• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Scherm-festijn in Porsche Cayenne krijgt toch één klassieke feature

Auteur: Loek, gepost 9 oktober 2025 om 21:06 – 9 Reacties

Porsche leert van de ‘fout’ die ze volgens klanten met de Taycan hebben gemaakt voor de nieuwe Cayenne.

Touchscreens in auto’s, de logica is eigenlijk heel, eh, logisch. In plaats van een enorme knoppenbrij voor alle bijzondere features die moderne auto’s hebben, kan het dan softwarematig overzichtelijk gemaakt worden. Sindsdien zijn fysieke knoppen niet altijd wenselijk, want softwarematig kan je de logica van je systeem aanpassen als dat nodig is.

Fysieke knoppen

Merken als Volkswagen ondervonden wel dat je te ver kan gaan met touchscreens. Zo bleek dat het huidige infotainment niet altijd even fijn werkt volgens klanten. Te veel touchpad-knoppen, te weinig feedback. En dus gaat Volkswagen weer terug naar meer fysieke knoppen.

Porsche beleefde hetzelfde. De Taycan heeft de meest digitale cockpit van elke Porsche tot nu toe. Er zijn vrijwel geen fysieke knoppen en alle bediening gaat via één van de schermen in het interieur. En ook dat viel niet perse in de smaak bij klanten. Vandaar dat Porsche toch een stapje terug zet in hun nieuwe Cayenne-interieur.

Cayenne-interieur

Het interieur van de aankomende elektrische Porsche Cayenne is namelijk onthuld voor de hele auto te zien is, maar we kunnen dus wel alvast een blik werpen op de nieuwe cabine. En zoals altijd: veel schermen. Met als blikvanger een ‘curved’ scherm in het midden waardoor een soort split-screen zoals in bijvoorbeeld Audi’s nu in één scherm verwerkt zit. Dat klinkt niet alsof Porsche heeft geleerd van de Taycan. Dat blijkt toch wel zo te zijn.

In gesprek met The Drive weet elektronicamanager Dirk Assfalg te melden dat een select aantal knoppen in de Cayenne fysiek blijft. Waaronder, godzijdank, de volumeknop. En ook de knoppen om de temperatuur van de airco in te stellen. Het is een kleine rij knoppen onderaan het scherm, maar deze moeten de ergonomie van de Cayenne een stuk verbeteren. “De wens van klanten om deze knoppen te hebben is, ook in China, nog steeds erg sterk” zegt Assfalg. Vandaar dat hij beweert dat de Cayenne, en ook andere toekomstige Porsches, ‘altijd een fysieke volumeknop zullen hebben’. Da’s een sterke belofte.

Assfalg kan niet hetzelfde zeggen over fysieke knoppen op het stuur. De nieuwe Cayenne krijgt ze echter wel. Een selectie knoppen en draaiwieltjes op beide horizontale spaken en een rijmodus-knop rechtsonder. Kortom: de moderne cabine van de Cayenne wordt op een belangrijke manier iets klassieker.

Ook interessant!

  • Video: de elektrische Porsche Cayenne kan draadloos laden
  • Gespot - Een Porsche Cayenne met 1.050 pk
  • Video: René’s (XXL) Porsche Cayenne krijgt next-level Clanck audio!
  • Jammer: elektrische Cayenne krijgt nep V8-geluiden

Nieuwste artikelen

  • Goedkoopste Nissan GT-R R35 ter wereld heeft een nadeel
  • Huh? Keert dan alsnog deze leuke sportauto terug?
  • BMW onthult wat NOOIT achter een betaalmuur gaat komen
  • Deze auto’s worden volgend jaar helaas geen youngtimer
FacebookTweetPinLinkedIn

cayenne, Porsche

Vorig bericht: « BMW onthult twee gave eerbetonen aan nog gavere E30’s
Volgend bericht: Verbod verbrandingsmotor op de lange baan? »

Lees Interacties

Reacties

  1. vopo zegt

    9 oktober 2025 om 21:26

    Er zou meer wetgeving moeten komen over de belangrijkste functies in een auto.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      9 oktober 2025 om 21:58

      Zulke regels lossen geen problemen op, zulke regels staan innovatie in de weg. Dit soort beslissingen kunnen je prima aan klanten over laten, willen zij niet zulke schermen kopen ze wel een andere auto.
      Tegenwoordig heb je goede automatische airconditioning systemen waardoor je nog maar zelden de klimaat knoppen gebruikt. Navigatie bestemmingen kunnen ook per stem. Door de grotere schermen en grotere bedien elementen is het er een stuk veiliger op geworden de laatste twintig jaar. Denk eens terug aan de aftermarket radio’s, priegel knopjes, onscherpe kleine displays waar die gekke Japanners ook nog eens dolfijnen op voorbij lieten zwemmen.

      Login om te reageren
  2. F Lamez zegt

    9 oktober 2025 om 21:26

    Het enige positieve aan dit gedrocht is het stuur

    Login om te reageren
  3. mashell zegt

    9 oktober 2025 om 22:03

    Dat Taycan scherm voor de klimaat bediening en handschriftherkenning heeft haptische feedback, door een contragewicht achter het scherm voel je dat je een knop op het scherm indrukt. Het is nog niet zo erg.

    Login om te reageren
  4. cdlop01 zegt

    10 oktober 2025 om 05:11

    Vind al die schermen over volle breedte dashboard, verschrikkelijk, daar is niets maar dan ook niets moois aan of exclusief of hoogwaardig imo.

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      10 oktober 2025 om 07:10

      En wat als Lexus ze ook gaat inzetten?
      Deze schermen zijn technisch wel hoogwaardig, ze moeten werken in enorm verschillende temperatuur bereiken, onder wisselde lichtomstandigheden leesbaar zijn en bij een crash niet in 1000 stukjes uit elkaar vallen. Het hoogwaardige hangt natuurlijk ook af van wat we weer gegeven wordt. Exclusief is het inderdaad niet, uiteindelijk vindt je dit in alle auto’s…

      Login om te reageren
      • lekkaah zegt

        10 oktober 2025 om 08:29

        Kip of het ei? Zijn mensen nou zo gadget geil en willen ze het liefst een 98″ scherm in hun auto of doen ze (fabrikanten) dit vooral uit budget overwegingen?

        Van mij hoeft dit niet iig.. Die knik ziet er niet uit. Als het dan moet, doe dan maar een lang recht scherm zoals bij BMW.

        Login om te reageren
      • cdlop01 zegt

        10 oktober 2025 om 12:36

        Het Dasboard van de 26 ES heeft klein en groot scherm, strak en modern maar niet mijn smaak. De afwerking van de auto compenseert dit echter door hoogwaardige materialen en houtafwerking, imitatie leer. Maar de volledige breedte van een dashboard als scherm zoals bij Mercedes en deze Porsche, nee, niet fraai.

        Login om te reageren
  5. Willy500E zegt

    10 oktober 2025 om 07:19

    Eerlijk, dit ziet er zo goedkoop uit. Ik pas

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North