• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

RM Sotheby’s: Prijzen van klassiekers stabiliseren

Auteur: hayte, gepost 7 februari 2020 om 17:58 – 13 Reacties

RM Sotheby's: Prijzen van klassiekers stabiliseren

Is dit de tijd om in te stappen?

Goud, kunst, huizen. Nu geld op je spaarrekening bewaren geld gaat kosten in plaats van opleveren, is het bijna verstandig om je centen ergens anders in te steken. Een investeringsoptie waar wij Autobloggers meer mee kunnen, zijn klassiekers. Al gaan die auto’s op de korte termijn waarschijnlijk niet zo veel opleveren.

Althans, dat is wat Maarten ten Holder, de baas van RM Sotheby’s in Europa, bij De BNR Autoshow zegt. Hij kwam net van de Salon Rétromobile in Parijs, waar het veilinghuis tachtig auto’s kon verkopen. Dat is 73 procent van de auto’s dat het veilinghuis had meegenomen. Normaal verkoopt RM Sotheby’s 80 procent. Met andere woorden, de veilingmeesters moeten meer hun best doen om klassiekers te verkopen.

Niet dat de voertuigen nu ineens voor een appel en een ei weggaan: een BMW 507 en Porsche 904 leverden nog steeds bijna twee miljoen dollar op. Ten Holder denkt ook niet dat de prijzen van klassiekers ineens gaan dalen. Hij vergelijkt het met de huizen- en kunstmarkt; daar zijn ook prijsschommelingen in te zien. En aangezien de automarkt de afgelopen jaren alleen maar omhoog is gegaan, moet er ook een punt komen wanneer het allemaal gaat nivelleren. En dat punt is nu, denkt de baas van de Europese afdeling van RM Sotheby’s.

Nu een klassieker kopen en hopen dat je er bij de volgende veiling meer voor kunt vangen, lijkt er dus even niet in te zitten. Maar over een jaar? Dan zou je investering wel geld kunnen opleveren. Ten Holder denkt namelijk dat de prijzen van klassiekers niet snel gaan zakken, maar juist weer zullen stijgen. Al blijft de wereld van klassiekers natuurlijk wel gissen. Anderhalf jaar geleden waren die prijzen immers aan het dalen, net als afgelopen zomer…

Ten Holder deed zijn uitspraken bij de BNR Nationale Autoshow, met Wouter Karssen en Meindert Schut. Verder in deze aflevering: Amko Leenarts, de Europese designbaas van Ford, vertelt over zijn werk en de Puma en Wouter test de Bentley Bentayga Speed.

Foto: BMW 507 van HuibHasLanciaDelta, via Autojunk.nl.

Ook interessant!

  • OV-mijders en pakketbezorgers redden de leasesector
  • Geen parkeerplek voor je sportauto? Huur een Engine Room!
  • Care to Drive-abo is perfect voor bange occasionkopers
  • Volvo: wij laten de dealers niet vallen

Nieuwste artikelen

  • Citroën komt met een eigenwijze, kleine versie van de ID Buzz
  • Kia EV4, GEWAAGD uiterlijk maakt het een gedurfde keuze #test
  • Bugatti krijgt een keiharde primeur van Rimac
  • Volvo XC60 Executive Edition
    Volvo maakt van de XC60 een heerlijke dikzak
FacebookTweetPinLinkedIn

bnr-autoshow, Klassiekers, RM-sothebys, veiling

Vorig bericht: « Aankoopadvies: Droomgarage met onbeperkt budget
Volgend bericht: Nederlandse dieselverkoop in 2019 40 procent lager »

Lees Interacties

Reacties

  1. hehe zegt

    7 februari 2020 om 18:10

    Wat een schitterende auto, die 507.
    Met een enorme grille, zo zouden alle BMW’s moeten zijn

    Login om te reageren
    • mp014 zegt

      7 februari 2020 om 18:17

      @hehe: hehe

      Login om te reageren
    • thomasthomas zegt

      7 februari 2020 om 18:53

      @hehe: en de BMW 327 dan….

      Login om te reageren
    • e38ossie zegt

      7 februari 2020 om 20:55

      @hehe: ooit mee gereden. Prachtige ervaring.

      Login om te reageren
  2. harrie zegt

    7 februari 2020 om 18:33

    Beleggingsadvies van een baas van een veilinghuis…
    Schuift ie zondag aan bij Harry Mens?

    Login om te reageren
  3. poes zegt

    7 februari 2020 om 18:45

    Geld op je spaarrekening kost je al jaren geld. De rente is immer al heel lang lager dan de inflatie en veel lager dan het gemiddelde rendement op andere opties om je geld te stallen/investeren. Maar nu er ineens een -/- teken voor het rentetarief staat raakt iedereen ineens in paniek. Overigens zou ik mijn geld zeker niet in klassieke auto’s stoppen, die zijn al tijden way overpriced.

    Login om te reageren
    • geenidee zegt

      7 februari 2020 om 19:08

      @poes: Heb je helemaal gelijk in poes. En daarbij mensen vergeten vaak ook dat klassiekers ook nog geld kosten, weliswaar niet veel als je er weinig mee rijdt, maar toch: het is niet allemaal als je een oldtimer na x tijd verkoopt.

      Login om te reageren
  4. fanboy zegt

    7 februari 2020 om 18:49

    Als je het als belegging ziet lijkt het me sowieso een slecht moment.

    Login om te reageren
  5. appeltaartislekker zegt

    7 februari 2020 om 18:55

    Zolang, klassiekers zeldzaam blijven, de rente laat staat en de ecb elk jaar miljarden bij drukt zullen de klassiekers waardevast blijven.

    Login om te reageren
    • appeltaartislekker zegt

      7 februari 2020 om 18:56

      @appeltaartislekker: minus eerste comma.

      Login om te reageren
  6. harrie zegt

    7 februari 2020 om 19:18

    Precies, waardevast.
    De prijs in euro’s en dollars loopt wel op, maar dat is omdat die briefjes steeds minder waard worden.

    Login om te reageren
  7. Dutchcarwizard zegt

    7 februari 2020 om 20:15

    Over drie jaar als het weer flink crisis is en bedrijven bij bosjes omvallen, dán moet je een klassieker kopen. Nooit op de top kopen, maar in het dal.

    Login om te reageren
  8. dwfc zegt

    7 februari 2020 om 20:46

    Beste Hayte, de prijzen zijn reeds 2 jaar over de top.
    De reactie van Poes, een paar alinea’s hierboven, is correct.
    Er zijn reeds prijsdalingen in sommige Porsche modellen uit de 911 reeks
    Ook andere merken ontsnappen hier niet aan.
    De markt is na 10 jaar van ongekende stijgingen en aankopen stilgevallen.
    De baby boomers generatie met financiële slagkracht, hebben nu allen hun oldtimer in hun garage staan.
    De traders of goudzoekers zijn uit de markt gefilterd en de pure liefhebbers blijven nu nog over.
    Enkel in de champions league van Oldtimers is er nog een beetje marge.
    De correctie zal nog even verder doorzetten.

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North