
Ziet er ook nog goed uit toch?
De markt van tweedehands-EV’s komt in Nederland nog niet helemaal lekker op gang. Tot nu toe zijn er in 2025 ongeveer 37.000 gebruikte EV’s van eigenaar gewisseld. Dat zijn er bijna 15.000 minder dan de tweedehands diesels. Ik vrees dat modellen als deze Fisker Ocean geen positieve bijdrage gaan leveren aan het aantal verkochte elektrische tweedehandsjes.
Maar het had er zo anders uit kunnen zien voor de Ocean. Bijna alles klopte: de prijs was niet onaantrekkelijk, net als het uiterlijk. Specs zijn nog steeds goed te noemen en dan is het ook nog een auto in het populairste segment van dit moment. Wat kon er misgaan?
Nou, heel veel. Zo begon het bedrijf met een levensvatbaarheid van twaalf maanden. Zou het merk niet binnen een jaar een gezonde winst draaien, dan zou het geld op zijn. Dat gebeurde. Daarnaast werden er honderden gevallen gemeld van kortstondig vermogensverlies. Het merk ging koppie onder. Zelfs na het faillisement kwam er nog een terugroepactie om een defect aan de deurgrepen te verhelpen.
Fisker Ocean op Marktplaats
Ondanks zijn korte leven staan er op het moment van schrijven toch nog vier Oceans op Marktplaats. De aller-allergoedkoopste van het stel mag weg voor een appel en een peer. En dat heeft een aantal goede redenen.




De eerste reden begrijp je: de garantie is foetsie door het faillissement van Fisker. Daarnaast zit er een deukje op de achterklep en een grote kras op het panoramadak. Jammer, maar geen ramp.
Wat wel een probleem kan zijn, ben jij. De verkoper wil de Ocean alleen verkopen aan de zakelijke markt. De gecommuniceerde prijs is dan ook de exportprijs exclusief btw. De Ocean heeft Franse papieren zonder CVO (Certificaat van Overeenstemming, een documentje dat bewijst dat de Ocean aan de Europese normen voldoet).
Flink wat haken en ogen dus, maar laten we de Ocean ook eens positief bekijken. De versie die op Marktplaats wordt aangeboden, heeft een 477 pk sterke elektrokrachtbron die zorgt voor een 0-100-tijd van 3,9 seconden. Die sprint kun je doortrekken tot 205 km/u. In welke elektrische crossover zie je dat nog? Doe je het wat rustiger aan, dan zorgt het 113-kWh grote accupakket voor een rijbereik tot 690 kilometer. Da’s serieus ver, zeker voor een auto van dit formaat.
Prijs van de Ocean op Marktplaats
Kunnen al die mankementen je een worst wezen en heb je een eigen bedrijf? Dan wil de dealer uit Rhenen graag € 19.900 hebben voor de Fisker Ocean. Durf jij?





Hetzelfde kan met de Ford Mustang Mach-E en de jaguar I-Pace, maar die hebben denk ik minder actieradius
Waar vind jij die Mach-E onder de 20k?
Als die lui meer geld hadden gehad, hadden ze de launch iets uit kunnen stellen, betere software enzo. Best jammer dat ze het niet gered hebben, ze waren dichtbij.
Vooral vreemd dat Stellantis of Toyota of zo de boel niet opgekocht heeft.
Vast, (elektrisch) auto’s maken is niet zo makkelijk. Daarom zie je continu merken samenvoegen of samenwerken in plaats van nieuwe bedrijven. Los van laadstandaard is Tesla een van de weinige massa productiemetken die echt zelfstandig is.
Zonder CVO? Misschien leuk voor iemand die ermee naar Afrika gaat, maar verder niet serieus te nemen. Of rondkarren op je landgoed. Misschien is dat wat.
Zit en v2g of v2x in? Dan kan het nog best een leuk iets zijn 😂
20k voor 113kwh accu is spotgoedkoop ja. Kan je mee in energie gaan handelen.
Briljant idee. De fisker heeft v2H, geen V2G dacht ik.
@blogie: Met V2G heb je nog externe omvormers nodig. Voor 20K heb je ook wel 100kWh aan accu’s, die je dan nog in een behuizing moet zetten en ook nog omvormers moet kopen en alles (laten?) installeren.
Het is interessanter om, tegen een veel lagere prijs, een dergelijke accu te kopen en direct aan een omvormer hangen. Dus onder de 10K
Voor een appel en een ei. Sorry.
Als iets goedkoop is gaat het weg voor een appel en een ei, niet voor een appel en een peer.
Zijn we nu eieren en peren aan het vergelijken?
Of knollen voor citroenen aan het verkopen? 😖
Ik zou er een mercedes 250 cdi in hangen en alle electrische opsmeuk er uit kikkeren. De voordelen en nadelen van een dergelijke dieselbeuker is wel bekend.
Nope, mij niet gezien. Niet alleen kan je niet meer aan reserve onderdelen komen, je moet ook lid worden van de Fisker Owners Vereniging om überhaupt toegang te hebben tot software en data voor je auto.
Heb je dat gehad dan heb je een auto met een serieus aantal bugs die nooit meer opgelost gaan worden.