Sabbern! Unieke BMW M1 AHG Studie voor een vermogen

Auteur: , 26 Reacties

Te Koop: één van de meest zeldzame, schitterende auto's op aarde.

Er zijn in de jaren ’70 en ’80, en om eerlijk te zijn in de rest van geschiedenis, niet veel fraaiere auto’s ontworpen dan de BMW M1. Met name de raceversie, de Procar, is een kunstwerk van ongekende proporties. De vreugde was dan ook groot toen de BMW-verdeler AHG met een gelimiteerde conversiekit kwam, die op in totaal tien verschillende BMW’s M1 is verschenen.

De BMW M1 AHG Studie werd vrij snel een enorm begeerde bolide. Niet vreemd, aangezien we spreken over een van de meest geprezen bolides op aarde, in een nóg zeldzamere uitvoering. Dit exemplaar in het specifiek doet er echter nog een schepje bovenop. Niet alleen is het één van die tien omgebouwde M1’s, de hier getoonde, in zijn originele lak gehulde M1 AHG Studie is de enige unieke auto uit de serie. Dit zal ongetwijfeld iets te maken hebben met zijn eerste en enige eigenaar: Peter Gartemann, beter bekend als de directeur van AHG.

Hoewel er in de advertentie niets gezegd wordt over de specificaties van de wagen, mogen we ervan uitgaan dat hij, net als zijn AHG-broers, beschikt over om en nabij de 350 pk. De kans is groot dat dit niet veel zal afwijken, want de auto is afgelopen jaar nog gerestaureerd. Hierbij gingen o.a. de motor, versnellingsbak en de waterpomp op de schop. Inmiddels is de auto, vooral onderhuids, weer praktisch als nieuw. De wagen heeft ongeveer 34.000 kilometer afgelegd, maar slechts 50 daarvan werden verreden na de restauratie.

De verkoper van de BMW M1 AHG Studie van Peter Gartemann wil er een grote zak met geld voor terugzien. Momenteel staat de auto te koop voor 930.000 dollar, omgerekend een dikke 750.000 euro.



26 reacties

Één van de mooiste auto’s ooit gebouwd!
Prachtige wagen die M1, echt juist met deze kit niet bijzonder fraai. En deze kleurstelling spreekt mij ook niet echt aan. Liever een mooie zonder kit in oranje met die aparte velgen. Prijzen zijn echt absurd overigens..
@simonferrari: *echter
Bijrijder hoeft in elk geval niet op stof te zitten. Hadden ze twee dezelfde stoelen in kunnen zetten, gratis advies.
Ik ben nog bezig met een speciale M1. Ex F1 coureur Harald Ertl heeft in 1981 een record gereden op autogas. Deze auto heeft na zijn overlijden jaren bij BMW dealer Piet Oldenhof in Enschede gestaan. In 1989 is de auto verkocht en ben ik het zicht erop verloren. Tot ik een paar weken geleden een mail kreeg uit Engeland. De auto stond al jaren bij iemand in de achtertuin!!! In zeer slechte conditie. Ik probeer nu met de huidige eigenaar een redelijke prijs af te spreken. Unieke auto. Ik zal wat foto’s plaatsen.
@e38ossie: Ben benieuwd, was dat niet de goudkleurige Warsteiner uitvoering?
@toniominestrone: Nee. Was ook geen Procar maar een omgebouwde straatversie. Verderop in de comments een linkje
Heeft deze niet in Nederland te koop gestaan bij de Gallery in Brummen?
@macmiller: nee was zwart/grijs gespoten toch?
@roberto: je hebt helemaal gelijk, weet wel dat die van The Gallery veel goedkoper was.
Een paar jaar geleden stond er een nóg mooiere bij ome Nico in Brummen. Kostte destijds ‘slechts’ 230k.
Wat is een BMW-verdeler? Ik dacht dat Bosch die destijds maakte?
@ikschrijfookoverautos “Er zijn in de jaren ’70 en ’80, en om eerlijk te zijn in de rest van geschiedenis, niet veel fraaiere auto’s ontworpen dan de BMW M1”

Beetje objectiviteit in je artikel zal wel op z’n plaats zijn. Ik vind het namelijk een schijt lelijk ding met de elegantie van een Oost-Duitse kogelstootster.
@jorden: ik zal volgende keer vanuit jouw perspectief schrijven
@jorden: het is een blog, geen nieuwswebsite. Als dat de schrijver zijn mening is, prima toch!
’t ding was destijds niet aan de straatstenen kwijt te raken, die Pro Car series werden in het leven geroepen om te proberen M1’s re slijten.
Hetzelfde verhaal als die Z8, iedereen vindt het een schoonheid niemand kocht er eentje.
En Jef Vialle van Vialle LPG had de installatie geleverd, BP was hoofdsponsor.
Een zwarte M1 geturboriseerd en aangepast
@desjonnies: klopt helemaal. BiTurbo motor. 301,4 km per uur op autogas was destijds een sensatie. Zover ik weet staat het record nog steeds. Mooie ombouw? Nee. Efficiënt voor het record? Hell yeah. Unieke auto? Zeker weten.
@desjonnies: persoonlijk vind ik de z8 en m1 afzichtelijke apparaten.
Omdat ze zo lelijk zijn zijn ze nu veel geld waard.
@desjonnies: foto’s staan nu op autojunk
Bedrag is veelste laag. Laat ie het dubbele vragen
Deze stond 4 jaar te koop bij Beerens Classic in Antwerpen voor een stuk lager bedrag. Half miljoen IIRC.
Zitten er 2 verschillende voorstoelen in de auto? Hoort dir zo?
Lekkel lekkel
“Er zijn in de jaren ’70 en ’80, en om eerlijk te zijn in de rest van geschiedenis, niet veel fraaiere auto’s ontworpen dan de BMW M1.”

Jaren ’70, ’80: Alfa Romeo Montreal, Alfa Romeo Spider, Lotus Esprit S1, Lamborghini Countach, Lancia Stratos, Maserati Ghibli, Maserati Bora, Ferrari Berlinetta Boxer, Ferrari 308GTB, etc. etc.
Rest van de geschiedenis: Alfa Romea 33 Stradale, Lamborghini Miura, Lamborghini Gallardo, Aston Martin DB9,
Jaguar E-Type, Maserati 3500GT, Ferrari F355, Ferrari Dino, Ferrari 456, etc. etc.
@rollingstoned: haha ja inderdaad.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).