• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Porsche plaatst GROOTSTE SCHERM OOIT in nieuw interieur

Auteur: Bas Leesberg, gepost 30 september 2025 om 15:02 – 20 Reacties

Ook Porsche heeft last van schermeritus.

Waar vroeger fysieke knoppen en een paar duidelijke meters de norm waren, lijkt elk nieuw model te leunen op digitale schermen. Porsche zet die trend kracht bij met het nieuwe interieur van de Cayenne Electric – en dat mag je gerust een schermenparadijs noemen.

Let op: Porsche heeft het enkel en alleen over de Cayenne Electric: de SUV die nog maar kortgeleden is uitgesteld. Of jouw volgende Porsche ook zo’n interieur krijgt is nog maar de vraag. Centraal staat in ieder geval het nieuwe Flow Display, volgens Porsche het grootste display ooit in een van zijn modellen.

Het bestaat uit een gebogen OLED-instrumentenpaneel van 14,25 inch, een optioneel 14,9 inch passagiersscherm én nog meer digitale oppervlakken. In totaal komt de “effectieve schermgrootte” dankzij het head-up display uit op 87 inch. Da’s groter dan de televisie in mijn huiskamer.

Waarom zo’n groot scherm?

Volgens Ivo van Hulten, Director Driver Experience bij Style Porsche, was het doel “om een nog meeslependere en intensere verbinding tussen bestuurder en sportwagen te creëren”. Of die verbinding beter wordt door nóg meer pixels in plaats van knoppen, daar mag je als bestuurder zelf over oordelen. En sinds wanneer is de Cayenne een sportwagen?

Gelukkig valt er meer te melden over het nieuwe interieur van Porsche dan alleen maar het display. De Cayenne Electric krijgt een elektrisch verstelbare achterbank die van comfortabele relaxstand tot cargo-stand kan schuiven. Ook is er oppervlakteverwarming, waarbij niet alleen de zitting, maar ook armleuningen en deurpanelen aangenaam warm worden.

Daarnaast breidt Porsche de keuze in kleuren en materialen flink uit. Er zijn straks dertien interieurcombinaties, vier interieurpakketten en vijf accentpakketten. Naast klassiek leer zijn er nieuwe tinten als Magnesiumgrijs, Lavendel en Saliegrijs, plus een ledervrije Race-Tex-optie met Pepita-print.

Het schuifdak in de elektrische Cayenne is het grootste ooit in een Porsche en heeft variabele lichtregeling: van volledig doorzichtig (“Clear”) tot vrijwel mat, met tussenstanden “Semi” en “Bold” met respectievelijk 40 en 60 procent ondoorzichtigheid.

Volgens Markus Auerbach, Director Interior Design bij Style Porsche, is het nieuwe interieur “een harmonieus totaalpakket dat innovatief en tot in het kleinste detail doordacht is”. Oftewel, marketingblabla.

Feit blijft dat Porsche, ooit geliefd om zijn functionele eenvoud, nu stevig inzet op digitale beleving. Of liefhebbers daar blij van worden, zal afhangen van hun tolerantie voor menu’s en aanraakbediening in plaats van klassieke schakelaars. Ik heb al zo’n vermoeden wat Porsche-klanten hiervan vinden. Gaat u hieronder vooral los!

Ook interessant!

  • PCM 2026
    Nieuwe CarPlay in Porsche is nog ver weg
  • Dit is de Porsche 992 met het fraaiste interieur
  • Dit onopvallende huis herbergt een prachtig interieur (met Porsche)
  • Video: Inhaalactie Porsche 911 gaat fout

Nieuwste artikelen

  • BREEK: BMW iX3 komt volgend jaar ook met echte premium
  • Biem! Hoe vaak crasht die Tesla Robotaxi nu eigenlijk?
  • Gespot – Heerlijke Lancia Delta restomod in goed gezelschap
  • Waarom Lando Norris geen straf kreeg bij het inhalen van Tsunoda
FacebookTweetPinLinkedIn

cayenne, Elektrisch, interieur, Porsche

Vorig bericht: « Nieuwe EV-doorbraak zorgt voor 50% meer rijbereik en komt NIET uit China
Volgend bericht: CBR legt uit waarom je vanochtend geen theorie-examens kon doen »

Lees Interacties

Reacties

  1. erreen zegt

    30 september 2025 om 15:11

    Kunt u mij uitleggen hoe u aan In totaal 87 inch “effectieve schermgrootte” komt?.

    Login om te reageren
    • audirs3 zegt

      30 september 2025 om 19:48

      Gewoon alle diameters van alle schermen bij elkaar optellen. Maar dat geeft een totaal vertekend beeld.
      Stel ik leg 2 iPhones met een 6,5″ scherm naast elkaar, dat je dan zegt dat je een 13″ scherm hebt. Maar daar klopt natuurlijk niks van. Misschien als je 4 iPhones naast elkaar legt.

      Login om te reageren
  2. rwdftw zegt

    30 september 2025 om 15:29

    Met zo’n scherm hoef je niet eens meer op je telefoon te loeren. Het wordt tijd dat auto’s volledig zelfrijdend worden zodat je alleen je bestemming nog hoeft in te voeren en lekker kan zetten scrollen.

    Login om te reageren
    • Motomoto zegt

      30 september 2025 om 15:38

      Het wordt tijd dat schermen uit de auto geweerd gaan worden en je niet zo afgeleid bent tijdens het rijden.

      Login om te reageren
      • mashell zegt

        30 september 2025 om 16:09

        Als je door een scherm met relatief statische informatie informatie wordt afgeleid moet je helemaal niet autorijden. Dan kun je met dynamische informatie die je door de voorruit kunt kunt zien ook niet omgaan. Of je bent totaal scherm verslaafd wat je ook ongeschikt maakt.

        Login om te reageren
        • erwingrunn zegt

          30 september 2025 om 16:15

          Als het statische informatie is, dan hoeft het wat mij betreft ook niet allemaal op een scherm te staan.
          Oftewel dan heb je zo’n giga scherm ook niet nodig.

          Login om te reageren
          • rwdftw zegt

            30 september 2025 om 18:21

            Het is ook teveel scherm. Een aantal knoppen zijn naar een scherm verhuisd. Feitelijk alles wat Tesla ook in de balk onderin heeft gezet. Het gedonder : ogen van de weg halen, op je scherm kijken, bedienen wat je wilde doen (verwarming wat warmer, stoelverwarming standje hoger, ander muziekje), nog eens visueel checken of de auto je begreep ipv het verkeerde te doen en dan je ogen weer op de weg. Ik heb inmiddels een tesla knob in de middenconsole. Dan is het gewoon een voelbare knop en klik.

            Daarnaast heeft de passagier nu ook entertainment en als daar tijdens het rijden Youtube op kan wordt je aandacht ook getrokken. Of je auto wordt ondergekotst want wagenziek door niet naar buiten kijken.

            Gelukkig heeft de 944 nog gewoon knoppen.

            Login om te reageren
  3. GJZ zegt

    30 september 2025 om 15:53

    Wat is er mis met een mooie klokkenwinkel voor je neus en een klein scherm in het midden console?

    Login om te reageren
    • mashell zegt

      30 september 2025 om 16:11

      Wat daar mis mee is? Dat is ongeschikt voor complexe interfaces zoals streaming media of voor gedetailleerd kaart materiaal en augmented reality maar het is bovenal niet wat klanten willen.

      Login om te reageren
  4. iphonistvongates zegt

    30 september 2025 om 16:10

    Zijn ze de 2D Head-Up display vergeten met interactive Eye Tracking, geprojecteerd op 77% van de voorruit? Ik ben benieuwd wat het kost om eventuele schade aan de schermen te laten repareren/vervangen.

    Login om te reageren
  5. Johanneke zegt

    30 september 2025 om 16:10

    Hoe kunnen we een nog meeslependere en intensere verbinding tussen bestuurder en sportwagen creëren?

    Ik weet het, flikker 100 meter scherm in je loeizware, hoge elektrische crossover!!

    Login om te reageren
    • p993 zegt

      1 oktober 2025 om 06:58

      Snap ook niet hoe ze een suv een sportwagen durven noemen of zelfs het vergelijk ermee zouden maken. Ik snap dat Porsche dna gaat over sportiviteit… over technische innovatie, lichtgewicht, racing en exclusiviteit. Kernwaarden die al langer op de tocht staan en die zeker niets te maken hebben met grotere schermen in het interieur. Integendeel, zou ik zeggen!

      Login om te reageren
  6. bietje zegt

    30 september 2025 om 16:44

    Het ziet er prachtig uit hoor.

    Alleen niet voor in een auto.

    Maar goed, ik draag een analoog horloge ipv een smartwatch… 🤷🏻‍♂️

    Login om te reageren
  7. marh zegt

    30 september 2025 om 17:20

    Als je er 800 km mee kunt rijden in de winter dan koop ik er een.

    Login om te reageren
  8. jaso013 zegt

    30 september 2025 om 17:31

    Afleiding, afleiding en afleiding. Tijdens het autorijden heb je precies niks van dat alles wat er op zo’n scherm staat nodig. Ja de basis zoals navi, radiostation, temp etc. Maar dat kan prima op een kleiner scherm.

    Login om te reageren
  9. lecomte zegt

    30 september 2025 om 19:07

    Was er een wedstrijd hoe maak ik nog meer kermis in de auto?

    Login om te reageren
  10. Exit Luminar zegt

    30 september 2025 om 20:15

    Ik vind het allemaal afleiden. Vooral als het donker is. Ronde meters of helemaal niks. Simpele airco vind ik heerlijk. En inzetten op brandstofmotoren en schakelbakken. Mensen moeten aan dit recept wennen weer.

    Login om te reageren
  11. v10m5 zegt

    30 september 2025 om 20:59

    Zonde dit lijkt eerder de Deathstar vanbinnen dan een Porsche. Jammer

    Login om te reageren
  12. Willy500E zegt

    1 oktober 2025 om 06:54

    👎🏻👎🏻👎🏻👎🏻🤮

    Login om te reageren
  13. Bastiaan zegt

    2 oktober 2025 om 12:31

    Waar mis ik “pimp my ride”, in elk wrak werd een 40″ televisie gemonteerd inclusief gameconsole en iedereen was zo gelukkig als een hond met 7 l*llen….😂🤣👍

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North