Als je een 4M BMW en een BMW M4 hebt. Ofzo. Deze Shelby Mustang is gewoon veel gaver dan de originele Mustang Shelby.
De Shelby Mustang en de Mustang Shelby. Het klinkt bijna hetzelfde, maar er zijn wezenlijke verschillen, waardoor de één cooler is dan de andere.
Altijd gaaf
Laten we beginnen met het feit dat een Mustang van de zesde generatie altijd een gave auto is. Een lange motorkap, sterk design, sterke motoren en achterwielaandrijving zijn altijd goed voor de rechtschapen petrolhead. Ja, óók de viercilinder. De populaire Mustangs hebben zelfs in hun geboorteland lang niet altijd een V8 onder de kap.
Ford Mustang Shelby GT500
Voor nu kijken we even naar de top van de modelrange. Daar zien we de Mustang Shelby GT350 en sinds kort de Mustang Shelby GT500. Die laatste is de absolute rangetopper. Het moet je smaak wel zijn, want de bodykit is zeer opvallend, de leverbare kleuren zijn bijna infantiel, de spoilers zijn zwaar over de top en het interieur is ook niet echt stijlvol. Nu schijnt het een bijzondere geslaagde rijdersauto te zijn, maar eigenlijk is de Mustang Shelby GT500 de Mustang de auto die een 14 jarige in Need For Speed Underground zou samenstellen.
Shelby Mustang Signature Series
Gelukkig is daar altijd Shelby American nog. Ondanks dat de Mustang Shelby GT500 ‘Shelby’ in de naam heeft, is het een hoedtik aan Carroll Shelby. De GT500 is door Ford Performance (a.k.a. Ford Special Vehicle Team) ontwikkeld. De Shelby Mustang Signature Series is gebouwd door Shelby American, het bedrijf dat Carroll Shelby heeft opgericht in 1962. Hun laatste project is deze Shelby Mustang Signature Series. Het is de perfecte Mustang voor de liefhebber van klassieke Mustangs of ‘retro-chic’ Mustangs.
Old School
Deze Shelby Mustang Signature Series is nog lekker old school. Dat komt door drie dingen. Ten eerste de motor. De Shelby heeft een zwaar bewerkte ‘Coyote V8’, geen ‘Voodoo V8’. Dit betekent dt de Shelby Mustang veel lekkerder klinkt. Dankzij een Whipple mechanische compressor en vele andere wijzigingen aan de motor hoef je je geen zorgen te maken over het vermogen: met 825 pk kom je niets te kort.
Handbak
Het tweede voordeel is de transmissie. De Mustang Shelby GT500 van Ford Performance heeft een automaat met dubbele koppeling, wat totaal niet past bij de Mustang. Deze échte Shelby heeft gewoon handgeschakelde zesbak, een automaat met koppelomvormer is een optie. De derde reden is het uiterlijk: de Mustang Signature Series van Shelby American is veel cooler om te zien. Subtiel dik, niet cartoonesk.
Hardware en prijs
Ondanks dat de Shelby-derivaat gebaseerd is op ‘slechts’ een Mustang GT, hoef je je geen zorgen te maken over de hardware. De auto is namelijk voorzien van upgrades als een Handling Pack, performance banden, Brembo remmerij, speciale koeling voor de remmen, Borla uitlaat systeem, gesmede 20″ velgen en een subtiel verbrede bodykit. Zijn er alleen maar voordelen? Eh, nee: de Shelby Mustang Signature Series is aanzienlijk duurder: een kleine 130 mille in dollars.
E34M5Touring zegt
Als het je ding is, een bijkomend voordeel van de Signature series is dat ie gebaseerd is op de laatste facelift. Dus je hebt het nwe front etc. Persoonlijk vind ik het oude front mooier, maar goed.
ty5500 zegt
Die shelby mustang is echt wel lekker
kminne zegt
Prima stukje met goede uitleg over het voor veel mensen nogal verwarrende gebruik van de Shelby naam bij verschillende recente Mustangs.
degrotemuis zegt
Wel een hele gave bak, die Shelby! Mag zo voor de deur gezet worden hoor! Ik neem het moeten afremmen voor drempels wel voor lief. ;-)
De GT500 is me ook wat te dik, al klinkt de crossplane Predator motor wel weer lekkerder dan de flat plane Voodoo van de GT350(R). De GT350 en 350R zijn minder lomp breed gemaakt, met handbak en mooier qua interieur. Alleen dan weer met een Voodoo flatplane. Dat klinkt toch minder lekker. Een GT350R met een Predator soundtrack zou voor mij al een prima mix zijn. Daar doet de Shelby nog wat extra’s bovenop, lekker! Ruim 50k meer dan een GT350R is wel weer veel geld, maar het is dan ook een prachtige combinatie met mooie extra’s erop.
Die bijna infantiele kleuren van Ford snap ik alleen niet, @willeme hoe bedoel je die? De namen misschien? De kleuren zelf zijn niet zo vreemd toch? Drie tinten blauw, twee tinten rood, twee tinten grijs en wit/zwart is niet zo apart, zou je ook op een Fiesta kunnen vinden. Oranje vind je schijnbaar ook niet infantiel, dat zit namelijk ook op de Shelby, blijft lime groen over. Een opvallende maar historische kleur (Mustang Mach I, 71 geloof ik)
emping zegt
In het oranje graag!
Dutchdriftking zegt
Hij is fijn!
Gulli zegt
Reed gisteren op de autobahn in de buurt van een vrij standaard uitziende 5.0 cabrio. Toen de Movano eenmaal aan de kant ging (ik hoorde de Mustang naast me al terugschakelen voordat dat gebeurde) knalde hij er vandoor met een geluid alsof een P-51 in gevecht was met een kudde voorhamers. Wát een geluid kwam daaruit, krijg er weer kippenvel van. Vraag me dus af hoe meer episch zo’n Shelby kan klinken.
lacker zegt
In het blauw met witte strepen. Iconisch!
mustanggt zegt
Je bedoelt Wimbledon white met Guardsman blue strepen.
De iconische kleuren van de Shelby GT350.
mustanggt zegt
Je neemt contact op met Shelby American inc. in Las Vegas en bestelt de Super Snake…. komt alles goed ?