• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
Autoblog.nl

Autoblog.nl

  • Home
  • Formule 1 »
    • Max Verstappen
  • Automerken
  • Occasions
  • Podcasts
  • Rijtesten
  • Video’s »
    • Alles
    • Autoshows
    • Aankoopadvies
    • Mijn auto
    • Rijtesten
  • EV’s
  • Spots »
    • Upload
  • Login

Seat Leon X-PERIENCE: een ST met Allroad-genen

Auteur: sir_smokalot, gepost 23 juni 2014 om 08:10 – 14 Reacties

Afbeelding Seat Leon X-PERIENCE: een ST met Allroad-genenAfbeelding Seat Leon X-PERIENCE: een ST met Allroad-genenAfbeelding Seat Leon X-PERIENCE: een ST met Allroad-genenAfbeelding Seat Leon X-PERIENCE: een ST met Allroad-genenAfbeelding Seat Leon X-PERIENCE: een ST met Allroad-genenAfbeelding Seat Leon X-PERIENCE: een ST met Allroad-genenAfbeelding Seat Leon X-PERIENCE: een ST met Allroad-genenAfbeelding Seat Leon X-PERIENCE: een ST met Allroad-genen

Seat Leon X-PERIENCE
Seat gaat van de gebaande paden met een daarvoor geschikte Leon ST; met de X-PERIENCE-lijn maken de Spanjaarden een model dat dankzij permanente vierwielaandrijving en allroaduitrusting op onverhard terrein zijn mannetje staat.

Het model biedt een welkome afwisseling op alle Ecomotive-lage bijtellers. Een lage uitstoot staat dit keer niet centraal, wat te merken is in het motorenaanbod: een 2.0 TDI met 110 kW (150 pk) en 320 Nm, danwel een sterkere variant met 135 kW (184 pk) en 380 Nm of een iets lichtere 1.6 TDI met 110 pk en 250 Nm. Benzinerijders krijgen een 180 pk sterke 1.8 TSI.

Het interieur is voorzien van nieuwe materialen, waarbij qua bekleding gekozen kan worden uit stof, bruin alcantara of zwart leer. Alom aanwezige X-Perience-logootjes moeten er voor zorgen dat je niet per abuis in de 14%-bijteller van je collega gaat zitten.

Onder het plastic rond de wielkasten vind je 17 inch of optioneel 18 inch lichtmetalen wielen. De X-PERIENCE staat 15 millimeter hoger op zijn wielen dan de normale ST, wat geheel ten goede komt aan de bodemspeling.

Voor de aandrijving zegt Seat gebruik te maken van een nieuw ontwikkelde meerplatenkoppeling met hydraulische activering en elektronische aansturing, de vijfde-generatie Haldex-koppeling. De koppeling is met het oog op aslastverdeling aan het einde van de cardanas gemonteerd, vóór het differentieel op de achteras.

Aan het eind van het jaar staat de nieuwe Leon-variant bij de Nederlandse dealer.

Ook interessant!

  • Seat Leon 2.0 TSI
    Seat Leon 2.0 TSI is lekker warm en veilig
  • JE Design Seat Leon
    JE Design Seat Leon maakt VW Golf overbodig
  • Tilburger op drank en drugs rijdt met open motorkap over A16
  • milde Cupra Leon
    Milde Cupra Leon nu eindelijk in productie

Nieuwste artikelen

  • Scoor deze ‘vergeten’ Saab op Marktplaats
  • Peugeot komt met meer GTI’s én goed nieuws
  • Audi’s grote verwarring staat binnenkort bij jou voor de deur?
  • James Bond-klassieker wordt van A tot Z opgefrist
FacebookTweetPinLinkedIn

leon, leon-st, Seat, station, x-perience

Vorig bericht: « Truck verliest lading, Britse automobilisten in de puree
Volgend bericht: Max Verstappen wint 3 keer op Spa-Francorchamps »

Lees Interacties

Reacties

  1. zakar36 zegt

    23 juni 2014 om 08:29

    -edit: dank u, is inmiddels gefixt-

    Login om te reageren
  2. mout zegt

    23 juni 2014 om 10:06

    Is die 1.8 TSI nog een doorontwikkeling van de aloude 1.8 Turbo met 5 kleppen per cilinder?

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      23 juni 2014 om 10:16

      @mout:
      Eh nee, daar was geen droog brood aan te verdienen, die gingen zelden stuk..

      Login om te reageren
      • mout zegt

        23 juni 2014 om 12:06

        @tupperware: LOL. I see what you did there.
        Is die 5-kleppen techniek meteen het recentste voorbeeld van een aardig complexe, nieuwe techniek die ze hebben toegepast zonder dramatische betrouwbaarheidsverhalen?

        Login om te reageren
    • paddoswam zegt

      23 juni 2014 om 10:33

      @mout: Nope lijkt inderdaad een wezenlijk andere motor zie ook hier de specs.
      http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Volkswagen_Group_petrol_engines#1.8_R4_16v_TSI.2FTFSI_.28EA888.29

      Login om te reageren
  3. gregorius zegt

    23 juni 2014 om 10:19

    Je kan een hoop zeggen, Maar VAG blijft komen met meer smaakjes van hetzelfde product. Als je smaakt bij Seat ligt, dan kan je nu ook zo’n stoere Allroad versie nemen.

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      23 juni 2014 om 11:16

      @gregorius:
      Yep, het is net Unox, ander balletje erin en je hebt een nieuwe soep.
      De andere overeenkomst is dat die lauwe drap ook niet te vreten is..

      Login om te reageren
  4. reset zegt

    23 juni 2014 om 10:23

    Proyección por la tecnología!

    Login om te reageren
  5. mashell zegt

    23 juni 2014 om 11:34

    Matzwarte spatborden en ik ben verkocht dus leuke auto. Het alcantara doet het wat armoedig interieur ook goed. Alleen in een tijd wanneer Windows XP wordt uitgefaseerd moet je natuurlijk geen XP op je stuur gaan zetten.

    Login om te reageren
    • mclarenf1lm zegt

      23 juni 2014 om 17:31

      @mashell: ik vind zwarte spatborden altijd verschrikkelijk eigenlijk, snap ook het nut er niet echt van.

      Login om te reageren
      • gtwillem zegt

        24 juni 2014 om 22:37

        @mclarenf1lm: Ik wel. Lekker makkelijk in de stad. 4wd is handig in zwaardere weersomstandigheden. En de bodemspeling is handig met de instap en licht onverhard met de caravan. Een A6 Allroad is een beetje raar, want te chic, maar een Seat of Skoda met dikke diesel, plastic bumpers en 4wd zou vior mij wel een meerwaarde hebben als ik een caravan had. Of vouwwagen ;-)

        Login om te reageren
  6. jaapiyo zegt

    23 juni 2014 om 11:45

    Is het zeker dat het permanente 4WD is? Zal toch wel gewoon 4motion zijn met normaal de aandrijving naar de voorwielen of niet?

    Login om te reageren
    • tupperware zegt

      23 juni 2014 om 12:26

      @jaapiyo:
      Yep, met als toevoeging dat de cardanas constant meedraait, lekker handig die loze massa op gang slingeren terwijl je hem niet gebruikt..

      Login om te reageren
  7. tjorque zegt

    23 juni 2014 om 19:56

    en met adaptieve cruise control… heel handig

    Login om te reageren

Geef een reactie Reactie annuleren

Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

Autoblog

  • Home
  • Lease
  • Rijtesten
  • Adverteren
  • Nieuwsbrief
  • Privacy
  • Huisregels
  • Over ons
  • Disclaimer
  • Algemene voorwaarden
  • Consent

Merken

  • Alfa Romeo
  • Aston Martin
  • Audi
  • Bentley
  • BMW
  • Bugatti
  • Chevrolet
  • Citroën
  • Cupra
  • Dacia
  • Donkervoort
  • Ferrari
  • Fiat
  • Ford
  • Honda
  • Hyundai
  • Infiniti
  • Jaguar
  • Jeep
  • Kia
  • Lada
  • Lamborghini
  • Lancia
  • Land Rover
  • Lexus
  • Lotus
  • Lynk & Co
  • Maserati
  • Mazda
  • Mercedes-Benz
  • MINI
  • Mitsubishi
  • Morgan
  • Nissan
  • Opel
  • Peugeot
  • Polestar
  • Porsche
  • Renault
  • Rolls-Royce
  • Saab
  • Seat
  • Skoda
  • Smart
  • SsangYong
  • Subaru
  • Suzuki
  • Tesla
  • Toyota
  • Volkswagen
  • Volvo

Social

Download onze apps

Download de iPhone app Download de Android app

Autoblog.nl

© 2004 – 2025 Autoblog · Powered by Truer than North