Glickenhaus kan de orders voor 2022 niet meer bolwerken, zo’n belachelijk succes is de nieuwe 007.
Waar 007 in de laatste Bondfilm een zware pijp rookt en daarmee de verplichte dood van de vrouwverslindende, verkwistend gasgevende, copische hoeveelheden alcohol drinkende, vijand-kontschoppende man symboliseert op het witte doek, gaat het met die andere 007 een stuk beter. De Scuderia Cameron Glickenhaus 007 kan zich namelijk kennelijk verheugen op grote interesse van het kopend publiek.
Speciaaltje
We kennen Glickenhaus natuurlijk als de man die zijn familiefortuin er doorheen jaagt om zijn autopassie te financieren. Aanvankelijk was het voor The Glick voldoende om alle beroemde Ferrari’s enzo te verzamelen. Maar dat escaleert natuurlijk snel en zo kwam hij uiteindelijk terecht bij Pininfarina, dat een speciaaltje voor hem maakte op basis van een…Ferrari Enzo. Zijn P4/5 was voor Ferrari een eye opener om een speciaal programma op te richten voor one-offs. Maar ook voor de Glick was het motivatie om de volgende stap te nemen: in zijn geval een eigen fabrikant worden.
1.400 pk…of 670 pk
Inmiddels is zijn eigen Scuderia aanbeland bij model nummer 007 en deze komt er in twee varianten. De 007S voor de openbare weg met 1.400 pk en daarnaast de 007LMH voor het circuit met…670 pk. Je zou natuurlijk verwachten dat de circuitvariant meer pk heeft, maar neen. Dat heeft alles te maken met reglementen, restrictors en balansen van prestaties. Van de straatversie komen er als alles volgens plan verloopt 24 exemplaren op de markt, die dan een richtprijs hebben van 2,8 miljoen Dollar.
Focus op 2023
Maar, eigenlijk is het natuurlijk leuker om miljoenen stuk te slaan op een ‘echte echte’ racer. En dat kan ook bij Scuderia Cameron Glickenhaus. Maar niet meer voor dit seizoen. Onlangs waren er nog berichten dat Glickenhaus bereid was voor iemand die 5 miljoen Euro neertelde een extra SCG007 in te zetten voor de 24 uur van Le Mans dit jaar. Kennelijk gaat dat niet door of is de deal inmiddels gedaan, want de Scuderia geeft inmiddels aan zich voor klanten te focussen op 2023. Klanten die zich nog gemeld hadden voor 2022, moesten helaas teleurgesteld worden.
À la carte
Als het je wat lijkt om volgend jaar Le Mans te winnen in een Glickenhaus 007, is het enige wat je hoeft te doen even 2,5 miljoen Dollar op tafel te leggen, plus twee miljoen voor reserveonderdelen. Tevens moet je toezeggen aan Scuderia Cameron Glickenhaus dat je het hele WEC/Le Mans seizoen van 2023 zal meedoen. De mensen om de auto te runnen, mag je ofwel zelf regelen, of kan je ook via SCG huren op een -jawel- á la carte basis.
Scuderia Cameron Glickenhaus 007 is niet zomaar een pipo
Enfin, kost wat, maar dan heb je ook wat. Met de 3.5 V8 in het achteronder van -geen grap- Pipo Moteurs en aerodynamica recht uit de windtunnel van Sauber, ga je die zoete nectar van de zege op Le Mans sowieso smaken. En na het seizoen kan je bij SCG terecht om je 007LMH om te laten bouwen tot een wegversie voor een ‘vriendenprijs’. Zie jij het al zitten? KOOOOP DAN!!1!
560pk zegt
Het is in ieder geval duidelijk dat ze bij Ferrari wél fraaie auto’s kunnen ontwerpen. Hier zie je hoe moeilijk dat is.
Niets ten nadele van de overige kwaliteiten van deze automobiel overigens.
brammetjedeb zegt
Ik vind die wagens belachelijk mooi.
geelbarrel zegt
Pipo monteurs is een hele goeie. Ook de partij achter de epische 2 liter in de Peugeot 306 Maxi
Davidov zegt
Moteurs, niet monteurs.
Lol, ik zie het zo voor me: een pitcrew bestaande uit clowns🤭
porsche928 zegt
@Davidov: mercedes heeft een clown als coureur, alles is mogelijk.
maferick74 zegt
Hmm hier teveel speedbumps in de weg… anders … 🙂
dragspert zegt
@maferick74: Anders… Noem je ze gewoon verkeersdrempels.
maferick74 zegt
@dragspert: Nederlands was nooit mijn goeiste vak
ghini zegt
LMH en WEC rijden als hobby project, niet gek.. Die vent heeft zoveel passie, het is echt aanstekelijk. Ik snap wel dat hij het voor elkaar krijgt daar een aantal van te verkopen, niemand anders doet het zo, iig niet in die klasse. Al die klasses met Ferraris en Porsches zijn ook qua inkomsten interessant. Zag laatst een foto van een hal vol nieuwe Porsche Cups voor Brazilië ofzo, en daar wordt allemaal voor betaald.
mashell zegt
Deze wagen heeft een ontzettende Playmobil uitstraling.
antoonniels zegt
“Als het je wat lijkt om volgend jaar Le Mans te winnen in een Glickenhaus 007” Haha goeie. Alsof je de Toyota’s gaat verslaan. Iets andere schaal van operatie lijkt me.
Wolflow zegt
@antoonniels: en ook een andere raceklasse
antoonniels zegt
Volgens mij rijden zowel de GR010 en de 007 in het Hypercar veld. Dat de Toyota een hybrid is en de Glickenhaus niet is een keuze. Overiges vraag ik me af of dat na 2022 ook nog mag. De Alpine als omgebouwde LMP1 mag dan iig niet meer meedoen.