reageren
  4. jelle zegt

    21 januari 2008 om 16:11

    ik wil die cayman…in een wit jasje

    Login om te reageren
  5. Mercedes - Jellinek zegt

    21 januari 2008 om 16:14

    Mooie rijtest.

    Login om te reageren
  6. Solstice zegt

    21 januari 2008 om 16:23

    Prachtige wielen. Heerlijk geluidje. Deze auto is waarlijk optimalisiert geworden zeg maar :-)

    Login om te reageren
  7. Poekie Lauda zegt

    21 januari 2008 om 16:30

    Eindelijk een tuner die er verstand van heeft, en echt zinnige dingen doet. Ik zou er alleen geen Cayman heen brengen :P

    Login om te reageren
  8. autospotter zegt

    21 januari 2008 om 16:32

    lekker geluidje en mooi filmpje en de auto is echt toppie

    Login om te reageren
  9. jonas zegt

    21 januari 2008 om 16:40

    Cayman kan mij bitterweinig bekoren maar dit is wel lekker :D

    Login om te reageren
  10. Frasker (Maserati MC12) zegt

    21 januari 2008 om 16:49

    Gaaf, dat geluid klinkt echt heerlijk. Volgens mij hoor je hem al vanaf 3KM afstand aan komen! 315 PK is echt veel voor zo’n lichte auto. Eigenlijk zou je ze een Carrera GT moeten geven…

    Login om te reageren
  11. ward430 zegt

    21 januari 2008 om 16:49

    -edit: een reactie mag meer dan 1 woord bevatten-

    Login om te reageren
  12. Ringfan zegt

    21 januari 2008 om 16:58

    Wat een gaaf stuk!

    Olaf Manthey = God!

    Hij is zo’n fanatiekeling die zijn oudere auto’s verkoopt zonder winst, mits hij weet dat je echt voor de sport gaat…

    Zijn auto’s staan als zeer snel bekend… Kan me gelukkig prijzen dat ik in één van zijn Cup GT3’s heb mee mogen rijden op de Ring… Nog geen 7:30 met twee man… Try and beat that Pagani!!!

    Leuk dat hij een keer erkenning krijgt in NL…

    Login om te reageren
  13. Marco zegt

    21 januari 2008 om 17:04

    Misschien gestoord, maar dit Porsches doen me eigenlijk niet zo veel. Ik geloof best dat een Cayman ‘ goed’ is maar ik word er niet warm of koud van. Eventueel zou ik een Cayenne willen rijden maar dat is meer door zijn protserige looks en dan toch een vleug sportiviteit en snelheid.

    Login om te reageren
  14. Susp1cious zegt

    21 januari 2008 om 17:09

    Net als bij EDO, heeft deze man echt verstand van het optimaliseren van auto’s. Voor deze optimalisatie is veel kunde, inzicht en ervaring nodig. Gelukkig heeft deze man dat. Hulde!

    Login om te reageren
  15. Janteh zegt

    21 januari 2008 om 17:09

    typfoutjes: achterpoiler uitgerust en Manthey monteert een exemplaar op aluminium poten daarbovenop. Daarmee ontstaat een soort dubbeldekker die zowaar voor donwforce
    –edit: gefixt, dank u!–

    voor de rest natuurlijk top dat jullie de mogelijkheid hebben zulke auto’s te testen

    Login om te reageren
  16. RScosworth zegt

    21 januari 2008 om 17:18

    Die Porsches van Manthey zijn geweldig. Het zijn tevens de enige Porsches, buiten de Carrera GT, waar ik ooit een mooi geluid uit heb horen komen.

    Die wegen rondom Nürburg vind ik overigens minstens zo leuk om te rijden als de Nürburgring zelf. Echt fantastische bochtencombinaties daar.

    Login om te reageren
  17. Turbopaultje zegt

    21 januari 2008 om 17:36

    Mooie, bekende beelden van de Eifel…….en gele Kaaiman :-) Wat helaas niet sterk naar voren komt, is dat deze Maynthey-Kaaiman nu echt wel een serieuze bijter is. Op echt bochtige wegen is zo´n std alligator nl. al echt vrijwel niet te kloppen……….

    En volgende keer de kalender van de Nordschleife afstemmen……. ? ;-)

    Login om te reageren
  18. roberto zegt

    21 januari 2008 om 17:55

    is er toch nog een mooie cayman

    Login om te reageren
  19. Djivy zegt

    21 januari 2008 om 18:00

    Hoed af.

    Fijn idee om Manthay te gaan bezoeken,
    en een nog betere executie in beeld.

    En geluid trouwens;)

    Login om te reageren
  20. ward430 zegt

    21 januari 2008 om 18:07

    dan geef ik jullie al eens een compliment, dan editen jullie hem gewoon weg. Mooi zeg

    Login om te reageren
  21. Juliën zegt

    21 januari 2008 om 18:15

    lekker

    Heerlijk die bbs lm’s:D

    Login om te reageren
  22. Rainier zegt

    21 januari 2008 om 18:25

    wat een geluidje

    Login om te reageren
  23. Tom zegt

    21 januari 2008 om 18:46

    Mooi geluidje! velgen zijn een beetje een afknapper :s

    Login om te reageren
  24. M Freak zegt

    21 januari 2008 om 18:59

    @ Wouter

    Als jij met pensioen bent, en kijkt terug op mooie momenten van je rijtesten…zou ik dan je baan over mogen nemen, na het zien van dit?

    Login om te reageren
  25. Alex zegt

    21 januari 2008 om 19:05

    vette auto en inderdaad een heerlijk geluidje.
    Alleen geef mij maar die GT3 RS :D

    Login om te reageren
  26. Solstice zegt

    21 januari 2008 om 20:04

    Misschien hè… is deze auto nu wel zo goed als Porsche hem had kunnen maken ware het niet dat hij dan een te grote concurrent van de 911 zou zijn geweest. Ik denk namelijk dat Porsche de Cayman té goed gemaakt heeft waardoor men hem vervolgens weer iets heeft moeten bijslijpen vanwege inderdaad weer die 911..

    Login om te reageren
  27. GeoBem007 zegt

    21 januari 2008 om 20:17

    Onlangs een rijtest van Auto Motor und Sport (editie van vorige week, de laatste dus) waarin ze de Cayman S tegen de 135i zetten.. En de 135i won. :P

    Goed, vind deze wel lekker geil. En als ik een Porsche had, bracht ik hem percies wel naar daar.. Al was het maar om die baantjes te rijden ;)

    Login om te reageren
  28. Nick zegt

    21 januari 2008 om 20:22

    Het klinkt een beetje als de klassieke luchtgekoelde boxertjes!

    Login om te reageren
  29. w0o0dy zegt

    21 januari 2008 om 21:01

    @GeoBem007: een 135i wint van een Cayman? Op basis van de bagageruimte of zoiets onzinnigs zeker?

    On-topic: leuk weer eens iets totaal anders dan de zoveelste Beemer of AMG. De beelden zijn mooi maar ik mis een beetje het uitlichten van de verbeterde eigenschappen in de video….. Misschien een volgende keer kijken of je wat meer specifiek plus en minpunten kunt tonen, naast bespreken in de tekst? Lastig maar wel toegevoegde waarde. Verder natuurlijk wederom complimenten voor de kwaliteit van de productie en het filmwerk!

    De Cayman en de Carrera GT hebben het hart op de goede plaats en dat voel je… Jammer dat Posche blijft volharden dat een 911 hoger in de rangorde moet blijven dan de Cayman… als ze los zouden gaan op een Cayman dan zou die auto de GT2 tijd op de ring aan flarden kunnen rijden… maar ja de winstmarges van de 911 zijn zo fijn… dus dat zal nooit gebeuren.

    Trouwens Porsche heeft weer goede zaken gedaan want er zijn er een handvol in de fik gestoken met brandbommen. Lekker voor de afzet.

    Login om te reageren
  30. Maarten zegt

    21 januari 2008 om 21:02

    Een hoop mensen hier die de cayman maar niets vinden… terwijl ze van bijvoorbeeld een m3 helemaal uit een dak gaan. Terwijl de cayman een prachtige rijdersauto is tegen een aantrekkelijke prijs..
    Dat ie geen extreme uitlaten,spoilers of badges heeft is voor mij geen nadeel.

    Login om te reageren
  31. SimonMc zegt

    21 januari 2008 om 21:09

    @W0o0dy: nogal een geluk dat er tuners bestaan om die cayman te peperen, zodat die alsnog een 911 kwijt rijd :D .

    Login om te reageren
  32. w0o0dy zegt

    21 januari 2008 om 21:15

    Nog ff over dat winnen van die 135i tegen een Cayman S: Ik weet niet op basis van welke kromme puntentelling Auto motor und sport nu weer hun favoriete merk een overwinning heeft toegekend, maar niet op basis van snellen tijden of plezier op het circuit in ieder geval. De 135i coupé wordt echt serieus afgedroogd door de Cayman S als het om circuittijden gaat….

    BMW 135i Coupe (E82) vs Porsche Cayman S

    Track 135i Coupe (E82) Cayman S
    Hockenheim Short 1:17.4 1:15.5
    Autozeitung test track 1:46.9 1:41.2

    Specs
    Max speed 155 m/h (250 km/h) vs 170.5 m/h (275 km/h)
    0-100 km/h acceleration 5.3 vs 5.1

    Login om te reageren
  33. RScosworth zegt

    21 januari 2008 om 21:27

    Haha de 135i winnen van een Cayman S? Nooit de tests tussen een Cayman S en een Z4 M Coupe gezien?

    Login om te reageren
  34. w0o0dy zegt

    21 januari 2008 om 21:42

    Voor de mensen die hun Cayman zouden willen laten aanpakken door Manthey, hierbij de mogelijkheden/prijslijst
    http://www.manthey-motors.de/nextshopcms/cmspdf.asp?id=410

    Login om te reageren
  35. Mies zegt

    21 januari 2008 om 22:49

    Prima auto, het enige probleem is het imago dat eraan kleeft… En wat heeft hij idd en mooi geluid!

    Login om te reageren
  36. Kachel zegt

    21 januari 2008 om 23:48

    Wat heb jij toch een top baan Wouter. Nog een sidekick nodig toevallig?

    Login om te reageren
  37. VLS54 zegt

    22 januari 2008 om 09:17

    Hebben hebben hebben. Wat vind ik hem toch mooi die cayman. Lekker speels en knettersnel!

    Login om te reageren
  38. Jareth zegt

    22 januari 2008 om 09:54

    wat een fantastische Porsche!! :) deze is persoonlijk 1 van de mooiste
    (van de nieuwe generatie dan) Doe mij er maar 1 of 2 :P

    Login om te reageren
  39. Turbopaultje zegt

    22 januari 2008 om 13:31

    Nog wat referenties:

    Topgear review…………….. ;-)

    http://www.youtube.com/watch?v=ADenZf5-FwQ

    Road & Track

    http://www.youtube.com/watch?v=g27LYEWLcQs

    Login om te reageren
  40. Benny1 zegt

    22 januari 2008 om 17:05

    Kunnen ze die uitlaat niet standaard op elke porsche zetten, wat een heerlijke boxer sound !!

    Login om te reageren
  41. Turbopaultje zegt

    22 januari 2008 om 22:24

    @ autoblogger: Da´s service……….. grazie

    Login om te reageren
  42. Davidov zegt

    23 januari 2008 om 00:14

    Ik wist niet dat een Cayman zo goed kon klinken, tof filmpje :)

    Login om te reageren
  43. Deen zegt

    24 januari 2008 om 09:10

    Heerlijk, vind het alleen jammer van de velgen:)

    We hebben zelf thuis een Gele Cayman S staan(enige op Nederlands nummerbord als het goed is), echt een heerlijke auto om in te rijden. Vind hem zelf fijner en leuker rijden dan een Carrera.
    Je kan er meer mee spelen en hij is minder ordinair.

    Ik zal kijken die misschien naar Manthey gebracht kan worden, want dat ziet er allemaal erg geyl uit. Alleen wel andere velgen eronder en die voor spoiler ziet er ook niet super uit vind ik. Dan vind ik de allumilium strip die standard op de standard Cayman S mooier.

    Login om te reageren
  44. Daan zegt

    15 oktober 2008 om 20:51

    Meer voorbeelden van Plexiglas?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North