Plot-twist: Rivians worden toch niet kneiterduur.
Onlangs berichtten we je al dat Rivians in navolging van Tesla’s kneiterduur worden. Het merk uit Irvine, California maakte namelijk bekend dat de R1T en R1S fors in prijs verhoogd zouden worden. Afhankelijk van de uitvoering, kon dat maximaal zelfs oplopen tot 20.000 Dollar. Nou was dat de uitzonderingen, maar desalniettemin was de prijsstijging toch al snel een vijfcijferig bedrag.
Er zijn natuurlijk allerlei redenen te verzinnen voor deze stijging. Het chiptekort, productieproblemen, inflatie, noem maar op. Toch waren adepten en klanten van het merk ‘not best pleased’. Zeker niet omdat de prijsstijgingen ook zouden gelden voor mensen die al decennia op de wachtlijst stonden, bij wijze van spreken. Op de beurs maakte Rivian dan ook een flinke buiteling.
Cynici verwachten dan dat daarmee de kous af is en klanten maar moeten slikken of afdruipen. In een move die echter niemand meer verwacht had, heeft Rivian echter alsnog het licht gezien en neemt het verantwoordelijkheid! Een zeldzaamheid in deze tijd. CEO RJ Scaringe trekt keihard het boetekleed aan:
Het was verkeerd en we hebben jullie vertrouwen gebroken. Ik heb veel fouten gemaakt sinds ik Rivian opzette twaalf jaar geleden. Maar dit was de meest pijnlijke.
RJ Scaringe, valt soms in als butler van Batman
Klanten die voor 1 maart 2022 besteld hebben, betalen gewoon de origineel afgesproken prijs, zoals het heurt. Die klanten zijn na deze schuldbekentenis zonder voorbehoud dan ook bereid tot vergeving. Zo schrijft een man die al sinds 2018 op de lijst staat voor een R1T:
Honder procent vertrouwen herstelt. Dit was de juiste beslissing.
Rivian klant, herkent een juiste beslissing als hij die ziet
Waarvan akte. Als nou maar iedereen zoveel verantwoording voor gemaakte fouten zou maken…
Dank Frank voor de tip!
Houthakker zegt
Beste Autoblog , wanneer krijgen jullie de ap op orde? Zonder dat deze 160 keer vastloopt achter elkaar. Dit duurt nu een half jaar ….. hoe moeilijk kan het zijn?
Dieseltor zegt
@houthakker: Een half jaar? Zeg maar gerust dat de app nog voor de oprichting van Rivian al ruk was.
ghini zegt
@houthakker: een half jaar? Hahaha
3246cm252kw zegt
@houthakker: ja inderdaad en het autojunk deel werkt ook al zo lang niet meer…
musclecar85 zegt
@houthakker: ik heb de app verwijderd en eens opnieuw geïnstalleerd. Tip van andere autoblog gebruikers want ik had ook al eens geklaagd vd week. Tot nu toe geen vastlopers meer gehad. Hopelijk blijft dit zo. Ik snap alleen niet dat autoblog geen topic hierover maakt.
Houthakker zegt
@musclecar85: thx voor de tip, ga het proberen. Nu alleen maar ergernis!
franciscrozier zegt
@musclecar85: ongelofelijk! Ik vermijd al ruim een half jaar alle artikelen met een video omdat de app dan vastloopt. Na deïnstalleren en opnieuw erop zetten werkt alles weer. Bedankt voor de tip.
(waarom ik dat nooit eerder geprobeerd heb is me een raadsel…)
remarkable zegt
@musclecar85: werkte bij mij ook goed. Erg blij mee
flutterby zegt
Zo trek je als nieuw merk toch even de aandacht. Well played!
Robert zegt
@flutterby: “there’s no such thing as bad publicity unless they misspell your name”.
Of vrij vertaald: ze kunnen beter over je fiets lullen dan over je lul fietsen.
paginl zegt
Nog veel langer dan een half jaar. Foto’s kijken is al jaren een drama
moveyourmind zegt
Hebben de eerste klanten toch nog een mooi mazzeltje.
Hun nieuwe auto wordt voor de verandering in één klap meer waard zodra ze ermee de showroom uitrijden.
jaapiyo zegt
Alleen is dat op zich momenteel niet zo’n zeldzaamheidje 😜
moveyourmind zegt
Dat is waar. Mijn auto bijvoorbeeld zal na het weekend twee keer zoveel waard zijn omdat ik Vrihdag de tank heb volgegooid.
DeWitteCondor zegt
Zo’n R1S lijkt me wel wat. Fraai ontwerp, ook van binnen, afgaande op de persplaatjes. Lekker ruim, mooier en origineler dan een Tesla. Ik hoop dat dit merk goed van de grond gaat komen. Ik wil er wel een, hoewel ik 70k nog wel wat gortig vind.
Betweter zegt
Origineler = minder massaproductie = hogere prijs
Betweter zegt
Dom. Ik heb liever imago verlies dan faillissement. Hij had voet bij stuk moeten houden. 2 SUV’s ontwerpen zonder na te denken hoe je de massaproductie doet. Neem industrial engineers aan, begin met 1 suv en haal custom parts zoveel mogelijk weg.
Ik ben Tesla investeerder en gun Rivian het beste (daarom short ik ze niet) – maar ik acht 40% kans dat ze in 2030 niet meer bestaan. En 90% kans dat hun volumes nog steeds klein zijn. Dus, verhoog die prijzen en focus op productie haalbaarheid, niet op design.