• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Sabbern! Unieke BMW M1 AHG Studie voor een vermogen

Auteur: ikschrijfookoverautos, gepost 7 april 2018 om 15:03 – 26 Reacties

Afbeelding Sabbern! Unieke BMW M1 AHG Studie voor een vermogenAfbeelding Sabbern! Unieke BMW M1 AHG Studie voor een vermogenAfbeelding Sabbern! Unieke BMW M1 AHG Studie voor een vermogenAfbeelding Sabbern! Unieke BMW M1 AHG Studie voor een vermogenAfbeelding Sabbern! Unieke BMW M1 AHG Studie voor een vermogenAfbeelding Sabbern! Unieke BMW M1 AHG Studie voor een vermogenAfbeelding Sabbern! Unieke BMW M1 AHG Studie voor een vermogenAfbeelding Sabbern! Unieke BMW M1 AHG Studie voor een vermogen

Sabbern! Unieke BMW M1 AHG Studie kost een vermogen
Te Koop: één van de meest zeldzame, schitterende auto’s op aarde.

Er zijn in de jaren ’70 en ’80, en om eerlijk te zijn in de rest van geschiedenis, niet veel fraaiere auto’s ontworpen dan de BMW M1. Met name de raceversie, de Procar, is een kunstwerk van ongekende proporties. De vreugde was dan ook groot toen de BMW-verdeler AHG met een gelimiteerde conversiekit kwam, die op in totaal tien verschillende BMW’s M1 is verschenen.

De BMW M1 AHG Studie werd vrij snel een enorm begeerde bolide. Niet vreemd, aangezien we spreken over een van de meest geprezen bolides op aarde, in een nóg zeldzamere uitvoering. Dit exemplaar in het specifiek doet er echter nog een schepje bovenop. Niet alleen is het één van die tien omgebouwde M1’s, de hier getoonde, in zijn originele lak gehulde M1 AHG Studie is de enige unieke auto uit de serie. Dit zal ongetwijfeld iets te maken hebben met zijn eerste en enige eigenaar: Peter Gartemann, beter bekend als de directeur van AHG.

Hoewel er in de advertentie niets gezegd wordt over de specificaties van de wagen, mogen we ervan uitgaan dat hij, net als zijn AHG-broers, beschikt over om en nabij de 350 pk. De kans is groot dat dit niet veel zal afwijken, want de auto is afgelopen jaar nog gerestaureerd. Hierbij gingen o.a. de motor, versnellingsbak en de waterpomp op de schop. Inmiddels is de auto, vooral onderhuids, weer praktisch als nieuw. De wagen heeft ongeveer 34.000 kilometer afgelegd, maar slechts 50 daarvan werden verreden na de restauratie.

De verkoper van de BMW M1 AHG Studie van Peter Gartemann wil er een grote zak met geld voor terugzien. Momenteel staat de auto te koop voor 930.000 dollar, omgerekend een dikke 750.000 euro.

Ook interessant!

  • Video: BMW-rijder rijdt als BMW-rijder
  • Koop de voorganger van de BMW XM als occasion
  • BMW Haters
    BMW vindt BMW-liefhebbers BMW-haters!
  • altijd weer die BMW-rijders
    Video: altijd weer die BMW-rijders

Nieuwste artikelen

  • Lexus LFA is terug als gelikte coupé
  • Zo stel je de goedkoopste Tesla Model 3 Standard van je dromen samen
  • Toyota GR GT is hier: V8, 650 pk, 850 Nm en een aluminium frame
  • Wat als je een supercar als schilderij gebruikt?
FacebookTweetPinLinkedIn

BMW, geld, Klassiekers, m1, occasion, procar

Vorig bericht: « Autoblog advies: modern AWD kanon voor € 22.500
Volgend bericht: Gloednieuwe BMW M4 rijdt vol in op Amsterdams kunstwerk »

Lees Interacties

Reacties

  1. yipikaye zegt

    7 april 2018 om 15:12

    Één van de mooiste auto’s ooit gebouwd!

    Login om te reageren
  2. simonferrari zegt

    7 april 2018 om 15:47

    Prachtige wagen die M1, echt juist met deze kit niet bijzonder fraai. En deze kleurstelling spreekt mij ook niet echt aan. Liever een mooie zonder kit in oranje met die aparte velgen. Prijzen zijn echt absurd overigens..

    Login om te reageren
    • simonferrari zegt

      7 april 2018 om 15:48

      @simonferrari: *echter

      Login om te reageren
  3. pcooperworks zegt

    7 april 2018 om 16:22

    Bijrijder hoeft in elk geval niet op stof te zitten. Hadden ze twee dezelfde stoelen in kunnen zetten, gratis advies.

    Login om te reageren
  4. e38ossie zegt

    7 april 2018 om 16:23

    Ik ben nog bezig met een speciale M1. Ex F1 coureur Harald Ertl heeft in 1981 een record gereden op autogas. Deze auto heeft na zijn overlijden jaren bij BMW dealer Piet Oldenhof in Enschede gestaan. In 1989 is de auto verkocht en ben ik het zicht erop verloren. Tot ik een paar weken geleden een mail kreeg uit Engeland. De auto stond al jaren bij iemand in de achtertuin!!! In zeer slechte conditie. Ik probeer nu met de huidige eigenaar een redelijke prijs af te spreken. Unieke auto. Ik zal wat foto’s plaatsen.

    Login om te reageren
    • toniominestrone zegt

      7 april 2018 om 19:20

      @e38ossie: Ben benieuwd, was dat niet de goudkleurige Warsteiner uitvoering?

      Login om te reageren
      • e38ossie zegt

        7 april 2018 om 23:51

        @toniominestrone: Nee. Was ook geen Procar maar een omgebouwde straatversie. Verderop in de comments een linkje

        Login om te reageren
  5. macmiller zegt

    7 april 2018 om 16:24

    Heeft deze niet in Nederland te koop gestaan bij de Gallery in Brummen?

    Login om te reageren
    • roberto zegt

      7 april 2018 om 17:32

      @macmiller: nee was zwart/grijs gespoten toch?

      Login om te reageren
      • macmiller zegt

        7 april 2018 om 20:42

        @roberto: je hebt helemaal gelijk, weet wel dat die van The Gallery veel goedkoper was.

        Login om te reageren
  6. Dutchdriftking zegt

    7 april 2018 om 16:43

    Een paar jaar geleden stond er een nóg mooiere bij ome Nico in Brummen. Kostte destijds ‘slechts’ 230k.

    Login om te reageren
  7. marinepower zegt

    7 april 2018 om 17:34

    Wat is een BMW-verdeler? Ik dacht dat Bosch die destijds maakte?

    Login om te reageren
  8. jorden zegt

    7 april 2018 om 18:10

    @ikschrijfookoverautos “Er zijn in de jaren ’70 en ’80, en om eerlijk te zijn in de rest van geschiedenis, niet veel fraaiere auto’s ontworpen dan de BMW M1”

    Beetje objectiviteit in je artikel zal wel op z’n plaats zijn. Ik vind het namelijk een schijt lelijk ding met de elegantie van een Oost-Duitse kogelstootster.

    Login om te reageren
    • ikschrijfookoverautos zegt

      7 april 2018 om 18:12

      @jorden: ik zal volgende keer vanuit jouw perspectief schrijven

      Login om te reageren
    • godfather zegt

      8 april 2018 om 11:08

      @jorden: het is een blog, geen nieuwswebsite. Als dat de schrijver zijn mening is, prima toch!

      Login om te reageren
  9. desjonnies zegt

    7 april 2018 om 19:04

    ’t ding was destijds niet aan de straatstenen kwijt te raken, die Pro Car series werden in het leven geroepen om te proberen M1’s re slijten.
    Hetzelfde verhaal als die Z8, iedereen vindt het een schoonheid niemand kocht er eentje.
    En Jef Vialle van Vialle LPG had de installatie geleverd, BP was hoofdsponsor.
    Een zwarte M1 geturboriseerd en aangepast

    Login om te reageren
    • e38ossie zegt

      7 april 2018 om 19:17

      @desjonnies: klopt helemaal. BiTurbo motor. 301,4 km per uur op autogas was destijds een sensatie. Zover ik weet staat het record nog steeds. Mooie ombouw? Nee. Efficiënt voor het record? Hell yeah. Unieke auto? Zeker weten.

      Login om te reageren
    • hplh zegt

      7 april 2018 om 20:26

      @desjonnies: persoonlijk vind ik de z8 en m1 afzichtelijke apparaten.
      Omdat ze zo lelijk zijn zijn ze nu veel geld waard.

      Login om te reageren
    • e38ossie zegt

      7 april 2018 om 21:24

      @desjonnies: http://bmwblog.nl/bmwblog-nl-special-bmw-m1-recordauto/

      Login om te reageren
    • e38ossie zegt

      8 april 2018 om 11:24

      @desjonnies: foto’s staan nu op autojunk

      Login om te reageren
  10. shadowbroker zegt

    7 april 2018 om 19:33

    Bedrag is veelste laag. Laat ie het dubbele vragen

    Login om te reageren
  11. Vincegail zegt

    8 april 2018 om 00:24

    Deze stond 4 jaar te koop bij Beerens Classic in Antwerpen voor een stuk lager bedrag. Half miljoen IIRC.

    Login om te reageren
  12. rufctr01 zegt

    8 april 2018 om 09:15

    Zitten er 2 verschillende voorstoelen in de auto? Hoort dir zo?

    Login om te reageren
  13. cpp1 zegt

    8 april 2018 om 10:03

    Lekkel lekkel

    Login om te reageren
  14. rollingstoned zegt

    8 april 2018 om 11:32

    “Er zijn in de jaren ’70 en ’80, en om eerlijk te zijn in de rest van geschiedenis, niet veel fraaiere auto’s ontworpen dan de BMW M1.”

    Jaren ’70, ’80: Alfa Romeo Montreal, Alfa Romeo Spider, Lotus Esprit S1, Lamborghini Countach, Lancia Stratos, Maserati Ghibli, Maserati Bora, Ferrari Berlinetta Boxer, Ferrari 308GTB, etc. etc.
    Rest van de geschiedenis: Alfa Romea 33 Stradale, Lamborghini Miura, Lamborghini Gallardo, Aston Martin DB9,
    Jaguar E-Type, Maserati 3500GT, Ferrari F355, Ferrari Dino, Ferrari 456, etc. etc.

    Login om te reageren
    • ikleesookoverautos zegt

      8 april 2018 om 15:31

      @rollingstoned: haha ja inderdaad.

      Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North