Maakt subtiele facelift de Alpina D3 Bi-turbo nog lekkerder?

Auteur: , 31 Reacties

De fabrikant van BMW-afgeleiden (zeggen we het zo goed?) krijgt hier op AB regelmatig de handjes op elkaar. Hoe zit dat met het laatste model?

Het is nog geen sinecure om te omschrijven wat Alpina precies anders doet dan BMW. Duidelijk zijn in elk geval de uiterlijke verwijzingen als de karakteristieke velgen, bodykitjes en hier en daar een sticker, maar het antwoord op de vraag wat een Alpina onderhuids nou een Alpina maakt ligt iets genuanceerder.

Gelukkig hebben we onlangs een rijtest met een Alpina B3 gefilmd, die zorg draagt voor de broodnodige duiding. Goed, dat gezegd hebbende gaan we over tot de orde van de dag.

Alpina D3 Bi-turbo facelift interieur

De BMW 3-serie is onlangs strakgetrokken en dat vraagt schreeuwt natuurlijk om een verse D3 Bi-turbo. Wel, de mannen in Buchloe hebben niet stilgezeten en het eindresultaat is hier.

Nieuwe niertjes, een iets opgefriste voorspoiler, vóór en achter andere LED-lampen en betere materialen in het interieur. Vermogen en koppel blijven gehandhaafd, dus met 350 pk en 700 Nm zult u het moeten doen. Topsnelheden liggen op 276 km/u voor de sedan en 274 km/u voor de Touring, het standaardsprintje is in 4,6 tellen achter de rug. Al deed-ie er drie seconden langer over, wij vinden ‘m wederom geslaagd.



31 reacties

Dat extra onderlipje zit er nog steeds. Kan echt niet meer…
@clarkson: dan liever een BMW sharknose
@clarkson: Het is in deze kleur inderdaad een beetje fout. Maar omdat het Alpina is zullen we het vergeven.
@clarkson: Heb je het nou over je vriendin?
Ja hoor, Alpina heeft het hem weer geflikt! Wat is het weer een sexy wagen!
Liever een Alpina dan een M.
@alfablog: what if Alpina did an M bmw
@alfablog: O.. absoluut voor mij niet.
Niks tegen Alpina(integendeel), maar liever dan een M van BMW? nee.
Wat blijft het toch een gigantisch geile bak, pure porneu.
Prachtige auto!
Aangezien de facelifts van BMW altijd minimaal zijn en de vorige D3 al geslaagd was, is deze uiteraard ook een prettige automobiel. Ik vond bij vorige generaties altijd de M-versies lekkerder, maar bij deze generatie kan dat wel eens anders zijn.
Wat blijft Alpina toch geweldig. Natuurlijk is het nieuwe design wielen niet fantastisch, en zijn opplakbumpers en nephout nou ook niet echt 2015, maar het is wel weer een heerlijk totaalplaatje. Een groene voor mij graag. zoiets als deze : http://www.groen7.nl/krijgen-we-binnenkort-ook-hybride-alpinas/
Alpina’s zijn heilig voor mij. Comfort en performance. Niet zozeer het maximum van wat mogelijk is, maar het ultieme maximum tussen comfort en sportiviteit. Op de Nürburgring is een M sneller, maar je zult met een Alpina geen modderfiguur slaan. Maar als ultieme BMW’s zijn het briljante auto’s.

Als ik het geld had, kwam er een Alpina groene D3 Touring. Met Alpina vanille interieur en Alpina houtinleg. Met 20 spaaks velgen.

Het lijkt erop dat Alpina beter begrijpt wat BMW’s bijzonder maken dan BMW M zelf…
@gtwillem: mijn vader had 20 jaar geleden een 850i in die kleuren, super mooi op een beemer!!
Ik ben wel benieuwd naar een Alpina op basis van een 4 Grand Coupe
@dennisdd: dat zou ik ook graag zien!!
Nou nog een Alpina Grann Tourer…
@norge: 2 Serie Granny Tourer of toch 2 Serie Active Cougar?
Fraai! Doe mij de touring maar en anders de sedan zónder dat lelijke spoilertje.
1 woord: geslaagd.
Alpina moet ganz schnell die velgen die ze op de B5/6 Edition 50 hadden een optie maken op alle modellen. Hoewel simpeler en eigenlijk qua look dichter bij de aloude Alpina velgen is dat design veel mooier dan dat van deze wielen IMO, op dezelfde manier dat een E28/34 op dit moment meer stijl heeft dan een vroege E61.

Deze wielen waren in 2004 een leuke moderne interpretatie van het echte Alpina wiel…nu zijn ze vooral een beetje fout. De redelijk open wielen die ze nog een tijdje gehad hebben op IIRC onder andere de Z8 waren dan nog een stuk beter geslaagd.
@jaapiyo: Mee eens, mooie wagens hoor maar heel veel van hetzelfde. Die multispaak wielen zijn gewoon saai anno 2015 en dat hout kon mijn inziens in 1996 al niet meer. Het is steeds veel van hetzelfde en het mag van mij wel iets gewaagder.
Beauty!
Mis het sportstuurtje
@wildbeest: dit lijkt op een evolutie van het M stuur van een e39. Ik vind m mooi, maar ik heb ook heimwee naar dat stuur ;-)
Deze Touring. En dan met champagne Maserati leer en een bijpassend echt hout inlegje. Best of both worlds.
Kwa looks flikken ze elke keer het zelfde kunstje, maar vervelen doet het niet. Goed, de houtinleg glimt mij iets te veel en de wielen zijn iets te groot, maar dat is vast op te lossen.

Een groene 4-serie coupe, met benzine motor, zonder stickers en met lichte stoffen stoelen graag. Ja, stof. Dat kan gelukkig nog bij Alpina. Altijd maar dat leer, terwijl stoffen stoelen soms gewoon veel mooier zijn. Ik vind het dan ook erg jammer dat je bij de meeste automerken veroordeeld bent tot zwarte of grijze stoelen als je stof wilt…..

Porsche had op zijn 50 jaar editie van de 911 leuke stoffen stoelen:
http://www.autoblog.nl/gallery/0_Beurzen/Frankfurt_2013/Porsche_911_50/Porsche-991-911-50-9802.jpg
Op de Citroen Cactus kun je mooie zwart met bruine stoffen stoelen krijgen:
http://www.autoblog.nl/gallery/Citroen/C4_Cactus/citroen-c4-cactus-008.jpg
In de Polo GTI kun je nog die ouderwetse ruitjesbekleding krijgen:
http://www.autoblog.nl/gallery/Volkswagen/Polo_GTI_2014/Volkswagen-Polo-GTI-2014-021.jpg

Waarom doen niet veel meer merken dat? Als is het alleen maar om mij blij te maken ;-)
Ja!!
De wielen beginnen steeds slechter te staan.
Die wielen had ik al 100 jaar geleden onder mijn E36 of E46 liggen. En dat mensen daar dan nu nog over beginnen dat ze zo apart zijn pfff… Kom op heej het is 2015.
@schellekens006: Wij liggen vaak op 1 lijn qua gedachte… Helemaal mee eens.
Als je dan toch een BMW wilt zonder dat hij te ‘patserig’ is op opvalt koop dan gewoon een fabrieks BMW en laat die chippen ofzo.
Steeds weer die set velgen, steeds dat Pseudo engelse hout, dat lelijke pontificale geplaatste exclusieve serie plaatje en steeds die striping.

Geef een reactie:

Je moet ingelogd zijn om reacties te posten, registreren kan HIER (ook via Facebook).