• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Saab Turbo X: Black Turbo herboren

Auteur: Wouter, gepost 10 augustus 2007 om 11:31 – 20 Reacties

Saab 9-3 Turbo X

In mei schreven we er al over en nu lijkt het er toch echt van te gaan komen: de wederopstanding van de Black Turbo. Op de IAA in Frankfurt zal Saab de spirituele opvolger in de vorm van de Turbo X presenteren. Daarmee vieren de Zweden het feestje dat ze al dertig jaar turbotechniek toepassen bij hun personenauto’s.

De Saab Turbo X wordt het topmodel van de 9-3 range en zal in een gelimiteerde oplage op de markt komen. Saab belooft een spannend uiterlijk geinspireerd door de Saab 99 en 900 Black Turbo’s. Officieel laat Saab nog niets los over de specificaties en de prestaties, maar waarschijnlijk wordt de Turbo X door een 290 pk sterke variant van de 2.8 V6 Turbo voortgestuwd. De Turbo X zou bovendien vierwielaandrijving krijgen en mede daardoor in minder dan 5,5 tel naar de 100 sprinten.

Saab Turbo X

Saab 900 Black Turbo

Ook interessant!

  • Fabrieksnieuwe Saab Turbo
    Fabrieksnieuwe Saab Turbo is letterlijk fabrieksnieuw
  • Turbo 3 Black Edition is nóg bruter
  • Video: dragrace tussen Taycan Turbo S, 911 Turbo S en RS6
  • Porsche 911 Turbo S Lightweight Package is sneller dan Tesla

Nieuwste artikelen

  • Dikste diesel van Marktplaats kan er maar één zijn
  • Wordt klussen aan je auto dan toch weer makkelijker?
  • Gespot – Extreem foute Mansory Urus
  • Officieel: GEEN ban op verbrandingsmotor na 2035!
FacebookTweetPinLinkedIn

9-3, iaa-2007, Saab

Vorig bericht: « Woeiii!!!! Clio Estate
Volgend bericht: Robbie’s vrijdagmiddag Quiz, push my button (uitslag bekend) »

Lees Interacties

Reacties

  1. Luc zegt

    10 augustus 2007 om 11:35

    Volgens mij hebben ze bij Saab eindelijk terug de juiste ontwerpers/ ingenieurs/euro’s gevonden om de oorspronkelijk geest verder te zetten.

    Login om te reageren
  2. Japie zegt

    10 augustus 2007 om 11:39

    mag ook graag een saab zien,…9-3 vind ik erg mooi,…9-5 kan ook nog wel,..beetje “oud”,…9-7 TOP,..

    Login om te reageren
  3. stefan zegt

    10 augustus 2007 om 11:48

    Tenzij het een drie deurs coupe is hoeft het niet van mij.

    Login om te reageren
  4. LC zegt

    10 augustus 2007 om 11:54

    Netjes, maar zal het een soort van coupe-vormige sedan zijn.
    http://sampes.files.wordpress.com/2007/05/9-3ssc_front.jpg

    Login om te reageren
  5. Polomen zegt

    10 augustus 2007 om 11:56

    Ik wil eerst alle foto’s zien

    Login om te reageren
  6. GOD zegt

    10 augustus 2007 om 12:25

    netjes van saab ziet er in eerste instantie goed uit
    die saab op de 2e foto heeft me moeder heel lang geleden al eens gehad
    bah wat was dat een gedrocht

    Login om te reageren
  7. Supreem zegt

    10 augustus 2007 om 12:44

    @ GOD

    Een gedrocht??
    Nu ben ik er nog meer van overtuigd: God bestaat niet.

    Login om te reageren
  8. H.J. Vaesen zegt

    10 augustus 2007 om 12:49

    Bij SAAB wordt wel aan de heritage gedacht, marketing of niet, ik kan dat wel waarderen. Griffin was mooi, dat mag terug komen van Vaesen.

    Vaesen keurmerk!

    Login om te reageren
  9. Luc zegt

    10 augustus 2007 om 13:27

    @ GOD

    Blijkbaar zit goede smaak niet in de genen geprogrammeerd.

    Login om te reageren
  10. wimbers zegt

    10 augustus 2007 om 13:40

    ik vindt de huidige saabs helemaal niet mooi. het hele idee van die prachtige hatchback met lange rechte neus, ronde voorruit en aflopende achterkant is finaal weg. het is en blijft een vectra. iik het gevoel dat je in een oude 900 turbo krijgt wordt bij lange na niet benaderd in een nieuwe 9-3.
    de oude 9-3 viggen en aero hadden qua model nog wel net datgene dat je om deed kijken als je er een zag.

    het is goed dat ze wat heritage terughalen, maar laat ze eerst maar eens een compleet nieuw 900 / 9-3 model met wat knipogen naar de good ol’ days neerzetten.

    (wimbers kijkt met weemoed terug naar de foto’s van zijn 900 red arrow)

    Login om te reageren
  11. Palo Vieluc zegt

    10 augustus 2007 om 14:14

    Zalige 9-3 Wimbers!

    Login om te reageren
  12. mashell zegt

    10 augustus 2007 om 14:33

    “Saab belooft een spannend uiterlijk geinspireerd door de Saab 99 en 900 Black Turbo’s.”
    Yes, weer een 3 deurs hatchback met dikke turbo en grote kofferbak! Of zou Saab ons (weer) teleurstellen met een vrij gewone zwarte 9-3?

    Login om te reageren
  13. Robin zegt

    10 augustus 2007 om 17:54

    Ik zie een auto naar mijn hart!!

    Login om te reageren
  14. BaRa zegt

    11 augustus 2007 om 07:00

    Ach, de persjongens waren tot voor kort maar matig geïnteresseerd in de recente 9-3. Maar de commentaren die ze hebben over de opgefriste 9-3, wel, laten we zeggen dat het iets bij hun heeft losgemaakt. Vooral dan als het gaat over de versies met XWD – dat blijkt toch een “iets” betere handling te geven dan de voorwielaangedreven exemplaren. En ja, de styling mag nog wat meer aanleunen bij de 99 en 900, maar nog liefst meer bij de Aero-X. En zowel het een als het ander zal pas voor de volgende modelincarnatie zijn. Dus neen, ik zie er geen coupé van komen. Saab zit al voldoende in de rode cijfers, ze hoeven echt niet dieper door er nog eens een coupé bovenop te gooien. Maar een Turbo X estate / sporthatch, dat zie ik wel zitten :-)

    Login om te reageren
  15. Mikeee zegt

    11 augustus 2007 om 07:10

    Super mooi. Echt waar!
    Ik vind de nieuwste 9-3 reeks niet te versmaden.

    Login om te reageren
  16. d_vdm zegt

    11 augustus 2007 om 13:47

    Terugkijkend had Saab het op sommige punten bij het rechte eind: ze hebben altijd al kleine 4 cilinder benzines met turbo gehad, iets wat je nu bij veel merken tegenkomt (hoewel de Saab turbo’s niet als echt zuinig bekendstonden…..:)
    (Saab had destijds ook geen geld om grotere motoren te ontwikkelen, maar soit)

    Ik zat net op internet te zoeken naar een mooie 2de hands 9-5 Aero Estate automaat (met 250 pk en 5-traps automaat, van na de eerste facelift). Mooie discrete sportiviteit. Daar zou ik mijn 3de hands Duitse stationcar wel voor in willen ruilen…….ze zijn nog wel wat aan de prijs helaas, misschien eens kijken om er zelf eentje te importeren?

    Login om te reageren
  17. EvilBertje zegt

    11 augustus 2007 om 18:18

    mijn vader heeft op dit moment de 9-5 aero estate facelift, niet dat laatste schijtmodel.

    Dit blijft gewoon een superauto pikzwart met spoilertje uiteraard :)

    Login om te reageren
  18. Mark zegt

    11 augustus 2007 om 23:57

    Saab is al te ver heen… :(. Niets zweeds meer an, niet vernieuwend, turboloze motor ook leverbaar, GM invloed (nog erger voor Caddilac trouwens), en zelfs een wanhoopsproduct uit Amerika, de 9-7x.

    Login om te reageren
  19. J zegt

    15 augustus 2007 om 16:16

    helemaal top, ’t komt wel weer goed met saab, het is een te leuk merk om zomaar ter ziele te gaan, dit ziet er eindelijk weer eens veelbelovend uit..

    Login om te reageren
  20. Theo Salden zegt

    25 augustus 2009 om 20:42

    Sinds 1985 heb ik altijd met Saabs gereden. 900’s 4deurs, 3deurs classic cabrio’s versleten maar de mooste auto die Saab ooit gemaakt heeft is en blijft voor mij althans de 900Turbo 16 V Aero. Vind er nu nog maar eens een mooi exemplaar van dan betaal je je blauw.Een relikwie. Wie kan mij er een mooie bezorgen?

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North