“Wat vreselijk!” ~ helemaal niemand.
Hoewel de Seat Altea nooit een schoonheidswedstrijd zal winnen is de auto in Spanje nog redelijk populair, vooral met een taxibordje bovenop het dak. Spanjaarden gonna Spanjaard, en dus dragen ze hun ‘eigen’ autoindustrie een warm hart toe. Echter, Renault en Citroën (en Ford en Opel, voor wat dat aangaat) produceren ook allemaal in Spanje, dus dat geldt ook min of meer als ‘Spaans’.
Seat is met afstand het kleinste volumemerk binnen de VW-groep, en/want het heeft nog geen SUV. Maar daar wordt hard aan gewerkt. We zagen al het 20V20 Concept als stylingsoefening, en naar verluidt komt er volgend jaar een SUV/Crossover op basis van de León, die mooi in Martorell – waar nu Q3’s van de band rollen – in elkaar kan worden gezet -=update: neen, er is al bepaald dat hij in Tsjechië gebouwd wordt=-. Volgens de Britse pers betekent dit dat de Altea het veld moet ruimen.
Het ding is pas sinds 2004 in productie (de XL sinds 2006), maar we zijn er niet heel rouwig om als er geen Altea meer komt. Een officiële bevestiging hebben we niet, maar heel onlogisch zou het schrappen van de Altea niet zijn. Mensen willen SUV’s en geen MPV’s. En aangezien Seat niet meer dan 400.000 eenheden per jaar draait heeft het niet veel nut een mega-lineup te maken. Voor de elektroheads: die verwachte Altea XL Electric Ecomotive kwam er nooit. Sorry.
Seat voert momenteel de Mii, Ibiza, Leon, Toledo en Alhambra.
Of er ook een Skoda-variant van komt? Waarschijnlijk. De Tsjechen testen sowieso al met een zevenzits ‘Snowman’, en hieronder is de Yeti ook wel eens aan vervanging/een opfrisser toe.
Dutchdriftking zegt
Ik vond de Altea altijd wel een mooie wagen. De mooiere Touran zegmaar.
Tonnie zegt
@dutchdriftking: de leon was toen een mooie wagen, de altea en altea xl leken helemaal nergens op.
gtwillem zegt
@thijsj: de Toledo en Altea XL waren geen schoonheidswonderen. Maar de Altea was qua uiterlijk best te pruimen voor een midi MPV.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: De Toledo was inderdaad echt een heel raar ding. Al denk ik dat je nu met een beperkt budget aan een Toledo een hele goede auto hebt voor een lage prijs.
kouwi zegt
@gtwillem: ja, van de buitenkant een van de mooiste busjes die er zijn.
iamjeremyclarkson zegt
@dutchdriftking: nee, dat niet….
jmeverts zegt
Zo’n rijdende zetpil…
danmar zegt
Vond het geen lelijke auto. Alleen de modellen toen teveel op elkaar. De facelift van een jaar of wat geleden heeft hem ook geen goed gedaan, vind ik.
Dacht trouwens dat mensen tegenwoordig crossovers wilden en geen SUV’s want zo 2014?
bobjandevierde zegt
Ik heb de combi sportief en griffocontainer nooit begrepen, deze hokken passen meer bij Skoda dan bij het Spaanse Alfa.
Terecht dus dat ze hier afscheid gaan nemen.
Nu nog een goede merkstrategie bedenken, Seat is wat dat betreft net Alfa.
Met als verschil dat Alfa nu wel werk maakt van hun strategie.
spiderman zegt
Het is makkelijk spugen op MPV’s als de Altea, XL of niet. Maar voor een gezin is het een prima auto, ruim, met VW-kwaliteit en minder busjesachtig dan een Touran. Maar blijkbaar moet iedereen tegenwoordig aan een tweewielaangedreven namaak-SUV, die we dan crossover noemen. Om de asfaltjungle te veroveren, zeg maar.
Voor een gezin met 2 of 3 kids is een Leon aan de krappe kant (hoewel de nieuwe station zou kunnen) en is de Altea een prima alternatief. Ik vond hem niet lelijk ook. Jammer dus, niks mis mee.
bobjandevierde zegt
@spiderman:
Opzich is er weinig mis met dit soort hokken, ze zijn alleen niet sportief. Dus als je een merk als”sportief” in de markt wil zetten moet je niet met dit soort grefocontainers aankomen.
Ik heb de combi Altea/Toledo dus nooit kunnen rijmen met wat VAG het Spaanse Alfa noemt.
garp zegt
@bobjandevierde: ik heb een keer twee dagen in een S-max gestuurd. Ik wil ‘m niet als sportief sportief bestempelen, maar wel een stuk sportiever in handling dan een aantal c segment stationcars.
bobjandevierde zegt
@garp:
Hoezo appels met peren, een S-max is een D-segment MPV, dat kan je niet vergelijken met een C-segment hatchback. Zeker de 5 cilinders reden best lekker, voor een bus.
Wat de Altea betreft, een vering waar je vullingen van breken maakt een auto nog niet sportief. Dat maakt een auto alleen maar vermoeiend.
Dus neem een ding van mij aan, geloof die marketingjongens niet.
Die durven nog te beweren dat een DAF XF sportief is.
garp zegt
@bobjandevierde: ja appels met peren, en daarom des te interessanter. Een D segment mpv die te verkiezen is boven een kleinere station. En daarnaast heb ik het over handling, waar motorvermogen maar een onderdeeltje van is.
En die afveringswijsheid is een mooie opmerking voor een ‘welke auto moet ik kopen’ draadje op een Viva forum. Basiskennis op Autoblog.
appelvis zegt
@bobjandevierde: deze generatie Altea werd destijds in de tests altijd goed gewaardeerd op het gebied van handeling. Hij stuurde goed en kon zich op dat gebied meten met de C-Max, destijds de baas op dat gebied in het midi-mpv segment.
benzinehoofd zegt
@spiderman: Hilarisch hoe iedereen met een paar koters tegenwoordig een touringcar nodig heeft… nog niet zo lang geleden paste het toch allemaal prima in een Golf en dergelijke!
gtwillem zegt
@benzinehoofd: vaak word de hogere instap erg gewaardeerd. Maar in principe heb je maar een paar dingen nodig: vijf deuren, ruime kofferbak, goede airco, isofix en lederen bekleding om alle kotsresten en fecaliën er makkelijk af te vegen.
garp zegt
@benzinehoofd: kinderzitjes zijn t probleem. Vreten ruimte. Op een gegeven moment moest er volgens de wet een Maxicosi, autostoeltje en zitophoger achter in de auto. Past dus niet in een 5 serie. De twee volwaardige zitplaatsen zitten relatief ver naar het midden.
dvt093 zegt
@spiderman: Ik heb geen gezin en vind gezinsauto’s als deze grofweg lelijk.
mashell zegt
@spiderman: de asfalt jungle ligt vol met verkeersdrempels en daar hebben die SUVs warempel zelfs een toegevoegde waarde.
potjak zegt
Wist niet dat deze nog gemaakt werd. Overigens vond ik deze wagen bij de introductie een erg geslaagde auto.
Arnoud zegt
Ook ik vind de Altea een mooie auto om te zien. De kleine licht units (vooral achter) zijn een verademing bij alle oversized armaturen van de andere MPV’s. De Altea XL daarentegen vind ik helemaal niks.
ejvdl zegt
Ik heb er een gehad in fr 170pk tdi uitvoering. Voor een mpv een erg sportieve auto. Veel plezier mee gehad. Strak gestuurd en vrij hard afgeveerd.
LaLancia zegt
De Altea was natuurlijk al vanaf het begin een dubieus concept. Een MPV met weinig ruimte waarbij je vullingen uit je gebit trillen ‘door de sportiviteit’. De XL was vooral extra lelijk.
Ik dacht overigens dat de Altea onlangs al uit productie was gehaald. En trouwens, die SUV zal in Tsjechië worden gebouwd. Niet in Spanje.
http://europe.autonews.com/article/20140606/ANE/140609874?template=mobile02
sir_smokalot zegt
I stand corrected. Dank voor de aanvulling!
clarkson zegt
Hebben jullie wel eens de Altea Freetrack gezien? Wat een FOEI lelijk apparaat is dat zeg.
raymond_witvoet zegt
@clarkson: Dank je, daar rijd ik in…. Ideaal apparaat, 170pk diesel, awd en genoeg ruimte voor een grote hond en kinderen. Ik heb goed gezocht maar voor vergelijkbaar geld krijg je nergens zoveel auto..
clarkson zegt
@raymond_witvoet: Dat zal best kunnen ja. En misschien is het wel de perfecte auto voor jou en je gezin. Vindt je hem geweldig mooi. Ik niet helaas. Maar ik vind wel meerdere auto’s niet zo mooi dus….
raymond_witvoet zegt
@clarkson: Tja, als ik ruim geld zou hebben zou het bij mij een 335xd touring zijn, maar ja als…
vvti zegt
De altea is en blijft een ondergewaardeerde auto(hopelijk blijft dat zo,en kan ik na deze altea xl weer een kopen voor een schappelijke prijs)
ramshoek zegt
De Altea ‘an Sich’ heb ik eigenlijk niets op tegen. Maar hij kwam op een moment dat SEAT het Alfa Romeo van VAG moest gaan worden. De Leon was nog best een goed begin; een stuk dynamischer gestileerd dan de VAG’s Golf. Daarna had een lekker sportieve D-segmenter moeten komen; een Passat, maar dan vlot.
Helaas kwam SEAT met zielloze, totaal van ‘Auto Emoçion’ gespeende Midi SUV’s. De Altea, daarna de Toledo – een Altea met een hele lelijke kont. En toen die flopte kwam al gauw de Altea XL.
Nogmaals, prima auto’s, Seat heeft er een paar Eurotjes mee verdiend, maar aan een imago hebben ze jaren lang niet gewerkt. In die zin een verspeelde investering.
danmar zegt
@ramshoek: De Altea was er eerder dan de Leon 1P.
En de Altea was in die tijd een van de meest dynamische SUV’s, hoewel ook wat minder praktisch dan veel andere SUV’s. Dus was er ruimte voor een XL. Feitelijk is alleen de Toledo in Nederland geflopt en had een SW de Leon geholpen. Het ging vervolgens pas mis met de faceliften, het uitblijven van nieuwe modellen in segmenten waar groei zat, en met de Exeo natuurlijk.
mcshine zegt
@danmar: een SUV?
danmar zegt
@mcshine: Da’s suf. Mpv natuurlijk.
ramshoek zegt
@danmar:
Dat zeg ik; niks mis met de Altea, maar niet het type auto dat past bij de ‘Alfa Romeo van VAG ‘ ambities.
blaze3027 zegt
Ik heb de altea nooit lelijk gevonden
Er rijd er een hier in rotterdam
Licht verlaagd mooie velgen en ramen getint. Voor de rest niks byz
Ziet er niet verkeerd uit