Wel, niet, wel, niet. Het bedrijfsleven in Engeland wordt er niet vrolijk van.
Het Brexit-dossier is het gesprek van de dag. Niet alleen in Engeland. Ook hier in Nederland is er veel aandacht voor. Voor de Britse politiek is het een hoofdpijnstuk van jewelste geworden. Het bedrijfsleven in het land zou ook graag willen weten waar ze aan toe zijn, bijvoorbeeld Rolls-Royce.
Hoewel het merk valt onder de BMW Groep, is de cultuur en manier van zakendoen nog op en top Brits bij Rolls-Royce. De auto’s worden in Goodwood gemaakt en juist hier kan alle onduidelijkheid omtrent Brexit roet in het eten gooien. Een Ghost, Wraith, Phantom of Cullinan bestaan uit ongelofelijk veel onderdelen in vergelijking met een reguliere auto. Zeker door het vele maatwerk komt er veel kijken bij de bouw van de luxe Brit. Veel onderdelen komen uit het buitenland.
Rolls-Royce CEO Torsten Mueller-Oetvoes zegt tegenover Autonews dat de productie in problemen kan komen. Met een harde Brexit is er, zeker in het beginstadium, kans op vernieuwingen aan de grens. Rolls-Royce is bang dat grensvertragingen roet in het eten gooien. Onderdelen kunnen later binnen komen, waardoor de productie van de auto stil komt te liggen.
De Britse autofabrikant heeft geen enorme voorraadden aan spullen liggen. Bij Rolls-Royce werkt men op bestelling, omdat de auto’s zeer persoonlijk samengesteld kunnen worden. Je kunt niet precies dat ene tintje roze tapijt bewaren in een magazijn, terwijl de volgende dag een ander weer turqoise stoelen wenst. Daar komt bij dat het merk groeiende is, met onder meer de nieuwe Cullinan die het goed doet in landen als China.
Zelfs een uitbreiding van het magazijn zou niet helpen volgens de CEO. De meeste onderdelen die binnenkomen worden nog geen 24 uur opgeslagen, maar worden in rap tempo naar de specifieke auto gebracht. Welke keuze het Britse parlement ook gaat maken, Mueller-Oetvoes laat weten dat Rolls-Royce en zijn fabriek niet gaat verhuizen.
Foto: een statige combo via @protech op Autojunk
tunefuldjmike zegt
Wij gaan niet verhuizen aldus RR, laten we eens zien wat BMW hiervan zegt als de productie ineens stil ligt…
roquez zegt
Nee, jullie gaan inderdaad niet verhuizen. De boel wordt gewoon gesloten en BMW verplaatst de productie naar Duitsland. Bye-Bye !
futse zegt
@roquez: dat is dus verhuizen…
karaya zegt
En ik maar denken dat de wereld ten onder gaat mocht de Brexit doorgang vinden.
cloverleaf zegt
@karaya: De wereld gaat zeker niet ten onder maar iedereen die ook maar een pepernootje verstand heeft van internationale logistiek kan snappen dat een brexit niet heel voordelig is voor Engelse producenten. The “just in time” supply ketting kan behoorlijk ontwricht worden. Allemaal extra bureaucratie (de ironie..) om het enorme ego van 3 volgevreten idioten (Reece Mogg, B.J en Farage) te strelen. Als ik gister keek naar dat enorm kinderachtige gedoe in het lagerhuis ben ik best blij met de saaie politiek die wij hier hebben in NL. Jammer alleen dat de bpm en de mrb hier zo hoog is.
karaya zegt
@cloverleaf: Als de tegenstanders van de brexit hadden gewonnen was dat nooit een argument geweest. Dan had het volk gesproken.
Nu is het opeens de schuld van een paar idioten.
Kan jij überhaupt geloven dat er mensen zijn die oprecht het EU-lidmaatschap van hun land afwijzen? Of zijn dat mensen met een verstandelijke afwijking?
cloverleaf zegt
@karaya: ik kan me best voorstellen dat niet iedereen voor de EU is, maar ik kan me moeilijk voorstellen dat de meerderheid tegen EU-lidmaatschap is. Het referendum was imo veel meer een proteststem tegen Westminster dan tegen de EU. Het probleem is dat de EU lusten niet zo makkelijk te zien zijn als de lasten.
Dat het lidmaatschap 350m GBP per week kost blijkt onwaar. “Een dag na het referendum ben ik in Berlijn (?) om een nieuw verdrag te tekenen met de EU” was ook een leugen”. “Dit wordt het makkelijkste verdrag ooit” blijkt ook al niet waar te zijn. Er zijn heel veel dingen beloofd voorafgaande het referendum. Dingen die niet of moeilijk waar te maken zijn, of uberhaubt niet te voorspellen. Ik zou me behoorlijk in m’n reet geneukt voelen als ik om één van die redenen leave zou hebben gestemd. Cameron heeft het gigantisch onderschat.
Brexit means Brexit. Prima, maar in welke vorm? Soft, hard, no deal? Ze kunnen het daarover al niet eens worden. Het is gewoon een kleuterklas.
jeroenwz zegt
@cloverleaf: hear hear!
BJ heeft een grote waffel maar heeft zijn beloften nooit waar gemaakt en kan ze ook niet waarmaken. Net als Farage en Mogg heeft ‘ie veel praatjes vanaf de kantlijn, maar zelf iets doen dat echt bijdraagt? Vergeet ’t maar. Bijzonder is ook dat het vooral ouderen zijn die voor Brexit hebben gestemd. Een soort verlangen naar “Britannia rules the Waves”. Welnu, de waves zijn er nog, maar ze worden al lang niet meer ge-ruled door de Britten. Dom en kortzichtig.
karaya zegt
@jeroenwz: The waves worden geruled door de VS, niet door de EU.
karaya zegt
@cloverleaf: En de rol van de EU in deze?
Die is in mijn optiek niet minder kleuterig. Die trekken nu een grote broek aan maar als Trump met handelsbeperkingen dreigt beginnen ze als kleine jongens te jammeren.
Maar ja, dan is Trump opeens een gevaarlijke gek. De geheelonthouder Juncker mag natuurlijk wel die arme misleide Britten door de mangel halen.
Gewoon een harde Brexit, gaan beide kanten bloeden.
cloverleaf zegt
@karaya: Ik moet zeggen dat ik vind dat de EU zich best netjes en juist volwassen op heeft gesteld. Engeland (zeg expres niet VK) dacht er uit te gaan en een verdrag kunnen kersenpikken. Dat gaat de EU natuurlijk nooit laten gebeuren, en waarom zouden ze. Aan deze kant van het kanaal zijn we veel beter voorbereid op de Brexit dan op het eiland zelf. Verder snap ik niet helemaal wat Trump er mee heeft te maken. En hoezo is het trouwens goed dat beide kanten gaan bloeden?
Het probleem ligt in deze nogmaals niet aan de EU. Het probleem in Engeland (expres weer niet VK) is de slechte infra, slechte scholing voor de working class (ze hebben daar het hoogste percentage analfabeten van de ontwikkelde wereld) en de grote inkomenongelijkheid. Simpel gezegd, de armen worden armer en de dommen worden dommer. En juist de working class (ironisch gezien de klasse met de hoogste werkloosheid) stemde massaal leave samen met de ouderen die nog mijmeren over plantages in de Oost. De working class is de laatste 50 jaar door Westminster in hun reet geneukt en is bij brexit vrees ik ook het grootste slachtoffer.
basjaski zegt
@cloverleaf: lol
Design_Driven zegt
Alle fabrikanten werken voor het grote deel met just in time manufacturing en krijgen hun onderdelen dus pas net voor ze gebruikt worden geleverd. Ze hebben ook helemaal geen ruimte om alle onderdelen lang te bewaren dus in dat opzicht is RR hier niet heel uniek in.
Ik woon en werk in het VK en iedereen is er wel klaar mee. Ik was en ben voor remain maar kijk nu vooral uit naar een eind van de onzekerheid, in wat voor vorm dan ook. Ik wacht met het nemen van grote beslissingen tot er duidelijkheid is (huis, auto van de zaak, eventueel een andere baan/emigreren). De onzekerheid is erg schadelijk dat zie ik op mijn werk en bij mijn klanten dagelijks.
harrie zegt
@sketcher:
De reden dat de pond niet zoveel deed na het wegstemmen van de deal gisteren. Op zich niet echt goed nieuws, maar de te lopen koers is wel een stuk duidelijker geworden.
berlinetta zegt
@sketcher: Los van de ruimte kost het ook geld om al die dingen zo lang op te slaan en loop je er ook risico over. Al die spullen moet je dus ook verzekeren en dat kost geld.
karaya zegt
@sketcher: Die onzekerheid hebben we in Nederland ook hoor. Er ligt een plan van 1000 miljard klaar.
We gaan de wereld redden en we mogen er nog voor betalen ook.
jeroenwz zegt
@sketcher: Sterkte en wijsheid!
harrie zegt
Damn, een dag langer wachten op je RR vanwege een democratisch besluit van dat kut plebs.
jtkdm zegt
Niet door de Brexit op zich, maar door de knullige manier waarop de Britse regering deze heeft aangepakt. Er zijn meerdere opties en voor geen enkele is een meerderheid. Om dan toch op een deadline af te racen is nogal dom.
mashell zegt
@jtkdm: als in drie ongeveer even grote groepen verdeelt (soft brexit, harde brexit, geen brexit) dan zal voor geen enkel voorstel een meerderheid zijn en maar wel is er tegen elk voorstel wel een meerderheid te vormen. Zo kom je natuurlijk nergens.
mashell zegt
@mashell: om het op z’n engels samen te vatten “united we stand, divided we fall”.
Dutchdriftking zegt
Toch wel vervelend voor alle bejaarden welke voor de brexit hebben gestemd…. Tegen de tijd dat het er door is leven die allang niet meer.
berlinetta zegt
@dutchdriftking: Dan hoeven ze ook niet met de negatieve gevolgen ervan te leven. Volgens mij is het juist zo dat grofgezegd de meeste bejaarden voor de brexit zijn en jongeren juist tegen.
mashell zegt
@dutchdriftking: verwacht je dat al die bejaarden tussen nu en 29 maart de pijp uit gaan?
Dutchdriftking zegt
@mashell: Je zou ze de kost moeten geven…..
mashell zegt
@dutchdriftking: maar als we dat niet doen is de kans groter dat ze 29 maart niet halen.
utregcity zegt
Dikke bult eigen schuld of bezint eer ge begint (lees: stemt).
mashell zegt
Misschien een idee voor een artikel, welke bij ons in Nederland en België te koop zijnde wagens worden in het VK geproduceerd en kunnen dus mogelijk vanaf maart moeilijk leverbaar worden. Ik bedoel de miljonair in Dubai die ietsjes langer op zijn Rolls moet wachten heeft echt wel ander vervoer. Het zal voor de senior in Hoogeveen die zijn versleten Nissan Sunny op een nieuwe Quashqai heeft ingeruild een groter probleem vormen.
utregcity zegt
@mashell: Wat dacht je b.v. van de Honda Civic 5 deurs, die wordt daar voor de rest van de wereld gemaakt en dat zijn er meer dan die 2 die hier in NL zijn geleverd. Dacht ergens gelezen te hebben, dat de Cashcow ook bij Renault gemaakt zou kunnen worden.
galverink zegt
Door die individualisering duurt het weken tot maanden om een interieur te maken. RR moet maar eens uitleggen welke rol just-in-time daar speelt.
Verder: als je per dag 20 auto’s maakt, is het dan werkelijk zo duur en onverantwoord om één dag langer onderdelen in voorraad te houden?
cloverleaf zegt
@galverink: juist daarom. Hoe minder auto’s en des te individueler ben je relatief meer afhankelijk van toeleveranciers.
niex zegt
Ja ze wilden die miljarden die ze betaalden naar de nhs, toch? Hebben ze voor gestemd. Je kan niet alles hebben. Wie weet gaan die Britten nog eens wat van die arrogantie verliezen.
thomasthomas zegt
1 op de 5 leeft daar in Armoede (hier 1 op 17). Zegt mij genoeg… zijn niet slim bezig met die Brexit.
vaakbenjetebang zegt
De parallellen tussen Brexit en dit:
[img]https://pbs.twimg.com/media/C1Nga5MXgAAhtoS.jpg[/img]
worden steeds sterker.
Onjuiste premisse, slechte onderhandelingspositie, ongewenst resultaat…